Nenad Baletić, Idea

NENAD BALETIĆ, GENERALNI DIREKTOR IDEE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.29,oktobar 2006.)

‘OD NAJBOLJIH… NAJBOLJIMA’

Nenad Baletić, generalni direktor Idee: “Funkcija naše veleprodaje je da održi malog trgovca i omogući mu da posluje u okruženju velikih sistema”.

Idea je osnovana 31. decembra 1992. godine, kao preduzeće koje se prevashodno bavi veletrgovinom. Početkom 2005. ulazi u sastav Agrokor Koncerna, a krajem godine Idea otvara i svoj prvi maloprodajni objekat. U martu 2006. otvara i supermarket u Novom Beogradu. Nakon šest meseci rada tog objekta, Nenad Baletić, generalni direktor Idee, za Progressive magazin, govori o razvojnom putu kompanije, rezultatima poslovanja i daljim planovima.

Kako ocenjujete rad objekta u N. Beogradu?
Zadovoljan sam dosadašnjim rezultatima u poslovanju Idea Super. Trudili smo se da kupovinu u našem objektu učinimo zaista prijatnom za naše potrošače i da, uz pomoć njihovih sugestija, opravdamo očekivanja. Ali, uvek postoji prostor za dalje napredovanje. Trendovi u retailu su veoma dinamični, i trudimo se da budemo u toku, da ih pratimo, odnosno implementiramo u naše poslovanje u najkraćem periodu. Pored toga, osluškujemo potrebe kupaca, a sve u cilju njihovog zadovoljenja, kao i podizanja kvaliteta usluge. Niz tih aktivnosti, nadam se, dovešće i do boljih rezultata u poslovanju.

Po čemu se vaši objekti razlikuju od sličnih?
Podsetio bih da je prvi Idein maloprodajni objekat otvoren u novembru 2005. godine, ukupne neto prodajne površine 575 kvadrata, sa približno 6.000 artikala. Nalazi se u ulici Ćirila i Metodija br.8, u sklopu stambeno-poslovnog objekta Oaza. Već sada se može reći da je potpuno opravdao naša očekivanja, a moram da podvučem i naših cenjenih kupaca, što je i najbitnije. Ubrzo zatim, u martu 2006. godine, otvaramo objekat u većem formatu, ukupne neto prodajne površine 1.980 metara kvadratnih, sa približno 13.000 artikala, koji se nalazi u sklopu tržnog centra ImmoCentar, u Novom Beogradu, u bloku 67. Primetićete jedan objekat toplih boja, uređen po poslednjoj tehnologiji u maloprodaji, ljubazno osoblje i pristupačne cene, sa bogatim asortimanom proizvoda. Oba objekta su opremljena najsavremenijom tehnologijom, policama i vizualima. Takođe, prilikom slaganja robe, možemo da se pohvalimo da smo među prvima primenili principe ‘cattegory managamenta’, što govori da pratimo svetske trendove u retailu. Ono što nas dodatno izdvaja je dobro opremljena i snabdevena pijaca, pekara, mesara, o čemu svedoče svakodnevne pohvale naših potrošača. Ovome treba dodati ljubazno osoblje, bogat asortiman i pristupačne cene.

Kako je sve počelo?
Idea je osnovana 31. decembra 1992. Posao smo započeli u kancelariji od 18 metara kvadratnih i iznajmljenom magacinu, sa nekoliko paleta robe. Razvijali smo se i usavršavali zajedno sa dobavljačima i kupcima koji su nam verovali i pomagali.

Postali ste uspešni. Šta je bilo presudno?
Mogu samo da procenim da je dosadašnji uspeh Idee bio baziran na ogromnoj energiji, kako jednog čoveka koga moram da pomenem, a to je gospodin Enver Muhović, tako i kompletnog tima koji je učestvovao u stvaranju Idee. Takođe bih napomenuo da je Idea bila i ostala dosledna svom kupcu, i zajedno sa njim rasla. Za taj uspeh bio je presudan niz faktora, kao što rekoh, jedna neizmerna energija, vizija, hrabrost i jedan specifičan odnos koji smo gradili sa svojim kupcem. Idea se od svog nastanka bavila veleprodajom na poseban način, pod sloganom ‘Od najboljih najbolje najboljima’. Davno smo imali i velike manifestacije sa vrednim nagradama, sa promotivnim štandovima i mini-sajmovima, u saradnji sa dugogodišnjim partnerima – dobavljačima. Ponosni smo na pohvale kupaca o najbržoj isporuci robe. Štedeli smo njihovo vreme, jer znamo koliko je značajno. Od početka poslovanja smo stvorili prijatan ambijent za kupce – otvorili smo za njih kafić, gde su mogli da se osveže i dok čekaju poručenu robu da saznaju novine iz branše, da upoznaju nove artikle, da u prijatnom ambijentu obave poslovne razgovore i drugo. Organizovali smo degustacije i promocije novih artikala i programa, koje se često smenjuju. Prvi smo krenuli sa ‘online’ trgovinom, još krajem prošlog veka. Akcijske prodaje su stalne, menjaju se samo načini nagrađivanja kupaca. Oni, po ekstra povoljim cenama i rokovima, mogu da kupe najprodavaniju i najpopularniju robu. Stalno radimo na širenju mreže maloprodajnih objekata, prepoznatljivih u mnoštvu drugih, po povoljnim cenama, asortimanu, modernom i prijatnom ambijentu.

Do kakvih promena je došlo u kompaniji, nakon što ju je preuzeo Agrokor?
U maju prošle godine Idea je dobila novog generalnog direktora, odnosno mene, i vlasnik je postavio ciljeve koje mi do sada dostižemo. Naravno, uz milionska ulaganja do ovog momenta, jedan od osnovnih ciljeva je da Idea ostane na kursu na kojem je do sada uspešno već godinama plovila, kao i konstantno unapređenje kvaliteta u poslovanju.

Da li su rezultati zadovoljili novog vlasnika?
Proteklih godinu i po dana govore da je Idea to uspela. Beležimo pozitivne trendove i ostvarujemo željene rezultate. Naravno ovih rezultata ne bi bilo da nemamo izuzetno dobre odnose, kako sa našim kupcima, tako i sa našim dobavljačima-partnerima.

Kakvi su planovi za dalji razvoj? Širenje u zemlji, ili možda i na druga tržišta?
Planovi za dalji razvoj su ambiciozni i trudićemo se da, uz pomoć naših partnera i potrošača, Idea još poraste. Samo u ovoj godini u našoj kompaniji je 100 ljudi dobilo posao, što nas posebno raduje. Trudićemo se da do kraja ove godine zaposlenje u Idei pronađe još više ljudi. U ovom momentu nije izvesno da ćemo da se širimo na druga tržišta, jer moraš da budeš najjači na svom tržištu, da bi mogao da ideš dalje, a taj put je nadam se pred nama.

Ko su vam glavni dobavljači i kakav odnos imate?
Na dobavljače gledamo na jedan poseban način, odnosno tretiramo ih kao naše partnere. Zadatak nam je zajednički – da zadovoljimo potrebe potrošača na najbolji način. Svi naši poslovni partneri su snaga Idee, ne bih nikog izdvajao, ali napomenuću samo neke od njih, kao što su: Delta M, Nelt, Carnex, Imlek, Soko Štark i mnogi drugi. Idea uspešno sarađuje sa gotovo svim domaćim proizvođačima, razmenjujući neophodne informacije sa tržišta u cilju stvaranja dodatne vrednosti za naše kupce.

Da li ste redovne platiše?
Što se tiče plaćanja, plaćamo u skladu sa potpisanim ugovorima i u rokovima izmirujemo svoje obaveze, i tako ćemo i da nastavimo.

Kakav je odnos domaće i strane robe i koji su kriterijumi za njen odabir?
Odnos strane i domaće robe je svakako u korist domaće, jer Idea je po tome i svih ovih godina bila prepoznatljiva – u forsiranju domaće privrede. Sada je taj odnos 70 prema 30, u korist domaće robe. Svakako da bitan segment čine i uvozni proizvodi, i tu se uopšte asortimanski ne razlikujemo od ostalih trgovina kod nas. Prilikom izbora asortimana, uvek se rukovodimo potrebama potrošača i zahtevima koje nameće tržište. Trudimo se da i ‘manjim’ proizvođačima damo šansu da se nađu na našim policama, i tako i njihove proizvode učinimo dostupnim na tržištu. Jedna od novina u poslovanju je i uvođenje individualnih poljoprivrednih proizvođača kao naših dobavljača, gde se trudimo da pomognemo poljoprivrednu proizvodnju, a našim potrošačima ponudimo uvek sveže i kvalitetne proizvode. Naš primarni cilj u saradnji sa dobavljačima je da taj posao traje dugo i kontinuirano, i rezultira obostranim zadovoljstvom.

Ocena trenutne situacije FMCG sektora u Srbiji i mogući pravci razvoja.
Gledajući iz ugla FMCG sektora postoje dva ekstremna tipa tržišta: tradicionalno i moderno, ali situacija u Srbiji ne može tako oštro da se podeli jer su vidljive intezivne koncentracije u trgovini domaćih lanaca, tako da ovde govorimo o miksu tradicionalnog i modernog tržišta. Situacija u 2006. takođe obiluje nizom promena tako da predviđamo dalji nastavak prelaska tradicionalne srpske trgovine na savremeno organizovanu. Očekujem i u 2007. godini dalje segmentiranje domaćeg tržišta, koncetraciju domaće trgovine kroz razne vidove povezivanja.

Da li će mali trgovci da opstanu?
Naravno! Sva iskustva iz okolnih zemalja govore u prilog tome da će mali trgovac da opstane. Upravo je i funkcija naše veleprodaje da održi malog trgovca i omogući mu da posluje u okruženju velikih sistema. Mi to činimo na različite načine, kroz kvalitetan asortiman, dobre cene, marketinšku podršku, kao i nizom korisnih saveta koji će da doprinesu tome. Savetujem im da se svakodnevno informišu o kretanjima u maloprodajnom biznisu i prate te trendove, jer bez obira na format objekta to im je garancija da će da opstanu u svom poslu.

Kakva je budućnost veleprodaja?
Budućnost veleprodaje deli sudbinu malih trgovaca i mogu reći da će zajedničkim radom i delovanjem ta budućnost biti sjajna! Mislim da će i u ovom biznisu doći do izvesnih pomeranja, filtriranja, a možda i ukrupnjavanja. Dobro organizovane, informisane i one koje prate trendove i zahteve naših klijenata, sigurno će da opstanu na tržištu. U prilog tome, Idea će i po drugim gradovima u Srbiji da otvara svoje veleprodajne objekte.

Koji je Vaš sledeći korak?
Idea postoji četrnaest godina, što je dovoljna potvrda ispravnog smera u kojem se kreće i poznavanja tržišta na kojem posluje. Danas u Idei ima 320 zaposlenih. Biću veoma ponosan kad u narednih mesec dana Idea pruži dodatnih 250 radnih mesta ljudima koji će sa istim elanom i entuzijazmom da učestvuju u razvoju Vaše Idee.

Ana Filipović