ČOKOLADNE TABLE

fokusCokoladneTable

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 134, decembar 2015)

ZA DOBRO RASPOLOŽENJE

Najveći količinski udeo u prodaji čokoladnih tabli beleže hipermarketi i supermarketi - u posmatranom periodu taj udeo iznosi 34%, pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Sanja Bakalić, Client Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period oktobar 2014-septembar 2015. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 25% čokoladnih tabli, u Beogradu 25%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 29%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 21%. Najveći količinski udeo u prodaji čokoladnih tabli beleže hipermarketi i supermarketi - u posmatranom periodu taj udeo iznosi 34%. Kroz kanal velikih radnji proda se 32% kategorije, a za njima slede male radnje kroz koje se proda 30%. U kanalu kiosaka i paviljona je generisano 4% količinske prodaje čokoladnih tabli. Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Bambi, Mondelez International, Pionir, Swisslion Takovo i Štark. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Eurocrem, Galeb, Kinder, Milka i Najlepše želje.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta čokoladnih tabli u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do septembra 2015. godine. U analiziranom periodu, skoro 90% domaćinstava u Srbiji je kupilo proizvode iz kategorije čokoladnih tabli, što predstavlja uvećanje baze kupaca kategorij u odnosu na isti period u 2014. godini. Na prilično segmentiranom domaćem tržištu čokolada prisutno je više od 80 kompanija sa ukupno oko 200 brendova ovog proizvoda u ponudi. Međutim, samo pet vodećih brendova ‘zauzima’ više od polovine učešća u ukupnim količinama čokoladnih tabli kupljenih za potrošnju u domaćinstvu. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Eurocrem, Galeb, Menaž, Milka i Najlepše želje. U ukupnim konzumiranim količinama čokoladnih tabli, najveći udeo od 71% ‘zauzima’ mlečna čokolada, dok crna čokolada i čokolada za kuvanje imaju 27% količinskog učešća, a bela čokolada tek 2%. Primetan je porast učešća segmenta crne čokolade između dva posmatrana perioda. Kada su u pitanju varijeteti čokoladnih tabli, ubedljivo najzastupljenija je klasična mlečna čokolada, koja čini više od polovine ukupnog tržišta kategorije, dok je ostatak raspoređen na čokolade sa lešnicima, sa mlečnim ili kremom od lešnika, sa keksom, voćnim punjenjem itd. Domaćinstva kupuju čokoladne table najčešće u prodajnim objektima manjih formata, pa tako 29% količinskog učešća odlazi na minimarkete, a 28% na tradicionalne radnje. Dalje, 25% zauzimaju supermarketi, 7% hipermarketi, dok se 3% ukupnih količina čokoladnih tabli kupi na pijacama. Preostalih 6% učešća dele kiosci, specijalizovane prodavnice i drugi prodajni kanali. Trgovačke marke čokolada su na tržištu zastupljene sa oko 5% količinskog učešća, dok 95% čine brendirani proizvodi. Pritom, udeo trgovačkih marki se u posmatranom periodu umanjio u odnosu na period februar-septembar 2014. Sa druge strane, promocije i akcije su, u skladu sa trendovima na tržištu, u porastu, pa je tako učešće čokolada kupljenih na nekoj vrsti promocije ili akcije u analiziranom periodu iznosilo 20% ukupnih količina kategorije.

Mondelēz International

Dunja Dejanović, Junior Brand Manager za tabletne čokolade za region South Central Europe:

Mondelēz International je na tržištu tabletnih čokolada u Srbiji prisutan sa brendovima Milka i Toblerone, u pakovanjima od 80g do 300g i u preko 20 ukusa. Kao naš najveći brend sa tradicijom dugom preko 100 godina, Milka čokolade beleže konstantan rast kako na globalnom nivou, tako i na domaćem tržištu. Kao jedan od lidera, Milka tabletne čokolade prisutne su kako u MT, tako i u TT kanalima distribucije, pri čemu svaki ima svoju ulogu i specifičnosti. Miks asortimana koji se nudi u različitim kanalima pažljivo je prilagođen profilima krajnjih potrošača kako bismo uspeli da što bolje odgovorimo na njihove potrebe – u MT-u je uglavnom zastupljen kompletan asortiman, dok u TT-u preovlađuju 80-100g table i samo najprodavaniji ukusi većih formata. Kao najprodavanije ukuse istakli bismo Milka čokoladu od alpskog mleka, zatim čokoladu sa celim lešnicima, ali i nedavno lansirane Milka Oreo table koje su svojim rezultatima premašile očekivanja u oba podsegmenta. Mondelēz se uvek trudi da animira svoje potrošače i nagradi ih za vernost, pa ih tako, u zavisnosti od sezone, često obradujemo tematskim setovima ili proizvodima ograničene serije. Poslednje uspešne inicijative uključuju set Milka proizvoda za slađi povratak u školu, u kom smo mališane iznenadili poklon bojicama, ili Milka Winter čokoladu sa prazničnim motivima. Uz sezonske novitete, ono po čemu smo prepoznatljivi jesu i novi interesantni ukusi koje lansiramo nekoliko puta godišnje na osnovu detaljnih studija i istraživanja o najnovijim trendovima, navikama i potrebama potrošača. I u periodu koji predstoji nastavljamo istim tempom. Posvećenost kompanije Mondelēz International ogleda se upravo u činjenici da je kvalitet u srži svega što radimo. Zapravo, svi naši proizvodi podležu jednakim standardima kvaliteta, bez obzira na to gde su proizvedeni. Bilo kakve razlike u sastavu naših proizvoda upravo su i osmišljene da bi zadovoljile različite propise, uslove ili specifične preferencije lokalnih potrošača. Osluškivanje potreba potrošača je druga ključna stvar koja nam omogućava da se nosimo sa konkurencijom. Paleta proizvoda koju nudimo na određenom tržištu oslikava ne samo potrebe već i trendove koji vladaju na tom tržištu, što se ogleda u različitim ukusima i veličinama pakovanja. Sa ponosom možemo da kažemo da se neretko dešava da upravo Milka diktira te trendove u našem regionu, što potrošači prepoznaju i uzvraćaju nam poverenjem.

Pionir

Marketing Pionira:

Pionir, kao jedan od vodećih domaćih konditora, na tržištu je prisutan sa nekoliko brendova iz kategorije čokolade, među kojima je svakako najpoznatiji Galeb, zatim Ideal i Pionir čokolade za kuvanje i Lešnik čokolada. Proizvodi su dostupni u različitim pakovanjima, u gramažama od 80g do 250g, upakovanim u papirnu omotnicu, foliju ili kartonsku kutiju. Ponosni smo na tradiciju u proizvodnji čokolada koja datira od 40-tih godina prošlog veka, kvalitet koji je rezultat sopstvenog znanja i iskustva naših tehnologa, najmodernije opreme i tehnologije za proizvodnju čokolade renomiranih proizvođača, kao i odabira najkvalitetnijih sirovina. Trudimo se da koristimo što manje poznatih alergena, tako da smo emulgator soja lecitin, koji ćete naći u većini konkurentskih proizvoda, zamenili suncokretovim. Vodeće mesto u prodaji čokoladnih tabli kod nas zauzima svakako Galeb mlečna čokolada u 80g pakovanju i u samom je vrhu liste najprodavanijih Pionirovih proizvoda. Brend Galeb sa 26 artikala u našem portfoliju beleži rast prodaje od 25% u prvih 10 meseci 2015. u odnosu na isti period prošle godine. Interesantan je i podatak da je odmah na sledećem mestu po prodaji relativno novi ukus, nedavno uveden na tržište – Galeb crispy, što govori da smo veoma uspešno prepoznali želje i potrebe potrošača za novim, modernijim kombinacijama ukusa, kao i da potrošači s velikim poverenjem, vrlo brzo prihvataju nove Pionirove proizvode. Osim crispy ukusa uveli smo i crunchy kuglice, veće pakovanje Galeba sa rižom, zatim premium paletu Galeb čokolada sa visokim procentom kakaa. Rast prodaje u kategoriji je svakako velika nagrada za napore koji se svakodnevno ulažu, a ujedno i velika obaveza prema potrošačima da svakim novim proizvodom u budućnosti takođe opravdamo njihovo poverenje. Imajući to u vidu, upravo smo lansirali na tržište jednu sasvim jedinstvenu kombinaciju, koja je nastala spajanjem dva brenda: Galeba i Negra. Mlečna čokolada Galeb punjena filom sa ukusom Negro bombona izazvala je veliko interesovanje na tržištu. Dostupna je u pakovanju od 80g i poklon pakovanju od 250g u kutiji. Osnove budućeg razvoja svih brendova čokoladnih tabli iz Pionira ostaju i dalje stalne inovacije u pogledu ukusa i pakovanja, bezbednost i kvalitet proizvoda, kontrola i sledljivost sirovina i drugih resursa koju obezbeđuje HACCP standard i dobra proizvođačka praksa.