Mleko

FokusMleko2019

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 171, septembar 2019)

 

SVE ŠIRI IZBOR

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja mleka najveća je u Vojvodini (31,6%), potom u Beogradu (28,5%), u jugoistočnoj Srbiji iznosi 20,8%, a najmanja je u centralno-zapadnoj Srbiji (19,1%).

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Preradom mleka dobijaju se veoma ukusni i zdravi mlečni proizvodi i napici kao što su kiselo mleko, jogurt, kefir, sir, maslac, kajmak, pavlaka itd. Mleko se, takođe, zbog brojnih hranljivih namirnica dodaje raznim vrstama mlečnih hlebova, služi za pravljanje sladoleda, čokolade, raznih vrsta testa, slatkiša…

Kako se razvija tehnologija hrane, tako sve pomenute mlečne prerađevine, baš kao i samo mleko, dobijaju nove varijetete, nove dodatke, ukuse, nove dobre bakterije koje pospešuju rad digestivnog trakta, prodavnice prave sve veće vitrine u kojima čuvaju ove proizvode, a ljudi imaju sve širi izbor za, najčešće, jutarnji obrok koji većina ne može da zamisli bez bar jednog mlečnog proizvoda. U moru tih promena jedina konstanta jeste čovekova ljubav prema mleku.

Zbog svega pomenutog važno je videti i kakva je prodaja mleka u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje Nielsena dobijeni analizom tržišta u periodu od jula 2018. do juna 2019. godine.

Po regionima i kanalima prodaje

Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen pomenuti period (jul 2018-jun 2019), u Srbiji je uočljiv pad prodaje mleka u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno -2,9%, količinski -4,6% i komadno -7,2%.

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih mleko stiže do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica, malih prodavnica i trafika, u odnosu na prethodno posmatrani period u objektima hiper/super marketa zabeležen pad vrednosne (-3,8%), količinske (-5,9%) i komadne (-8,6%) prodaje ovih proizvoda.

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja mleka najveća je u Vojvodini (31,6%), potom u Beogradu (28,5%), u jugoistočnoj Srbiji iznosi 20,8%, a najmanja je u centralno-zapadnoj Srbiji (19,1%).

Ukoliko pogledamo trend količinske prodaje mleka, po tom kriterijumu prednjači region Vojvodine sa 32,4%, zatim ide Beograd sa 27,9%, sledi region jugoistočne Srbije sa 21%, dok je na poslednjem mestu centralno-zapadna Srbija sa 18,7%.

Ako posmatramo kanale preko kojih mleko stiže do potrošača, najviše ovog proizvoda prodato je u velikim prodavnicama po sva tri prodajna kriterijuma (vrednosno 41,3%, količinski 42,2% i komadno 41,6%), slede hiper/super marketi (vrednosno 38,6%, količinski 38,6% i komadno 37,5%), dok je najmanje mleka prodato u kioscima i paviljonima (vrednosno 0,3%, količinski 0,2% i komadno 0,3%).

Vodeći igrači

Kada govorimo o najvećim proizvođačima mleka, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Granice, Imlek, Lactalis, Meggle i Vindija. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 83,8% vrednosnog i 79,7% količinskog udela u ukupnoj prodaji mleka na srpskom tržištu u analiziranom periodu.

Po segmentu

Za analizu prodaje mleka važna je i njegova podela po segmentu na: tečno UHT pasterizovano mleko (liquid milk/UHT), tečno pasterizovano mleko (liquid milk pasteur), tečno aromatizovano mleko (liquid flavored milk), tečno sveže aromatizovano mleko (liqui flav mlk/fresh). Najveći udeo u prodaji ovih proizvoda po vrednosti ima tečno UHT pasterizovano mleko (46,3%), a potom sledi pasterizovano mleko (39,5%). Aromatizovano mleko u prodaji učestvuje sa 13,8% vrednosnog i 7,9% količinskog udela, dok tečno sveže aromatizovano mleko u ukupnoj prodaji mleka ima tek neznatan udeo.

Po nivou mlečne masti

U analizu prodaje mleka uključena je i njegova podela po nivou mlečne masti na: mleko sa 2,8% masti, mleko sa 1,5% masti, mleko sa 1% masti, mleko sa 3,2% masti itd. U Srbiji je u analiziranom periodu najviše prodato mleka sa 2,8% masti i na njega u ukupnoj prodaji ‘otpada’ 69,9% vrednosnog i 74,9% količinskog udela. Na drugom mestu je mleko sa 1,5% masti, na trećem mleko sa 1% masti, a na četvrtom ono sa 3,2% mlečne masnoće.

Po ukusu

Takođe važna za analizu prodaje mleka jeste podela ovih proizvoda po ukusu na: belo mleko (white milk), čokoladno mleko (chocolate), mleko s ukusom vanile (vanilla), mleko s ukusom jagode (strawberry), slatke pavlake (sweet cream), biskvita (biscuit)… Podaci govore da u posmatranom periodu u Srbiji ubedljivo najveću prodaju beleži obično belo mleko bez dodatih ukusa i na njega ‘otpada’ 85,8% vrednosnog i 92% količinskog udela. Čokoladno mleko učestvuje sa 12% vrednosne i 7,1% količinske prodaje u ukupnoj prodaji, slede mleko s ukusom vanile i ono s ukusom jagode, ali sa znatno manjom vrednosnom i količinskom prodajom.

Po tipu i veličini pakovanja

U analizu je uključena i podela mleka po tipu pakovanja na: tetrapak (cartons), boce (bottles) i kese (bags). Najveći udeo u prodaji ima mleko u tetrapaku (vrednosno 59,2% i količinski 54,1%), potom mleko u bocama (vrednosno 33,8% i količinski 35,3%), a najmanje mleko u kesama (vrednosno 7,1% i količinski 10,6%).

Na kraju, takođe važna za analizu prodaje mleka jeste i njegova podela po veličini pakovanja. Najviše mleka prodato je u pakovanju od 1l (vrednosno 56,9% i količinski 59,8%), potom od 1,5l (vrednosno 22,5% i količinski 24,6%), 0,5l (vrednosno 5,2% i količinski 3,2%), a slede pakovanja od 0,25l i 1,45l. Sva ostala pakovanja mleka, veća i manja, imaju manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovog proizvoda na srpskom tržištu u posmatranom periodu.

 

Imlek

Služba marketinga:
Kompanija Imlek, kao najveća u oblasti mlekarske industrije, kombinuje dugu tradiciju, najsavremeniju tehnologiju i znanje kako bi svojim potrošačima pružila vrhunski kvalitet proizvoda. Budući da konstantno osluškuje potrebe i želje vernih potrošača, Imlek iz godine u godinu ostvaruje sve bolje rezultate i najviši plasman u analizama kvaliteta naročito kada je reč o proizvodima uz koje su odrastale brojne generacije. Moja Kravica mleko ima dugu tradiciju i dostupno je na tržištu u različitim varijantama, u zavisnosti od veličine pakovanja i procenta mlečnih masti. Pored dobro poznate Kravice, Imlek u svom portfoliju ima Zdravo! mleko Mlekare Subotica, dostupno u različitim pakovanjima, sačinjeno od najkvalitetnijeg sirovog mleka sa vojvođanskih pašnjaka i organsko mleko – Bello dostupno u pakovanju od 1l. Takođe, tu je Imlekovo Sveže Mleko, dokazano visokog kvaliteta.

Inovacije u portfoliju Moja Kravica dugotrajnog mleka su pokazale dobre rezultate i imale su pozitivan uticaj na rast prodaje i čitavog tržišta. Ponosni smo na novinu koju smo uveli u junu ove godine, a u pitanju je Moja Kravica sveže mleko u kartonskoj ambalaži, kako bi potrošačima garantovali sigurnost i kvalitet proizvoda pre svega, a pored toga vodimo računa i o životnoj sredini.

Prednosti kartonske ambalaže prepoznale su mnoge kompanije jer su koristi ovakavog načina pakovanja mnogostruke. Najbolji primer namirnice koji opravdava upotrebu ovakve ambalaže je sveže mleko, namirnica koja je po svom sastavu bogata proteinima, masnoćom, vitaminima i mineralima i zato joj je neophodna adekvatna zaštita od svetlosti i kiseonika. Tehnologija koja se koristi u izradi kartonske ambalaže omogućava da pakovanja iz proizvodnje izlaze u obliku koji zahteva manje energije za transport i otpremanje nego što bi bio slučaj kod nekih drugih vidova amabalaže.

Brendovi kompanije Imlek su decenijama prisutni na tržištu, uz njih su odrastale brojne generacije i to je ono što ih izdvaja od konkurentskih, a udeo na tržištu mleka je u konstantnom porastu. Imlek svoju poziciju na tržištu duguje pre svega vrhunskom kvalitetu svojih proizvoda.

 

Lactalis/Somboled

Milorad Sekulić, brend menadžer:
Naša ponuda je raznovrsna, u skladu sa nastojanjem Lactalisa da uvek izađe u susret potrebama svojih potrošača. Kako u Srbiji potrošači od svežeg mleka očekuju da sačuva sve prirodne karakteristike, bez ikakvih dodataka, mi smo sa brendom Dukat (1l i 1,5l), uz fokus na konstantnost kvaliteta, uspeli da očuvamo prirodnost, svežinu i ukus svežeg mleka.

Deo našeg portfolija je i trajno Alpsko mleko sa 3,5% mlečne masti, koje donosi svežinu Alpa i punoću ukusa. Vrhunski kvalitet koji karakteriše ovo mleko je prepoznat i odlično prihvaćen, što se ogleda kroz njegovu sve veću popularnost. Za potrošače koji su imali problema nakon konzumacije mleka odnedavno smo obezbedili i Alpsko mleko bez laktoze, tako da sada ponovo mogu da uživaju u ukusu i hranljivim dobrobitima mleka.

Naše Dukat čokoladno mleko sve je popularnije među potrošačima zahvaljujući sjajnom ukusu i uživanju koje donosi. Potrošači u Srbiji koriste čokoladno mleko najčešće uz doručak i užinu, a takođe i kao i zamenu za desert. Za ove raznovrsne prilike Dukat čokoladno mleko je dostupno u tetrapaku od 0,2l, kao i u plastičnom bocama od 0,5l i 1l.

Zadovoljni smo prodajom i rastućim interesovanjem koje potrošači pokazuju za naš portfolio. Posebno smo ponosni na razvoj segmenta svežeg i čokoladnog mleka. Ipak, uvek postoji prostor za poboljšanje, zbog čega nastojimo da stalno unapređujemo ponudu naših proizvoda.

Potrošače smo navikli da od nas očekuju inovacije. Od noviteta kojima smo ih ove godine obradovali izdvajamo Somboled sveže mleko (sa 2,8% mlečne masti u bocama od 1l i 1,5l), koje čuva prirodnost i donosi pun ukus i svežinu domaćeg mleka i koje je rezultat naše posvećenosti kvalitetu i očuvanju tradicije duge preko osam decenija. Takođe, veoma smo ponosni na Dukat čokoladno mleko sa ukusima crne i bele čokolade u boci od 0,5l, koje donosi novi nivo uživanja. Potrošači svih generacija odlično su prihvatili ovu novinu.

Zdrava konkurencija nas raduje i sa zadovoljstvom prihvatamo izazove koje prisustvo u takvom okruženju nosi. Svesni smo konkurencije i tendencija na tržištu u svakom trenutku, ali ostajemo dosledni sopstvenim vrednostima koje smo izgradili na tradiciji dugoj osam decenija. Tako se u tržišnoj utakmici i pridobijanju poverenja potrošača uvek fokusiramo na kvalitet sopstvenih proizvoda i unapređenje ekspertize proizvodnje.

 

Vindija

Grupa Vindija svoju je priču započela pre 60 godina kao mala gradska mlekara koja je do danas postala svojevrsni sinonim upravo za mleko i mlečne proizvode. ’Z bregov asortiman s potpisom ‘Kvalitet Vindija’ na tržištu Srbije obuhvata trajno kravlje mleko s 2,8% mlečne masti, u ambalaži od 0,5l i 1l, kao i porodično pakovanje od 2l, te light izdanje s 1% mlečne masti za potrošače koji paze na dnevni unos masnoća. Među trajna mleka spada i čokoladno mleko u pakovanjima od 0,2 i 0,5l koja su kao stvorena za zdravu školsku užinu, kojoj se posebno vesele najmlađi potrošači. Takođe, neizostavno je spomenuti i sveže mleko s trajnošću od 21 dan, bez dodataka aditiva ili konzervansa, kao rezultat implementacije savremene tehnologije koja na prirodan način produžava trajnost osetljive namirnice poput svežeg mleka. Za sve one koji su alergični ili intolerantni na kravlje mleko, preporučujemo trajno kozje mleko sa 3% mlečne masti u pakovanju od 0,2 i 0,5l. Reč je o visokovrednoj namirnici, za koju se savetuje da se uvrsti u ishranu što je češće moguće, iako je proizvodnja ove vrste mleka ograničena i uveliko zavisi od sezone.

Kao najprodavaniji proizvod u ovom asortimanu ističe se ’z bregov trajno kravlje mleko u pakovanju od 1l sa 2,8% mlečne masti. Prodaja ovog trajnog mleka beleži konstantan rast i u supermarketima i manjim radnjama, kao dominantnim kanalima prodaje.

Kontinuirano smo orjentisani na osluškivanje zahteva i želja tržišta, zbog čega neprestano osmišljavamo nove te prilagođavamo i nadograđujemo postojeće proizvode. Trenutno su u pripremi noviteti u ’z bregov asortimanu koji će u narednom periodu biti prezentovani tržištu.

Grupa Vindija od samih početaka insistira na visokom kvalitetu primarnih namirnica kako bi potrošačima ponudila visokokvalitetne proizvode. Drugim rečima, nema kompromisa kad se govori o kvalitetu, po tome smo prepoznatljivi i to smatramo ključnom prednošću u odnosu na konkurenciju. Kvalitet Vindija danas se povezuje sa svakom robnom markom unutar asortimana Vindije te proizilazi iz celokupnog procesa stvaranja proizvoda – od odabira sirovina, preko receptura i tehnologije, do brojnih kontrola sigurnosti i zdravstvene ispravnosti.