LEDENI ČAJ

fokusledenicaj

tekst objavljen u Progressive magazinu br. 141, septembar 2016 )

IDEALNO OSVEŽENJE

Najveće količine ledenogčaja na tržištu Srbije u posmatranom periodu su prodate u Beogradu (36%), pa u Vojvodini (29%), a slede centralna zapadna Srbija (19%) i centralna jugoistočna Srbija (15%), pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period jun 2015-maj 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 29% kategorije ledenog čaja, u Beogradu 36%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 15%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 19%.Najveći količinski udeo u prodaji ledenog čaja beleže male radnje – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 32%. Kroz kanal velikih radnji proda se 27% količina ledenog čaja, a za njima slede hipermarketi i supermarketi sa 26%. Kroz kanal kiosaka i paviljona se proda oko 15% kategorije. Kada je reč o veličini pakovanja, najprodavaniji Je ledeni čaj u ambalaži od 1,5l (70,2%), pa od 0,5l (27,3%), od 2l (1,6%)  i od 0,33l (0,5%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Coca-Cola Company, Jamnica, Nectar, Rauch i Unilever. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Bravo, Jana, Lipton, Nectar i Nestea.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Junior Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta ledenih čajeva u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od maja 2015. do juna 2016. godine. Iako se na tržištu Srbije može naći tek oko 20 brendova ledenih čajeva, pojavljuju se nova pakovanja i novi ukusi. Može se primetiti blagi trend rasta tržišta,
uz povećanje prodatih količina. Neki od ledenih čajeva kupilo je 25,5% domaćinstava, što predstavlja povećanje za oko 5% u odnosu na isti period prethodne godine. Takođe se može uočiti da se kupuju manje količine, ali nešto češće nego prethodnih godina. Kada posmatramo kanale prodaje, primetno je da se ubedljivo najveće količine ledenih čajeva kupuju u prodavnicama manjih formata. Povećanje prodaje u minimarketima dovelo je do toga da su čak 40% ukupnih količina u analiziranom vremenskom periodu domaćinstva kupila u njima, dok je 20% kupljeno u tradicionalnim prodavnicama. Supermarketi ‘zauzimaju’ 21% količinskog učešća što je značajno manje nego u prethodnom periodu, dok hipermarketi i cash&carry formati imaju 13%. Preostalih 6% raspoređeno je na sve druge prodajne kanale (kiosci, diskonti pića, itd) Jana, Nectar i Nestea su tri vodeća brenda ledenih čajeva (abecednim redom) i ‘zauzimaju’ 71% tržišta, posmatrano količinski. Lojalnost kupaca ovim brendovima je visoka – Nestea ima najlojalnije kupce, koji su čak 65% svoje potrošnje na kategoriju usmerili upravo ka ovom brendu. Ne zaostaju kupci Jane koji troše 52%, dok kupci Nectara imaju lojalnost od 40%. Oko 12% ukupnih količina na tržištu ledenih čajeva kupljeno je kroz neki vid promocije ili akcije, dok trgovačke marke praktično i nisu zastupljene. Ukoliko posmatramo ukus, breskva je bez sumnje najpopularnija – preko 55% količina kupljenih ledenih čajeva imalo je ukus breskve, što predstavlja povećanje od 10% u odnosu na period od juna 2014. do maja 2015. godine. Čajevi sa ukusom mešanog voća (21%) i limuna (14%) održavaju svoju popularnost, dok čajevi sa drugim ukusima imaju svega 10% količinskog učešća.

Coca Cola

Julija Žigić, Senior Brand Manager:

Na tržištu smo zastupljeni sa proizvodom Nestea ledeni čaj koji se može naći u PET ambalaži od 0,5l i 1,5l. Nestea dolazi u tri ukusa: breskva, limun i šumsko voće. Ono što naš proizvod odvaja od ostalih na tržištu je to što je 30% sadržanog šećera zamenjeno prirodnim zaslađivačem stevijom koji se dobija iz biljke stevije, prirodnog zaslađivača sa nula kalorija. Zadovoljni smo sveukupnom prodajom proizvoda u oba pakovanja i sva tri ukusa. Najprodavaniji je ukus breskva, a zatim limun i šumsko voće. Nestea ledeni čaj prisutan je u svim trgovinskim formatima i konstantno se beleži rast udela na tržištu u kategoriji ledenih čajeva, u svim trgovinskim kanalima i regijama. Nestea je rangiran kao prvi brend u kategoriji ledenog čaja na tržištu Srbije po količinskom tržišnom učešću, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa u periodu januar-jul 2016. godine. Količinski tržišni udeo brenda Nestea u posmatranom razdoblju iznosi 72,2%. Svojim potrošačima na prvom mestu nudimo doslednost u kvalitetu proizvoda i jedinstvenom osvežavajućem ukusu, što nam je omogućilo konstantnu prodaju i dominaciju u kategoriji ledenih čajeva.

Jamnica

Ivana Delić, rukovodilac marketinga:

U kategoriji ledenih čajeva prisutni smo sa Jana Ice Tea proizvodima koji se mogu pronaći u čak 5 ukusa: limun, breskva, šumsko voće-brusnica, beli čaj-kajsija i narandža-med u kategoriji Hot or Cold. Upravo je naš Jana Ice Tea narandža-med iz kategorije Hot or Cold specifi čnost i pravo rešenje za hladnije vreme kada se zagrejan može konzumirati kao topli napitak, dok se, sa druge strane, leti može piti rashlađen pa će kao ledeni čaj pružiti toliko željeno osveženje. Naši ledeni čajevi su posebni jer su proizvedeni na bazi prirodne mineralne vode Jana, bez konzervansa i veštačkih boja. Na tržištu Srbije su dostupni u pakovanjima 1,5l, 0,5l i 0,25l. I upravo nas, pored specifi čnih ukusa, sportski, odnosno funkcionalni čep na malim pakovanjima dodatno izdvaja od ostalih proizvoda ledenih čajeva na našem tržištu. Jana Ice Tea jedan je od najprodavanijih ledenih čajeva u Srbiji i posebno nas raduje činjenica da prodaja ovih proizvoda ima trend rasta iz godine u godinu. Naši potrošači najčešće biraju Jana Ice Tea sa ukusom breskve i Jana Ice Tea sa ukusom šumskog voća-brusnice. Sa druge strane, u zimskim mesecima rado biraju Jana Ice Tea narandžamed iz kategorije Hot or Cold. Defi nitivno je najprodavanije pakovanje od 1,5l, dok u letnjim mesecima primećujemo osetan rast u 0,5l pakovanju zbog vrućina i potrebe za trenutnim osveženjem. I dok naši kupci Jana Ice Tea kupuju i na benzinskim pumpama i u kioscima, u trgovinskim formatima najveći se promet ostvaruje u hipermarketima i supermarketima. Kako bismo bili konkurentni na tržištuledenih čajeva neprestano radimo na inovacijama, bilo da je u pitanju lansiranje novih ukusa ili redizajn ambalaže. Unapređenje prodaje naših proizvoda rezultat je miksa marketinških i prodajnih alata. Posebno se izdvaja ulaganje u oglašavanje i aktivnosti na mestu prodaje. Dodatnu prednost Jana Ice Tea ledenog čaja čini odnos između kvaliteta i cene. Naime, cene čaja Jana Ice Tea su prilagođene kupovnoj moći potrošača na našem tržištu, a kvalitet je na najvišem mogućem nivou, što znači da je izborom Jana Ice Tea potrošač uvek na dobitku.

Nectar

Nikola Šućur, Group Brand Manager – Marketing:

Nectar Ice Tea ima 3 ukusa – breskva, brusnica i malina light. Svi ukusi mogu se naći u PET ambalaži od 1,5l i 0,5l. Breskva kao najprodavaniji ukus dostupan je i u HoReCa pakovanju staklo 0,2l i limenci 250ml. Nectar je 2015. lansirao inovaciju u kategoriji, koncept Nectar Ice Tea Half&Half koji predstavlja kombinaciju crnog čaja i voćnog napitka od breskve, odnosno limuna, takođe u PET ambalaži 1,5l i 0,5l, dok se H&H limun može naći i u staklenoj ambalaži 0,2l. Najbolje prodavani artikal je breskva 1,5l. Najbolju prodaju ledeni čaj ima u malim radnjama. Nectar ledeni čajevi su prešli na full sleeve etikete sa novim modernim dizajnom, što ih čini vrlo atraktivnim na policama. Kompanija Nectar je poznata po vrhunskom kvalitetu  svojih proizvoda, što je slučaj i sa ledenim čajevima. Nectar  Ice Tea Half&Half ima najveći voćni sadržaj u kategoriji. Vrhunski kvalitet proizvoda, atraktivna ambalaža i inovativan pristup čine komparativne prednosti ovog brenda, te u tom duhu kompanija Nectar nastavlja sa inovacijama na tržištu u skladu sa potrebama potrošača.