(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 120, jul/avgust 2014)
ULAGANJE U ZNANJE
Znanje nije nešto što se lako stiče i to je doprinos koji mi nastojimo da damo našem tržištu. Na taj način najviše želimo da ulažemo. Razgovarala: Dragana Vraneš
Vodeća svetska kompanija u proizvodnji kvasca Lesaffre otvorila je 3. jula svoj prvi pekarski centar u Srbiji, u Beogradu. Time su najnoviji svetski trendovi, znanje i inovacije u pekarskoj industriji postali dostupni našim profesionalnim pekarima u jedinstvenom edukativnom centru. Povodom otvaranja centra razgovarali smo sa Miodragom Jelićem, izvršnim direktorom Lesaffre Srbija.
Kakve će usluge Lesaffre centar pružati pekarskim profesionalcima u Srbiji?
Naša kompanija, koja je na tržištu pekarstva u Srbiji prepoznata kao veoma pouzdan partner sa širokom bazom kupaca, otvaranjem pekarskog centra želi da ponudi sve znanje koje poseduje i koje je stekla poslujući na brojnim tržištima. Ovo je 30. pekarski centar te vrste u svetu, tako da će pekarskim profesionalcima u Srbiji na raspolaganju biti iskustvo naših tehnologa, sektora za razvoj u našoj centrali i ostalih kolege na svih pet kontinenata na kojima radimo. To podrazumeva da bilo koja inovacija da se desi, bilo koja vrsta treninga kada je reč o tradicionalnom hlebu, poboljšanja koja smatramo da je neophodno uraditi radi dobijanja kvalitetnijeg hleba na tržištu ili nekih novih oblika… dakle, sve što mi prepoznajemo radeći sa pekarima u Srbiji da može da im pomogne i doprinese poboljšanju kvaliteta – sve to ćemo im kroz obuke u pekarskom centru i ponuditi.
Koliko je novca investirano u otvaranje pekarskog centra?
Uloženi novac nije nešto što predstavlja suštinu ovog projekta. Fokus treba da bude na tome kolika je vrednost znanja. Znanje nije nešto što se lako stiče i to je doprinos koji mi, u stvari, nastojimo da damo našem tržištu. Na taj način najviše želimo da ulažemo.
Kako je centar organizovan?
Pekarski centar je deo kompanije Lesaffre Srbija. To znači da su svi koji rade u njemu zaposleni u Lesaffre Srbija. Van toga, na raspolaganju pekarima u Srbiji će biti i naše internacionalne kolege koje će po potrebi dolaziti. Treninzi koje ćemo raditi će često biti vezani za njihovo znanje, a organizovaćemo personalizovane treninge (‘tailor-made’) za potrebe konkretnih pekara sa kojima sarađujemo.
Kakve ćete obuke raditi?
Sve vrste obuka. Mi volimo da kažemo da ovo nije Lesaffre pekarski centar već pekarski demo centar ili centar za trening za pekare iz Srbije, što znači da će oni moći da koriste pekarski centar kad god imaju potrebu za njim. Često su naši pekari pritisnuti svakodnevnim poslovanjem i nisu u mogućnosti da eksperimentišu u svojim prostorijama i uslovima. Ali, kad god pronađu vremena ili imaju potrebu da rade takvu vrstu eksperimentisanja kod nas u centru, mi smo im na raspolaganju.
Kako imamo široku mrežu dugogodišnjih poslovnih saradnika na tržištu, oni mogu da nas kontaktiraju bez ikakvih problema i ustezanja i da dogovorimo termine. Mi ćemo biti ne samo neko ko daje znanje, već pre svega dobar domaćin koji će pekarima izlaziti u susret i ako je potrebno da rade u tajnosti ili da budu samostalni u radu.
Koliko često ćete imati obuke i prezentacije?
Veoma smo optimistični po tom pitanju, smatramo da postoji velika potreba za ovakvom vrstom centra. Naš cilj je da svakog meseca imamo bar nekoliko prezentacija. Međutim, iz iskustva stečenog u saradnji sa našim poslovnim partnerima u Srbiji znamo da je teško organizovati da oni dođu više puta godišnje. Bićemo zadovoljni ako jedan isti pekar barem dva ili tri puta godišnje uspe da poseti centar i nauči nešto novo.
Kada će startovati prve edukacije?
Planirano je da prve obuke krenu interno i da budu vezane za naše prodajne timove ne samo sa područja Srbije već i iz Lesaffre poslovnica iz okolnih zemalja. S obzirom na to da smo tek otvorili pekarski centar, a da je počela sezona godišnjih odmora, obuke će startovati od septembra meseca.
Na koji način domaći proizvođači mogu da se povežu i sarađuju sa vama?
Kao što sam rekao, mi već dovoljno dugo poslujemo na srpskom tržištu tako da imamo veoma široku bazu partnera, svi imaju naše kontakte i mi njihove. Kada budemo radili organizaciju treninga određene vrste, komuniciraćemo direktno kroz našu bazu podataka sa njima. U planu je takođe i on-line kanal na kome trenutno radimo. Naša komunikacija će prevashodno biti kroz različite aktivnosti na mestu prodaje ili kroz druge vidove BTL marketinga.
Kakva su vam iskustva kada je reč o funkcionisanju Lesaffre centara u drugim zemljama?
Vrlo smo zadovoljni postignutim rezultatima. Jedna od najvećih koristi je upravo to što imamo još bliži, direktniji kontakt sa tržištem. Mnogo toga smo čak i saznali direktno od naših kupaca sa različitih tržišta, partnera koji možda nekada i nisu svesni koliko pomognu razvoju proizvoda, novih oblika i ideja, time što su došli na određene vrste treninga kod nas.
Šta su najnoviji svetski trendovi u pekarskoj industriji?
Upoznati smo sa svim trendovima. Ono što mogu da izdvojim kao trenutno najaktuelnije je korišćenje tečnog kvasca. To je nešto što na našem tržištu nije baš uobičajeno, jer smo mi prevashodno tržište svežeg pekarskog kvasca. Neka okolna tržišta više koriste suvi pekarski kvasac, a naše sveži. Inovacija koju donosimo i koju upravo prezentujemo na otvaranju pekarskog centra Lesaffre Srbija jeste instalacija tečnog kvasca za koji je Lesaffre pre 2-3 godine na jednom od dva najbitnija pekarska sajma u Evropi, u Parizu, dobio nagradu za inovaciju. To je nešto što želimo da podelimo sa našim tržištem, da ga upoznamo sa svim koristima korišćenja svežeg tečnog pekarskog kvasca i nadamo se da će srpsko tržište te benefite i prepoznati.
U čemu se ogledaju prednosti upotrebe tečnog kvasca?
Pre svega razlika postoji u načinu korišćenja, u smislu da imate daleko veću preciznost doziranja, nemate gubitaka, nemate problem odlaganja (kvasac je roba koja zahteva režimsko skladištenje, što znači da temperatura mora biti konstantna jer utiče na kvalitet kvasca), higijenski uslovi su potpuno drugačiji u odnosu na korišćenje svežeg pekarskog kvasca u dosadašnjem obliku.
U kom pravcu će se kretati razvoj pekarske industrije u Srbiji?
U smislu sirovina mi se nadamo da će krenuti u malopre opisanom pravcu, jer je to nešto što i zapadna Evropa sve više prihvata. Skoro sam bio u jednoj našoj instalaciji za tečni pekarski kvasac u Belgiji i direktor proizvodnje doslovce je rekao: Bio sam potpuno protiv kada su ljudi iz kompanije Lesaffre došli da ponude ovaj proizvod, a sada mogu da kažem da se nikada ne bih vratio na tradicionalan kompresovani sveži kvasac kao što je to bio slučaj ranije. To je za mene bila fantastična rečenica, jer je pekarstvo prilično tradicionalna grana i, naravno, bilo je to zeleno svetlo da je tečni kvasac nešto što neizostavno treba da ponudimo i našem tržištu.
Naravno, svestan sam da će proći dosta vremena, veliki broj prezentacija, obuka, ukazivanja na prednosti korišćenja tečnog kvasca u odnosu na standardni, klasični sveži kvasac dok neko to zaista i primeni, ali mi smo tu i ne bojimo se rada.
Kada mislite da će se ta inovacija realizovati na srpskom tržištu?
To ne zavisi od nas. Mi ćemo se zaista truditi da ukažemo na sve prednosti – u tehnologiji, proizvodnji, primeni… Takođe, ova inovacija zahteva i određena ulaganja, ali takva koja se na neki srednjoročni rok isplate. Bio bih srećan ako do kraja 2015. godine budemo mogli da kažemo da u Srbiji ima, na primer, pet industrijskih pekara koje koriste tečni kvasac. Ovaj kvasac mogu da koriste kako velike, tako i srednje i male industrijske pekare.