Insekticidi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 95, april 2012.)

 

EFIKASNA ZAŠTITA

 

Najveći deo insekticida proda se, po istraživanju Nielsena, u hipermarketima i supermarketima. Velike prodavnice zaslužne su za oko 18% prodaje, drogerije za 19%, a male radnje za 14%.

 

Toplije vreme ne donosi nam samo lepo raspoloženje i mogućnost da se oslobodimo od debele zimske odeće i više vremena provedemo napolju – sa njim dolaze i insekti. Potražnja za raznim proizvodima pomoću kojih se ljudi mogu odbraniti od ovih neprijatnih ‘napasti’ rašće u narednom periodu, pa bi trebalo da proverite da li u svojim prodajnim objektima imate dovoljne količine svih potrebnih proizvoda ove vrste.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni, drogerije. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Nielsen u kategoriju insekticida uključuje mat/mat gel proizvode za odbijanje insekata (koriste se zajedno sa malim električnim uređajima), sprej insekticide (hemijski proizvodi za domaćinstvo koji se koriste za ubijanje letećih i gamižućih insekata), kozmetička sredstva za odbijanje insekata (koja se nanose na kožu) i sredstva za odbijanje/ubijanje moljaca.
Kategorija insekticida najvećim delom se prodaje u hipermarketima i supermarketima – oko 49%. Oko 18% prodaje dolazi iz velikih prodavnica, 19% iz kanala drogerija, a oko 14% iz malih prodavnica. U Beogradu je generisano oko 41% prodaje insekticida, u Vojvodini se proda oko 25% kategorije, a preostale prodaje dolaze iz centralne Srbije.
Na tržištu Srbije najprodavaniji su prozvodi protiv komaraca – oko 65%, zatim slede prozvodi protiv komarca i tigrastih komaraca sa oko 10%, a nešto manja prodaja je zabeležena kod prodaje proizvoda protiv moljaca – oko 8%, dok proizvodi protiv letećih insekata učestvuju u prodatim količinama sa oko 5%.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Julioxon szr, Lomax, Neva i SC Johnson, a grupi vodećih proizvođača se pridružuju i sumirani proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Autan, Julioxon, LM Tox, Pitroid, Raid.
Napomena: Podaci su za period januar-decembar 2011. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.

JULIOXON
Kompanija Julioxon iz Subotice tržištu nudi lepljive trake za hvatanje muva i letećih insekata i lepljive zamke za hvatanje bubašvaba i ostalih gmižućih insekata. Lepljive trake za hvatanje muva i letećih insekata – muholovke se prodaju pojedinačno, u komercijalnom pakovanju 50/1, kao i u blister pakovanju 4/1. Komercijalno pakovanje je od 36 komada. Lepljive zamke za hvatanje bubašvaba i ostalih gmižućih insekata prodaju se pojedinačno, a komercijalno pakovanje je 36/1. Najbolje se prodaju pojedinačne muholovke 50/1, i to podjednako u supermarketima, kao i u malim radnjama.
Iz kompanije ističu da je karakteristika ovih proizvoda da su potpuno neotrovni, laki za upotrebu, bezbedni, efikasni i da ne sadrže supstance štetne za okolinu. Imaju široku primenu u domaćinstvu,
staklenicima, stočarskim objektima i u poljoprivredi. U pripremi su lepljive zamke za leteće insekte koje će biti diskretne, dekorativne, elegantne i koje će moći da se koriste u luksuznim stambenim i javnim objektima.

LOMAX company
Lomax kompanija, u zavisnosti od namene i potreba potrošača, u kategoriji insekticida nudi širok asortiman proizvoda brenda LM Tox. Asortiman LM Tox insekticida čine proizvodi u obliku električnih aparata i dopuna, spirala, sprejeva, lepljivih traka i sredstva u obliku gela i krede. U ponudi su sredstva protiv letećih insekata: komaraca, muva, moljaca i sredstva protiv gmižućih insekata: mrava i bubašvaba. Iz Lomaxa kažu da su njihovi proizvodi zastupljeni u svim formatima prodaje: hipermarketima, supermarketima, veleprodajama, malim i specijalizovanim radnjama.
Za efikasnu zaštitu od komaraca ova kompanija nudi električni aparat sa tabletama i sa tečnim punjenjem, sprej i spirale. Kada je u pitanju zaštita od muva i drugih letećih insekata u ponudi su dve vrste spreja i dve vrste samolepljivih traka za hvatanje muva. Protiv moljaca nude sredstvo u gelu sa mirisom lavande i kedra, zatim mirisni disk i samolepljive trake za hvatanje kuhinjskih moljaca. Kao zaštitu od dosadnih gmižućih insekata mrava i bubašvaba, Lomax nudi sredstvo u spreju i sredstvo u obliku krede za zaštitu od mrava.

NEVA/ATLANTIC
Atlantic Brands na srpskom tržištu prodaje repelente najstarijeg proizvođača sa ovih prostora, Neve iz Zagreba, koja je članica sistema Atlantic grupe. “Izrastao na dugogodišnjoj tradiciji i originalnim recepturama vrhunskog farmaceutskog kvaliteta Plive, Dipterol nudi asortiman koji zadovoljava kvalitetom i cenom, stalnim inovacijama i atraktivnom prezentacijom proizvoda. Snaga distribucije osigurava nam elastičan pristup svim kanalima i formatima prodaje, pa trgovac ostvaruje prednost u kategoriji jer nudi asortiman repelenata koji kupcima omogućava izbor prema njihovim navikama i potrebama”, kaže Nikola Trifković, brend menadžer.
On dodaje da je razvojem naučnih spoznaja, prirodnih supstanci i mirisa nastala tehnološki napredna generacija kozmetičkih proizvoda koji brinu o ljudskom zdravlju i okolini i koji su pogodni i za odrasle i za decu i dodatno štite od prenosivih krpeljnih bolesti, bez obzira da li se radi o odlasku na izlet u prirodu, u ribolov, bavljenju sportom ili jednostavno uživanju u dugim toplim noćima na terasi ili u dvorištu. Dipterol je u ponudi u četiri oblika: spreju, stiku, losionu bez potisnog plina i kremi za nepokrivene delove kože. Ovi proizvodi štite od komaraca, krpelja, buva, muva i drugih insekata. Lako se razmazuju, brzo upijaju i ne ostavljaju masni trag na koži. Dipterol Extra Active sprej i stick osiguravaju produženo delovanje zaštite i do 6 sati. Dipterol Active Natural losion i krema sadrže prirodne sastojke, citronelu i aloa veru i posebno se preporučuju za zaštitu i negu dece mlađe od 6 godina. Prirodni repelent biljke citronele deluje kao repelent i insekticid na veliki broj insekata, ali i kurativno kada ipak ugrizu jer ima snažno protivupalno delovanje. Aloa vera vlaži i blago neguje kožu.

SC JOHNSON
Kompanija SC Johnson prisutna je na tržištu Srbije u kategoriji insekticida sa linijom insekticida brenda Raid i Autan linijom repelenata. SC Johnson predstavlja apsolutnog lidera u kategoriji insekticida prema vrednosnom učešću (period jan11-dec11), prema podacima Nielsenovog Retail Scanning Key Account Indexa. Raid brend poseduje specijalizovane proizvode za uništavanje i kontrolu svih vrsta insekata. U ponudi su 3 osnovne linije. Raid linija protiv moljaca poseduje raznovrsne formate proizvoda koji efikasno štite od moljaca, kao što su Raid Tarme gel, Raid Protect, ili Raid 4 Seasons. Raid linija protiv gmižućih insekata dostupna je u različitim formatima, kao što su Raid Max sprej, Raid pena protiv gmižućih insekata, Raid zamke protiv mrava i bubašvaba. U okviru Raid linije protiv letećih insekata u ponudi su različiti formati za zaštitu u zatvorenom prostoru počevši od najprodavanijeg spreja protiv muva i komaraca, zatim odlično prodavanog tradicionalnog električnog aparata sa tabletama protiv komaraca i električnog aparata sa tečnošću protiv komaraca, pa sve do inovativnog Raid Night&Day električnog aparata poslednje generacije. Raid Night&Day linija proizvoda, zahvaljujući tehnologiji na bazi presovanog peska, pruža efikasnu zaštitu protiv muva, komaraca i mrava 24h dnevno tokom 10 dana. Ove sezone, SC Johnson će proširiti ovu liniju za još jedan proizvod, novi Raid Night&Day Trio. Aprat je sa specijalnim elektronskim regulatorom intenziteta delovanja, pa se upotreba može prilagoditi veličini prostorije. Uz to, SC Johnson u svom asortimanu sadrži i liniju za zaštitu od komaraca i na otvorenom prostoru. U okviru linije u ponudi su Raid fenjer protiv komaraca, Raid spirale kao i linija repelenata brenda Autan. Autan linija repelenata bogatija je i za novi Autan Tropical raspršivač i suvi sprej, koji pružaju aktivnu zaštitu do 8h od običnih, tropskih i tigrastih komaraca. Proizvodi su idealni za dugotrajnu zaštitu prilikom putovanja u tropske predele. “Tržištu predstavljamo još jedan novitet – revolucionarni Raid Multi Insect sprej, univerzalni sprej protiv svih vrsta insekata. Zahvaljujući jedinstvenoj formuli, ovaj proizvod pruža zaštitu od letećih insekata i uništava gmižuće insekte”, ističu iz kompanije SC Johnson.

Pripremila: Marija F. Šmit