Grickalice

stapici_o

SLANI UŽITAK

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.32, januar 2007.)

Uproizvodnji štapića, ribica i pereca vodeći su domaći proizvođači koji su, u poslednje vreme, aktivniji u ponudi novih marki, osavremenjavanju ambalaže i oglašavanju. Sve vodeće marke uovoj kategoriji su domaćeg porekla.

Slane grickalice, kao što su štapići, ribice i perece, na našem tržištu se dosta troše. Konzumiraju ih svi – i mladi, i stari, a najviše možda deca. Gricka se na putu do škole, posla, uz film, a štapići, ribice i perece su takođe i nezaobilazan deo posluženja na rođendanskim zabavama. U proizvodnji štapića, ribica i pereca kod nas prednjače domaći proizvođači. Oni su, u poslednje vreme, sve aktivniji uponudi novih marki ovih ukusnih grickalica, ambalaže su sve atraktivnije, a promotivne kampanje kreativnije.

Rast na domaćem tržištu
Koncern zdrave hrane Bambi ima deset godina dugu tradiciju proizvodnje slanih peciva. U ovoj kompaniji kažu da je tokom godina kvalitet njihovih proizvoda potvrđen i brojnim nagradama i potvrdama kvaliteta od strane potrošača. U svojoj paleti proizvoda Bambi, u ovoj kategoriji, ima Slane štapiće, Perece, Zlatne ribice, kao i Bambi mix i Bambi mix 4 you. Među ljubiteljima ovih proizvoda, najpopularniji su Zlatne ribice, Perece, Štapići i Bambi mix. Po rečima Gorana Spasića, Trade Marketing Managera Bambija, na domaćem tržištu ovi proizvodi beleže rast (kako finansijski, tako i količinski). “U domenu ribica Bambi je apsolutni lider sa više od 45 odsto tržišta, dok je 17 odsto ukupno ‘izgrickanih’ pereca upravo Bambijevih”, kaže Spasić. On dodaje da se 30 odsto ukupne realizacije ovih proizvoda ostvaruje na inostranom tržištu.

Redizajniran slani program
Svi artikli iz ove grupe proizvoda se izvoze u sve zemlje sa prostora bivše Jugoslavije, u zemlje Evropske unije, SAD, Kanadu i Australiju. U Bambiju smatraju da su ostali ključni igrači na tržistu slanih peciva Marbo product, sa svojim brendom Pardon, Banini sa Trikom, i Swisslion sa brendom Hello. Što se tiče planova za narednu godinu, Goran Spasić kaže: “Kompanija Bambi je odlučila da svojim potrošačima u 2007. godini pruži mnogo noviteta. Svoj dokazani kvalitet Bambi je presvukao u novo ruho, slani proizvodni program je redizajniran pod umbrella brendom Još! koji će se na tržištu pojaviti u januaru 2007. godine. Tokom 2007. godine ćemo svojim prijateljima pružiti mnoga prijatna iznenađenja”.

Noviteti u2007.
U Swisslion Takovu kažu da je pokrivenost tržišta Srbije i Crne Gore proizvodima iz ove kategorije viša od 90 odsto. Po rečima Dragane Mrđe, izvršnog direktora prodaje Swisslion Takova, naturalni i finansijski pokazatelji u ovoj godini beleže trend rasta u odnosu na prethodnu godinu, i to kod štapića rast od 12 odsto, a kod pereca devet odsto. Najpoznatiji brendovi Swisslion Takova uovoj kategoriji su: Hello štapići, Hello perece i Hello mix. Najpopularnija pakovanja su od 50g, 60g i 100g. Dragana Mrđa najavila je i novine: “Noviteti koji se očekuju u narednoj godini pre svega će se odnositi na vrste pakovanja, širenje postojeće palete novim ukusima, a pored toga će svakako biti još iznenađenja”. Kao glavne konkurente Swisslion Takovu, Mrđa je navela Štark i Marbo. Iz kompanije Swisslion Takovo kažu da imaju veoma razvijena izvozna tržišta, kada su u pitanju grickalice, i to tržišta Makedonije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije, Slovačke, kao i tržišta istočne i jugoistočne Evrope. Izvoz čini oko 30 odsto ukupne realizacije ovih proizvoda.

Duga tradicija
“Štark spada među vodeće proizvođače u kategoriji grickalica, i cela ova kategorija slanih grickalica ima rastući trend, pa je tako i sa štapićima”, kažu iz marketinga ove kompanije. Štarkov Prima štapić je na tržištu prisutan više decenija, i to ujednoj gramaži. Štark najveći deo svog proizvodnog asortimana plasira na domaćem tržištu, a izvozi uglavnom u bivše jugoslovenske republike – Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Makedoniju, Sloveniju i Hrvatsku. “Svakako da, kada je u pitanju ovaj proizvod, s obzirom na ime, to jest brend, koji je godinama zastupljen na tržištu, želimo da obogatimo ponudu različitim ukusima i gramažama štapića. Prima štapić ima samo staro ime, ali je po~puno nov proizvod, u novom pakovanju”, kažu iz marketinga kompanije Štark.

Novi ukusi
U Štarku planiraju i nove ukuse Prima štapića – na tržište je već izašla Prima sa kikirikijem od 45g, a u planu je i proizvodnja Prima štapića sa susamom. Na tržište će uskoro izaći i porodična pakovanja Prima (običnog) štapića od 220g i pakovanje Prima štapića sa kikirikijem od 100g. “Dakle, stara Prima postaje porodica Prima štapića sa nekoliko novih ukusa i vrhunskim kvalitetom proizvoda unovoj ambalaži”, kažu iz marketinga ove kompanije i dodaju da je za Štark kategorija grickalica od velike važnosti, i da kao tržišno orijentisana kompanija prate signale tržišta i stalno se prilagođavaju svetskim trendovima. Strategija Štarka nije samo zadržavanje postojeće pozicije već i povećavanje tržišnog udela uovom segmentu. U skladu sa tim, ovako inoviran Štarkov proizvod ima značajnu medijsku podršku, bolju pozicioniranost na tržištu, a u toku su i medijska kampanja Prima štapića i degustacije i promocije u ‘key account’ objektima.

Pripremila: Marija F. Šmit