PAŠTETE

fokus_pasteta

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 117, april 2014)

 

ZA DORUČAK, VEČERU i MEĐUOBROK

 

Najprodavanija je jetrena pašteta (39,6%), pa zatim pileća i pašteta sa šunkom (19,9% i 12%), dok druge vrste pašteta znatno manje učestvuju u prodaji, navodi se u analizi Nielsena. Prema veličini pakovanja, najprodavanije su paštete u pakovanju od 75g, a slede pakovanja od 50g, 95g, 130g i 150g.

 

Nielsen analiza tržišta

Stevan Cvetković, Account Executive:
Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period februar 2013-januar 2014. godine. Prema tim podacima, paštete se na domaćem tržištu prodaju kroz kanal hipermarketa i supermarketa (46,8%), kroz velike radnje (27,7%), male radnje (25,5%) i kioske (0,1%). U Beogradu je generisano 26,4% prodaje kategorije, u Vojvodini se proda 29,5% pašteta, u centalnoj jugoistočnoj Srbiji 21,6%, a preostale prodaje (22,5%) dolaze iz centralne zapadne Srbije.
Ubedljivo najprodavanija je jetrena pašteta (39,6%), pa zatim pileća i pašteta sa šunkom (19,9% i 12%), dok druge vrste pašteta znatno manje učestvuju u prodaji. Prema veličini pakovanja, najprodavanije su paštete u pakovanju od 75g (26,4%), a slede pakovanja od 50g, 95g, 130g i 150g.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne po tržišnom udelu) su: Carnex, Droga Kolinska, Neoplanta, Yuhor i proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Argeta, Carnex, Patelina, Topola pašteta i Yuhor jetrena pašteta.

Droga Kolinska

Nebojša Jakimoski, direktor prodaje Strateškog poslovnog područja delikatesni namazi, Atlantic grupa:
Argeta kvalitetom sastojaka i izrade iskače iz kategorije pašteta, onako kako to ljudi obično doživljavaju. Upravo zato, za Argetu često koristimo termin delikatesni namaz, jer se proizvodi od čistog mesa i prirodnih začina. Nema ostataka, kostiju, kože, hrskavica i slično. Osim toga, stroga kontrola od strane stručnjaka i kontrolnih instrumenata obezbeđuje vrhunski kvalitet.
Portfolio Droge Kolinske čine paštete iz linije Argeta sa lepezom ukusa od kokošijeg mesa, tune i lososa, zatim Argeta Delight koja uključuje tri različita ukusa, i to: kokošiji namaz, ćureći namaz i namaz od tunjevine i sva tri namaza sadrže 30% manje soli i masti i ne sadrže aditive. Tu je i Argeta Junior prvenstveno namenjena deci, iako ih vole i odrasli. Argeta Junior se razlikuje od ostalih pašteta po blagom, manje začinjenom ukusu i šarenom pakovanju sa zabavnim patkom Juniorom.
Argeta Exclusive predstavlja prestižnu liniju Argeta namaza koja je namenjena svima koji znaju da uživaju u životu i gurmanskim užicima. Još od 2009. činimo sve kako bismo krajem svake godine potrošačima ugodili novim ukusom, koji zahvaljujući kombinaciji pažljivo izabranih sastojaka predstavlja pravi kulinarski doživljaj. Proizvodi Argeta Exclusive su proizvedeni u ograničenoj seriji, pa su utoliko i ekskluzivniji. Ovogodišnji ekskluzivni ukus je losos sa ruzmarinom i anisom.
Argeta je u kategoriji pašteta sinonim za inovacije, kako po ukusima tako i po ambalaži i svim ostalim atributima koji su važni za ove proizvode. Naš tim u razvoju i marketingu svakodnevno radi na novim sadržajima. Naša strategija plasmana bazirana je na pokrivanju svih segmenata zasebnim marketinškim miksevima i dobro odrađenog STP (Segmentation-Targeting-Positioning) procesa. A da bismo na pravi način dosegli ciljanog potrošača u komunikaciji se ne obraćamo samo preko tradicionalnih medija (TV, radio, novine, magazini, bilbordi…) već komunikaciju uspešno ‘nose’ i naše police, ponašanje predstavnika prodaje, interaktivni pristup na mestima prodaje. Tako se ljubiteljima naših proizvoda šalje poruka da konstantno nastojimo da odgovorimo na njihove zahteve, da pratimo svetske trendove ili da smo za njih pripremili nešto novo. A koliko su nam naši kupci važni, pokazali smo i kroz akcije lojalnosti. Istovremeno se potrošačima omogućava i da na degustacijama isprobaju naše proizvode i tako se uvere u njihov odličan ukus.

Neoplanta

Maja Knežević, marketing menadžer:
U kategoriji pašteta, kompanija Neoplanta svoju tržišnu poziciju gradi u segmentima pašteta u crevu i pašteta u aluminijumskoj foliji. U segmentu pašteta u aluminijumskoj foliji prisutni smo sa brendom Patelina, a kao odgovor na sve prisutniji trend prestrukturiranja tražnje ka jeftinijim proizvodima kreirali smo prodajni program pašteta Moja radnja, koje su dostupne kako u našoj maloprodajnoj mreži, tako i u malim, tradicionalnim prodavnicama. Proizvodi su, u zavisnosti od segmenta, dostupni u pakovanjima od 50g, 60g i 130g.
Najprodavaniji Neoplantini proizvodi u ovoj kategoriji su paštete u crevu, kao i Patelina paštete – jedan od naših ključnih brendova i generatora rasta i razvoja Neoplante. Zahvaljujući širokoj distribuciji, prisutni smo u svim kanalima prodaje i trgovinskim formatima, ali je primetno da se kupci sve više vraćaju malim, tradicionalnim prodavnicama kada je po sredi nabavka osnovnih životnih namirnica, pa otuda rast učešća ovog trgovinskog formata u ukupnoj strukturi realizovanog prometa naših pašteta. Kategorija pašteta beleži blagi rast prodaje u odnosu na prethodnu godinu, dok u okviru same kategorije najznačajnije raste količinska prodaja pašteta u crevu.
Poštujući navedeni trend rasta tržišne tražnje i prvu poziciju koju je kompanija Neoplanta obezbedila tokom prethodne godine u segmentu pašteta u crevu*, nedavno smo naše najtraženije ukuse od 130g ponudili potrošačima i u mini pakovanju od 60g, koje do sada nije bilo prisutno na tržištu. Kompletna linija proizvoda je doživela i promenu vizuelnog identiteta, pa se sada mogu naći na policama u novom, modernijem ruhu. Značajne promene očekuju potrošače i na paštetama brenda Patelina, koje će uskoro osvanuti na tržištu u redizajniranom i potpuno inovativnom pakovanju za ove prostore.
Pored standardnih alata za unapređenje prodaje (efektivno pozicioniranje i promovisanje proizvoda, reklamne kampanje, sniženje cena i slično), instrument koji kompanija najčešće koristi da bi obezbedila rast je ulaganje u inovacije. Verujemo da ulaganjem u inovacije ulažemo u potrošače – predviđajući i na svojevrstan način kreirajući potrebe potrošača, nastojimo da im obezbedimo potpuniju vrednost.

Yuhor

Marketing sektor kompanije:
Na tržištu pašteta nastupamo na dva nivoa: sa jedne strane tu su tradicionalne paštete koje se nalaze u pakovanjima od 75g i 150g u konzervi i alupaku, kao i paštete u crevu u pakovanju od 130g, dok sa druge strane u kategoriji namaza – Yuhor nastupa pod brendom Delicata koji se proizvodi po specijalnoj tehnologiji. Delicata proizvodi napravljeni su bez konzervansa, glutena, veštačkih boja i pojačivača ukusa, odličan su izbor za sve one kojima je imperativ zdrav i kvalitetan obrok. Pored izvanrednog ukusa, prednosti Delicata pašteta su i dobra mazivost, savremena tehnologija prerade i dugogodišnje iskustvo u proizvodnji pašteta. Proizvode se prema međunarodnim higijenskim standardima i u skladu su sa međunarodnim sistemom upravljanja bezbednošću hrane ISO 22000, a na tržištu se mogu pronaći u pakovanjima od 50g i 95g.
Najprodavaniji proizvodi iz tradicionalnog asortimana su jetrene paštete u svim gramažama, kao i pileća od 75g. Od Delicata pašteta najprodavanije su tuna i kokošija 95g, dok su Delicata paštete iz Kids asortimana takođe veoma visoko pozicionirane. Ovi proizvodi se najbolje prodaju u velikim objektima poput hipermarketa, međutim u poslednje vreme primetan je rast prodaje u malim prodavnicama u komšiluku.
Kao i svaki veliki brend konstantno razmišljamo o novim potrebama, navikama i željama naših potrošača, pratimo trendove na domaćem i svetskom tržištu i trudimo se da proizvode unapredimo, proširimo portfolio i ponudimo inovaciju i kvalitet u svakom segmentu tržišnog nastupa. To je proces koji kod nas kontinuirano traje i uvek spremamo nova iznenađenja iz Yuhor kuhinje, ali neke konkretne novine ne bismo još otkrivali. Što se postojećeg asortimana tiče, aktuelan je redizajn našeg barenog programa koji prati i visoko frekventna kampanja, i u ovom segmentu očekuju nas uskoro i neki novi proizvodi.
Na tržištu pašteta, prema istraživanju agencije Nielsen* Yuhor je među liderima sa 11,5% udela na tržištu mereno količinski, odnosno sa 9,5% vrednosnog udela. Kako bismo zadržali tu poziciju i postali vodeći lider, celokupan Yuhor tim svakodnevno radi na osmišljavanju novih načina i pristupa za zadovoljenje potreba potrošača. Trudimo se da kroz zanimljive akcije, poklone i degustacije približimo potrošačima naše proizvode, ali i da im izađemo u susret svaki put kada dobijemo sugestiju ili predlog za unapređenje.

GfK analiza tržišta

Nikola Vasiljević, Research Assistant, Consumer Panel Services, GfK:
Analiza tržišta pašteta u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od marta do novembra 2013. godine.
Paštete su deo šireg tržišta mesnih prerađevina. Na domaćem tržištu paštete su neizostavni deo potrošačkih korpi i rasprostranjena je njihova konzumacija pre svega za doručak/večeru, i to kao hlebni namaz. U posmatranom periodu paštete je kupilo nešto više od 4/5 svih domaćinstava u Srbiji.
Na tržištu pašteta je registovano skoro 50 proizvođača koji nude preko 60 različitih robnih marki, ali ipak se na tržištu izdvaja svega nekoliko proizvođača koji igraju zapaženiju ulogu. Prva četiri proizvođača po količinskom tržišnom učešću ‘drže’ čak 74% količinskog prometa kategorije, i to su (abecednim redosledom): Carnex, Matijević, Neoplanta i Yuhor. Ostali proizvođači imaju znatno manje učešće u prometu kategorije.
Tri prodajna kanala imaju skoro podjednak značaj za količinski promet pašteta – supermarketi (26%), minimarketi (25%) i tradicionalne prodavnice (25%). Za ovu kategoriju značajna je i karakteristična prodaja koja se odvija kroz mesare, od kojih potiče 12% količina pašteta. Slede hipermarketi (8%), a od preostalih kanala potiče dodatnih 5% količinskog prometa. Trgovačke robne marke su u kategoriji pašteta zastupljene sa 5,3% količina. Dalji razvoj situacije sa trgovačkim markama zavisiće od ambicija trgovaca vezanih za ovu kategoriju, kao i od njihovih napora da adekvatno odgovore na potrebe kupaca. Kupovine na promociji čine oko 7% količinskog prometa kategorije, što je nešto ispod proseka za potrošna dobra. Ostatak prometa kategorije potiče od prodaje po regularnim cenama. Na tržištu se javlja dosta pašteta različitih po ukusu, a najprodavanije varijante su jetrene paštete, sa 46% količina kategorije. Slede paštete sa šunkom sa 23%, i pileće paštete sa 15% količinskog prometa. Ostali ukusi doprinose sa dodatnih 15% količina, među kojima se javljaju čajne, riblje, ćureće, kao i druge vrste pašteta. Ako posmatramo samo kupce koji su u posmatranom periodu kupili barem jednu paštetu, možemo zaključiti da je najveću bazu kupaca izgradio Carnex, čije je paštete u navedenom periodu probalo oko 62% kupaca kategorije. Neoplantine paštete probalo je oko 47% kupaca kategorije, dok Yuhor (26%) i Matijević (20%) imaju nešto manje baze kupaca. Što se lojalnosti tiče, Carnex je zabeležio i najveću lojalnost svojih kupaca, koji su 52% svojih količinskih potreba za ovom kategorijom zadovoljili upravo Carnexovim paštetama. Sledi Matijević, sa lojalnošću od 37%, Neoplanta sa 36% i Yuhor sa lojalnošću od 33%. Situacija u kategoriji pašteta dugo je bila prilično inertna, ali u poslednjih nekoliko godina ima sve više inovacija, poput egzotičnijih i manje uobičajenih varijanti ukusa, ali i inovacija u pogledu dizajna pakovanja. Kako je konkurencija između vodećih proizvođača prilično intenzivna, možemo očekivati još inovacija i zanimljivih dešavanja u ovoj kategoriji u narednom periodu.

Nielsen: osvrt na hrvatsko tržište

Šima Katić, voditelj klijenata:
Pašteta je namaz kojim svako dete i odrasla osoba vole da započnu dan, a zbog ubrzanog načina življenja sve je češći međuobrok. Svako od nas ima svoju najdražu kombinaciju, pa tako paštetu konzumiramo sa maslacem, margarinom, sirom…
Kategorija pašteta u ovoj analizi uključuje mesne, riblje i vegetarijanske/paštete od povrća. Uključene su paštete od svih vrsta mesa, ribe i povrća poput piletine, jetre, pečurki, lososa, tune i slično. Iz analize su isključeni svi drugi namazi poput sirnih namaza.
U poslednjih 12 meseci (februar’13-januar’14) na hrvatskom maloprodajnom tržištu (bez uključenih cash&carry trgovina, diskonata, veleprodaje, ugostiteljstva i mesara) kategorija pašteta ostvarila je prodaju od 4.147 tona u vrednosti od 265.250 miliona kuna. Kategorija beleži pad komadne prodaje (-0,6%), uprkos rastu vrednosne prodaje koji potiče od rasta prosečne cene (3,1%) većine brendova.
Najprodavanija vrsta pašteta su mesne paštete (92% količinske prodaje). Riblje paštete ostvaruju 7% prodaje kategorije, dok vegetarijanske paštete čine 1%.
Najveći deo količinske prodaje kategorije čine čajne paštete (38% količinske prodaje) koje beleže i najveći rast količinske prodaje u odnosu na period prošle godine, slede jetrene paštete sa 35% prodaje i pileće paštete sa 16% prodaje kategorije. Juneće i ostale mesne paštete ostvaruju 5% prodaje kategorije. Riblje paštete čine ukupno 7% prodaje kategorije, od čega paštete od tune čine 6% prodaje, a ostale riblje paštete 1%. Vegetarijanske ili paštete od povrća imaju najmanji udeo u ovoj kategoriji (1% količinske prodaje).
Vodeći proizvođači (sa glavnim pripadajućim robnim markama) prema količinskom udelu u paštetama u poslednjih godinu dana su: Gavrilović (Gavrilović, Gala, Hlapić Sport), Pik Vrbovec (Piketa, Pik, Sljeme), Podravka (Podravka, Eva, Leo), Droga Kolinska (Argeta) i Vindija (Cekin, Vila, Vindon). Vodeći proizvođači čine preko 85% količinske prodaje cele kategorije, dok trgovačke robne marke čine 8% i beleže pad količinske prodaje u poslednjih 12 meseci u odnosu na prošlu godinu (-19%).
Kao i kod većine kategorija, najvažniji kanal za prodaju paštete su supermarketi (301-2.500m²) koji ostvaruju trećinu količinske prodaje kategorije (35%). Slede hipermarketi (>2.501m²) sa 21%, velike trgovine mešovitom robom (101-300m²) sa 20%, srednje trgovine mešovitom robom (41-100m²) sa 16% prodaje kategorije, dok male trgovine ostvaruju preostalih 7% prodaje kategorije.
Jedan element snažno utiče na realizaciju pašteta na hrvatskom tržištu i to je letna sezona kad količinska prodaja raste u proseku za 30% u odnosu na predsezonu. U letnim mesecima mnogi svoje vreme provode na putu, pa je u takvim uslovima pašteta idealan obrok, kako tokom putovanja, tako i negde u prirodi uz put.