Mesni proizvodi spremni za jelo

FokusMesni

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 164, decembar 2018)

 

NAJVIŠE OVIH PROIZVODA KUPUJU BEOGRAĐANI

Beograd drži primat kad je u pitanju udeo u vrednosnoj (39,8%) i količinskoj prodaji (33,1%) u Srbiji, dok u komadnoj prodaji prednjači Vojvodina sa 33,8% udela na tržištu, pokazuju podaci agencije Nielsen.

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Bilo da je u pitanju doručak, užina ili predjelo, mesni proizvodi spremni za jelo igraju važnu ulogu na srpskoj trpezi. Koliko su ovi proizvodi popularni u Srbiji pokazuju podaci iz Nielsen RMS panela prodaje za period od oktobra 2017. do septembra 2018. godine.
Vrednosna prodaja mesnih proizvoda spremnih za jelo u posmatranom periodu zabeležila je najveći rast (10,4%) u jugoistočnoj Srbiji, a najmanji u centralno-zapadnoj Srbiji (2,7%). Sa druge strane, posmatrano po kanalima prodaje, najveći rast komadne prodaje ostvaren je u velikim/srednjim prodavnicama (9,5%), dok je najmanji rast komadne prodaje zabeležen u hiper/super marketima (2,9%). Pad prodaje nije zabeležen ni po jednoj kategoriji.

Prodaja po regionima

U panelu prodaje mesnih proizvoda spremnih za jelo tržište je podeljeno na četiri regiona: Beograd, jugoistočna Srbija, centralno-zapadna Srbija i Vojvodina. Beograd drži primat kad je u pitanju udeo u vrednosnoj (39,8%) i količinskoj prodaji (33,1%) u Srbiji, dok u komadnoj prodaji prednjači Vojvodina sa 33,8% udela na tržištu.

Vodeći igrači

Top pet proizvođača mesnih proizvoda spremnih za jelo ostvaruje 54,1% ukupne vrednosne prodaje na tržištu Srbije i 54,3% količinske prodaje. To su (poređani abecednim redom): Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj Grupa, Yuhor i Zlatiborac.

Podela po kanalima prodaje

Merenje prodaje vršeno je u četiri različita kanala prodaje: hiper/super marketima, velikim/srednjim prodavnicama, malim prodavnicama, kao i u kioscima i paviljonima. Posmatrano prema kanalima prodaje, najveća vrednosna, količinska i komadna prodaja mesnih proizvoda spremnih za jelo zabeležena je u hiper/super marketima (62,3%, 55,7% i 46,3%), dok je najmanja vrednosna, količinska i komadna prodaja ostvarena u kioscima i paviljonima (od 0,0% do 0,1%), praćena malim prodavnicama (8,6% vrednosne prodaje, 11,5% količinske prodaje i 17,6% komadne prodaje).

Podela po vrsti mesa

Kada je reč o podeli prema vrsti mesa, top pet vrednosno najprodavanijih vrsta su: svinjetina (58,1%), piletina (18,8), govedina i svinjetina (12%), ćuretina (3,7%), piletina i svinjetina (3,5%).

Podela po tipu proizvoda

Kada je u pitanju tip proizvoda, top pet vrednosno najprodavanijih čine sledeći mesni proizvodi: salama (49,4%), šunka (15,2%), pečenica (10,4%), prsa (7%), kulen (5,8%).

Podela prema veličini pakovanja

Posmatrano po veličini pakovanja, količinski najprodavanija pakovanja mesnih proizvoda spremnih za jelo su sledeća: 1.000g (58,4%), 350g (14%) i 325g (5,2%).

 

Carnex

Marketing tim:
Tradicija, kvalitet, inovacija – ove ključne reči najbolji su pokazatelji svih benefita i karakteristika koje nosi svaki Carnexov mesni proizvod već šest decenija. Tradicionalne ukuse prepoznatljivog kvaliteta Carnex priprema po brižljivo negovanim recepturama, koje su već decenijama omiljene potrošačima. To su dimljeni specijaliteti čajna kobasica, kulen, domaća mesnata slanina, koja ponosno nosi oznaku ‘Srpski kvalitet’. Osim njih, širok asortiman Carnexovih mesnih proizvoda čine i najfiniji delikatesni proizvodi, među kojima stišnjene šunke predstavljaju jedan od simbola ove kategorije.
Carnex šunke su obeležile ukuse čitavih generacija, a kreirane su od pažljivo odabranih i obrađenih komada najkvalitetnijeg mesa sa domaćih farmi. Prirodnog i blagog ukusa, usklađene arome bez veštačkih boja, one ne sadrže laktozu. Odličan izbor za idealno izbalansiran obrok sa niskim nivoom masti i visokim proteinskim vrednostima za svakog ljubitelja dobrog zalogaja obezbediće Carnex Stišnjena šunka ili Delikates kare, koji sadrži manje od 1,8% masnoće.
Za sve koji paze na liniju, za one koji se hrane zdravo, za dijabetičare i one probirljive, i sve druge koji vode računa o tome šta jedu, po receptu najvećih majstora delikatesa tu je Vita šunka, najsvežija inovacija iz Carnexa. Sa 2% manje masti, 20% manje soli i 100% više ukusa, Vita šunka je odličan izbor za lagane, hranljive i ukusne obroke. Pametnije rešenje za najrazličitije prilike, jednostavnije i zdravije, učiniće da uživanje u punom ukusu mesnog delikatesa bude bez griže savesti i sa manjim unosom soli. Uz sve poznate ukuse šunki koje Carnex nudi, Vita šunka predstavlja novog člana porodice koji brine o kvalitetnoj i bezbednoj ishrani svih koji se na ovaj izbor odluče.
Prošlo je već šest decenija otkako je industrija mesa Carnex pokrenula proizvodnju i izvezla svoj prvi proizvod. Svih ovih godina naš osnovni cilj je da održimo prepoznatljiv kvalitet i odgovorno poslovanje, da čuvamo tradicionalnu recepturu, ali i da pratimo moderne tehnologije i želje savremenog potrošača. Danas je Carnex jedinstveni spoj tradicije i savremenog načina života, modernih potreba. Sve što je prošlo kroz istoriju Carnexa svedoči o ulaganju u kvalitet proizvoda, a time i u kvalitet našeg načina života.
Proizvodi iz Carnexovog mesnog asortimana uvek su traženi i dostupni potrošačima u svim velikim, ali i malim prodajnim objektima širom zemlje.

 

Neoplanta

Marketing tim:
Neoplanta proizvodi pripremljeni su od kvalitetnih sirovina, dok specifičnost i uspeh brendova leži u originalnoj recepturi i samom načinu pripreme.
Neoplanta Delikates obuhvata nekoliko velikih kategorija mesnih prerađevina i konstantno raste poslednjih pet godina, najviše zahvaljujući dobro poznatim proizvodima: Šunka za picu, Stišnjena šunka, Čajna kobasica. Posebno se ističe Fruštuk, doručak natenane, koji je ubrzo nakon lansiranja postao jedan od najprodavanijih proizvoda u okviru Neoplantinog asortimana. Ove godine, asortiman je proširen uz Neoplanta Delikates mortadelu i novu Fruštuk ljutu kobasicu, koja je uz jedinstvenu kampanju i slogan ‘Doručak natenane, ljuta za gurmane’ vrlo brzo osvojila poverenje onih koji vole pikantan ukus.
Pažljivo je osmišljena Slavska kobasica, najnoviji proizvod u okviru Neoplanta Delikates brenda, koja je zbog svog ukusa, kvaliteta i širokog obima idealna kao posluženje kada se obeležavaju značajni datumi. Ona na pravi način pokazuje kako mi u Neoplanti, poput vojvođanske ravnice kojoj se divimo, širinom se ponosimo i ‘široko’ živimo. Savršen kvalitet Slavske kobasice dobili smo bez pojačivača ukusa i natenane – zrenjem koje traje čak 45 dana. Karakteristično za ovaj proizvod je i to da se za proizvodnju 100g ove kobasice koju dobijamo nakon zrenja, upotrebi 128g mesa. Zahvaljujući tome što ljudi vole da široko ugoste svoje najbliže, da široko slave i časte, ova kobasica je vrlo brzo postala jedna od omiljenih za posebne prilike.
Značajno je istaći i da je Neoplanta lider na tržištu u kategoriji šunki1 i da naši proizvodi kontinuirano osvajaju priznanja i potvrde kvaliteta i dobrog ukusa. Prema istraživanju koje je sprovela GfK kompanija za istraživanje tržišta2, u direktnom poređenju sa glavnim konkurentima na tržištu Neoplanta Delikates je, drugi put zaredom, ocenjena kao brend čajnih kobasica čiji se ukus ispitanicima najviše dopada. Istovremeno i Neoplanta kulen ove godine beleži uspeh i ponosno nosi titulu ‘najbolje ocenjen kulen’. U okviru testiranja glavnih proizvođača na tržištu koje je sprovela agencija Deep Dive3, ispitanicima se po ukusu najviše dopao Neoplanta Delikates kulen i njega bi najradije kupili. Imajući u vidu celokupno mišljenje o proizvodu (ukus, miris i izgled), Neoplanta čajna kobasica i kulen bolje su ocenjeni od konkurenata.
Vrhunski kvalitet proizvoda uz prepoznatljiv i originalan ukus, praćenje trendova kako bi se potrošačima ponudile različite vrste inovativnih pakovanja ostaje prioritet u daljem radu Neoplante. Pozicija4 koju Neoplanta ima na tržištu mesnih prerađevina, obavezuje je da za potrošače i dalje priprema proizvode koji su omiljeni, autentični i jedinstveni po kvalitetu, ukusu i pakovanju.

¹Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata, izveštavano količinsko učešće za proizvođača Neoplanta u segmentu polukonzerve kategorije mesnih prerađevina u periodu MAT_JJ18 jeste 20,8%. Izveštavano vrednosno učešće Neoplante u istom periodu jeste 19,5%. Prema ostvarenom količinskom i vrednosnom učešću na tržištu Srbije u poslednjih šest dvomesečnih perioda, proizvođač Neoplanta je rangiran kao prvi.
²Istraživanje ‘Blind test čajne kobasice’ je sprovela GfK kompanija za istraživanje tržišta u julu 2017. u Beogradu na 150 konzumenata čajnih kobasica različitih proizvođača, starosti 25-50 godina.
³Istraživanje ‘Slepi test kulena’ je sprovela agencija za istraživanje tržišta i javnog mnenja Deep Dive iz Beograda u avgustu 2018. u Beogradu na 200 konzumenata kulena starosti 25-65 godina.
⁴Prema ostvarenom količinskom i vrednosnom učešću na tržištu Srbije u poslednjih šest dvomesečnih perioda, proizvođač Neoplanta je rangiran kao drugi. Prema ukupnom kumulativnom učešću svih privatnih robnih marki – Private Label na tržištu Srbije u poslednjih godinu dana (avgust 2017 – jul 2018) je rangiran kao prvi. Navedeni obračuni baziraju se na Nielsen podacima, za period AS17-JJ18.

 

Perutnina Ptuj

Marketing tim, Perutina Ptuj Topiko:
Perutnina Ptuj Topiko, članica internacionalne Perutnina Ptuj Grupe, u kategoriji mesnih proizvoda spremnih za jelo zauzima jednu od liderskih pozicija u jugoistočnoj Evropi već dugi niz godina. Pored svih država regiona, Perutnina svoje proizvode plasira u preko dvadeset evropskih i azijskih zemalja. Na putu uspešnog poslovanja isključivo se oslanja na visok kvalitet svojih proizvoda i afirmisane robne marke Poli, PP i Topiko.
Uz Poli su odrasle mnoge generacije. Velika Poli porodica je od meseca novembra bogatija za još jedan interesantan i uzbudljiv novi proizvod – pileću šunku Poli Hammy.
Poli Hammy je razvijen kroz pažljivo osluškivanje potreba i očekivanja naših potrošača. Pre lansiranja, Perutnina Ptuj je u saradnji sa istraživačima tržišta u Sloveniji, Srbiji, Hrvatskoj i Bosni direktno od potrošača dobila informacije potrebne za razvoj proizvoda u novoj kategoriji – koncept, karakteristike proizvoda, pa čak i ime. Više od 2.000 ispitanika u agencijskom istraživanju izjasnilo se vrlo pozitivno o brendu Poli koga jasno povezuju sa stalnom evolucijom i čestim inovacijama.
Poli Hammy se sastoji od čak 90% najkvalitetnijeg pilećeg mesa. U pitanju je sočna i mekana šunka, prirodne boje i prijatnog ukusa. Dostupan je u različitim formama, uključujući komadno pakovanje 400g, slajs pakovanje i formu prilagođenu sečenju na delikatesima trgovaca.
Pod brendom PP, Perutnina nudi čitav niz proizvoda koje potrošači obožavaju. Pileće meso PP brenda sinonim je za visokokvalitetno meso prirodnog porekla i prvi je izbor za one potrošače koji vode računa o svojoj ishrani. Barene kobasice i šunke PP brenda za savremenog čoveka predstavljaju odličnu kombinaciju zdrave i ukusne hrane prilagođene modernom konceptu života. Posebno izdvajamo liniju Slim&Fit šunki i šunkarica, u okviru koje su prisutni raznovrsni proizvodi od pilećeg i ćurećeg mesa koji sadrže manje soli i masnoće, bez veštačkih boja i pojačivača ukusa.
Za narednu godinu očekujemo da se nastavi trend dinamičnog rasta kategorije prerađevina od pilećeg mesa, kao i našeg tržišnog učešća. Kroz planirane marketinške i razvojne aktivnosti kao i jačanje prodajne podrške se spremamo da odgovorimo na sve potrebe naših vernih potrošača.

 

Yuhor

Marketing tim:
Yuhorova tradicija datira još od 1902. godine, što nas svrstava u red najstarijih proizvođača mesnih prerađevina na domaćem tržištu. Tokom svog višedecenijskog poslovanja, Yuhor se etablirao kao brend čiji potrošači su oni koji ne žele da kompromituju kvalitet u svakodnevnoj ishrani, kao i potrošači koji traže inovativne recepture i nove ukuse. U mesnoj industriji, Yuhor je sinonim za tradiciju, sigurnost i kvalitet.
Naš portfolio čine fermentisani, dimljeni, hidrirani, bareni, konzervisani program, sa ukupno više od 100 različitih proizvoda. Yuhor, kao jedan od lidera u mesnoj industriji, poštujući tradiciju, ali i prateći trendove modernog života, kontinuirano proširuje svoj portfolio. Pored proizvoda karakterističnih za ovo podneblje, u našem asortimanu zastupljeni su i specifični proizvodi poput fermentisanih proizvoda sa začinskim omotačem, kao i specijaliteti španskog i italijanskog podneblja, proizvedeni po originalnim recepturama, koji su jedinstveni na tržištu.
Celokupan asortiman Yuhor proizvoda dostupan je na tržištu Srbije u svim kanalima prodaje od hipermarketa, supermarketa do tradicionalnih komšijskih radnji.
Tokom 2018. godine, beležimo kontinuiran rast prodaje svih segmenata u okviru kategorije mesnih prerađevina. Redizajnirana je ambalaža fermentisanih i barenih proizvoda kao i šunki.
Na osnovu praćenja tržišnih trendova, kao i analiza potreba potrošača, njihovih navika i ukusa, naredne godine fokus će biti na proizvodnim inovacijama i proširenju asortimana. Akcenat je na razvoju novih segmenata i visokokvalitetnih proizvoda, kao i modifikaciji i prilagođavanju pakovanja sa ciljem njihove veće funkcionalnosti.
Nastavićemo sa usavršavanjem tehnoloških procesa, budući da se naše poslovanje bazira na ključnom imperativu, a to je proizvodnja kvalitetnih, zdravstveno bezbednih i nutritivno vrednih proizvoda.

 

Zlatiborac

Sektor marketinga i razvoja, Služba istraživanja i razvoja:
Kompanija Zlatiborac je prepoznatljiva po svojoj tradiciji i autentičnim recepturama, prirodnom procesu sušenja proizvoda na bukovom drvetu, kao i njihovom visokom kvalitetu i bezbednosti. Specifičnost nastajanja proizvoda ogleda se u kombinovanju savremenih, inovativnih tehnologija, uz veliko učešće manuelnog, ljudskog rada.
Kao jedan od vodećih proizvođača u kategoriji mesnih prerađevina, na tržištu je zastupljena sa brendom Zlatiborac, u dve kategorije, trajnih i polutrajnih suvomesnatih proizvoda. Širok asortiman suvomesnatih delikatesa je u aprilu 2016. godine proširen kategorijom polutrajnih suvomesnatih proizvoda. Proizvodi su dostupni u tri vrste pakovanja: rinfuz, vakuum i zaštitna atmosfera.
Dugogodišnji napori, posvećenost stalnom razvoju i osluškivanje potreba savremenog tržišta, pozicionirali su kompaniju među vodeće proizvođače u industriji mesnih prerađevina. U kategoriji trajnih suvomesnatih proizvoda, Zlatiborac je rangiran kao prvi sa vrednosnim tržišnim učešćem od 28%¹. Širok asortiman Zlatiborac suvomesnatih proizvoda trajne kategorije obuhvata kobasice i salame, pršute i pečenice, tanku slaninu, čvarke i mast.
Izvrsnost kvaliteta trajnih suvomesnatih proizvoda potkrepljuje i činjenica da je kompanija Zlatiborac ponosni nosilac vodeće pozicije u potkategoriji fermentisanih suvih kobasica, sa vrednosnim tržišnim učešćem od 29,4%². U prilog tome govore i brojne zlatne medalje za kvalitet koje je kompaniji dodelilo Nemačko poljoprivredno društvo (DLG). Naime, u 2017. i 2018. godini ova krovna evropska organizacija za nezavisno testiranje i ocenjivanje kvaliteta proizvoda zlatnim medaljama za kvalitet je odlikovala Zlatiborac čajnu kobasicu, domaću salamu i planinski kulen. U periodu od 2009. do 2018. godine, u potkategoriji fermentisanih suvih kobasica medalje za kvalitet su dobili i sudžuk, goveđa salama, lord salama, pileća delikates salama, hot čili salama i kraljevska salama.
Trajna slanina je potkategorija u kojoj kompanija Zlatiborac beleži odlične rezultate, sa količinskim učešćem od 32,6%³. Zlatiborac tanka slanina je jedini proizvod na tržištu iz potkategorije, bez hrskavice i kože. Izvrsnost kvaliteta potvrđuje se na godišnjim takmičenjima Nemačkog poljoprivrednog društva već tri godine u nizu, budući da je Zlatiborac tanka slanina nosilac zlatne medalje za kvalitet od 2016. godine.
Suočena sa savremenim tendencijama u pristupu ispunjavanja zahteva potrošača, predano negujući i unapređujući svoj portfolio proizvoda, kompanija Zlatiborac ostaje posvećena izgradnji koncepta primene inovativnih tehnologija, dostizanju najviših standarda kvaliteta i bezbednosti, uz serviranje tradicije i brižljivo osmišljenog dizajna, u jednom pakovanju.

Svi navedeni obračuni baziraju se na Nielsenovim podacima, za period ON17-AS18 (2017/2018. godinu). Podaci o količinskom/vrednosnom učešću bazirani su na definiciji kategorije kako je u tom trenutku bila definisana od strane klijenta:
¹Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za grupu prehrambenih proizvoda, kojoj pripada i kategorija mesnih prerađevina, za segment trajne mesne prerađevine izveštavano vrednosno učešce za proizvođača Zlatiborac u Srbiji u segmentu trajne mesne prerađevine (kategorije mesnih prerađevina) u periodu MAT_AS18 jeste 28%.
²Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za grupu prehrambenih proizvoda, kojoj pripada i kategorija mesnih prerađevina za podsegment fermentisana suva kobasica (deo segmenta trajne mesne prerađevine, kategorije mesnih prerađevina), izveštavano vrednosno učešće za proizvođača Zlatiborac u Srbiji u podsegmentu fermentisana suva kobasica u periodu MAT_AS18 jeste 29,4%.
³Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za grupu prehrambenih proizvoda, kojoj pripada i kategorija mesnih prerađevina, za podsegment trajna slanina (deo segmenta trajne mesne prerađevine, kategorije mesnih prerađevina) izveštavano količinsko učešce za proizvođača Zlatiborac u Srbiji u podsegmentu trajna slanina u periodu MAT_AS18 jeste 32,6%.