Jestivo ulje

DOMAĆICE GA CENE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.29,oktobar 2006.)

Vodeći proizvođači jestivog ulja na tržištu, poređani po abecednom redu: Dijamant, Sunce, Vital.

Jestivo ulje ima široku primenu u ljudskoj ishrani. Koristi se za pripremu velikog broja jela, poslastica, kao i dodatak salatama. Na tržištu je poslednjih godina prisutan veliki broj različitih vrsta ovog proizvoda. Zato i ne iznenađuje podatak da skoro 93 odsto domaćinstava kupuje jestivo ulje.

Vrlo prepoznatljivo
Vladimir Milović, direktor marketinga i razvoja fabrike ulja Dijamant, navodi da učešće Dijamant jestivog rafinisanog suncokretovog ulja na tržištu SCG, po podacima PGM-a za 2005. godinu, iznosi 34 odsto i da je tržišni lider. “Znatnim ulaganjem u razvoj distributivne mreže i ulaganjem u marketing, ostvareno je značajno povećanje fizičkog obima plasmana koji se odrazio i na finansijske pokazatelje uspeha u ovoj godini”, naglašava Milović. U grupi jestivih ulja najpoznatiji brend je upravo Dijamant jestivo rafinisano suncokretovo ulje, koje je na prošlogodišnjoj PGM-ovoj listi najboljih domaćih i stranih brendova široke potrošnje u Srbiji zauzelo visoko peto mesto. “Pored toga, prema istraživanju pomenute agencije, ovo ulje kod korisnika ima i veoma visoku prepoznatljivost u vrednosti od 97,4 odsto. Istovremeno, odlukom Izvršnog veća Vojvodine, Dijamant jestivo rafinisano suncokretovo ulje je početkom ove godine, kao prvi prehrambeni proizvod, dobilo sertifikat ‘Najbolje iz Vojvodine’, ističe Milović. Prema njegovim rečima, kao i svi drugi Dijamantovi proizvodi, i ulje je pretrpelo redizajn u domenu izgleda i oblika etikete, u skladu sa najnovijim trendovima, tako da se tržištu sada nude sledeća ambalažna pakovanja: PET boca 1/1 i balon 5/1. “Osluškujući zahteve potrošača, Dijamant svoje visokokvalitetno suncokretovo ulje od nedavno nudi potrošačima i u izuzetno praktičnom zbirnom pakovanju od 6 litarskih boca, obavijenih streč folijom, i sa veoma praktičnom ručicom za nošenje”, kaže Vladimir Milović.

Mediteran u Srbiji
“Prateći svetske trendove u proizvodnji zdrave hrane Dijamant je ovog proleća kao prva fabrika na domaćem tržištu, plasirao novi proizvod – Omegol ulje, koje je novitet na našem tržištu, a već desetak godina veoma popularno u zemljama Zapadne Evrope. Ovo ulje sadrži povoljan odnos Omega-3 i Omega6 esencijalnih masnih kiselina, koje pomažu u prevenciji oboljenja kardiovaskularnog sistema, štite srce i preventivno deluju na pojavu moždanog udara”, ističe Milović. Kako dodaje, još jedan od noviteta je i Dijamantovo Mediteran
ulje – mešavina suncokretovog i maslinovog ulja, bogato vitaminom E, koje se preporučuje u mediteranskoj kuhinji za pripremu raznovrsnih jela, kao i za pečenje i kuvanje hrane. “Kako se na domaćem tržištu beleži povećana potražnja za maslinovim uljem i budući da je sve više potrošača koji preferiraju zdravu, mediteransku kuhjinu, Dijamant je odnedavno svoju ponudu obogatio najkvalitetnijim devičanskim maslinovim uljem. I konačno, poslednji u nizu noviteta zrenjaninske fabrike ulja je Dijamant biljno ulje, čime nastojimo da zadovoljimo najrazličitije potrebe potrošača”, kaže Milović. Kao konkurente, on navodi AD Vital – Vrbas i Sunce – Sombor. “Izvoz jestivog ulja se najvećim delom ostvaruje na tržištima bivše Jugoslavije, a određene količine se plasiraju i na druga svetska tržišta”, naglašava Vladimir Milović.

Visok kvalitet i blagotvorno dejstvo
Aleksandar Zivković, direktor marketinga i razvoja fabrike ulja i biljnih masti Sunce iz Sombora, navodi da svojim proizvodima pokrivaju 33 odsto tržišta u Srbiji i u Crnoj Gori i dodaje da je njihov finansijski i fizički udeo na tim tržištima u porastu. “Naš najpoznatiji brend je Sunce, a najpopularnije pakovanje je od jednog litra”, kaže Živković. Prema njegovim rečima, u 2006. godini fabrika Sunce predstavila je tržištu potpuno novu kategoriju jestivih ulja – premijum klasu, koju čine četiri proizvoda. “Time je uobičajena ponuda klasičnog ‘zejtina’ zamenjena širokom paletom, u kojoj svaki potrošač može da nađe ulje po svom ukusu i za svoje potrebe”, ističe Živković i dodaje da su u premijum klasi: 100% presovano suncokretovo ulje, ulje komine masline, salatno ulje i omega 3 ulje. “Sve vrste ulja odlikuje visok kvalitet, a omega 3 ulje ima i blagotvorno dejstvo u prevenciji srčanih i oboljenja krvnih sudova. Kao dokaz kvaliteta proizvoda stigla su i priznanja na ovogodišnjem 73. Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu. Zlatne medalje dodeljene su za 100 odsto presovano, salatno i omega 3 ulje, a titula šampion kvaliteta u grupi ulja i sličnih proizvoda za omega 3 ulje”, naglašava Živković. Sunce je nedavno na tržište izbacilo i pakovanje ‘klasik’ jestivog ulja u boci od 2 litra. “Osim povoljnije cene, ‘dvolitarku’ odlikuje i specijalna ergonomski oblikovana boca, koja ima širi – ‘muški’ i uži – ‘ženski’ hvat, prilagođen domaćicama, koje su i najčešći potrošači jestivog ulja. Za rešenje ove boce Suncu je pripala zlatna medalja za dizajn Poljoprivrednog sajma”, kaže Aleksandar Živković. Prema njegovim rečima, konkurenti Suncu su Vital i Dijamant. Svoje proizvode Sunce izvozi u region.

Posebno bitna zdravstvena dimenzija
“Kada je u pitanju jestivo ulje, brend Vital jedinstven je pojam za marku našeg ulja i našu kompaniju uopšte, koji tržište prihvata i odavno je usvojen u svesti potrošača”, navodi Ljiljana Klačar, iz Vitalovog marketinga. Prema njenim rečima, u ponudi su PET ambalaže od 1 i 5 litara, koje su vrlo praktično dizajnirane i upakovane u transportna pakovanja na europaleti, obavijena streč-folijom. Po želji kupca, kako ističe Klačar, moguća je i isporuka u rinfuzi. “Stalno tržišno takmičenje imamo sa domaćim konkurentima, velikim proizvođačima ulja i biljnih masti, fabrikama Dijamant i Sunce, ali s obzirom na tradiciju i kvalitet Vital ulja, važimo za tržišnog lidera. Strani proizvođači još uvek ne predstavljaju ozbiljne konkurente, s obzirom na malu tržišnu zastupljenost, mada globalna kretanja na otvaranju i liberalizaciji tržišta obećavaju promene na tom polju, koje ćemo prihvatiti kao poslovni izazov”, kaže Klačar. Ona dodaje da ulje plasiraju, uglavnom, na domaćem tržištu, a određeni procenat realizacije ukupne prodaje odnosi se i na izvoz. “Uglavnom su u pitanju tržišta bivših jugoslovenskih republika, mada je naše opredeljenje da u budućnosti ostvarimo prisutnost na tržištu jugoistočne evropske regije, ali i EU, uopšte”, dodaje Klačar. Kada su u pitanju planovi, ona ističe da Vital ulje sadrži biološki visokovredne sastojke, kao što su esencijalne masne kiseline i vitamin atokoferol, i da se njihova razmišljanja kreću upravo u pravcu isticanja zdravstveno-kvalitativne dimenzije. “Razrađujemo ideje o potencijalnoj proizvodnji hladno ceđenog suncokretovog ulja, kao i jestivih ulja novog sirovinskog porekla”, kaže Klačar.

Ulje starih majstora
“Vital traje, sada već, kroz vekove. Pre jednog i po veka u manufakturnoj radionici za preradu ulja, iz koje se razvila naša kompanija i nastao brend Vital, poteklo je ‘ulje starih majstora’. Proizvodni program se širio, usavršavao i, tokom vremena, obogaćivao novim proizvodnim linijama, a sve po diktatu neumoljivog tržišta. Uvođene su nove proizvodne grupe, kreirani su novi proizvodi, ali je jestivo rafinisano suncokretovo ulje ostalo okosnica proizvodnog i prodajnog asortimana i sigurna baza za, vrlo široku, čitavu paletu Vitalovih proizvoda”, navodi Klačar. Prema njenim rečima, Vitalovo ulje se upotrebljava za pripremanje hrane, kako u domaćinstvima, tako i u ugostiteljstvu. Osim za kuvanje i prženje, koristi se i za pripremanje ukusnih salata. “Hrana pripremljena na Vital ulju je ukusna, zdrava i vizuelno primamljiva. U periodu januar – jun 2006, naše ulje je zadovoljilo potrebe oko 30 odsto nacionalnog tržišta (prema podacima P.Z. Industrijsko bilje). Ovaj tržišni udeo je stabilan u dužem vremenskom periodu i naravno, kod nas, u Vitalu je prisutna težnja da se postepeno uveća. Plasman ulja, i naturalno i finansijski, prati uzlaznu liniju, tako da očekujemo pozitivna kretanja i u budućnosti”, ističe Klačar.

Pripremila: Ana Filipović