GOJKO ĐOŠIĆ, FRIKOM

IntervjuGojkoDjosic

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 130, jul/avgust 2015)

KVALITET KAO IMPERATIV

Strateškim planiranjem, ulaganjem i inovacijama zasnovanim na istraživanju tržišta uspevamo da odgovorimo na poslovne izazove i da zadržimo lidersku poziciju. U našoj ponudi imamo sladolede koji traju više od 40 godina – Leni, Kapri, Čoko Moko, Sneško, Rumenko, ali i pored toga Frikom svake godine lansira na tržište oko 20 novih ukusa, i isto toliko novih proizvoda u segmentu smrznute hrane.

Kompanija Frikom, nastala 1975. godine kao zajednički projekat Poljoprivrednog kombinata Beograd i Unilevera, prešla je dug put od prvih sladoleda – Čoko Moka, Rumenka, Rum koktela, Lenija i Kaprija do široke lepeze smrznutih proizvoda koju danas nudi tržištu. Postavši, u međuvremenu, deo koncerna Agrokor, Frikom 40. godišnjicu poslovanja, kao i mnoge prethodne, dočekuje kao tržišni lider u proizvodnji i distribuciji sladoleda i smrznute hrane. Povodom ovog jubileja, razgovarali smo sa Gojkom Đošićem, generalnim direktorom.

Koji ‘momenti’ u proteklih 40 godina bi se mogli izdvojiti kao ključni za Frikomovo poslovanje? Na koji način je na razvojn put kompanije uticalo preuzimanje od strane Agrokora?
Svakako da je jedan od ključnih momenata osnivanje same kompanije. Potpisivanjem ugovora o zajedničkom ulaganju 1975. godine između Poljoprivrednog kombinata Beograd i Unilevera počela je izgradnja pogona. Fabrika je dobila skraćeni naziv Frikom – kompanija smrznute hrane (FRozen food COMpany). Kapaciteti nove fabrike projektovani su po uzorima svetske tehnike i tehnologije i u skladu sa zahtevima domaćeg i inostranog tržišta. Zahvaljujući znanju ljudi iz PKB-a, kao i spremnosti da se koriste iskustva i tehnologije Unilevera, izgradnjom PKB Frikoma postavljeni su temelji savremene prehrambene industrije koju danas svi poznajemo i na čije proizvode smo navikli, kao što su Kapri, Rumenko, Čoko Moko i drugi. U 2003. godini izvršena je akvizicija od strane Agrokora, koja je u mnogo čemu odredila Frikom da bude ono što je danas. Ulaganje u tehnologiju, distribuciju i moderniji pristup poslovanju je učinilo Frikom kompanijom za primer, ne samo u Srbiji već i u regionu.

Koliki su proizvodni kapaciteti Frikoma danas, koliko se proizvoda plasira na tržište na godišnjem nivou? Da li je u planu dalje širenje kapaciteta?
Značajno investiramo u proizvodne kapacitete i planiramo da ih širimo u narednom periodu. Godišnji proizvodni kapaciteti su 20.000 tona sladoleda i 25.000 tona smrznute hrane. Interesantno je istaći da svake godine Frikom proizvede preko 100.000.000 sladoleda.

Koje biste investicije izdvojili kao najvažnije u poslednjih nekoliko godina?
Kompanija Frikom konstantno ulaže u razvoj proizvodnje i distribucije, posebnu pažnju posvećuje inovacijama i novim tehnologijama, a osim toga u prvi plan stavlja kvalitet i bezbednost svojih proizvoda. U poslednjih nekoliko godina izdvojio bih ulaganja koja se odnose na proizvodnu liniju za grašak, koja nam omogućava da dobijemo visokokvalitetan proizvod sa očuvanim nutritivnim sastojcima, bogat vitaminima i mineralima. Prerada graška u proizvodnji se odvija na visokoautomatizovanoj procesnoj opremi, koja predstavlja poslednju reč tehnologije prerade povrća. Frikom je investirao u najmoderniju opremu na svetu – ILF kornetaru sa kapacitetom od 30.000 korneta na sat. Takođe, posedujemo i najmodernije distributivne centre koji optimizuju naše rezultate poslovanja.

Recite nam nešto o benefitima koje je Frikomu donelo uvođenje SOS sistema prošle godine.
Frikom je među prvima u Evropi instalirao savremen način skladištenja – Schäfer Orbiter Sistem, kako bi maksimalno iskoristio raspoložive resurse. Uvođenjem SOS sistema duplirali smo skladišne kapacitete, povećana je efikasnost kod jednostavnih procesa skladištenja u distributivnim centrima i rešen je problem manjka prostora sa kojim se logistika Frikoma susretala. Ovaj sistem odlikuju bezbednost i efikasnost i u potpunosti je prilagođen potrebama evropskog tržišta.

Šta sve Frikom čini kako bi obezbedio visokokvalitetn proizvode za svoje potrošače, na koji način se prati kvalitet proizvoda?
Kao što sam već rekao, bezbednost i kvalitet proizvoda su imperativ kompanije Frikom. Što se tiče kategorije sladoleda, pored inovacija u tehnološkom i proizvodnom smislu, posebnu pažnju posvećujemo izboru sastojaka prilikom proizvodnje. Koristimo samo sastojke vrhunskog kvaliteta, kako u novim proizvodima, tako i u Rumenku, koji se zaista pravi od čistog voća – jagode. Što se tiče povrća, rekao bih da Frikom uglavnom kontroliše celokupan proces proizvodnje, od polja na kojima se gaji povrće, prevoza do proizvodnih pogona, do obrade i distribucije na tržište, što nam omogućava da garantujemo kvalitet.

Koliko smatrate da su Frikomove pozicije ‘jake’ i na koji način ih branite?
Frikomova polazna tačka je veoma dobra, to je kompanija koju potrošači vole i osećaju je kao svoju. Međutim, znamo da je potrebno mnogo više od toga, tako da se trudimo da konstantnim ulaganjem, inovacijama i radom svih naših zaposlenih, idemo korak ispred konkurencije. Konstantno širimo našu ponudu, nudimo vrhunski kvalitet, što nam omogućava da budemo apsolutni lider u proizvodnji i distribuciji sladoleda i smrznute hrane. Konkurencija je svakako dobrodošla u svim segmentima našeg poslovanja, jer nam daje podstrek za nove izazove.

Koja kategorija Frikomovih proizvoda ima najveću izlaznost i koji konkretan proizvod ima ubedljivo najjače prodajne rezultate?
Sladoledi su najjači segement poslovanja kompanije Frikom. To je nešto po čemu smo poznati na našem i tržištima regiona. Kapri je naš najprodavaniji proizvod, godišnje prodamo oko 15 miliona Kapri sladoleda. Ovaj podatak govori u prilog tome da su neki ukusi, zahvaljujući kvalitetu, bez obzira što su u ponudi već 40 godina, i dalje omiljeni kod potrošača. U kategoriji smrznutih proizvoda, izdvojio bih grašak. Upravo je završena berba domaćeg mladog graška na poljima koja kontroliše kompanija Frikom i prinosi su odlični.

Na kakve marketinške strategije tržište najbolje reaguje kada je reč o Frikomovim proizvodima, šta najbolje podiže prodaju?
Strateškim planiranjem, ulaganjem i inovacijama zasnovanim na istraživanju tržišta uspevamo da odgovorimo na poslovne izazove i da zadržimo lidersku poziciju. U našoj ponudi imamo sladolede koji traju više od 40 godina - Leni, Kapri, Čoko Moko, Sneško, Rumenko, ali i pored toga, Frikom svake godine lansira na tržište oko 20 novih ukusa, i isto toliko novih proizvoda u segmentu smrznute hrane. Ove godine bih izdvojio društveno odgovornu kampanj renoviranja 40 košarkaških terena po celoj Srbiji, pokrenutu u saradnji sa Košarkaškim savezom Srbije i Milošem Teodosićem, kojom smo želeli da promovišemo sport i sportske vrednosti.

Koje od brojnih nagrada i priznanja koje je Frikom osvojio za ovih 40 godina biste izdvojili ovom prilikom?
Svaka nagrada je za nas veoma bitna, jer predstavlja priznanje za naš rad i za kvalitet Frikom proizvoda. Ali, izdvojiću nekoliko priznanja: nagrada za kvalitet na Novosadskom sajmu, priznanje na sajmu održanom u Moskvi, priznanje ‘Moj izbor’ kojim je kompanija Frikom više godina zaredom nagrađivana.

Čak i u periodu krize često inovirate portfolio, naročito kada je reč o miksevima smrznutog povrća, da li se takav pristup isplati?
Potrošači od Frikoma uvek očekuju nešto novo, navikli su da im nudimo inovativne proizvode i vrlo smo zadovoljni reakcijom tržišta po ovom pitanju. Dobar primer za to su začinjene mešavine Royal mix i Provansa mix koje se mogu konzumirati kao gotovo jelo i predstavljaju inovaciju čak i za evropsko trzište. Frikom mnogo ulaže u svoje proizvodne kapacitete, što nam omogućava da potrošačima ponudimo bogat i raznovrstan asortiman, u kome svako može da pronađe proizvod za sebe.

Koje od noviteta koji su u poslednje vreme plasirani je tržište najbolje prihvatilo?
Frikom neprestano širi asortiman i prilagođava ga novim zahtevima tržišta i najraznovrsnijim željama potrošača. Tako smo ove godine lansirali oko 20 novih ukusa od kojih bi izdvojio Kapri u čašici koji je brzo pronašao put do srca potrošača i Maximo Extra Malina Cake najveći Maximo sladoled ikada.

Na koji način se u Frikomu odlučuje koji i kakvi noviteti će biti lansirani na tržište, da li radite sopstvene analize ili kupujete istraživanja od agencija?

Koristimo sve alate koji su nam na raspolaganju, usluge eksternih agencija koje su specijalizovane za takve analize, fokus grupe i drugo, ali pre svega se oslanjamo na znanje i iskustvo našeg tima. Pre uvođenja novog proizvoda u naš asortiman analiziramo trendove i potrebe tržišta, primenjujemo sve potrebne parametre i tek onda donosimo odluku.

Kakve rezultate poslovanja je Frikom do sada zabeležio ove godine, kakva su očekivanja do kraja godine?
Vrlo smo zadovoljni ostvarenim rezultatima. Potrošači su zaista odlično reagovali na nove proizvode koje smo im ponudili, a s obzirom na to da nam je najjači segment poslovanja kategorija sladoleda, mogu reći da se primećuje napredak u konzumaciji sladoleda i tokom zimskog perioda i da potrošači polako menjaju navike, što je za nas veoma bitno. Očekujemo da ćemo ispuniti planove do kraja godine.

Kako vidite Frikom za 10 godina, kada ćete slaviti pola veka poslovanja?
Frikom vidim kao modernu i dinamičnu kompaniju koja će ne samo zadržati poziciju lidera u proizvodnji i distribuciji sladoleda i smrznute hrane, već će naći svoje mesto i van regiona. Sada ne mogu da pretpostavim koji nas sve novi ukusi sladoleda očekuju za 10 godina, ali znam da ćemo nastaviti uspešno da razvijamo i negujemo brendove kao što su Kapri, Leni, Rumenko, Macho, King i drugi.