paštete i namazi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 152, oktobar 2017)

ČESTO NA TRPEZI

Prema podacima Nielsena, 76% količinske prodaje pašteta se odnosilo na paštete bez dodatnih ukusa tj. na ‘klasične paštete’. Odmah zatim sledi prodaja pašteta sa ukusom šunke (9%) i prodaja pašteta sa ukusom piletine (6%).

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:

Pašteta je jedan od popularnijih izbora kupaca u Srbiji kada je reč o izboru hrane koju stavljaju u svoje potrošačke korpe. Brza za konzumiranje, pristupačna za plaćanje – pašteta se često nalazi na trpezi prilikom doručka i večere. Prema istraživanju koje je sproveo Nielsen, prodaja pašteta u Srbiji je u manjem padu u odnosu na prošlu godinu. U najvećem padu (-1,4%) bila je količinska prodaja pašteta, dok je u najmanjem padu bila komadna prodaja (-0,3%). Trendovi u prodaji paštete se svakako razlikuju u odnosu na region Srbije, kao i u odnosu na kanal prodaje koji se analizira. Najveći pozitivni pomaci u prodaji u odnosu na prethodnu godinu mogu se primetiti u jugoistočnoj Srbiji, gde i vrednosna i količinska i komadna prodaja beleže pozitivan rast i do 6%. Kada se prodaja pašteta posmatra iz perspektive različitih regija* u Srbiji ne primećuje se značajna razlika u prodaji pašteta u njima. Ipak, najviše pašteta se proda u Vojvodini (32%). Sledi Beograd sa 25%, dok se u zapadnoj i jugoistočnoj Srbiji proda po 21% pašteta. Kada je reč o prodaji u različitim kanalima prodaje, najviše pašteta se proda u hipermarketima i supermarketima (44%). U velikim prodavnicama se proda 32%, a u malim 23% od ukupne prodaje pašteta u Srbiji. Interesantno je da pet najvećih proizvođača pašteta ‘zauzima’ preko 80% tržišnog udela u prodaji pašteta u Srbiji. Reč je o sledećim proizvođačima (abecednim redom): Carnex, Droga Kolinska, DTD Ribarstvo, Neoplanta i Yuhor. Kada se radi o ukusima, 76% količinske prodaje pašteta se odnosilo na paštete bez dodatnih ukusa tj. na ‘klasične paštete’. Odmah zatim sledi prodaja pašteta sa ukusom šunke (9%) i prodaja pašteta sa ukusom piletine (6%). Kada je reč o bazi proizvoda, 27% prodatih pašteta su bile jetrene, pileće, 8% kokošije, 8% od šunke, 6% od tune itd. Najviše se prodavalo pakovanje od 75g (20%), na drugom mestu po prodaji bilo je pakovanje od 130g (16%), a na trećem mestu pakovanje od 90g (15%). Na osnovu ovog istraživanja može se zaključiti da su paštete veoma popularna namirnica, kao i da postoji mnogo različitih vrsta ovog proizvoda koje nailaze na različito dopadanje kod potrošača. * Podaci se odnose na period jun 2016 – maj 2017. godine.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta pašteta u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od novembra 2016. do jula 2017. godine. Domaćinstva u Srbiji su u posmatranom periodu konzumirala paštete nešto manje nego u istom periodu prethodne godine, dok je penetracija ovog proizvoda ostala stabilna – tek svako peto domaćinstvo u zemlji nije bar jednom tokom posmatranog perioda kupilo paštetu. Na domaćem tržištu prisutno je preko 60 brendova pašteta i kompanija koje u ponudi imaju proizvode iz ove kategorije. Pet vodećih brendova na tržištu, prema količinama kupljenim od strane domaćinstava, ‘zauzima’ 70% tržišta pašteta, i ti brendovi su,abecednim redosledom: Argeta, Carnex, Matijević, Neoplanta i Yuhor. Paštete se najviše kupuju u minimarketima, koji ‘zauzimaju’ oko 32% količinskog tržišnog učešća u kategoriji. Odmah za njima su tradicionalne prodavnice sa 26% učešća i supermarketi sa 24%. 6% količina pašteta u domaćinstvima došlo je iz hipermarketa i cash&carry radnji, dok se kupovina preostalih 11% obavljala u drugim formatima, prvenstveno u mesarama. Trgovačke marke u kategoriji pašteta zastupljene su sa nešto više od 4% količinskog tržišnog učešća. U analiziranom periodu nije zabeležen porast značaja trgovačkih marki pašteta u odnosu na isti period godinu dana ranije. Prodaja pašteta na promocijama i akcijama između dva perioda je takođe bila prilično stabilna, bar u pogledu količina, sa približno 25% količinskog učešća u kategoriji. Posmatrano po pakovanjima, najzastupljenije je aluminijumsko sa 48% količinskog učešća na tržištu pašteta, zatim paštete i namazi u crevu sa 30% količina, i paštete u konzervi koje ‘zauzimaju’ 19%. Na druge tipove pakovanja (tuba i plastično pakovanje), odlazi preostalih 3% količinskog učešća. Najzastupljenija pašteta, po ukusu, jeste jetrena sa 36% količinskog učešća u kategoriji, dok pašteta sa šunkom čini 21% ukupnih količina, pileća 18%, a u preostalih 25% objedinjeni su svi ostali ukusi pašteta.

Carnex

Tijana Katalinić, Brand Manager:

Carnex je omiljeni brend već 60 godina i lider na tržištu mesne idustrije uz koji su odrastale generacije. Jedna od prvih asocijacija na Carnex jesu paštete, a jetrena pašteta, kao omiljena i najprodavanija na tržištu Srbije*, postala je sinonim za kategoriju pašteta uopšte. Carnex ima široki asortiman svih vrsta pašteta, pa osim već prepoznatljivih mesnih pašteta, nudi i široku paletu ribljih pašteta, koje su odličan izbor tokom posta.
Svoju lidersku poziciju na tržištu* Carnex potvrđuje konstantnim unapređenjem na polju tehnologije, receptura i brige o potrošačima. “U fokusu svega što radimo su naši potrošači, zbog njih uvodimo nove proizvode i prilagođavamo ih različitim životnim navikama i novim trendovima. Kao lideri, mi smo inovatori, posvećeni u potpunosti unapređenju kvaliteta i proizvoda. Proširili smo asortiman i uspešno ušli u nove segmente, sa jedinstvenom linijom visokokvalitetnih pašteta pod nazivom Selection, kao i sa linijom inovativnih proizvoda za najmlađe, Smazalice, koji su hranljiv i ukusan obrok prilagođen dečijim potrebama”, naglasila je brend menadžerka Tijana Katalinić. Da je reč o proizvodima najvišeg kvaliteta linije Selection dokazuje i oznaka ‘Srpski kvalitet’ koju nose Selection pašteta sa komadićima mesa i Selection pašteta sa dimljenom slaninom, kao nacionalna oznaka visokog kvaliteta koja garantuje da je proizvod napravljen u Srbiji, od domaćih i vrhunskih sirovina.
Linija Smazalice koja se sastoji od paštete, gotovog jela i viršli je prihvaćena dobro i rezultati na tržištu nam govore da smo ponudili proizvod koji je potreban srpskom potrošaču. * Carnex d.o.o. je rangiran kao prvi proizvođač po količinskom učešću u kategoriji Pašteta na tržištu Srbije u periodu avgust/septembar 2016. do jun/jul 2017. godine prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa. MAT – Moving Annual Total – kumulativ poslednjih šest dvomesečnih perioda, zaključno sa JJ17

Droga Kolinska

Ana Žunjanin, Senior Brand Manager, Argeta:

Na tržištu Srbije prisutni smo sa brendom Argeta i Argeta Junior. Većina proizvoda Argete i Argete Junior dostupna je u velikoj 95g ambalaži i u
maloj 45g ambalaži. Svi mi koji razvijamo ovu robnu marku smatramo da je Argeta (uključujući i Argetu Junior) više od paštete, mnogo više od samog brenda i od samog proizvoda. Važno je naglasiti da iza sebe nemamo mesnu industriju, već da je naša proizvodnja prvenstveno usmerena na proizvodnju Argete uz posebno izabrane kvalitetne sirovine. To nas čini drugačijim u odnosu na konkurenciju. Prednost Argete je i u tome što ne sadrži konzervanse, oni nisu potrebni budući da sterilnost i trajnost proizvoda postižemo termičkom obradom. Kada naši potrošači konzumiraju Argetu oni su zadovoljni, jer znaju da su jeli hranjiv obrok koji je uz to veoma ukusan i namenjen različitim prilikama.
Tim Argete je neumoran u svom poslu i nikada ne prestaje sa radom. Naime, upravo je lansirana nova ‘Free From’ receptura Argete koja  garantuje da su svi proizvodi Argete i Argete Junior bez konzervansa, bez pojačivača ukusa, bez veštačkih boja i bez glutena. To je još jedan korak na koji smo veoma ponosni, jer znamo da smo napravili nešto dobro za svog potrošača. Argeta asortiman beleži kontinuirani rast u prodaji kroz sve prodajne kanale i formate. Rast generišu oba pakovanja – 45g i 95g, s tim što su rast i rotacija 95g pakovanja veći. Artikli koji ostvaruju najveći rast su Junior 95g, Pikant 95g, Ćureća 95g i Tuna 95g. Izuzetno smo ponosni i na prodaju našeg novog artikla – Argeta Vojvođanske paštete 95g, koji smo lansirali u septembru prošle godine pod konceptom ‘Argeta lokalno – Vaš izbor’ sa ciljem da se približimo lokalnom potrošaču. Naši strateški planovi su usmereni na to da i dalje obezbeđujemo proizvod vrhunskog kvaliteta, da razvijamo nove ukuse, ambalaže i ulazimo u nove kategorije. Upravo na slovenačkom tržištu ulazimo u novi segment namaza od povrća. Želimo da budemo najbolji izbor za doručak, užinu ili večeru! Stvaramo globalni identitet robne marke Argeta – kao dinamične, energične, prijateljske, autentične i pozitivne marke. Znamo da takav imidž možemo zadržati, a na novim tržištima izgraditi, isključivo uz neprestano inspirisanje potrošača i otkrivanje njihovih želja, stalno praćenje i kreiranje novih trendova u prehrambenoj industriji, kao i uz politiku jake, autentične komunikacije sa potrošačem i kroz inovativan pristup marketingu. Uz to, želimo da zadržimo i ojačamo poziciju na postojećim tržištima i osvojimo nove regione. Za sada nam ide odlično, jer Argeta svoje uspehe niže i izvan Adriatic regiona. Prema poslednjim Nielsen istraživanjima, Argeta je na austrijskom tržištu ostvarila dvocifreni rast (11,9% količinski i 13,7% vrednosno) i tako još ojačala lidersku poziciju na tom tržištu, dok je u Švajcarskoj Argeta na drugom mestu*. * Austrija: količinski 33,6% MS YTD 2017, 30% MS YTD 2016, vrednosno: 37% MS YTD 2017, 33,6% MS YTD 2016; Švajcarska: količinski 26,8%, vrednosno: 25,4%, izvor: Nielsen panel YTD 2016, 2017.

DTD Ribarstvo

Marketing DTD Ribarstva:

DTD Ribarstvo se u kategoriji namaza pojavljuje na tržištu pod brendom Ribella i to sa dve vrste proizvoda – Ribella ribljim paštetama i Ribella hummusom. Ribella paštete su među vodećim proizvođačima na tržištu ribljih pašteta i prepoznate su od strane potrošača kao kvalitetan i pouzdan brend. Ovi proizvodi su trenutno u procesu repozicioniranja i radujemo se što ćemo uskoro biti u mogućnosti da potrošačima predstavimo nove Ribella paštete u modernom, inovativnom ruhu. Kada govorimo o hummusu, Ribella je pozicionirana među liderima u
kategoriji vege namaza, ne samo u Srbiji već i u zemljama regiona. Ovaj mediteranski specijalitet, koji se sastoji od četiri nutritivno bogata sastojka – leblebija, susamove paste, limunovog soka i belog luka, zbog čega ga nazivaju i najzdravijim namazom na svetu, sve popularniji je i na trpezama domaćih potrošača. Humus je poznat kako zbog dobrog ukusa tako i zbog zdravstvenih dobrobiti, a pored toga jednostavan je za kombinovanje i lako se uklapa u različite životne navike. Bogat je izvor vlakana i proteina i sadrži nizak procenat masti, ne sadrži aditive, veštačke boje i arome. Ovaj specijalitet, posebno je interesantan konzumentima jer se može jesti na mnogo različitih načina – kao namaz, umak, prilog uz meso ili ribu ili kao sos za salate ili paste. U prodaji se može naći osam različitih ukusa Ribella hummusa, od ove godine u novoj ambalaži i novim praktičnim pakovanjima od 80g i 200g. Pored standardnih Ribella ukusa – natural, pikant, šitake, semenke bundeve, cvekla i urnebes, u 2017. smo uveli i dva nova proizvoda – Ribella hummus Duo mix ajvar (humus sa dodatkom ajvara) i Ribella hummus Sweet Onion Salad (humus sa dodatkom karamelizovanog luka). Receptura i način pravljenja Ribella hummusa najsličniji su humusu koji se pravi u kućnim uslovima. Ovo je jedini domaći brend humusa koji u prodavnicama stoji u hladnom režimu što znači da ne prolazi proces sterilizacije zbog čega su sačuvane nutritivne vrednosti i pun ukus sastojaka. Ribella hummus je gotov proizvod, pa je idealan za one koji nemaju vremena da kuvaju a žele da se hrane zdravo; odgovara režimima hrono, LCHF i bezglutenske ishrane, sportistima, vegetarijancima, dijabetičarima, ali i svima onima koji žele kvalitetnije da se hrane bez kompromisa vrhunskom ukusu

Neoplanta

Andrea Mrvošević, brend menadžer:

U kategoriji pašteta Neoplanta se nalazi u top tri igrača i najveći fokus je na Patelina i Neoplanta paštetama, dok su Neoplanta namazi u crevu ubedljivi lideri u kategoriji namaza*. Sa samo četiri artikla, naše Neoplanta paštete zabeležile su veliki uspeh od kada su se pojavile i ove godine beleže rast prodaje u odnosu na prethodnu. Rast prodaje u ovoj godini beleže i naše Patelina pileće i Patelina paštete od tune čemu su svakako doprineli valitet, ukus, kao i adekvatna ponuda za vreme posta. Duga tradicija, iskustvo i stručnost naših tehnologa, kao i pažljivo p pripremane recepture doprineli su da 2016. godine lansiramo Neoplanta paštete u nameri da našim potrošačima ponudimo još jedan proizvod odličnog kvaliteta u ovoj kategoriji. Neoplanta paštete predstavljaju jedinstven spoj pažljivo biranih sirovina i začina, čime se garantuje originalan ukus. Dostupne su u aluminijumskom pakovanju od 75g. Pored Neoplanta pašteta, Patelina brend jedan je po kome smo najprepoznatljiviji na tržištu. Mnoštvo razičitih ukusa dostupno je u pakovanju od 60 i 90g. Ovi proizvodi izdvajaju se po svojoj ambalaži – Neoplanta je prva na tržištu Srbije lansirala inovativno, polipropilensko pakovanje Patelina paštete za višekratnu upotrebu. Zahvaljujući svojstvima polipropilena, atraktivno pakovanje Pateline 90 grama omogućava produženu svežinu proizvoda i njegovu ponovnu upotrebu nakon prvog otvaranja, što je jedinstven koncept u kategoriji pašteta na domaćem tržištu. U kategoriji pašteta i namaza, u samom smo vrhu na  domaćem tržištu. To sa jedne strane prija, ali sa druge nas podstiče da stalno kreiramo inovative kampanje i pre svega iskrenu komunikaciju usmerenu ka potrošačima. Sveobuhvatna analiza tržišta uz praćenje trendova, potreba i želja kada su u pitanju ukusi, inovativni pristup na mestu prodaje i originalne marketinške kampanje koje potrošači pamte, naš su recept za uspeh. I dalje ćemo nastojati da pre svega kvalitetom, ili i originalnim ukusima, kao i atraktivnim i modernim pakovanjima opravdavamo poverenje naših potrošača. * Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za kategoriju Pašteta, izveštavano količinsko učešće za proizvođača AD Neoplanta u Srbiji u kategoriji Pašteta – tip pakovanja Roll Pack u periodu MAT17 jeste 47,8%. Izveštavano količinsko učešće za istog proizvođača u (ukupnoj) kategoriji Pašteta u Srbiji u periodu MAT17 jeste 23,6 %. MAT – Moving Annual Total – kumulativ poslednjih dvanaest mesečnih perioda, zaključno sa periodom JJ 2017 (jun jul 17).

Yuhor

Marketing Yuhor:

Delicata i tradicionalne paštete dva su segmenta asortimana Yuhor pašteta. Delicata paštete kreirane su za istinske ljubitelje pašteta i besprekornog ukusa, ali i za one koji iznad svega vode računa o tome da konzumiraju zdrave namirnice. Delicata predstavlja inovaciju na tržištu, pre svega po specifičnom i jedinstvenom tehnološkom procesu proizvodnje koji je kreiran po uzoru na pravljenje pašteta u kućnoj radinosti, ali uz prednosti savremenih industrijskih uslova koji garantuju primenu svetskih standarda kvaliteta. Proizvedene od visokokvalitetnog mesa i prirodnih začina, ove paštete ne sadrže aditive, konzervanse, E-dodatke, pojačivače ukusa i veštačke boje, što ih čini jedinstvenim proizvodima na našem tržištu. Ovaj nutritivno vredan proizvod odlikuje i lako maziva, ujednačena tekstura bogatog ukusa. Delicata paštete obuhvataju ukupno sedam ukusa u pakovanjima od 50g alupak i 95g konzerva. Pored uživanja u uobičajenim ukusima kao što su klasična kokošija pašteta, pašteta od ćurećeg mesa, posna pašteta od tune i pašteta po domaćinskom receptu, jedinstvene rustične strukture sa komadićima mesa,
potrošačima su dostupni i jedinstveni ukusi pikant kokošije paštete i paštete od pačijeg i guščijeg mesa za vansvakidašnje uživanje.
Tradicionalne paštete prisutne su u pakovanjima od 50g i 75g alupak, 150g konzerva i 130g paštete u crevu. Ovaj program čine paštete sledećih ukusa: pileća, jetrena, pašteta sa šunkom, riblja, ćureća, dimljena i čajna pašteta. Celokupan asortiman Yuhor pašteta dostupan je na tržištu Srbije u svim kanalima prodaje od hipermarketa, supermarketa, corner shopova do tradicionalnih komšijskih radnji. Pored toga, Delicata je svoje mesto našla ne samo na regionalnom već i na tržištu Evropske unije.