majonez

fokusMajonez

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 134, decembar 2015)

UZ SVAKI OBROK

Prema tipu pakovanja, najprodavaniji je majonez u kesama (79%), a sledi majonez u koficama (11%), bocama (7%), kao i u teglama i tubama (po 1%), pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Sanja Bakalić, Client Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period oktobar 2014-septembar 2015. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 30% majoneza, u Beogradu 31%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 20%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 19%. Najveći količinski udeo u prodaji majoneza beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 57%. Kroz kanal velikih radnji proda se 28% kategorije, a za njima slede male radnje kroz koje se proda 15%. U kanalu kiosaka i paviljona je generisano 0,1% količinske prodaje majoneza. Prema tipu pakovanja, najprodavaniji je majonez u kesama (79%), a sledi majonez u koficama (11%), bocama (7%), kao i u teglama i tubama (po 1%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Dijamant, Nestlé, Polimark, Vital i PL proizvođači kumulirano. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Dijamant, Mayovita, Polimark, Thomy i PL brendovi kumulirano.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta majoneza u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do septembra 2015. godine. Posmatrajući kategorije proizvoda praćene u GfK panelu domaćinstava, tržište majoneza u Srbiji je jedno od koncentrisanijih, sa tek oko 15 kompanija koje u svojoj ponudi imaju isto toliko brendova ovog proizvoda. Pritom, pet vodećih brendova ‘zauzima’ čak 95% ukupnih količina majoneza kupljenog za potrebe domaćinstava. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Dijamant, Dobro, Mayovita, Polimark i Thomy. Penetracija majoneza u domaćinstvima se u odnosu na period februar-septembar 2014. blago uvećala i u posmatranom periodu iznosila je 81% domaćinstava u Srbiji koja su bar jednom kupila proizvode iz ove kategorije. Majonez se u najvećoj meri kupuje u supermarketima, koji ‘zauzimaju’ 34% količinskog učešća u kategoriji, dok za njima slede minimarketi sa udelom od 33% i tradicionalne prodavnice sa 24%. Količinsko učešće hipermarketa u kategoriji iznosi 8%, a preostalih 2% količina se kupuje u drugim tipovima prodajnih objekata. Trgovačke marke postaju zastupljenije u kategoriji majoneza, pa je njihovo učešće u ukupnim količinama u posmatranom periodu iznosilo 6%. Takođe se povećava i udeo kupovina majoneza na promociji, i on iznosi 11% količina. Posmatrajući po tipu proizvoda, 88% količinskog učešća ’zauzima’ klasični tj. normalni majonez, dok je 12% količina rezervisano za light majonez. Prema tipu pakovanja, najzastupljenija je plastična kesa sa 78% količinskog učešća, dok je 21% kupljenih količina upakovano u ambalažu od čvrste plastike, a samo 1% u ostale tipove pakovanja, kao što su tuba ili staklena tegla.

Dijamant

Maja Kerteši, Group Brand Manager:

Kompanija Dijamant je započela proizvodnju majoneza pre 27 godina i prvi je proizvođač majoneza u našoj zemlji. Nakon delikatesnih majoneza, na tržište postepeno uvodi posne majoneze, zatim gastro majoneze i potom premium majoneze sa ukusima. Od 2013. godine, pogon za proizvodnju majoneza je kompletno obnovljen i započeta je nova era proizvodnje delikatesnih majoneza. Tradicionalna receptura, jedinstven ukus i savršena tekstura, kao i činjenica da se proizvode od svežih žumanaca i bez konzervansa su kvaliteti koje potrošači već godinama prepoznaju, a ove godine su i krunisali Dijamant majonez zlatnom Qudal medaljom za kvalitet. Osim po kvalitetu, Dijamant majonezi se izdvajuju i širokim asortimanom. Pored prepoznatljivog Dijamant Classic majoneza, u ponudi su: Dijamant Light koji ne sadrži jaja, proizveden je sa manjim sadržajem ulja, tako da je idealan u vreme posta, kao i za potrošače koji posebno vode računa o unosu kalorija, zatim Gastro Kulinar namenjen prvenstveno HoReCa segmentu i premium linija Majoneza sa ukusima. Budući da potrošači vole da probaju nove ukuse, očekuju od proizvoda neku dodatnu vrednost, kompanija Dijamant se opredelila da svoj portfolio obogati premium majonezima različitih ukusa kao što su: Chili, Mediteran, Slaninica i Lemon majonezi. Nedavno se na tržištu pojavio i novi Jogurt majonez, lagani salatni majonez osvežavajućeg ukusa jogurta. Kompanija Dijamant misli i na najmlađe potrošače. Tako je lansiran i Junior majonez vrhunskog kvaliteta, obogaćen vitaminima i bez konzervansa. Ambalaža ima modulator u obliku zvezdice koji pruža brojne mogućnosti ukrašavanja dečijih obroka. Širina proizvodnog portfolia ogleda se i u velikoj ponudi ambalažnih pakovanja. Dijamant majonezi dostupni su potrošačima u kesicama, kesicama sa čepom, staklenim teglama, kanticama, plastičnoj boci i tubi. Dijamant Classic majonez je po količinskom učešću u periodu ON14-AS15 na tržištu Srbije najprodavaniji proizvod u kategoriji majoneza i to u kesici sa čepom od 285g i kesici od 190g, prema podacima agencije Nielsen.

Nestlé

Verica Marković, regionalni brend menadžer za Thomy majonez:

Prvi put proizveden u Švajcarskoj, Nestléov kulinarski brend Thomy danas ima tradiciju koja traje više od šest decenija. Srpski potrošači dobro poznaju Thomy asortiman koji čini majonez, kao i specijaliteti poput TOP2 – kombinacije majoneza i kečapa. Godine 2013. proizvodnja majoneza za naše tržište preusmerena je na Nestlé fabriku u Surčinu, koja godišnje proizvede oko 2.500 tona Thomy majoneza. Thomy majonez čine sastojci visokog kvaliteta, žumance, so, senf, začini, sirće i ulje, i ovaj proizvod ne sadrži konzervanse. Dodatno, u proizvodnji Thomy majoneza u Srbiji koristi se lokalno proizvodeno suncokretovo ulje, koje ima visok sadržaj polinezasićenih masnih kiselina. Kada se radi o ambalaži, majonez Thomy se može pronaći u različitim formatima – u kesicama je dostupan u pakovanju od 20g, 85g i 170g, u tubama u formatu od 85g i 165g, Light Thomy sa smanjenim udelom masnoće pakovan je u tubi od 280g, a tegle su u formatima od 235g i 611g. Ipak, ono što se potrošačima čini najzanimljivijim jeste naš novi proizvod, Thomy majonez sa švajcarskom recepturom, u novoj kesici sa zatvaračem, veličine 263g. Svi Thomy majonezi u našoj fabrici u Surčinu proizvode se po švajcarskoj recepturi, uz korišćenje najsavremenije tehnologije. Na srpskom tržištu najprodavaniji je Thomy majonez u kesicama od 85g i 170g, kao i novo pakovanje od 263g. Najveći udeo u prodaji Thomy majoneza ostvaruje se u hiper i super marketima. Potrošači i kupci prepoznali su kvalitet Thomy proizvoda, što utiče na rast prodaje i u ostalim kanalima. Inovacije su temelj rasta svih naših kategorija i u tom smeru idu i naši planovi za budućnost. Thomy majonez proizvod je visokog kvaliteta i dobrog ukusa koji je prepoznat kod ljubitelja ovog proizvoda. Vernost naših kupaca često nagrađujemo kroz razne promotivne aktivnosti.

Polimark

Nikola Dražović, Junior Brand&Category Associate:

Već više od 20 godina, kompanija Polimark izlazi u susret i odgovara zahtevima svojih kupaca, korisnika i konzumenata. Svaki od proizvoda iz bogatog asortimana proizveden je uz pažljivu selekciju sastojaka, kao i uz poštovanje evropskih standarda kvaliteta, te predstavlja pouzdanog saveznika svake domaćice u kuhinji. Tajna Polimark proizvoda leži u diferenciranosti proizvoda kreiranih prema željama potrošača i garantovanom prepoznatljivom ukusu. Izrađeni su prema najsavremenijim recepturama, a istrajnost u biranju najkvalitetnijih sirovina i posvećenost kvalitetu ugrađeni su i u Polimark majonez koji se proizvodi od najfinijeg suncokretovog ulja i visokokvalitetnog žumanca iz Italije. Polimark se u svom širokom asortimanu može pohvaliti Delikates majonezom, Posni i Laki majonezom, Majonezom sa ukusom krastavca, Tartar sosom, Junior majonezima, kao i Professional salatnim majonezima namenjenim profesionalnom kanalu. Rezultat konstantne inovativnosti i osluškivanja zahteva korisnika su i dva nova proizvoda – majonezni sosevi Polineza i Kenf. Polineza predstavlja jedinstveni spoj Polimark majoneza i kečapa, dok Kenf predstavlja spoj senfa i kečapa. Za one koji vode računa o unosu kalorija, kao i za vreme posta, tu su Polimark majonez Posni i Laki, a za gurmane i sve one koji vole nove ukuse, tu je Polimark majonez sa ukusom krastavca. Osim na teritoriji Srbije, proizvodi kompanije Polimark mogu se naći i u svim zemljama jugoistočne Evrope. Sa ponosom ističemo da je Polimark majonez naišao na odličnu prepoznatljivost na novootvorenom tržištu Rumunije. Sa dva proizvoda u svom portfoliu – Polimark mayo de acasa, koji je prilagođen ukusu rumunskih konzumenata, i Polimark mayo light, Polimark majonez je opravdao svoju tradiciju dugu više od 20 godina.

Vital

Danijela Jovanović, rukovodilac marketinga:

Vital je, kao kompanija koja posluje već 160 godina, prisutan u kategoriji majoneza sa brendom Mayovita - Mayovita delikates i Mayovita light. Najveći volumen prodaje majoneza kompanije Vital se ostvaruje kroz Key Account kanal prodaje. Različita pakovanja i gramaže koji su u ponudi mogu da zadovolje potrebe najzahtevnijih potrošača: kesice 90g i 180g, dojpak 270g, PET boce 450g i 900g, kantice 450g, 900g, 2700g. Što se tiče najprodavanijeg pakovanja, za domaće tržište to su kesice od 90g i 180g. Za ino tržišta, uključujući Australiju i Kanadu, najprodavaniji su dojpak 270g i PET boca 450g. U portfoliju kompanije je i Mayovita light sa smanjenim procentom masti i bez holesterola. Mayovita light se proizvodi od sirovina isključivo biljnog porekla, pa se preporučuje za ishranu vegetarijanaca i u vreme posta. Vital kontinuirano prati trendove na tržištu i imperativ za kompaniju je da zadovolji potrebe svojih potrošača proizvodima vrhunskog kvaliteta. Novi pogoni za majonez su relativno skoro instalirani i u fabrici se primenjuje HACCP sistem bezbednosti hrane. Komponente koje ulaze u sastav proizvoda su provereno visokog kvaliteta i svi majonezi su termostabilni. Ove godine smo kroz redizajn ambalaže komunicirali jubilej 160 godina uspešnog poslovanja i tradicije kvaliteta. Za sledeću godinu je u pripremi nekoliko projekata – od redizajna do razvoja novih proizvoda. Plan je da do kraja sledeće godine imamo ponudu prilagođenu specifičnim navikama u ishrani i posebnim ciljnim grupama. Odličan odnos cene i kvaliteta, kao i dostupnost proizvoda su najbolji način za sticanje lojalnosti potrošača, što konstantno povećanje prodaje i pokazuje.