Paštete

14920_prolecna-pasteta-shutterstock_64797769

NEKADA ZA BOGATE, DANAS ZA SVE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.33, februar 2007.)

Dominantno mesto na našem tržištu imaju mesne paštete, među kojima su najprodavanije jetrene. Sa razvojem tehnologija proizvodnje različitih vrsta pakovanja, paštete su prestale da budu jelo bogatih i postale su dostupne svima.

Zasluge za nastanak i popularizaciju paštete pripisuju se Francuzu Jean-Joseph Clausu, šefu kuhinje tada poznatog restorana, koji je 1779. došao na ideju da guščiju džigericu, do tada služenu kao posebno jelo, pomeša sa začinima. Njegov kulinarski genije kralj Luj XVI je nagradio, a jelo biva patentirano 1784. Današnje paštete prave se od različitih vrsta mesa, ribe, povrća sa dodatkom začina i aditiva, kako bi zadovoljile istančan ukus i najzahtevnijih potrošača, a odomaćene su u mnogim svetskim kuhinjama. Sa razvojem tehnologija proizvodnje različitih vrsta pakovanja, paštete su postale dostupne svima.

Agroživ:
Sve popularnija konzerva od 100g

U Agroživu kažu da je njihov udeo na tržištu u stalnom porastu i da je količinski porastu u 2006. godini, u odnosu na 2005. godinu iznosio 12 odsto, a finansijski 35 odsto. Najpoznatiji brendovi Agroživa na našem tržištu, kada su u pitanju paštete, su pileća pašteta u crevu, pileća pašteta u aluminijumskoj posudi od 50g i pileća pašteta u aluminijumskoj posudi od 75g. “Najzastupljenije je pakovanje u crevu, 70 odsto, dok ostatak čine paštete u aluminijumskim posudicama. Na tržištu postaje sve popularnije i pakovanje u konzervi od 100g, ali ono bitno utiče na cenu proizvoda”, kaže Nenad Živanov, direktor komercijalnog sektora. Agroživ svoje proizvode izvozi na tržište Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Makedonije. Izveze se pet do šest odsto od ukupne proizvodnje paštete. Kao glavne konkurente na domaćem tržištu pašteta Živanov navodi Carnex, Yuhor, Neoplantu i Argetu.

Carnex:
Brojna domaća i svetska priznanja

U kompaniji Carnex kažu da je, prema istraživanjima agencije SMMRI za prvu polovinu 2006. godine, udeo Carnex jetrene paštete na tržištu Srbije iznosio 42,9 odsto, dok je udeo Carnex paštete sa povrćem bio 5,1 odsto. “Naši finansijski pokazatelji govore da nam udeo na tržištu uokviru ove robne grupe raste, dok istraživanja pokazuju da je u porastu i ‘market share’ za istu kategoriju. Prema istraživanjima PGMa, obavljenim u prvoj polovini 2006. godine, Carnex jetrena pašteta je među deset top brendova u Srbiji”, kaže Zdravko Cuca, šef prodaje u Carnexu. “A.D. Carnex Industrija mesa Vrbas, osnovana je 1958. godine, i među prvima na prostoru bivše SFRJ je otpočela industrijsku proizvodnju paštete. Danas ova grupa proizvoda obuhvata široku paletu pašteta prepoznatljivog kvaliteta, o kome svedoče i brojna domaća i svetska priznanja. Bogat asortiman ovih proizvoda čine: jetrena pašteta, Pašteta sa povrćem, Čajna pašteta, Pašteta sa šunkom, Živinska pašteta, juneća pašteta i Riblja pašteta sa povrćem”, dodaje Cuca. Sve vrste Carnexovih pašteta proizvode se u težinama od 50g i 75g u alu foliji, i 100g i 150g u limenci.
U planu novi proizvodi
Tajna kvaliteta Carnexovih pašteta, kako kažu u ovoj kompaniji, leži u izboru najboljih sirovina, strogo kontrolisanim uslovima proizvodnje, preciznom tehnološkom postupku, hermetičkom zatvaranju i termičkoj obradi postupkom sterilizacije, što sve zajedno doprinosi da se dobijaju proizvodi odličnih senzornih svojstava i maksimalne održivosti. “Vrhunskog kvaliteta, pakovane u atraktivnu, praktičnu ambalažu, ove paštete decenijama su nalazile put ka trpezama širom zemlje i sveta. Carnexove paštete učestvuj usa više od 50 odsto u udelu različitih robnih marki pašteta na domaćem tržištu” kaže Zdravko Cuca. Na teritoriji Srbije najpopularnija je pašteta u alu foliji od 75g. Od ukupne prodaje Carnex pašteta 25 odsto se izvozi, i to u Crnu Goru, BiH, Makedoniju, Hrvatsku i Australiju. Cuca otkriva da je za drugu polovinu 2007. godine planirano uvođenje novih proizvoda na tržište, za koje u Carnexu smatraju da nedostaju njihovom asortimanu, i kaže da istraživanja tržišta pokazuju da postoji potreba za takvim proizvodima. Prema istraživanjima agencije SMMRI iz Beograda, za prvu polovinu 2006. godine, Carnexovi konkurenti su (po abecednom redu): Agroživ, Argeta, Matijević, Neoplanta i Yuhor.

Grand Prom:
Nova ambalaža na tržištu

Kako kažu u Grand promu, distributeru Argete za tržište Srbije, Argeta uSrbiji pokriva osam odsto ukupnog tržišta pašteta, a njen finansijski i fizički udeo je u porastu. Najpopularnije pakovanje je limenka od 100g. “Argeta je uspešan međunarodni brend, a postaje i globalni. Proizvodi se isključivo od ne-svinjskog mesa. Njene glavne komparativne prednosti su vrhunski kvalitet (proizvodnja od najkvalitetnijih komada čistog mesa) i proizvodnja bez konzervansa”, kažu iz Grand proma. Distributeri Argete dodaju da se ona uspešno prodaje u evropskim zemljama, a da je tržišni lider u Bosni, Makedoniji, na Kosovu i u Sloveniji, dok se u Austriji nalazi na drugoj poziciji, po ostvarenom tržišnom udelu, posle lokalnog proizvođača. Redizajnirana Argeta, u novoj ambalaži, pojaviće se na tržištu Srbije ovog meseca. Najveći konkurenti Argete su Carnex i Neoplanta.

Neoplanta:
Prepoznatljiva po Đačkoj pašteti

Neoplanta Industrija mesa iz Novog Sada ima dugu tradiciju proizvodnje i prerade mesa i mesnih prerađevina, tako da su počeci manufakture zabeležen i uenciklopediji Novog Sada još pre 100 godina. Kako kažu uovoj kompaniji, svoj razvojni put Neoplanta je ambiciozno gradila, prateći nove tehnologije i znanja, te je svoj proizvodni program uvek usklađivala sa željama probirljivog tržišta, trudeći se da zadrži vrhunski kvalitet proizvoda, a da vekovima sticano znanje u pripremanju zdrave i ukusne hrane ostane njen prepoznatljiv moto. U širokoj lepezi Neoplantinih proizvoda, paštete zauzimaju važno mesto. “Neoplanta je lider uproizvodnji pašteta (namaza) u crevu. Dnevna proizvodnja ovih namaza je devet tona, pri čemu tržište najviše traži Namaz sa šunkom. Brend po kome je Neoplanta prepoznatljiva je Đačka pašteta, pakovana u foliji od 50g, a Pikant riblja pašteta koja nosi znak Zelena jabuka – zdrava hrana i Riblja pašteta su proizvodi koje potrošači izuzetno cene. Ovi proizvodi su posebno značajni kod one populacije stanovništva koja vodi zdrav život ili mora da sprovodi dijetetsku ishranu”, kaže Smilja Nasković, koordinator marketinga Neoplante.
Sopstveni kanali prodaje
Najveći obim izvoza Neoplanta ostvaruje u Bosni, a slede Crna Gora, Makedonija i Rusija. Neoplanta je u toku obnavljanja i rekonstruisanja delova procesa proizvodnje, spremajući se za dobijanje HACCP-a. Svoje proizvode distribuiraju preko sopstvenih kanala prodaje – prodajnih centara u Somboru, Novom Sadu, Beogradu, Zemunu, Pančevu, Šapcu i drugim gradovima, u Crnoj Gori preko distributivnog centra uTivtu, a u Bosni putem distributivnih centara u Sarajevu i Banja Luci. U svim većim mestima Srbije, od Subotice do Vranja, Neoplanta ima lance svojih maloprodajnih objekata, trenutno 85, a zainteresovana je i za lokacije u Beogradu. Ciljna grupa Neoplante su, prema rečima Smilje Nasković, oni potrošači koji vode računa o kvalitetu proizvoda, jer je Neoplantin moto ‘kvalitetan i zdravstveno bezbedan proizvod’. U prilog tome, kaže Nasković, govori i poslednje istraživanje Pokreta za zaštitu potrošača, po kome je Neoplantin Namaz sa šunkom proglašen za proizvod ekstra visokog kvaliteta. Kao ozbiljniju konkurenciju na tržištu u Neoplanti navode Carnex.

Storkimes:
Uskoro paštete u limenci

Storkimes Lipar je 2000, pored već postojeće proizvodnje koja je u svom asortimanu imala i proizvodnju pašteta u crevu, pokrenuo i proizvodnju pašteta u alu foliji. Za sedam godina je dostigao godišnju proizvodnju i plasman od: 170t pašteta u alu foliji od 50g, 290t pašteta ualu foliji od 75g i 210t pašteta u crevu (kobasica oko 200g). “Na osnovu podataka dobijenih od najznačajnijeg proizvođača alu ambalaže, u proizvodnji pašteta u alu foliji zauzimamo drugo ili treće mesto uSrbiji i u Crnoj Gori. Sa rastom fizičkog obima proizvodnje rastao je i finansijski udeo koji je dostigao u 2006. realizaciju od 144 miliona dinara, za tri gore pomenute proizvodnje pašteta”, kaže Ivan Mihaljuk, direktor kompanije. Storkimes proizvodi jednu vrstu pašteta u crevu – jetreni namaz (210t u2006.) i devet različitih ukusa upakovanih u po dve različite gramaže (50 i 75 g), pri čemu su najprodavanije: jetrena pašteta u alu foliji od 75g (64 t), đačka pašteta u alu foliji od 75g (38t), jetrena pašteta ualu foliji od 50g (37t) i pašteta sa dimljenom šunkom u alu foliji od 75g (34t). Prošle godine, Storkimes je u Makedoniju izvezao 45t pašteta u alu foliji, što je pad prodaje u odnosu na 2005. Što se noviteta tiče, u Storkimesu je u pripremi proizvodnja pašteta u limenci sa lako otvarajućim poklopcem. Kao najznačajnije konkurente na srpskom i crnogorskom tržištu, direktor Storkimesa navodi Carnex, zatim IM Matijević, Neoplantu, Yuhor, Banat i Topolu.

Yuhor:
Stalno širenje asortimana

“Rezultat našeg uspešnog stogodišnjeg poslovanja jeste bogat asortiman proizvoda kojima Yuhor već decenijama ispunjava najrazličitije zahteve svojih potrošača”, kažu iz ove kompanije. Pored proizvodnje i prerade svežeg svinjskog i junećeg mesa, bogat proizvodni program obuhvataju i prerađevine od svinjskog i goveđeg mesa, uključujući tu široku paletu pašteta. Danas, redovan program je pozicioniran i proda je se pod korporativnim brendom Yuhor, koji je već prepoznatljiv na tržištu. Uokviru redovnog programa, u ponudi su paštete od svinjskog, goveđeg i pilećeg mesa. Iz ove grupe proizvoda najzastupljenija i najprodavanija pakovanja su u alu foliji, to jest u gramaži od 50g i 70g, kao i u limenci od 100g i 150g. Asortiman se stalno proširuje, kako uokviru redovnog programa, tako i u okviru novih brendova.
Plasiran novi brend
“Upravo je proizveden i plasiran novi brend pašteta pod nazivom Delikata. Nova linija pašteta proizvedena je bez konzervansa, pripremljena od najkvalitetnijeg, posebno biranog mesa, bez životinjske masti i sa prirodnim začinima. Nove Delikata paštete napravljene su utri ukusa: kokošija, kokošija jetrena i ćureća pašteta. Ove paštete predstavljaju novinu u proizvodnji paštete, jer sadrže 25 odsto više proteina i 25 odsto manje masti u odnosu na redovan pro-gram”, kažu iz Yuhora. Ova vrsta paštete na tržištu se može naći u pakovanju od 100g. Svoj asortiman pašteta Yuhor plasira i na tržišta: BiH, Makedonije, Crne Gore, Hrvatske, Rusije, Bugarske i Albanije. Kvalitet i ispravnost Yuhorovih proizvoda potvrđuju i brojni sertifikati i standardi koji Yuhoru omogućavaju kontrolu kvaliteta usvakom delu proizvodnog ciklusa i pružaju mogućnost za izvozne poslove.

Pripremila: Marija F. Šmit