Osveživači za WC šolju

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 98, jul/avgust 2012.)

 

Moglo bi se reći da razvoj toaleta i ljudske civilizacije idu ruku pod ruku. Prvi dokaz toaleta sa sistemom ispiranja nalazimo još 4.000 p.n.e. u Knososu. Eklatantan primer ovog ranog razvoja predstavlja i WC šolja kineske Han dinastije iz 2. veka p.n.e, koja je imala naslone za ruke, tekuću vodu i kameno postolje za sedenje. U Evropi, mrak srednjeg veka donosi nazadovanje u ovoj oblasti, ali u periodu renesanse, nakon 15. veka, počinje omasovljenje toaleta. Prva WC solja kakvu danas poznajemo nastala je u Engleskoj 1775. godine, a patentirao ju je izvesni Aleksander Kamings.
Omasovljenjem toaletnih šolja u domaćinstvima, javila se i potreba za sredstvima za čišćenje koja bi pomogla u suzbijanju širenja bakterija. Ipak, sve do 1932. nije postojala moderna četka za čišćenje WC šolje. Te godine ovaj izum je patentirao Amerikanac Vilijem C Šop. Četka se koristila za prvobitna tečna sredstva za čišćenje i dezinfekciju, najčešće na bazi hlora i sode bikarbone. Inovacije u sredstvima za čišćenje u narednih nekoliko decenija bile su fokusirane upravo na ovaj manuelni metod čišćenja.

Pojava ‘korpica’
Kako je rasla svest o važnosti sanitarne higijene, periodično čišćenje toaleta klasičnim hemijskim sredstvima počinje da se smatra nedovoljnim i traži se način za konstantno održavanje higijene i svežine WC šolje tokom svakodnevne upotrebe. Takođe, moderne društveno-ekonomske okolnosti, u kojima žene masovnije učestvuju na tržištu rada i sve se ređe bave isključivo poslovima u domaćinstvu, stvaraju potrebu za sredstvom koje će bar do izvesne mere smanjiti neophodnost svakodnevnog čišćenja. Tako se krajem sedamdesetih godina 20. veka omasovljuju sredstva za čišćenje i osvežavanje WC šolje, kakva su i danas najmasovnija kada je reč o ovom tipu proizvoda. To su naprave u obliku korpice na koju je zakačeno sredstvo za čišćenje. Podešavaju se na rub WC šolje i sa svakim ispiranjem toaleta, mlaz vode rastvara ili nanosi sredstvo za čišćenje po WC šolji. Ova vrsta osveživača se popularno naziva rimblok (eng. ‘rim ‘ u prevodu znači rub, a ‘block ‘ je upotrebljen zato što su prvobitna sredstva bila najčešće u obliku čvrstog kvazi-sapuna).

Najpopularniji – tečni osveživači
Ubrzo nakon čvrstih osveživača, pojavljuju se i sredstva u obliku gela koji se dispenzuje iz posebne komore, kao i sredstva u tečnom stanju. Osveživači se najčešće sastoje od anjonskih surfaktanata i nejonskih surfaktanata (aktivne supstance za čišćenje), kao i mirisa, koji su ključni faktor uspeha osveživača. Popularnost određenog tipa rimbloka varira od tržišta do tržišta, a interesantno je da je tržište Srbije dominantno naklonjeno tečnim osveživačima.

Tablete koje se ubacuju u kazanče
Tržišna utakmica među proizvođačima osveživača proizvela je i izvesno nadmetanje u inovacijama koje za cilj imaju da proizvedu uspešnog naslednika klasičnog rimbloka. Tako se ranih 1990-ih pojavljuju tablete koje se ubacuju u kazančić za ispiranje WC šolje i koje se postepeno rastvaraju u vodi kojom se WC šolja ispira. Ove tablete inicijalno beleže zapažen uspeh, posebno u SAD-u, pre svega zbog jednostavnosti i diskretnosti upotrebe. Ipak, ova sredstva imaju i nedostatak koji je popularno nazvan ‘sindrom godišnjeg odmora ‘. Naime, ukoliko se kazančić WC šolje u koji je ubačeno sredstvo ne upotrebljava tokom dužeg perioda, tablete svojim rastvaranjem povećavaju koncentraciju aktivnih supstanci koje vremenom mogu da nagrizu gumene spojnice i može doći i do curenja vode.

Najnoviji ‘modeli’ osveživača
Drugi pravac inovacija desio se u poslednjih nekoliko godina i one se fokusiraju na aspekt vizuelne diskretnosti, tj. manje primetljivosti osveživača. Tako su nastali osveživači u obliku samolepljivog gela, kao i osveživači u obliku samolepljive trake, koji se apliciraju unutar WC šolje. Poseban pravac u razvoju WC rimblokova predstavljaju tzv. kuglice, koje se pozicioniraju ispod ruba WC šolje, stvaraju mnogo više pene, jači sadržaj mirisa, a od nedavno nude i sadržaj hlora za dodatnu belinu i higijensku čistoću WC šolje.

Saša Radeta,
Brand Manager
Export markets, Bref
Henkel Srbija