GAZIRANA VODA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 132, oktobar 2015)

VAŽAN SASTOJAK SVAKE TRPEZE

U posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 37,4% gazirane vode, u Beogradu 21,1%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 21,7%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 19,7%, pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Sanja Bakalić, Client Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period avgust 2014-jul 2015. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 37,4% gazirane vode, u Beogradu 21,1%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 21,7%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 19,7%. Najveći količinski udeo u prodaji gazirane vode beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 35,6%. Kroz kanal malih radnji proda se 31,1% kategorije, a za njima slede velike radnje kroz koje se proda 29,9%. U kanalu kiosaka/ paviljona je generisano 3,4% količinske prodaje gazirane vode. Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Heba, Knjaz Miloš, Minaqua, Nova Sloga i Voda Vrnjci. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Heba Strong, Knjaz Miloš, Mg Mivela, Minaqua i Voda Vrnjci.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta gazirane vode u Srbiji odnosi se na podatke panela domaćinstava za period od oktobra 2014. do juna 2015. godine. Istorija gazirane vode počinje 1767. godine, kada je engleski naučnik i filozof Džozef Pristli otkrio metod infuzije ugljen-dioksida u vodu. Na ovo otkriće kasnije se nadovezao švajcarski časovničar i naučnik-amater Johan Jakob Švep, koji je dalje razvio proces proizvodnje gazirane vode i 1783. godine u Ženevi osnovao kompaniju Schweppes kako bi svoj proizvod plasirao na tržište. Ako posmatramo stanje na domaćem tržištu, danas u Srbiji posluje oko 25 kompanija koje u svojoj ponudi imaju gaziranu mineralnu vodu, sa ukupno oko 30 različitih brendova ovog proizvoda u maloprodaji. Konzumacija gazirane vode u domaćinstvima se u posmatranom periodu smanjila u odnosu na isti period prethodne godine, uprkos tome što se baza kupaca blago proširila na oko 90% domaćinstava u Srbiji. Pet vodećih brendova gazirane vode na domaćem tržištu dominira sa čak 87% količinskog učešća. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Bivoda, Heba, Knjaz Miloš, Minaqua i Voda Vrnjci. Bivoda je brend sa najlojalnijim kupcima – od ukupnog novca koji oni potroše na gazirane vode, čak 67% ide upravo na ovaj brend. Sa lojalnošću od 58% slede kupci brenda Minaqua, dok lojalnost od 48% ima Heba. Kupci brenda Knjaz Miloš troše 43% svojih budžeta za gaziranu vodu na ovaj brend, dok lojalnost kupaca Vode Vrnjci iznosi 35%. Prodajni kanal kroz koji kupci najviše kupuju gaziranu vodu za potrošnju u domaćinstvu i dalje su tradicionalne prodavnice, u kojima se kupi 37% ukupnih količina ove kategorije. Slede minimarketi sa 27% količinskog udela i supermarketi sa 22%. U hipermarketima se proda oko 5% ukupnih količina, dok na druge kanale odlazi preostalih 9% količinskog učešća. Kao i kod mnogih drugih kategorija proizvoda, učešće kupovina na promocijama i akcijama i kod gazirane vode beleži rast, i u analiziranom periodu iznosilo je 10% (količinsko učešće). Sa druge strane, zastupljenost trgovačkih marki u kategoriji gazirane vode je i dalje na veoma niskom nivou sa manje od 1% količinskog udela na tržištu.

BB Minaqua

Marketing služba BB Minaqua Novi Sad:

Proizvodni asortiman kompanije Minaqua čine Minaqua gazirana mineralna voda (dostupna pakovanja: 2l i 0,33l), negazirana mineralna voda Minaqua Life (dostupna pakovanja; 2l i 0,33l i balon od 6,25l), Minaqua gazirana Oranžada i Minaqua gazirana Limunada (dostupna pakovanja: 2l i 0,33l). Jedinstvenost Minaqua proizvoda se sastoji u tome što sadrže u sebi prirodno rastvoren jod – mineral koji je neophodan za pravilan rad ljudskog organizma, a neophodno ga je unositi redovno jer ljudski organizam nije sposoban da ga sam proizvede. Osim poznate činjenice da je jod neophodan za pravilan rad štitne žlezde, najnovije kliničke studije su pokazale da je on veoma važan u prevenciji raka dojke. Nezavisne studije su dokazale da jod izaziva apoptozu – programirano odumiranje ćelija raka. Najpoznatiji brend iz Minaqua proizvodnog asortimana jeste Minaqua gazirana mineralna voda koja je ujedno i najprodavaniji proizvod. Prema podacima Udruženja proizvođača mineralnih voda, Minaqua zauzima prvo mesto po pojedinačnoj prodaji gazirane vode od 2l. Ove godine kompanija Minaqua je na tržište plasirala i nov proizvod –  Minaqua gaziranu Limunadu, koja je naišla na pozitivne reakcije potrošača i njena prodaja raste. Minaqua proizvodi mogu se naći na policama svih prodajnih objekata, od najmanjih prodavnica pa do velikih hipermarketa.  Vodeći se najnovijim trendovima Minaqua je prethodnih godinu dana završila proces redizajna etiketa. Minaqua gazirana Limunada, nov proizvod kompanije Minaqua, se pravi od Minaqua mineralne vode koja je bogata prirodno rastvorenim jodom. Savršeni balans ukusa Minaqua gazirane Limunade postignut je uz najkvalitetnije sastojke – mineralne vode bogate prirodno rastvorenim jodom i prirodnim eteričnim uljima limuna sa Sicilije. Ovaj proizvod ne sadrži veštačke zaslađivače. Kvalitet proizvoda je imperativ u kompaniji Minaqua, što su naši potrošači i prepoznali, ukazujući nam poverenje svakodnevnom kupovinom i konzumiranjem naših proizvoda. Prateći trendove trudimo se da idemo u korak sa zahtevima potrošača.

Jamnica

Ivana Delić, rukovodilac marketinga, Jamnica:

Plasiramo tri brenda iz kategorije gaziranih voda: Jamnica, Sarajevski Kiseljak i Mg Mivela, u tri volumena i to: 1.5l, 1l i 0,5l. Dominantan brend je svakako Mg Mivela, jer Mg Mivela nije obična mineralna voda. Ona sadrži jedinstven oblik magnezijuma koji brzo i lako prelazi u krvotok i blagotvorno deluje na više od 350 funkcija u organizmu, doprinosi očuvanju zdravlja srca, smanjenju umora, normalnoj funkciji mišića i nervnog sistema. Upravo zbog toga Mg Mivela voda više pripada potkategoriji ‘funkcionalnih voda’, a u zemljama kao što je Rusija kategoriji lekovitih voda. Pored ove specifičnosti za Mg Mivela vodu je karakteristično i to da je na tržištu veoma dobro prihvaćen blagogazirani ukus. Prodaja Mg Mivela vode poslednje tri godine beleži značajan rast prometa. U odnosu na 2012. promet u litrima u 2015. godini biće veći čak 7 puta. 1,5l je najprodavanije pakovanje. Mg Mivela se dobro prodaje u svim trgovinskim formatima, ali najviše u hipermarketima i supermarketima. Sa novom redizajniranom ambalažom pojavili smo se u januaru 2013. godine i za sada ne planiramo veće promene. Pošto je Mg Mivela voda po svom sastavu i sadržaju rastvorljivog magnezijuma u količini koja zadovoljava dnevne potrebe organizama za ovim znajačajnim mineralom (343mg/l) jedinstvena voda na našem tržištu i šire, možemo reći da nema konkurenciju. Osim toga, za razliku od drugih ‘funkcionalnih’ voda ona je pitka, ukusna osvežavajuća i nema ograničenja u konzumaciji. Naš glavni adut za dalje unapređenje prodaje je kvalitet vode i edukacija potrošača kontinuiranim prisustvom u medijima, ali ne samo putem reklame, već i na stručniji način. Bitno nam je da potrošač sazna koliko je magnezijum važan mineral za očuvanje zdravlja, da ga mora svakodnevno unositi i da ga putem Mg Mivela vode može najlakše i najbrže obezbediti. Naša poruka je da potrošač birajući Mg Mivela vodu čini nešto dobro za svoje zdravlje. Kompletnu marketinško- prodajnu strategiju baziramo upravo na izgradnji poverenja, a poverenje zaslužujemo jedinstvenim mineralnim sastavom Mg Mivela vode, kao i stalnim ulaganjima u tržište.

Knjaz Miloš

Marina Mateković Romčević, marketing menadžer:

Knjaz Miloš je jedan od naših najstarijih brendova te se izdvaja tradicijom nepromenjenog kvaliteta više od 200 godina i autentičnom istorijom koju retko koji brend ima. Naša najstarija gazirana mineralna voda dostupna je u svim kanalima prodaje i potrošaču su ponuđeni svi formati PET ambalaže, od najveće 1,75l, zatim 1,5l i 1l, do najmanje PET boce od 0,5l. U HoReCa kanalima pored pomenute PET ambalaže ponuđene su i staklene boce od 1l i 0,33l (povratne boce) i 0,75l i 0,25l (nepovratne boce). Pre nekoliko meseci smo predstavili i inovaciju na tržištu, Knjaz Miloš PET 1,75l koja je izuzetno prihvaćena od strane naših potrošača i njen uspeh je prevazišao i naša očekivanja. Knjaz Miloš se izdvaja i po sveprisutnosti, što znači da potrošač uvek i na svakom mestu može da pronađe naš brend. Nikada ne zanemarujemo male radnje kojima pridajemo veliki značaj, ali nije tajna da je Knjaz Miloš lider u velikim prodajnim objektima. Naš cilj je da i u vreme kada svi vodimo računa koliko i kako kupujemo, potrošačima Knjaz Miloš bude i dalje prvi izbor. Upravo zbog toga smo ovog proleća potrošačima ponudili veću bocu od 1,75l po ceni 1,5 litra i tako im poklonili još jednu, veću čašu omiljene gazirane vode. Knjaz Miloš uvek iznenadi. Naši potrošači su navikli na pažnju tako da nećemo prekidati tradiciju. Iz naše fabrike u Aranđelovcu možemo da poručimo – da, biće iznenađenja. Knjaz Miloš prati tržište i brani svoje ime nepromenjenim kvalitetom koji je imperativ od prve flaširane boce do danas. Inovacije nikada ne zanemarujemo, jer verujemo da naši potrošači zaslužuju uvek bolje i više, a zdrava konkurencija pomaže da se iznova dokazujemo i zadržimo potrošače. Ipak, ne možemo da zanemarimo tradiciju kupovine Knjaz Miloša koja se prenosi sa generacije na generaciju. Kada se pitate zašto se ne odričete Knjaz Miloša, shvatite da je on nasleđe, da vas je pratio od samog početka. Baš kao i vaše roditelje i prijatelje. Bez obzira na vremena, neke vrednosti opstaju. Tako je sa Knjazom.

Nectar/Heba

Gojko Banatski, Brand Manager, Heba:

U kategoriji gaziranih voda, kompanija Heba je na tržištu prisutna sa brendom Heba Strong u PET ambalaži u pakovanju od 1,5l i 0,5l, kao i sa posebnom staklenom ambalažom namenjenom za HoReCa kanal. Heba Strong voda je veoma dobro poznata potrošačima najviše zbog svojih funkcionalnih svojstava, kao i po orginalnoj komunikaciji sa košarkaškim reprezentativcima Srbije koji su i naši brend ambasadori. U duhu preprepoznatljivog slogana brenda ‘Jaka voda jaki ljudi’, Heba je namenjena onima koji žele da povrate pravu snagu svog tela – rehidrira, normalizuje metabolizam i potpomaže varenje. Regionalno, najbolju poziciju beležimo na jugoistoku Srbije gde potrošači vrlo dobro poznaju kvalitet Heba vode, ali isto tako konstantno podižemo performanse i u ostalim delovima Srbije. Ukoliko pričamo o formatima, najveću prodaju generišemo kroz format small groceries sa artiklom Heba Strong 1,5l u PET ambalaži. U proteklom periodu modernizovali smo vizuelni identitet Heba negazirane i gazirane vode. S obzirom na to da imamo vrlo kvalitetan i konkurentan proizvod, u narednom periodu najveći fokus i investicije planiramo na polju komunikacije i distribucije čime želimo da brend još jače pozicioniramo na nivou nacionalnog tržišta. Kada pričamo o inovacijama veoma smo ponosni na novi Heba Active + portfolio sportskih pića sa smart cap sistemom zatvaranja. Heba je jedini brend u ovom delu Evrope koja ima inovativni čep (Smart Seal – koji štiti od prosipanja) što je idealno za sve ljude u pokretu, kako sportiste tako i porodice sa decom. Na ovom polju nas očekuje veliki broj inovacija, neke i na polju negazirane vode. U aktuelnim tržišnim uslovima, postoji veliki pritisak na cenovne akcije. Mi se svakako trudimo da ulažemo u dalji razvoj brenda kroz praćenje trendova i inovacija, kao i kroz added value aktivnosti na mestu prodaje koje podrazumevaju poklone za potrošače. U tom duhu, tokom Eurobasketa bodrili smo našu reprezentaciju i kreirali mehanizam za potrošače gde su uz svaki kupljen proizvod dobijali neki od navijačkih rekvizita, što je imalo odličan efekat.

Voda Vrnjci

Dragana Batinić, menadžer marketinga i razvoja:

Gazirana i blago gazirana Voda Vrnjci pune se sa izvora u Vrnjačkoj Banji sa 225 metara dubine. Prepoznatljivost Vode Vrnjci čini njen minerološki sastav koji je identičan na izvoru i u boci, kao i trajna gaziranost. Jedinstven sastav gazirane Vode Vrnjci blagotvorno utiče na organe za varenje, dijabetes i oslobađa organizam od toksina i štetnih materija. Idealan odnos kalcijuma i magnezijuma garantuje nam njenu lekovitost i prirodnu jačinu. Blago gazirana Vode Vrnjci direktno utiče na regulisanje stanja metabolizma i kao takva nezamenljiva je kod ljudi koji žele da regulišu svoju telesnu težinu, ali i kod dijabetičara i osoba koje su konstantno izložene stresu. Zato nije ni čudno što je blago gazirana Voda Vrnjci omiljeno piće pre svega ženske populacije, što naravno ne znači da je ne piju i muškarci, koji je najčešće koriste dok vežbaju i bave se sportom. Gazirana Voda Vrnjci se može naći u PET ambalaži od 0,5l, 1l, 1,5l i 2l, kao i u staklenoj ambalaži od 0,25l, 0,33l i 1l, a blago gazirana Voda Vrnjci se može naći u pakovanju od 2l. Najprodavaniji artikal je gazirana Voda Vrnjci od 2 litra. Prodaja gazirane Vode Vrnjci raste, a najviše se prodaje kroz supermarkete. Za kraj ove godine planiramo redizajn ambalaže i još bolje prilagođavanje potrebama i željama naših potrošača Voda Vrnjci se trudi da osluškuje potrebe i ispunjava želje svojih potrošača direktnom komunikacijom na mestu prodaje i akcijskim ponudama. Dizajn etikete Vode Vrnjci odlikuje lik Cara Konstantina, koji je zaštitni znak još od osnivanja kompanije. Odatle potiče i povezanost sa starim Rimom i od davnina poznatom lekovitošću izvora iz Vrnjačke Banje. Izvori Vrnjačk Banje su još od vremena starih Rimljana poznati po prirodnim moćima koje pomažu u lečenju organa za varenje i dijabetesa. Posle rimskog osvajanja Balkana, krajem stare i početkom nove ere, mineralne vode Vrnjačke Banje koristile su se za osveženje i kupanje. Dukate sa likom rimskih imperatora, stari Rimljani su ostavljali u blizini vrnjačkih izvora u znak zahvalnosti bogovima na prirodnom daru – lekovitoj vodi. Zato danas ambalažu Vode Vrnjci krasi rimski zlatnik, simbol vode koja je premostila dve ere. Lik Cara Konstantina, jedne od ključnih ličnosti u istoriji Evrope i hrišćanstva, utisnut je na novčiću, koji simbolizuje korporativni identitet Vode Vrnjci.