ZDRAVLJE U FLAŠI
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.37, jun 2007.)
Na tržištu negaziranih voda u Srbiji dominiraju domaći proizvođači, a isti su prisutni i u Crnoj Gori. Prema tipu prodajnog objekta u Srbiji, prodaja je skoncentrisana uglavnom na male i velike prodavnice i supermarkete.
Danas se u mnogim zemljama voda iz česme više ne koristi za piće, već isključivo flaširana, koja je obogaćena različitim mineralima. Mnogi stručnjaci se ne slažu sa tvrdnjom da voda nema ni ukus ni miris, već tvrde da se voda po mirisu i ukusu razlikuje od kontinenta do kontinenta, kao i među zemljama. Kao posledica tih razlika, nastali su kafići u kojima se služi isključivo voda. U Srbiji i Crnoj Gori, sve je više potrošača flaširane vode. Primetan je porast prodaje upravo negaziranih voda, što je i prisutan trend svuda u svetu, s obzirom na rast svesti o potrebi vođenja zdravog života.
Coca-Cola Sistem:
Modernizovan imidž brenda
“Prirodna izvorska voda Rosa je vodeći brend na tržištu negaziranih voda. Jedinstvenost vode Rosa dolazi iz njenog porekla, jer Rosa izvire na 1.550 metara nadmorske visine, na Vlasinskoj visoravni, što je najviši izvor u komercijalnoj upotrebi u Srbiji. Do svog izvora, svaka kap prirodne izvorske vode Rosa prelazi put koji traje 15 godina, kroz pukotine magmatskih stena starih i do 400 miliona godina, gde se odvija najfinija prirodna filtracija. U netaknutoj prirodi Vlasinske visoravni, Rosa dobija svoju jedinstvenu svežinu i čistoću”, kaže Milica Ivanović, brend menadžer za Rosu Coca-Cola kompanije. Ivanović dodaje da, s obzirom da dolazi sa izvora na velikoj nadmorskoj visini i da ima suvi ostatak od 58mg/l, Rosa ne opterećuje organizam mineralima, lako se vari, može da se konzumira svakodnevno u neograničenim količinama i pritom hidrira organizam i pomaže da se svaka fizička i mentalna aktivnost neometano odvija. Flaširanje Rosa vode direktno sa izvora, na visini gde je bilo kakva zagađenost gotovo nemoguća, osigurava svim potrošačima vodu vrhunskog kvaliteta. “U protekloj godini, Coca-Cola sistem je inovirao brend Rosa kroz novi portfolio pakovanja PET i staklene ambalaže. Brend imidž Rosa vode je takođe modernizovan kroz novu komunikacionu strategiju, koja ima za cilj da svojim potrošačima predstavi jedinstvenost Rosa vode kao vodećeg brenda u svojoj kategoriji”, kaže brend menadžer Rose iz Coca-Cola kompanije.
Heba Bujanovac:
Promotivni balon od 6l
“Od negaziranih, slabomineralnih voda, najpoznatiji brend Hebe, Fabrike mineralne vode i sokova, je Eko voda, i to u pakovanju od: 0,25l u nepovratnoj staklenoj boci, 0,5l u PET boci, 1,5l u PET boci, balonu od 5l i u povratnom balonu od 15l za istakače za vodu. Trenutno najpopularniji artikal je Eko voda u balonu od 5l”, kaže Stojan Trojanović, direktor marketinga Hebe Bujanovac. On dodaje da je, kao novitet, Heba posle Sajma poljoprivrede u Novom Sadu pustila u prodaju balon od 6l, po promotivnoj ceni balona od 5l. Kao glavne konkurente navodi Knjaz Miloš, Coca-Colu, Vrnjce i Minaquau.
Uskoro HACCP
Heba je za kvalitet Eko vode na ovogodišnjem 74. međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu osvojila sledeća priznanja i nagrade: Diplomu šampiona kvaliteta u grupi proizvoda za Eko vodu u pakovanju od 0,5 litra, Veliku zlatnu medalju za Eko vodu u pakovanju od 1,5l, Zlatnu medalju za Eko vodu u pakovanju u balonima od 5l i Zlatnu medalju za Eko vodu u pakovanjima od 15l. Osim toga, Hebina Eko voda poseduje sertifikat o kvalitetu jednog od najpoznatijih instituta na svetu – Fresenius i žig ‘Zdrava hrana – Zelena jabuka’. Izvozi se u Makedoniju, Crnu Goru i Republiku Srpsku. Prema rečima Slobodana Trojanovića, u toku je i uvođenje sistema kontrole kvaliteta HACCP, čime se stiču uslovi za izvoz na tržište Evropske unije.
Knjaz Miloš:
Prelomna tačka – relansiranje
Kompanija Knjaz Miloš je, kada su u pitanju negazirane vode na tržištu prisutna sa dobro poznatim brendom Aqua Viva. Aqua Viva, izvorište Park, Aranđelovac, je negazirana prirodna slabomineralna voda koja sadrži optimineralni kompleks koji predstavlja optimalni balans minerala, soli i oligoelemenata, što omogućava korišćenje ove vode u neograničenim količinama svim kategorijama potrošača (deca, trudnice, odrasli, osobe trećeg doba, sportisti i rekreativci). Aqua Viva je dostupna u PET ambalaži, u sledećim pakovanjima: pojedinačno pakovanje 1,5l – transportno 6 kom, pojedinačno pakovanje od 0,5l – transportno 12 kom, pojedinačno pakovanje od 0,5l sport lock – transportno 12 kom, pojedinačno pakovanje od 0,75l sport lock – transportno 12 kom. i u balonu od 5l. Što se staklene ambalaže tiče, postoji pojedinačno pakovanje od 0,25l i transportno od 24 komada. Najpopularnija pakovanja Aqua Vive su 0,5l PET sa i bez sportskog zatvarača, 1,5l PET i balon od 5l sa funkcionalnim zatvaračem. “Prelomna tačka je bilo relansiranje Aqua Vive u junu 2006, nakon čega je prodaja pojedinih pakovanja porasla i više od 200 odsto”, kažu iz Knjaza Miloša.
Lansirani noviteti
Aqua Viva se na tržištu prvi put pojavila 1998. godine. Do sada je osvojila mnoge nagrade i priznanja: Milenijumski jubilarni žig ‘Zdrava hrana – Zelena jabuka’ 2000. godine, Zlatnu medalju na sajmu u Novom Sadu 2003. godine, 2004/2005. godine Veliki šampionski pehar za kvalitet i ‘CA’ znak usaglašenosti proizvoda, dodeljen od Jugoinspekta 2005. godine, koji predstavlja dokaz visoko i stručno kontrolisanog kvaliteta u skladu sa evropskim standardima i propisima za industriju pića. Ove godine, lansirane su i Aqua Viva Hidroaktiv i Aqua Viva Junior. Aqua Viva Hidroaktiv sa ukusom breskve obogaćena je vitaminima i mineralima i kao takva se preporučuje sportistima i aktivnim rekreativcima, jer predstavlja odličan izbor za zadovoljavanje potreba organizma za tečnošću, posebno za osobe koje rade ili vežbaju intezivno duže od jednog sata. Dostupna je u PET pakovanju od 0,75l i transportnom pakovanju od 12 komada. Aqua Viva Junior namenjena je deci i predstavlja savršenu, zdravu zamenu za sokove i druge napitke koji imaju zaslađivače. Ima malo kalorija i sadrži minerale (kalcijum i magnezijum) koji utiču na pravilan rast i razvoj dece. U ponudi se mogu naći Aqua Viva Junior sa ukusom jabuke i Aqua Viva Junior sa ukusom šumskog voća, u PET pakovanju od 0,33l i transportnom pakovanju od 12 komada. Proširena je i HoReCa ponuda, novom povratnom flašom Aqua Vive od 0,33l. Aqua Viva je poznata i kao sponzor evropskih šampiona, vaterpolo reprezentacije Srbije, a snimljena je i reklama sa našom poznatom teniserkom Anom Ivanović. Izvozi se na tržišta Bosne i Makedonije.
Minaqua:
Uskoro novi brend – Minaqua Life
Kada je reč o negaziranoj mineralnoj vodi, kompanija Minaqua je na tržištu prisutna sa proizvodima pakovanim u PET ambalažu od 0,33 litra, 2 litra i balonom od 5,75 litara. Po podacima biltena udruženja industrije mineralnih voda iz marta 2007. godine negazirana voda pokazuje značajan rast prodaje (30 odsto) u prvom tromesečju 2007. godine u odnosu na isti period prošle godine. Učešće mineralne vode Minaqua u ukupnom izvozu mineralne vode u martu 2007. godine, po podacima istog udruženja, iznosilo je 17 odsto. “Proizvodi kompanije Minaqua našli su svoje potrošače i u zemljama Evropske Unije, kao i u zemljama iz okruženja (Bosna, Makedonija i Crna Gora), gde su zbog sličnih navika u potrošnji za veoma kratko vreme postigli izuzetno dobre rezultate u prodaji”, kažu iz Minaque. Iz ove kompanije najavljuju da će u drugoj polovini 2007. godine potrošačima biti predstavljena redizajnirana negazirana mineralna voda Minaqua Life – koja sadrži idealan odnos kalcijuma i magnezijuma. “Negazirana mineralna voda sa odnosom kalcijuma i magnezijuma od 2:1 i količinom od više od 100 mg/l (kakav je slučaj kod Minaqua Life) obezbeđuje organizmu neophodne minerale i štiti srce od negativnog uticaja natrijuma, a time sprečava povećanje krvnog pritiska. (Izvor: Health significance of drinking water calcium and magnesium – František Kožíšek, M.D, Ph.D, National Institute of Public Health 2003). Sertifikati HACCP, ISO 14001 i ISO 9001, kao i sertifikat Food Standard Agency potvrđuju izuzetan kvalitet proizvoda Minaqua, dokazan kako na domaćem tako i na međunarodnom tržištu”, kažu iz kompanije Minaqua.
Planinka:
Oko 15 odsto proizvodnje se izvozi
Planinka a.d. Kuršumlija od negaziranih flaširanih voda ima svoj brend Prolom voda i po Biltenu poslovnog udruženja mineralnih voda njeno učešće na tržištu (i gaziranih i negaziranih) je oko 6,28 odsto, u periodu januar 2006. – mart 2007. Postoje pakovanja od 0,5l i 1,5 litra, pri čemu je popularnije pakovanje od litar i po. Predrag Ubavić, pomoćnik direktora prodaje i Saša Lepović, menadžer – referent prodaje Prolom vode najavljuju da će uskoro imati i novine u svom proizvodnom programu. Kao glavne konkurente na domaćem tržištu u Planinki izdvajaju brendove Rosa, Aqua Viva i Voda Voda. Po rečima Ubavića i Lepovića, oko 15 odsto od ukupne realizacije Prolom vode se izvozi. U države bivse Jugoslavije izvozi se oko 10 odsto, a pet odsto u države zapadne Evrope, SAD, Kanadu i Australiju. Od juna 2006. godine Planinka ima HACCP sertifikat i ISO9001.
Si&Si:
Prirodna izvorska voda
Voda Voda je prirodna mineralna voda sa izvora Vrujci, koji je otkriven u 18. veku. Na dubini od 273 metra, Voda Voda se prirodno filtrira kroz slojeve sedimentnih stena, bez potrebe za dodatnim filtriranjem ili hemijskim procesima. Proizvodnja Voda Vode je počela u junu 2004. Si&Si grupa sa ovim svojim brendom, po rezultatima istraživanja MartenBoard Internationala (feb. 2005-feb. 2006), beleži tržišno učešće od 20,40 odsto. Prema rezultatima istog istraživanja vodu Voda Vodu u vrlo značajnom procentu konzumira, pored ostalih grupa, i mlađa populacija, starosti 18 -34 godine. Po rečima Dejana Margetića, direktora marketinga Si&Si grupe, u strukturi realizacije Voda Vode, popularnost pojedinih pakovanja je uslovljena i sezonskim trendovima. Najpopularnije je pakovanje od 0,5l.
Dugoročni izvozni planovi
Dejan Margetić najavljuje i novine: “Planirane inovacije u domenu vode Voda Voda vezane su za redizajn staklene bočice 0,33l, finalizaciju pakovanja namenjenog ugostiteljstvu – staklene boce od 0,7l, kao i produkciju specijalno kreirane čaše za ovaj brend”. On dodaje da domaće tržište voda karakteriše veliko procentualno učešće gaziranih voda, što je posledica navika u potrošnji, ali da je, analizom podataka kroz duži period, uočljiv trend porasta potrošnje negaziranih voda, što je uzrokovano jačanjem svesti o zdravom životu. “Naša grupa ima dugoročne planove u vezi sa plasmanom vode Voda Voda na svetsko tržište. Pre istupanja na pojedinačna tržišta pristupamo sertifikaciji i potvrdi kvaliteta. Voda Voda poseduje sertifikat ‘National Sanitation and Foundation’ (NSF International), Ekološki standard ISO 14001, Loyds sertifikat i HACPP. Svojim izvornim sastavom Voda Voda je zadovoljila specifične zahteve svih tržišta na kojima je sada plasiramo, a to su: Crna Gora, Makedonija, Slovenija, Singapur, Ujedinjeni Arapski Emirati (Dubai), Belgija, Češka, Slovačka, Makedonija, Federacija BiH, Japan, Nemačka, Mađarska, a od januara 2007. godine i Rusija”, kaže direktor marketinga Si&Si grupe.
Voda Vrnjci:
I u Australiji
Kada je u pitanju Voda Vrnjci, najpopularnija pakovanja ove vode na našem tržištu su pakovanja od pet litara, dva litra i od 0,5 litara, kažu iz marketing službe Vode Vrnjci. Kao glavne konkurente u ovoj kompaniji navode vode Aqua Viva i Minaqua. Voda Vrnjci se izvozi na tržišta zemalja bivše Jugoslavije, kao i na tržište zapadne Evrope, Amerike, Kanade, Australije i druga.
Pripremila: Marija F. Šmit