Mihailo Janković, Nectar

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 164, decembar 2018)

 

KVALITET, POSVEĆENOST I POBEDNIČKI DUH

Nectar je svetao primer kako je moguće od jednog malog, start-up porodičnog biznisa napraviti regionalno značajnog igrača sa ambicijom da svoju poziciju širi i dalje. Kreirali smo preko milijardu evra dodate vrednosti – mislim da je retkost da jedna porodična kompanija koja je krenula od nule za 20 godina napravi takav rezultat.
Razgovarala: Dragana Vraneš

 

Kompanija Nectar ove godine proslavlja dve decenije uspešnog poslovanja, a jubilej je obeležila predstavljanjem ‘Analize ekonomskog uticaja Nectar grupe u Srbiji u periodu 1998-2018’, koju su uradile konsultantske kuće Peterhof Consulting na čelu sa Draganom Lončarom, profesorom Ekonomskog fakulteta u Beogradu, i Alba Partners. Nectar je regionalni lider u proizvodnji voćnih sokova, zapošljava više od 1.300 radnika, sarađuje sa 10.000 farmera. Ima šest proizvodnih lokacija – tri u Srbiji (Vladičin Han, Bačka Palanka i Bujanovac), dve u Sloveniji i jednu u Makedoniji. Kompanija je za 20 godina poslovanja generisala preko milijardu evra bruto dodate vrednosti u Srbiji u sistemu vrednosti u kojem je aktivnostima kompanije podržano preko 5.500 zaposlenih u Srbiji. Jedina je domaća, porodična kompanija, 100% u vlasništvu porodice, koja se sa svojim konsolidovanim prihodima nalazi na listi 100 najuspešnijih kompanija u Srbiji po podacima APR-a. O proteklih 20 godina poslovanja, kao i o planovima za narednih 20 i više godina razgovarali smo sa Mihailom Jankovićem, direktorom kompanije Nectar.

U godini velikog jubileja za kompaniju, možete li da nam kažete kako izgleda Nectar danas?

Kao porodična kompanija koja postoji 20 godina i koja je za to vreme prešla veliki put osetili smo potrebu da podvučemo crtu i vidimo šta smo sve uradili za te dve decenije. Njih je obeležio neprekidni rad, odricanje i posvećenost, pre svega porodice Radun koja je iznela najveći teret u izgradnji Nectar grupe, regionalnog lidera u proizvodnji sokova, ali i u kategoriji hrane. Kada pogledamo brojke, vidimo da Nectar danas ima 1.319 zaposlenih, ostvaruje konsolidovani prihod od 107 miliona evra, poseduje šest fabrika u regionu, sarađuje sa preko 10.000 farmera u Srbiji, a market share na regionalnom tržištu sokova iznosi 22%. Nectar je osmi najjači brend u regionu, prema analizi Valicona iz 2017. Fokus nam je na konstantnom razvoju poslovanja – ne samo kompanijskom i organizacionom, već i na razvoju brendova.
Nectar predstavlja primer kako jedan srpski san može da se ostvari – porodična kompanija je krenula od nule i uz mukotrpan rad, odricanje i posvećenost, kao i jasan fokus na razvoj, uspela da ostvari ono što joj je bio cilj, a pri tom je ostala dosledna svojim vrednostima. Kada to kažem, mislim na vrednosti koje proizilaze iz kompanije – fokusiranost na potrošače, na razvoj, domaćinski pristup i odgovornost, stalan fokus na inovacije i pobednički duh.

Šta biste izdvojili kao najvažnije momente-prekretnice u poslovanju u proteklih 20 godina?

Put koji smo prešli je bio trnovit, dinamičan, zahtevao je dosta energije i truda, imao je mnogo stepenika da bismo uopšte došli tu gde smo danas. Sve je počelo davne 1998. godine kada je porodica Radun, po povratku iz Rusije, odlučila da pokrene start-up greenfield – da pokrene proizvodnju jednog zdravog proizvoda, jabukovog sirćeta. To je proizvod koji i dalje imamo u asortimanu i sa njim je faktički počela sa radom kompanija Nectar. Već sledeće godine pokrenuli smo proizvodnju sokova i ostvarili saradnju sa kompanijom Tetra Pak koja traje i danas. Tada započinje i razvoj nekih projekata van granica naše zemlje.
Godine 2002. lansiran je slogan ‘Nije svejedno’ i on je, zapravo, više od slogana. U ove dve reči sadržane su vrednosti za koje se kompanija Nectar zalaže – beskompromisni kvalitet, beskompromisna posvećenost i to da u svemu što radimo dajemo sve od sebe.
Sledeće godine, Nectar je imao svoju prvu akviziciju – Fabrike za proizvodnju voćnih koncentrata i kaša Delišes Hani u Vladičinom Hanu. Ovo je možda bio i prelomni trenutak u toj fazi razvoja, zato što nam je omogućio vertikalnu integraciju, da kontrolišemo sirovinsku bazu, da prerađujemo sve kontinentalno voće, jabuke, šljive, breskve, maline, jagode, iz Srbije. Sa druge strane, imali smo faktički dva biznisa – jedan je B2B, a drugi mogućnost da koristimo te sirovine kao bazu za naše gotove proizvode.
Godine 2005. prihod je prešao 50 miliona evra. Nectar se nije zaustavljao, uvek je nastavljao napred, reinvestirao profit da bi se dalje širio. Dve godine kasnije, sa rastom prodaje, krenula je i izgradnja sopstvenog distributivnog sistema. Naredna akvizicija usledila je 2008. kada je kompanija Heba postala sastavni deo Nectar grupe. Sledeća bitna stepenica bila je akvizicija slovenačkog Fructala, vodećeg slovenačkog proizvođača voćnih sokova, 2011. Predstavljala je važnu prekretnicu zato što je Nectar iz lokalne lige prešao u regionalnu ligu šampiona. Postao je značajan igrač u regionu. Nectar je pokazao da ima umeće, znanje i veštine da izvrši akviziciju kompanije slične veličine i da ona, zatim, nastavi da posluje još bolje nego pre akvizicije. Bili smo jedna od prvih srpskih investicija u Sloveniji i mislim da smo otvorili vrata i za neke druge koje su usledile. Nectar je krasio konstantan rast prihoda, što kroz ove tri akvizicije, što kroz prirodan organski rast.
Sve te godine bile su prisutne velike investicije u proizvodna postrojenja i pogone. Najviše je uloženo u Delišes Hani, ali i u druge lokacije u Sloveniji i Srbiji. Godine 2014, investirano je tri miliona evra u modernizaciju i razvoj portfolija novih inovativnih pakovanja – novu TBA EDGE liniju. U sledeće dve godine, kroz akciju ‘Nije svejedno kad bebe dolaze’ investirano je 200.000 evra u GAK Narodni front, u odeljenje za vantelesnu oplodnju: kroz modernizaciju ovog odeljenja omogućeno je da se višestruko poveća broj parova koji će moći vantelesnu oplodnju da ostvare u svojoj zemlji. Aktuelnu godinu obeležila je kampanja sa Andrijom Miloševićem u glavnoj ulozi.

Kakvi su vam dalji planovi kada je reč o izvozu?

Mi danas izvozimo 30% naše proizvodnje. Svake godine povećavamo broj tržišta na kojima smo prisutni i moram reći da veoma fokusirano radimo na tome. Region je naše glavno tržište. Nectar ima dve fabrike u Sloveniji, tako da smo upoznati sa svim trendovima na tržištima EU.
Zajedno sa PKS-om radimo na tome da proširimo prisustvo srpskih proizvoda, odnosno proizvoda Nectar grupe, na dalekim tržištima, nama su interesantni Daleki i Bliski istok. Naravno, svako tržište nam je zanimljivo i očekujem da ćemo u narednih 20 godina izaći na 100 tržišta, mislim da je to realno i ostvarivo.

Pokrećete Fabriku za proizvodnju organskih proizvoda, možete li nam reći nešto više o tome?

Fabrika je u završnoj fazi i očekujemo da možda već u decembru krene sa radom. Mislim da je to odličan potez, pogledajte police u supermarketima pre nekoliko godina i danas, neuporedive su. Hrana postaje vrlo važan resurs, zdrava hrana još važniji, zato i investiramo u Fabriku organske hrane i, takođe, u zasade organske jabuke – u naredne dve godine imaćemo 114 hektara plantaža organske jabuke. To je pravac u kome idemo. Takođe, dosta pažnje posvećujemo poreklu voća. S obzirom na to da je sve kontinentalno voće koje koristimo iz Srbije, geo lokalitete ćemo posebno naglašavati i davati na značaju domaćem voću i domaćim proizvođačima.
Nectar grupa ima najveće kapacitete za preradu voća u jugoistočnoj Evropi od preko 120.000 tona godišnje, pre svega u Vladičinom Hanu i to nam omogućava da obezbedimo sirovinsku bazu voća iz Srbije, što je vrlo važno. Primera radi, svaka šesta jabuka koja ostane u Srbiji završi u Nectar proizvodima.

Kakvi su aktuelni trendovi kada je reč o konzumaciji sokova?

Ono što se dešava u regionu nije toliko tipično za ostatak sveta. Kod nas se događa da padaju kategorije 100% sokova i nektari koji su kvalitetniji, a rastu proizvodi sa malim procentom voća. To može biti povezano sa niskim ličnim dohotkom. Sa druge strane, još jedan od trendova je rast ceđenih i organskih sokova. Nectar je najjači u 100% sokovima koji sadrže samo voće i u nektarima, među prvima na tržištu smo lansirali četiri ukusa organskih sokova, a nedavno smo ih lansirali i u malom pakovanju. Smatram da je to dobar potez i pravac razvoja u skladu sa trendovima i potrebama tržišta.
Na tržištu dolazi do jedne vrste raslojavanja, odnosno sa jedne strane se izdvajaju skuplji, premijum, organski proizvodi, a sa druge svedoci smo toga da prodaja jeftinijih proizvoda sa malim procentom voća raste.

Šta planirate da realizujete u budućnosti? Koji su to ključni ciljevi koje ste kao kompanija sebi postavili?

Kvalitativno i kvantitativno smo postavili našu viziju za narednih 20 godina. Očekujemo da do 2038. ostanemo kompanija koja neguje i demonstrira porodične vrednosti. Da dostignemo 500 miliona evra godišnjih prihoda. Da u našem sistemu vrednosti stvorimo 5 milijardi evra bruto dodate vrednosti u Srbiji. Da angažujemo više od 10.000 zaposlenih sa punim radnim vremenom u našem sistemu vrednosti. Izvoz nam je veoma važan i sigurno ćemo nastaviti da povećavamo vrednost izvoza. Nastavićemo da investiramo, uvodimo inovacije i razbijamo barijere. Želimo da svaka druga jabuka prerađena u Srbiji ostane u Nectaru. Da u svemu što radimo ostanemo verni ‘Nije svejedno’ filozofiji poslovanja. Da postanemo regionalni lider u proizvodnji zdrave hrane i globalni igrač u proizvodnji sokova.
Sve navedeno deluje ambiciozno, ali mi verujemo da sve to, zajedno sa našim partnerima, možemo da ostvarimo. Već smo dokazali da smo u stanju da ambiciozne vizije sprovedemo u delo.