Maskara

arre094-maskara

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 94, mart 2012.)

 

Maskara kao kozmetički proizvod još od davnina je gradila pojam koji danas predstavlja. Poznata je kao ukras koji je služio ženama za ulepšavanje očiju jos 4.000 godina pre nove ere, u Starom Egiptu. Sama reč maskara ima poreklo u španskom, portugalskom, katalonskom ali i u arapskom jeziku. Podrazumevala je supstancu koja čini trepavice i obrve tamnijim i time ističe oči. Ono što maskara danas predstavlja, rezultat je konstantnog usavršavanja ovog proizvoda, što govori u prilog tome koliko je on bio bitan ženama kroz istoriju.

Od pepela i zove
Od Starog Egipta, preko Vavilonskog, Grčkog i Rimskog carstva, kajal se koristio kao glavna supstanca za kozmetički proizvod danas poznat kao maskara. Međutim, u zapadnim kulturama šminkanje se smatralo ružnim i nepristojnim sve do viktorijanskog doba kada je došlo do velikih promena u tome šta se smatra lepim. Žene su same kod kuće pravile supstance od pepela i ploda drveta zove koje su zagrevale i nanosile na trepavice.

Prve maskare
Proizvod koji je danas poznat kao maskara nije postojao sve do XIX veka. 1913. godine farmaceut T.L. Williams iz Čikaga pomogao je svojoj sestri Maybell da osvoji srce čoveka koga je volela i napravio joj supstancu koja je bila mešavina vazelina i ugljene prašine, a nanosila se na trepavice štapićem. Iz imena Maybell + Vaselline, nastao je Maybelline, kompanija koja je danas globalno poznata kao proizvođač šminke. U isto vreme, preko Atlanskog okeana, hemičar Eugene Rimmel napravio je sličnu supstancu, a ime Rimmel bilo je sinonim za maskaru u Evropi. Iako su bile daleko od savršenih, tako su nastale prve maskare.

Pojava četkice
Daljih inovacija nije bilo sve do 1957. kada su Helena Rubinstein i Elizabeth Arden, dva američka kozmetička giganta, započeli borbu za tržišta i osvajali ih invoacijama i razvojem kozmetičkih proizvoda. Tako su američke žene bile prve koje su prihvatile svakodnevno korišćenje maskara i bile spremne na sve inovacije kroz koje je proizvod morao da prođe. 1957. godine Helena Rubestein prvi put je upakovala maskaru u tubu i namenila joj danas poznatu četkicu.

Maskare danas
Danas su maskare prilagođene potrebama žena na svim kontinentima. Poznato je da postoji mnogo vrsta trepavica – od svetlih, ravnih, nepravilno razdvojenih do tankih i slabih. Iz tog razloga neophodno je zadovoljiti specifične potrebe svakog tipa žena širom sveta. Tako su vremenom uočene potrebe severnoameričkog kontinenta za produžavanjem trepavica i čistim volumenom, južnoameričkog za produžavanjem i punim volumenom, evropskog za punim volumenom i azijskog za izvijenim trepavicama. Trendovi se naravno iz godine u godinu menjaju, od trepavica u bojama preko ‘supersize’ efekta do maskara sa serumima za rast trepavica – danas je sve moguće.
Istraživanja pokazuju da na svetskom nivou najviše uspeha imaju Maybelline Volum’ Express Falsies maskare, što dokazuje podatak da su broj 1 u svetu po prodavanosti*, a odmah za njima slede Maybelline Volum’ Express Colossal maskare na drugom mestu.

Primer uspešnog lansiranja
Lokalno je poznat primer Maybelline Volum’ Express One by One maskare koja je imala izuzetno uspešno lansiranje u 2011. godini. Uspešno lansiranje danas podrazumeva 360⁰ kampanju podržanu ne samo kvalitetnim proizvodom, specifično prilagođenim potrebama tržišta, već i jasnom komunikacijom njegovih prednosti. U slučaju One by One maskare to je urađeno ne samo kroz vrlo jasnu TV kampanju, vizuelnu komunikaciju kroz štampane medije, oglašavanje u tržnim centrima, preko bilborda i citylightova, već i preko jakog promo tima ‘beauty adviserki’ i promoterki. Dobra saradnja trade marketing tima i tima kupaca je još jedan od preduslova uspeha. Samo neki od specijalnih projekata posvećeni su pozicioniranju maskare i njenom isticanju u objektu, na samom stalku i u promo prostoru, a uključuju i prodaju na čeonim gondolama, brendiranje ‘senzorgateova’ i slično. U svakom slučaju, neophodni su strateško planiranje na više nivoa i optimalan miks različitih medija i kanala prodaje.

Una Rokvić
Maybelline Product Manager (Serbia & Bulgaria), L’Oreal Balkan