perece i štapići

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 146,mart 2017)

 

Uvek popularne grickalice

 

Prema obliku, najprodavaniji su štapići (49%), pa punjeni štapići (41%) i perece (11%), pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period decembar 2015 – novembar 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 31% kategorije pereca i štapića, u Beogradu 26%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 20%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 23%. Najveći količinski udeo u prodaji pereca i štapića beleže male radnje – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 36%. Kroz kanal velikih radnji proda se 31% količina pereca i štapića, a za njima slede hipermarketi i supermarketi sa 29%. Kroz kanal kiosaka i paviljona se proda 4% kategorije. Prema obliku, najprodavaniji su štapići (49%), pa punjeni štapići (41%) i perece (11%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Bambi, Banini, Marbo Product, Štark i proizvođači privatnih robnih marki zbirno. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Josh, Pardon, Prima, Trik i privatne robne marke zbirno.

GfK analiza tržišta slanih grickalica

Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza slanih grickalica u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od decembra 2015. do novembra 2016. godine. U kategoriju slanih grickalica uključeni su štapići, krekeri, perece, ribice, kao i miks ovih proizvoda. Tržište slanih grickalica se može okarakterisati kao stabilno, uzevši u obzir vrednost, količine i učestalost kupovina. Takođe, može se uočiti proširenje baze kupaca u odnosu na prethodni period, koju čini blizu 86% domaćinstava u Srbiji. Čak 92% kupaca ovog tipa grickalica bar jednom je kupilo štapiće, a štapići su ujedno i najčešći izbor kupaca. Sledeći omiljeni proizvod su ribice, a slede ih perece, krekeri i miksevi. Najčešće mesto kupovine su tradicionalne prodavnice i minimarketi u kojima je kupljeno blizu 2/3 svih slanih grickalica. Supermarketi su treći izbor kupaca, sa 24% tržišnog učešća. Kao i kod većine proizvoda široke potrošnje, učešće promocija je poraslo i iznosi 12%. Nasuprot tome, trgovačke marke su zabeležile pad na svega 3% učešća.
Iako se na policama može naći više od 60 brendova, kupci se najčešće odlučuju za neki od pet vodećih brendova koji ‘odnose’ čak 3/4 tržišne vrednosti. To su, abecednim redosledom: Bake Rolls, Još!, Pardon, Prima i Trik. Najviše kupaca se bar jednom odlučilo za Pardon, čak 2/3. Slede ga brendovi Prima sa 57%, Trik sa 45%, Još! sa 43%, dok je Bake Rolls na petom mestu sa 19%. Kupci su najlojalniji brendu Pardon, na koji troše oko trećinu svojih izdvajanja za slane grickalice, dok ostala četiri vodeća brenda imaju lojalnost kupaca u rasponu od 21% do 27% potrošnje
na kategoriju.

Marbo Product

Sanja Bulatović, Pardon brend menadžer, Zapadni Balkan PepsiCo:

Kompanija Marbo Product, članica PepsiCo grupe, u kategoriji pečenih proizvoda zauzima jednu od liderskih pozicija na tržištu već duži niz godina. Prepoznatljivi proizvodi brenda Pardon na tržištu su dostupni u svim segmentima ove kategorije: štapići (slani i punjeni), perece, krekeri, ribice i mix proizvodi. Jednostavnog, a ipak posebnog dizajna proizvoda, Pardon predstavljaju lagane, slane grickalice zgodne za svaki dan i za različite prilike. Brend sa tradicijom kvaliteta uvek pri ruci i uz vas, komunikacija je i nove kampanje ‘Pravo je vreme za Pardon! Samo izvolite!’ u čijem fokusu su ambasadori brenda i omiljeni među potrošačima – Pardon punjeni štapići. Pored štapića, značajne rezultate na tržištu ostvarujemo i u segmentima pereca i mixa obe kategorije proizvoda. Kategorija pečenih proizvoda je vrlo interesantna, međutim za inovacije u ovom segmentu neophodni su odgovarajući uslovi, koji podrazumevaju ne samo ulaganja i ekspertizu proizvođača, već i stabilnost i razvoj tržišta u cilju prihvatanja novih trendova. Takođe, srpsko tržište je specifično u odnosu na tržišta iz regiona – skloniji smo blagim, prirodnim i neutralnim ukusima, za razliku od okolnih zemalja gde potrošači preferiraju jače i raznolike ukuse. Konstantnim praćenjem zahteva i
potreba tržišta, komercijalna i ambalažna pakovanja naših proizvoda kreirana su u odgovarajućim formatima i za kupce i za potrošače, što ih svakako uz ponuđeni kvalitet, cenu i dizajn opredeljuje za brend Pardon. Kako je Srbija još uvek dominantno Traditional Trade tržište, najzastupljeniji smo u ovom kanalu prodaje, ali svi pokazatelji kao i iskustva sa drugih tržišta upućuju na budućnost u pravcu velikih prodajnih formata gde se takođe možemo pohvaliti odličnom pozicijom i učešćem. Pored Srbije, proizvodi brenda Pardon zastupljeni su na svim tržištima Zapadnog Balkana, ali i na tržištu Bugarske.

Štark

Jelena Crnković, Brand Manager:

Soko Štark je na tržištu prisutan sa svojim dobro poznatim Prima klasik slanim štapićima i štapićima punjenim kikirikijem, u manjim pakovanjima od 40g, 45g i većim porodičnim pakovanjima od 100g, 220g i 230g. Prima je brend koji je generacijama simbol kategorije slanih štapića, prvih
koji su se pojavili na tržištu. Kategorija štapića je izuzetno osetljiva na pojavu novih proizvoda, a lojalnost potrošača je relativno niska. Uspeh Prime dodatno ističe to što u sve većoj konkurenciji godinama uspeva da sačuva poziciju brendova u vrhu kategorije. Prima štapići su dobro poznata grickalica čiji kvalitet potrošač prepoznaje. Njihova jedinstvena struktura posuta kristalima morske soli, bez konzervansa,
bez dodatih boja, bez dodatih aroma, je jedan od razloga što je potrošač veran Prima brendu. Novitet u asortimanu Prima štapića lansiran je u 2016. godini – novi Prima sir ukus punjen sa pastom od chedar sira 45g – bio je uspešno osveženje asortimana Prima.
Dugogodišnja kontinuirana medijska i podrška na mestu prodaje omogućile su Prima brendu da bude prepoznat na tržištu kao jedan od najpoznatijih brendova u kategoriji štapića, a istovremeno da izbori stabilan položaj u odnosu na konkurenciju.