WC BLOKOVI

WallHungToilet1WEB

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 177, april 2014)

 

ČISTE, DEZINFIKUJU, OSVEŽAVAJU…

 

Ako posmatramo podelu WC blokova na one u tečnoj i čvrstoj formi, tečni WC blokovi čine 68% vrednosnog prometa kategorije, a čvrsti preostalih 32%, navodi se u istraživanju GfK. 

 

GfK analiza tržišta

Nikola Vasiljević, Research Assistant, Consumer Panel Services, GfK:
Analiza tržišta WC blokova u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od marta do novembra 2013. godine.
U fokusu istraživanja su osveživači WC šolja, poznati pod nazivom WC blokovi, koji spadaju u korpu kućne hemije. U posmatranom vremenskom periodu WC blokove je kupilo oko 35% svih domaćinstava u Srbiji.
Na domaćem tržištu prisutno je oko 25 različitih proizvođača, koji nude otprilike isto toliko robnih marki. Tržište je izuzetno koncentrisano, pa se tako izdvaja dominantni lider. Pored njega, javlja se još jedan proizvođač koji ima nešto veće udele od svih ostalih, ali znatno manje od vodećeg. Zajedno, ova dva proizvođača ‘drže’ oko 80% vrednosnog tržišnog učešća. Tu su (abecednim redosledom): Henkel i SC Johnson.
Najznačajniji kanal za prodaju WC blokova su supermarketi, od kojih potiče 29% vrednosnog prometa kategorije. Slede tradicionalne prodavnice sa 21% i minimarketi sa 19%, dok od hipermarketa dolazi 14% prometa. Od ostalih kanala potiče dodatnih 17%, pre svega od cash&carry objekata, drogerija i pijaca.
Trgovačke marke nisu uspele da ostvare značajniji uspeh u posmatranoj kategoriji i njihov udeo u vrednosnom prometu je manji od 1%. Štaviše, u posmatranom periodu zabeležene su kupovine trgovačkih marki samo četiri lanca. To može ukazivati na nedovoljnu zainteresovanost i ambicije trgovaca za kategoriju WC blokova i ostaje da se vidi kakav će biti dalji razvoj trgovačkih marki, odnosno da li će se situacija promeniti. Promotivne kupovine u ukupnom vrednosnom prometu kategorije učestvuju sa oko 13%, što je iznad proseka za robu široke potrošnje. Ostatak prometa dolazi od prodaje po regularnim cenama.
Ako posmatramo podelu WC blokova na one u tečnoj i čvrstoj formi, tečni WC blokovi čine 68% vrednosnog prometa kategorije, a čvrsti preostalih 32%.
Ukoliko uzmemo u obzir samo kupce kategorije u posmatranom periodu, Henkel je izgradio najveću bazu kupaca i njegove proizvode kupilo je čak 68% kupaca kategorije. SC Johnson je uspeo da privuče 15% kupaca kategorije. Henkel ima i najlojalnije kupce, koji su čak 86% svog budžeta namenjenog kategoriji WC blokova potrošili na Henkelove proizvode. Sa druge strane, SC Johnson je ostvario lojalnost kupaca od 53%.
WC blokovi su kategorija koja i dalje ima dosta prostora za rast i može se reći da se proizvođači trude da inovacijama privuku nove kupce. Pojavljuju se nove mirisne note, ali i potpuno novi, prigodniji proizvodi, koji se nanose direktno na WC šolju, bez potrebe za plastičnim držačima i ostaje da se vidi kakav će biti dalji razvoj prilika na tržištu WC blokova.

Henkel

Bref marketing tim:
U kategoriji WC blokova, na tržištu smo prisutni sa brendom Bref, koji pruža efikasno čišćenje, dezinfekciju i dugotrajnu svežinu. Drugim rečima, Bref blokovi odlikuju se dugotrajnim i svežim mirisom, a pored toga njihovu važnu karakteristiku predstavlja čišćenje i dezinfekcija WC šolje. Bref obuhvata širok asortiman proizvoda u koji spadaju: Power Aktiv, Duo Aktiv, Blue Aktiv, Duo Stick i WC Gel. Svi proizvodi su zastupljeni u više varijanti i mirisnih nota. Najprodavanije varijante proizvoda su: Power Aktiv – Pine (2x50g), Pine (50g), Lemon (2x50g), Lemon (50g); Duo Aktiv – Pine (2xrefill), Pine (60ml), Lemon (60ml), Lemon (2xrefill).
Kada posmatramo trgovinske formate, možemo reći da se prodaja najbolje odvija u supermarketima i drugim većim prodavnicama. Kod potrošača je primećena cenovna osetljivost, ali i to da su spremni da plate više za bolji kvalitet.
Trudimo se da pratimo tržišne trendove i da naše potrošače obradujemo inovacijama i poboljšanjima. Za sada je to nova varijanta Duo Sticka (Lime&Mint) i novi Blue Aktiv (u 2 varijante: Chlorine i Eucalyptus). Bref Blue Aktiv je prvi WC blok sa 4 funkcije: uspostavljanje higijene, uklanjanje kamenca, dugotrajna svežina i čišćenje WC šolje čak i između ispiranja – zahvaljujući snažnim Blue Water kuglicama. Prodaju unapređujemo stalnim akcijskim ponudama, kao i informisanjem i edukacijom potrošača putem različitih promocija o inovacijama i karakteristikama naših proizvoda.

SC Johnson

Kada je reč o WC blokovima, kompanija SC Johnson je na srpskom tržištu prisutna sa brendom Duck. U svom portfoliu, potrošačima nudimo nekoliko različitih formata iz ove kategorije: Duck tečne korpice, Duck tvrde korpice, Duck Fresh diskove i Duck Fresh stikere. Najprodavaniji format su svakako nove Duck 5u1 tvrde korpice i Duck Fresh diskovi.
Duck Fresh Disk je prvi osveživač WC šolje bez korpice na našem tržištu. Na praktičan, jednostavan i higijenski način čisti i osvežava WC šolju. Zahvaljujući svom jedinstvenom patentiranom dizajnu nanosi se bez neposrednog kontakta sa WC šoljom. Prilikom svakog puštanja vode, čisti i osvežava WC šolju ispuštajući aktivnu penu i prijatan miris. Visoka postojanost garantuje 6 nedelja svežine u toaletu (ili 600 ispiranja). Prisutan je u 6 mirisnih nota.
Duck 5u1 korpica je inovativni osveživač WC šolje sa tvrdim aktivnim sredstvom i dodatnim osvežavajućim gelom. Zahvaljujući specijalnoj formuli aktivno peni pri svakom ispiranju, sprečava nastanak kamenca, osvežava, čisti i održava higijenu WC šolje, a poseban mirisni gel u obliku patkice obezbeđuje mirisnu svežinu u toaletu. Duck 5 u 1 korpica jednostavno prijanja na rub svake WC šolje i pruža maksimalnu higijenu toaletne školjke. Dostupna je u tri mirisne note: Marine, Lavanda i od skoro Citrus. Konstantnim inovacijama u asortimanu kroz unapređenje formula, ambalaže i kvaliteta trudimo se da odgovorimo zahtevima tržišta. Kompanija SC Johnson koristi različite promotivne aktivnosti kako bi pospešila prodaju: od oglašavanja u medijima do in-store akcija i promocija. Najbolju prodaju beležimo u key account objektima, mada su proizvodi iz ove kategorije prisutni i u ostalim prodajnim formatima.

Unilever

Vladimir Knežević, Customer Marketing Manager za Srbiju i Crnu Goru:
Kompanija Unilever je prisutna na tržištima Srbije i Crne Gore sa brendom Domestos još od 30-tih godina prošlog veka. U želji da svojim potrošačima ponudimo snagu Domestosa i u segmentu WC osveživača, od 2010. godine na tržištima Srbije i Crne Gore dostupni su i Domestos WC osveživači, kako u tečnom tako i u čvrstom obliku.
Domestos čvrsti osveživač za WC šolju 3 u 1 sada je u ponudi sa inovativnim podesivim nosačem, dizajniranim da savršeno odgovara svakoj WC šolji. Poseduje jedinstvenu kombinaciju 3 sloja i 3 funkcije: čisti prostor podložan razvoju bakterija, sprečava stvaranje naslaga, a mirisni gel prijatno osvežava prostor. Dostupan je u 2 varijante od 40g: Ocean i Pine. Domestos tečni WC osveživač efikasno čisti i uklanja neprijatne mirise koje stvara nečistoća iz WC šolje. Dostupan je u 3 varijante od 60ml: Ocean, Pine i Lemon.
Od prošle godine Domestos je jači za još jedan proizvod u kategoriji WC osveživača. Domestos Attax trake omogućavaju čišćenje WC šolje, održavanje njene higijene i dugotrajne svežine. Domestos Attax je dostupan u 2 mirisne note (Ocean i Lemon), a jedno pakovanje (3 trake x 10g) traje i do 450 ispiranja.
Prodaja Domestos WC osveživača beleži blagi rast i oni su prisutni u svim maloprodajnim formatima. Nasi proizvodi se najbolje prodaju u velikim trgovinskim lancima, ali i tradicionalne radnje beleže rast.
Unilever kao jedan od lidera u kategoriji sredstava za čišćenje ima ulogu ne samo da razvija vrednost kategorije kod partnera u maloprodaji već i da veoma pažljivo prati njihove potrebe kako bi razvio adekvatne inovacije. Zajedno sa prodavcima, trudimo se da izgradimo kategoriju sredstava za čišćenje domaćinstva kroz edukaciju potrošača u pogledu vrednosti, učinka i dodatnih prednosti proizvoda. Marketinška podrška je izuzetno važna tokom stalne tržišne utakmice. Domestos proizvodi podržani su TV reklamom, promocijama u objektima, specijalnim ponudama za trgovce i potrošače, kao i brojnim POS materijalima.

Nielsen analiza tržišta

Stevan Cvetković, Account Executive:
Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period mart 2013-februar 2014. godine. Prema tim podacima, umeci za čišćenje toaleta se prodaju kroz kanal hipermarketa i supermarketa (63,4%), kroz velike radnje ‘odlazi’ 16,2% kategorije, kroz male radnje 13,2%, dok je kroz kanal drogerija generisano 7,2% prodaje kategorije. U Beogradu se proda 25,2% umetaka za čišćenje toaleta, u Vojvodini 38,1%, u centalnoj jugoistočnoj Srbiji 20,7%, a preostale prodaje (16%) dolaze iz centralne zapadne Srbije.
Najprodavaniji su umeci za čišćene toaleta u čvrstom obliku (56,1%), a slede tečnost (29,4%) i gelovi (13,8%). U prodaji ubedljivo prednjače umeci za čišćenje toaleta od 50g/ml (45,7%), dok je na drugom mestu pakovanje od 60g/ml (17,1%), a na trećem od 40g/ml (16,6%). Većina umetaka za čišćenje toaleta koja se prodaje na domaćem tržištu spada u red nedopunjivih (61,3%), dok dopunjivi umeci čine 31,2% prodaje kategorije.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Beohemija Inhem, Coner, Henkel, Ram i Spr Partner. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Block WC, Bref, LMX, Ram i WC Fresh.