
(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 208, jun 2023)
Bar jedan proizvod ove kategorije u posmatranom periodu je kupilo 80% domaćinstava u Srbiji
U slučaju kategorije paštete i njenih zamena, Old Schoolers i Masterchefs više kupuju standardne mesne paštete. Riblja pašteta se ističe kod Instant Eaters i Green Enthusiasts kupaca. Humus se izdvaja kao apsolutni favorit kod Quick&Healthy Cooks kupaca.
GfK analiza tržišta
Slavica Kovačević, Junior Research Consultant, Consumer Panels & Services:
U fokusu ovog istraživanja je kupovina pašteta, ribljih pašteta, humusa i vegeterijanskih namaza u periodu od decembra 2022. do aprila 2023. godine.
U posmatranom petomesečnom periodu, barem jedan proizvod posmatrane kategorije je kupilo 80% domaćinstava u Srbiji, pri čemu je zabeležen blagi pad penetracije u odnosu na isti period godinu dana ranije. Frekvencija kupovine je nešto manja od 6 puta, odnosno jednom mesečno. Posmatrana kategorija se našla u 5% FMCG korpi u posmatranom periodu.
Top 3 proizvođača zajedno imaju 51% količinskog učešća unutar kategorije paštete i zamena za paštetu.
Top 3 vodeća proizvođača u posmatranom periodu su, abecednim redosledom: Carnex, Droga Kolinska i Neoplanta.
Ako posmatramo prodajne formate unutar ove kategorije, supermarketi se izdvajaju kao najdominantniji format sa 29% količinskog učešća. Zatim slede minimarketi sa 26% učešća i tradicionalne prodavnice sa 16%. Hipermarketi i diskaunteri doprinose sa po 10% i 12%, respektivno.
Udeo promocija je porastao naspram istog perioda godinu dana pre: 33% ukupno kupljene količine paštete i njenih zamena potiče od proizvoda kupljenih na promociji. Količinski udeo trgovačkih marki je takođe zabeležio rast i iznosi 13%.
Humus ima najviši indeks količinskog udela kod Quick&Healthy Cooks kupaca, dok se kod Masterchef i Old Schoolersa ističe pašteta.
Osnovni indikatori kao što su penetracija, frekvencija i vrednosno učešće nam govore o zdravlju proizvoda, brenda ili kategorije. Međutim, drugi deo jednačine za uspešno vladanje na tržištu obuhvata poznavanje kupca: kako prehrambene navike utiču na izbor pri kupovini? Da li Old Schoolers kupci, skloniji tradicionalnim kuvanim jelima, više od proseka kupuju paštete? Kojim proizvodima su skloniji Quick&Healthy Cooks? U slučaju kategorije paštete i njenih zamena, Old Schoolers i Masterchefs više kupuju standardne mesne paštete. Riblja pašteta se ističe kod Instant Eaters i Green Enthusiasts kupaca. Humus se izdvaja kao apsolutni favorit kod Quick&Healthy Cooks kupaca. Indeks od 204 nam govori o tome da je količinski udeo humusa duplo veći kod Quick&Healthy Cooks nego na total FMCG tržištu.
Metodologija
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu 2004-2012). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja.
O GfK
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koje omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.