Kaše

Foto: Freepik

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 218, jun 2024)

GLOBALNO TRŽIŠTE KAŠA – TRENDOVI U KATEGORIJI I PROGNOZA DO 2030.

Potrošači sve više menjaju obrasce konzumiranja hrane i sve više preferiraju zdrave obroke, što pokreće rast globalnog tržišta kaša, pokazuju podaci Data Bridge Market Researcha.

Kaša je je zdrava mešavina sa raznovrsnom sastojcima poput ovsa, zobi ili ječma koji čine njenu osnovu i kao takva deo je kulinarske tradicije različitih kultura širom sveta. Privlačnost kaše leži ne samo u njenoj jednostavnosti već i u prilagodljivosti različitim ukusima, jer prihvata i slane i slatke varijacije. Bogata ugljenim hidratima, vlaknima i esencijalnim hranljivim materijama, kaša je poznata po tome što obezbeđuje trajnu energiju i podstiče osećaj sitosti, bez obzira da li u njoj uživate za doručak ili vam je večernji obrok.
Data Bridge Market Research predviđa da će tržište kaša, koje je iznosilo 255,86 miliona dolara u 2022, dostići 414,31 miliona dolara do 2030. godine i CAGR stopu od 6,21% tokom prognoziranog perioda (2022-2030).

Popularni izbori
Na dinamičnom tržištu kaša, razne verzije se takmiče kako bi zadovoljile različite preferencije potrošača i nutritivne potrebe. Integralne i drevne žitarice pojavljuju se kao popularni izbori, a naročito ovas i kinoa. Ove žitarice nude ne samo zadovoljavajuću teksturu već i bogat niz esencijalnih hranljivih materija, doprinoseći dobro izbalansiranoj ishrani. Ovsena kaša, poznata po svojim zdravstvenim benefitima za srce i brzoj pripremi, smatra se popularnim izborom. Kinoa kaša se pojavljuje kao alternativa bez glutena. Pirinčana kaša je posebno popularna u azijskim kuhinjama, zbog blagog ukusa i zato što se lako vari. Zobena kaša dominira segmentom, u velikoj meri zahvaljujući nutritivnim prednostima zobi i sposobnosti stvaranja kremaste teksture, što je čini popularnim i zdravim izborom za doručak. Neutralan ukus i laka svarljivost zobenih kaša dodatno doprinose njenoj popularnosti.

Pokretači rasta
Ključni faktori koji pokreću globalnu potražnju za kašama su povećana želja potrošača za zdravim opcijama hrane i promena obrazaca u potrošnji hrane. Štaviše, očekuje se da će rastuća preferencija potrošača za konzumiranjem zdravog doručka koji se sastoji od gotovih namirnica ‘pogurati’ tržište kaša tokom prognoziranog perioda.
Uz to, pokazalo se da je kaša dobra zamena za mlečne proizvode, zbog njene kremaste teksture kada se zagreje i činjenice da je bogata ugljenim hidratima, mastima i proteinima. Ovo su hranljive materije koje se nalaze u mleku ili mlečnim proizvodima.

Raznovrsnost sastojaka
Proizvođači istražuju mogućnosti za diverzifikaciju sastojaka za kašu, uključujući žitarice ‘u trendu’ kao što su kinoa, čia semenke ili drevne žitarice, kako bi zadovoljili promenljive ukuse potrošača. Uključivanje raznovrsnog voća, orašastih plodova i začina postalo je uobičajeno, dodajući i ukus i dodatne zdravstvene prednosti. Ove inovacije u sastojcima zadovoljavaju preferencije potrošača kada je reč o raznovrsnosti, ukusu i zdravim izborima, odražavajući dinamičan pomak na tržištu kaša. Proizvođači se sve više fokusiraju na kombinovanje tradicionalne praktičnosti sa inovativnim sastojcima koji promovišu zdravlje kako bi odgovorili na rastuće zahteve tržišta.

Rast tržišta u Severnoj Americi
Očekuje se da će Severna Amerika dominirati tržištem kaša i da će kategorija doživeti značajan rast tokom prognoziranog perioda zbog povećanja svesti o važnosti zdravlja kod tamošnjih potrošača i konzumacije kvalitetnije hrane u razvijenim zemljama ovog regiona.

Ekološki prihvatljiv narativ
Upotreba sirovina iz lokalnih izvora, usvajanje ekološki prihvatljivog pakovanja, promocija prakse održive poljoprivrede i nabavke doprinose ekološki prihvatljivom narativu i snažno odjekuju kod potrošača koji daju prioritet etičkim i ekološki svesnim izborima. Uspostavljanje balansa između praktičnosti i ekološke prihvatljivosti pozicionira brendove kaša kao društveno-odgovorne igrače na tržištu, podstičući pozitivan imidž brenda u eri u kojoj su ekologija i održivost sve važniji za donošenje odluka potrošača.