lazar petrović, delta dmd

Lazar-Petrovic-146

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 146 mart 2017)

 

Naši ciljevi rastu sa nama

 

Veoma smo dosledni u odluci da našim klijentima, poslovnim partnerima i vlasnicima brendova budemo prvi i pravi izbor za saradnju. U našem radu koristimo sinergiju znanja i iskustva, prilagođavajući se uslovima na tržištu na kojem poslujemo. Važno je znati da se proces brendinga ne događa samo na tržištu proizvoda i usluga, već i u glavama i svesti potrošača.

Razgovarala: Dragana Vraneš

Kompanija Delta DMD ove godine proslavlja 20. godina poslovanja na tržištu, a novu 2017. započela je na najbolji mogući način – novim ugovorima o distribuciji, odnosno saradnjom sa kompanijom Monin, vodećim svetskim proizvođačem likera na tržištu Srbije, potpisivanjem ugovora sa TDR-om za tržište Crne Gore, kao i najnovijim ugovorom sa kompanijom Tikveš. O postignutim rezultatima, investicijama i planovima, razgovarali smo sa Lazarom Petrovićem, koji se od septembra prošle godine nalazi na poziciji generalnog
direktora kompanije.

Kakvu poziciju Delta DMD zauzima u odnosu na druge distributivne kompanije na tržištu i da li ste zadovoljni saradnjom sa principalima i udelima koje su na tržištu uspeli da ‘osvoje’ brendovi koje zastupate?

Još od osnivanja 1997. godine, Delta DMD je postavila osnov za razvoj modernog distributivnog servisa koji objedinjuje usluge prodaje, brend menadžmenta, logistike i merčendajzinga. Prilikom započinjanja saradnje sa principalima na nama je bila velika odgovornost da primere
dobre prakse primenimo i na tržištu Srbije. Na primer, market share Johnnie Walkera u Srbiji je najveći u poređenju sa zemljama u Evropi i konstantno raste. Ove godine proslavljamo 20 godina poslovanja i izuzetno smo ponosni na to što je upravo dugogodišnja saradnja sa svetskim i domaćim renomiranim kompanijama potvrda kvaliteta našeg poslovanja i usluga koje pružamo našim partnerima.

Delta DMD je nedavno potpisao ugovor o distribuciji sa kompanijom Monin, a 2015. potpisani su ugovori o distribuciji Unileverovih prehrambenih brendova i brendova kompanija San Benedetto i Meggle. Šta je to što, po vašem mišljenju, jedna distributivna kompanija mora ponuditi svojim klijentima kako bi bila prvi izbor velikih brendova?

Razumevanje potreba kompanija i personalizovan pristup svakom od principala je ključan. U zajedničkom interesu nam je da se pojača svest potrošača o proizvodima koje distribuiramo. Veoma smo dosledni u odluci da našim klijentima, poslovnim partnerima i vlasnicima brendova
budemo prvi i pravi izbor za saradnju. U našem radu koristimo sinergiju znanja i iskustva, prilagođavajući se uslovima na tržištu na kojem poslujemo. Važno je znati da se proces brendinga ne događa samo na tržištu proizvoda i usluga, već i u glavama i svesti potrošača. Svesni ovih činjenica, veoma ozbiljno smo se posvetili razvoju brendova kompanija sa kojima sarađujemo, što verujem da je i osnovni razlog zbog čega su se mnogi poznati brendovi odlučili za nas.

Kako birate brendove koje ćete distribuirati, šta je presudno u odabiru? U kojim kategorijama još ima prostora
za širenje distributivnog portfolija?

Izbor je neophodno da bude obostran, mi biramo brend i brend bira nas. Da bismo se odlučili za novi brend važno je da imamo kompatibilne i jasno definisane ciljeve, u skladu sa našom vizijom. To znači da želimo da ponudimo i uspostavimo saradnju sa partnerima i proizvođačima robe visokog kvaliteta, koji žele da razvijaju svoje brendove i imaju dugoročnu strategiju podrške. Poslovno okruženje u Srbiji postalo je veoma zahtevno i izazovno. Smatramo da je naša velika prednost brzina prilagođavanja organizacije. To znači da smo u stanju i imamo resurse i kapacitete da svoje usluge prilagodimo klijentima sa različitim portfolijom proizvoda. To smo nekoliko puta i pokazali u praksi, tako da prostora za širenje portfolija ima uvek.

Na kojim sve tržištima Delta DMD posluje i kakve su vaše ambicije u vezi sa regionalnim ili međunarodnim
širenjem?

Kada je u pitanju distribucija, pored tržišta Srbije, poslujemo i na tržištu Crne Gore, gde smo prisutni već 18 godina, sa kompanijom DMD Delta. Ponosni smo na činjenicu da su i poslovni partneri na tržištu Crne Gore prepoznali našu vrednost i da sa mnogima, kao i u Srbiji, sarađujemo dugi niz godina. Nalazimo se u toku realizacije ranije zacrtanog biznis plana u okviru kojeg nam trenutno nije u fokusu širenje na ostala međunarodna tržišta, što ne znači da nećemo razmatrati i tu mogućnost u nekoj bliskoj budućnosti.

Na koji način je na poslovanje kompanije uticalo otvaranje distributivnog centra DTS-a i da li kompanija već koristi sve benefite i mogućnosti koje joj ovaj moderni objekat pruža?

Novi distributivni centar u Staroj Pazovi, površine od preko 20.000m² (sa mogućnošću da se u drugoj fazi izgradi još 14.500m² skladišnog prostora), koji u potpunosti zadovoljava najviše svetske logističke standarde, opremljen je najnovijim tehnološkim i IT rešenjima, što direktno utiče na nivo usluge koji pružamo klijentima. Tokom ove dve godine, mnogobrojni predstavnici internacionalnih i domaćih kompanija su posetili magacin i njihovi pozitivni komentari su nam više puta potvrdili dobar uticaj distributivnog centra na naše poslovanje.

Šta smatrate najznačajnijim investicijama Delte DMD? Da li će biti novih ulaganja u skorijem periodu?

Mi smo kompanija koja je uvek težila da bude ispred svog vremena, pa se samim tim često rađaju ideje o novim projektima, investicijama i ulaganjima. U toku prošle godine, Delta DMD je implementirao nekoliko softvera koji imaju za cilj olakšavanje i bolju kontrolu procesa poručivanja robe, kao i Business Intelligence softver koji pruža brojne mogućnosti kada je u pitanju proces analitike i izveštavanja. Imati dobru informaciju u pravom trentuku je ključno u procesu donošenja poslovnih odluka. Trenutno je u toku proces implementacije SAP poslovnih rešenja, čiji završetak očekujemo u aprilu mesecu. To će svakako dodatno unaprediti uslugu koju pružamo poslovnim partnerima i omogućiti automatizaciju novih procesa.

Kakve ciljeve ste sebi postavili kao novi direktor kompanije Delta DMD?

Dok rastemo i razvijamo se, sasvim je očekivano da i naši ciljevi rastu sa nama. Ukoliko su realno i jasno postavljeni, uspesi koje postižemo daće nam veću mogućnost izbora i više samopouzdanja, kako na poslovnom, tako i na ličnom planu. Budući da sam deo Delta DMD tima još od 2008.
godine, sa razvojem karijere sam imao priliku da na pravi način upoznam kompaniju, kao i ciljeve kojima teži. Pored uspešnog delovanja na domaćem tržištu i tendencije ostvarivanja maksimalnih profita, fokus je na dobrom strateškom pristupu, održavanju što boljih odnosa sa partnerima, jakom menadžment timu, kao i na motivaciji i posvećenosti zaposlenih. Svi ovi faktori, kao i kontinuiran razvoj, su fundamentalni
za postizanje dobrih poslovnih rezultata i održavanje liderske pozicije na nivou regiona u oblasti distribucije.

Da li je poslednjih godina, po vašem mišljenju i podacima kojima raspolažete, došlo do nekih značajnijih
promena na tržištu?

Tržište distribucije je doživelo značajne promene u prethodnom periodu (akvizicija Mercatora od strane Agrokora, prelazak na drugačiji model snabdevanja kod kupaca…). Ulaskom novih globalnih retailera na domaće tržište, doći će sigurno do promena koje će uticati na sve kompanije koje se ne budu adaptirale na novonastale uslove na vreme. Očekuje se da će pritisak na distributere biti intenziviran, zbog čega će na tržištu opstati manji broj distributera sa većim portfolijom čija će sinergija brendova pružati proizvođačima manje troškove distribucije. Biznis distribucije razvijaće se u pravcu pružanja usluga logistike, merčendajzinga i administracije, a proces prodaje će se iz objekata seliti u automatizovane procese trebovanja. Bez obzira na sve gore navedeno, TT kanal čini skoro polovinu tržišta Srbije, i to je upravo segment poslovanja gde se pravi razlika između uspešnosti distributera.

Nedavno su uspešno obavljene resertifikacione provere integrisanih sistema menadžmenta. Da li će se ove godine raditi na daljem unapređenju poslovanja i u kojim segmentima?

U kompaniji kontinuirano ulažemo u razvoj i osavremenjavanje tehnoloških procesa, opreme i kadrova, i to sve sa krajnjim ciljem unapređenja kvaliteta usluga. 2007. godine smo uveli sertifikaciju integrisanog sistema upravljanja kvalitetom i HACCP sistem. Pre tri godine smo uradili i proces sertifikacije prema zahtevima standarda IFS Logistics 2, čime se naša kompanija svrstala među prve kompanije u Srbiji koje poseduju ovaj sertifikat. IFS Logistics 2.1 sertifikat smo prošle godine po drugi put resertifikovali, dobivši izuzetno visoke ocene, u rangu sa primerima najbolje svetske prakse. Za 2017. godinu, desetu jubilarnu godinu od implementacije i sertifikacije integrisanih sistema menadžmenta, planiramo dalji razvoj poslovanja i usaglašavanje sa novom verzijom standarda ISO 9001:2015.

Kakve rezultate je kompanija Delta DMD zabeležila u 2016. godini i da li ste njima zadovoljni?

Prethodna godina je bila izuzetno izazovna, a promene koje su se desile su uticale na čitav lanac procesa distribucije robe široke potrošnje. U skladu sa tim i naša kompanija je reorganizovana, čime smo obezbedili adekvatno prilagođavanje novonastalim uslovima i pružanje kvalitetnije
usluge principalima. Transformacije su u bilo kom biznisu neminovne, a mi smo veoma zadovojni kako smo prethodnu godinu završili i ugovorima koje smo u toku nje potpisali.

Šta za kompaniju znače nagrade kao što je Diageo Stride nagrada za distributera sa izvanrednim rezultatima?

Rekao bih da nagrade kao što je ova, dobijena od strane Diageoa, za nas predstavljaju potvrdu da smo na dobrom putu i da radimo prave stvari. Svakako da nam imponuje kada dobijemo priznanje za najveći brend awareness i market share u kategoriji scotch viskija, u konkurenciji od 31 evropske zemlje, od svetski poznate kompanije kao što je Diageo. Ali isto tako, nagradu posmatramo kao rezultat celogodišnjeg rada celog tima, i što je bitnije, kao polaznu tačku za ostvarivanje rezultata u narednom periodu.

Kakvi su planovi i očekivani rezultati za ovu godinu? Da li u 2017. očekujete i neke nove klijente i ugovore?

Možemo se pohvaliti time da nam je početak 2017. godine obeležila saradnja sa novim principalima. Saradnja sa kompanijom Monin, vodećim svetskim proizvođačem likera na tržištu Srbije, potpisivanje ugovora sa Tvornicom duhana Rovinj – TDR za tržište Crne Gore, a za tržište Srbije i najnoviji ugovor o distribuciji sa kompanijom Tikveš, najstarijom i najvećom vinarijom u regionu, su dobar način da se započne godina. Likeri i sirupi za koktele i kafe, kao i vina su savršeno komplementarni sa našim dosadašnjim portfolijom u okviru divizije pića.

Sa kakvim se izazovima susrećete, kako biste opisali situaciju i uslove poslovanja na srpskom FMCG tržištu tokom 2016. i šta u tom smislu očekujete od 2017?

Srbija i dalje ima nedovoljno razvijen sektor maloprodaje, ali, uprkos tome, srpsko FMCG tržište beleži i veliki potencijal, posebno kada se radi o dolasku velikih trgovinskih lanaca i hipermarketa. Konkurencija i rasprostranjenost robe široke potrošnje je velika, a kao negativan faktor se javlja i zabeležen pad kupovne moći potrošača. Ono što je pozitivno je da u ovoj eri digitalizacije i opšte ekspanzije internet marketinga možemo na najlakši i najbrži način da stupimo u kontakt sa potrošačima i samim tim utičemo na njihovu odluku o kupovini