Paste i četkice za zube

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 132, oktobar 2015)

ZA LEP OSMEH

Najveći količinski udeo u prodaji pasti i četkica za zube beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 48,9% za paste i 46,9% za četkice, pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Sanja Bakalić, Client Executive:

Paste za zube
Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće natržištu Srbije za period avgust 2014-jul 2015. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 29,5% pasti za zube, u Beogradu 32,4%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 17,9%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 20,2%. Najveći količinski udeo u prodaji pasti za zube beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 48,9%. Kroz kanal velikih radnji proda se 19,3% kategorije, a za njima slede drogerije kroz koje se proda 17,7%. U kanalu malih radnji je generisano 14,1% količinske prodaje pasti za zube. Prema ciljnoj grupi, najprodavanije su paste za zube za odrasle (96%), a slede paste za zube za bebe i decu (3%) i za decu (1%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Colgate Palmolive, GlaxoSmithKline, Henkel, Procter&Gamble i Unilever. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Blend-a-Med, Colgate, Kolynos, Signal i Vademecum.

Četkice za zube

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period avgust 2014-jul 2015. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 29,6% četkica za zube, u Beogradu 35,9%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 15,7%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 19,7%. Najveći količinski udeo u prodaji četkica za zube beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 46,9%. Kroz kanal drogerija proda se 29,5% kategorije, a za njima slede velike radnje kroz koje se proda 15,5%. U kanalu malih radnji je generisano 8,1% količinske prodaje četkica za zube. Prema ciljnoj grupi, najprodavanije su četkice za zube za odrasle (90%), a slede četkice za zube za decu (10%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Colgate Palmo- Najveći količinski udeo u prodaji pasti i četkica za zube beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 48,9% za paste i 46,9% za četkice, pokazuju podaci agencije Nielsen. za lep osmeh live, GlaxoSmithKline, Procter&Gamble, Unilever i PL proizvođači kumulirano. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Aquafresh, Colgate, Oral-b, Signal i PL brendovi kumulirano.

GfK analiza tržišta pasti za zube

Dalibor Minić, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta zubnih pasti u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od oktobra 2014 do juna 2015. godine. U posmatranom devetomesečnom periodu, više od tri četvrtine domaćinstava u Srbiji je makar jednom kupilo pastu za zube, a u proseku oko pet puta. U ovom periodu, a u odnosu na isti period prethodne godine, zabeleženo je vrednosno i količinsko povećanje kupovine zubnih pasti za potrebe domaćinstava od oko 8%. Na domaćem tržištu prisutno je oko 40 proizvođača paste za zube (uključujući i kompanije koje imaju zubnu pastu u ponudi iako je ne proizvode, kao što su pojedini trgovački lanci), koji u svojoj ponudi imaju bezmalo 60 brendova ovog proizvoda. Pritom, vodećih pet brendova paste za zube ‘zauzima’ 75% vrednosnog učešća na tržištu Srbije. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Blend-a-Med, Colgate, Kolynos, Signal i Vademecum. Brend Colgate ima najlojalnije kupce – oni su od ukupnog novca utrošenog na pastu za zube u posmatranom periodu 49% potrošili na navedeni brend. Kod kupaca brenda Kolynos ovaj pokazatelj iznosi 37%, a kod brenda Blend-a-Med 32%. Brendovi Signal i Vademecum imaju jednaku lojalnost kupaca, i ona iznosi 28%. Trgovačke marke u kategoriji zubnih pasti nisu značajnije zastupljene u potrošnji domaćinstava i njihovo učešće u ukupnoj vrednosti kategorije još uvek nije prešlo 2%, iako u analiziranom periodu beleže blagi rast u odnosu na isti period prethodne godine. Kada je u pitanju kupovina zubnih pasti na promociji, vrednosno učešće ovakvog tipa kupovine se povećalo u posmatranom periodu i iznosilo je 18%, što je iznad proseka za kupovinu robe široke potrošnje u Srbiji. Zubne paste se najviše kupuju u minimarketima, koji generišu oko 27% ukupne vrednosti kategorije, a za njima slede supermarketi sa 25% i tradicionalne prodavnice sa 23% vrednosnog učešća. Hipermarketi generišu 9%, a drogerije 6% vrednosti kategorije, dok ostali kanali ‘zauzimaju’ još 9% učešća.

Colgate Palmolive

Jasna Novak, Retail Marketing Team Leader, Adria South:

Kompanija Colgate Palmolive je na tržištu Srbije u kategoriji pasti za zube prisutna sa dva brenda – svetski poznatim Colgateom i Kolynosom koji ima dugu tradiciju na prostorima bivše Jugoslavije. Najčešća pakovanja su tube od 75ml. Paste namenjene svakodnevnoj upotrebi cele porodice su u tubama od 100ml, što ujedno čini i najveći deo naše prodaje zubnih pasti, dok za nekoliko popularnih varijanti imamo i ekonomična pakovanja od 125ml i 150ml. Poslednjih godina smo lansirali i nekoliko linija sa posebnim namenama, kao što je Max White One, koja, pored uobičajenih efekata zaštite od karijesa i osećaja svežine, pruža efekat izbeljivanja. Zatim, imamo medicinsku pastu Colgate Sensitive Pro Relief, koja uz pomoć Pro-Arginin tehnologije pruža olakšanje kod simptoma osetljivih zuba. Ova tehnologija deluje na dentin iznad zubne gleđi umesto na živac, tako da je umirujući efekat brži i dugoročno zdraviji. U terapeutskom segmentu takođe imamo i pastu koja održava zdravlje desni i sprečava rane znake paradontopatije – Total Pro Gum Health. Pasta na koju smo veoma ponosni je Maximum Cavity Protection. Namenjena je celoj porodici i sadrži superiornu formulu koja neutrališe šećernu kiselinu, uzročnika karijesa broj 1, te se bori protiv prvih znakova karijesa, a pritom je u cenovnom rangu koji je dostupan većini potrošača. Kao što je za očekivati, paste za zube pristupačnijeg cenovnog ranga se bolje prodaju u manjim radnjama i supermarketima, dok su paste za posebne namene najtraženije u drogerijama, ali i hipermarketima. Što se tiče noviteta, upravo smo lansirali prvu pastu za izbeljivanje zuba za muškarce na našem tržištu: Max White Men koja je specijalno dizajnirana za muškarce. Novitet je i Total Daily Repair pasta, koja pomaže da se preokrenu rani znaci oštećenja zuba i desni. Slično kao kod pasti za zube, Colgate i kada je reč o četkicama nastoji da ponudi odgovarajući proizvod svakom tipu potrošača, pa tako nudi četkicu Extra Clean koja je najprodavanija u okviru Colgateove ponude i beleži izuzetne rezultate na tržištu, iako nije najjeftinija, već upravo nudi pravilan odnos cene i kvaliteta. Na drugom kraju spektra su četkice Colgate 360º koje nude sveobuhvatno čišćenje usne duplje, uz specijalan ergonomski dizajn drške koji omogućava pristup teško dostupnim mestima usne duplje. Sve veću pažnju privlače četkice iz Slim Soft linije koje nude inovativnu glavu četkice sačinjenu od Slim Tip vlakana čiji je vrh do 17 puta tanji od običnog vlakna. Ovakva inovacija omogućava da vlakna zađu između zuba i ispod linije desni za kompletno čišćenje. Četkice iz linija Extra Clean, Triple Action i Zig Zag imaju veliku prodaju kroz kanale supermarketa i manjih radnji, dok u specijalizovanim radnjama poput drogerija vlada veliko interesovanje za četkicama iz linija Slim Soft i 360º. Moderni potrošači se menjaju i njihove potrebe se menjaju. Naš brend i naše inovacije drže korak sa tim promenama i to je ključ našeg uspeha na tržištu Srbije i tržištima širom sveta. Potrošači u budućnosti će se opredeljivati za kompletna rešenja oralne higijene, ostavljajući u prošlosti puku osnovnu potrebu pranja zuba. To su upravo trendovi za koje Colgate ima uvek spreman odgovor kroz kontinuirane inovacije usmerene ka boljem oralnom zdravlju svojih potrošača.

GlaxoSmithKline

Neda Lazić, Commercial Manager Mass Market, West Balkans:

Sa svojim širokim asortimanom proizvoda za negu desni, zaštitu osetljivih zuba i za očuvanje oralnog zdravlja, GlaxoSmith-Kline je veoma značajan proizvođač na tržištu u kategoriji pasti za zube i četkica za zube. Zahvaljujući inovacijama u tehnologiji oralne higijene i zaštite koje karakterišu njegove proizvode, od početka godine do sada zabeležio je rast prodaje na tržištu pasti za zube od 38,4%. GSK brendovi koji se mogu naći na tržištu su Sensodyne, Parodontax i Aquafresh. Prema istraživanju Nielsena, Sensodyne paste za osetljive zube imaju 80,7% vrednosnog tržišnog učešća, u periodu JA 15, u sensitive segmentu. Parodontax, sa druge strane, je pasta namenjena nezi desni i, prema istraživanju Nielsena u periodu JA 15, njenih je 57,4% vrednosnog tržišnog učešća u ovom segmentu. Aquafresh je pasta koja pruža trostruku zaštitu – čuva jake zube, zdrave desni i svež dah. Namenjena je celoj porodici, a samim tim i najmlađima, pa smo u skladu sa tim, u saradnji sa stomatolozima, razvili posebne četkice i paste za zube pod brendom Aquafresh Kids. Kako bismo im to dodatno približili, napravili smo i besplatnu mobilnu aplikaciju – Freško Zubić, kroz koju deca na zabavan način uče kako se peru zubići i koliko dugo. Pored toga, kreirali smo edukativne brošure za roditelje i zanimljive pasoše za decu koje su nosili kod svojih stomatologa, gde su oni upisivali izveštaje sa pregleda. Trudimo se da konstantno radimo na edukaciji naših potrošača o zaštiti i održanju oralne higijene, jer smatramo da je ključ zdravlja u samoj prevenciji problema. Trenutno najjači u kategoriji pasti za zube nam je program za osetljive zube, tako da bismo svakako izdvojili Sensodyne Fluoride i Sensodyne Repair&Protect od 75ml. Najbolju prodaju ostvarujemo u hipermarketima, pri čemu nam prodaja raste iz perioda u period, vođena razvojem brendova Aquafresh, Parodontax i Sensodyne. U svakom trenutku se trudimo da uvodimo novine. Zahvaljujući inovacijama smo i postali lideri u segmentu osetljivosti zuba i desni. Iz tog razloga smo nedavno uradili kompletan redizajn brenda Aquafresh, a tome takođe prilagodili i komunikaciju. Pratimo potrebe naših korisnika i trudimo se da odgovorimo na sve konstantnim unapređenjem kvaliteta naših brendova, a samim tim i cele kategorije. Inovacije su alat kojim osvajamo tržište, uz jedinstvene proizvode koji pomažu korisnicima da reše probleme osetljivih zuba, odnosno desni. Kroz adekvatnu distribuciju i prepoznatljivu komunikaciju, Sensodyne, Parodontax i Aquafresh pronalaze put do potrošača. Konzistentnost brenda i naših aktivnosti doprinosi tome da fokusirana poruka dođe do ciljne grupe, što daje konstantne rezultate. Sensodyne je sinonim za negu osetljivih zuba, Parodontax svakim danom to postaje za negu desni, dok Aquafresh konstantno radi na unapređenju tehnologije očuvanja zdravlja zuba cele porodice. Posebno smo posvećeni programu Aquafresh Kids, koji sa svim korisnim aktivacijama, saradnjom sa stomatolozima i komunikacijom prilagođenom najmlađima, važi za brend koji brine o zdravlju zuba i desni dece. Podrška stručne javnosti je osnova uspeha u našem poslu, a njihovu preporuku možete da zaslužite samo vrhunskim proizvodom.

Henkel

Ivana Vojinović, Brand Management

Adria Region, Henkel Beauty Care: Kompanija Henkel na tržištu pasti za zube u Srbiji predstavlja brend Vademecum, u Basic, Premium, 2u1 i Junior kategorijama, kao i dva lokalna brenda – Azulyn i Dentafresh. Vademecum u pakovanjima od 75ml obuhvata paste za zube koje zadovoljavaju sve potrebe svakodnevne oralne higijene: borba protiv karijesa i plaka, zaštita gleđi i desni, izbeljivanje zuba i svežina. Premium kategorija u tubama od 75ml koristi PROVitamin formulu, koja pored zaštite zuba od kariesa hrani desni i rešava specifične probleme sa osetljivošću zuba. Tečne paste Vademecum 2u1 u jednom proizvodu sadrže pastu za zube i tečnost za ispiranje usta i pružaju superiorno antibakterijsko dejstvo i svežinu. Važan fokus Vademecum brenda su najmlađi korisnici čiji osmeh je i najdragoceniji. Junior program prilagođen je različitim potrebama nege za mlečne zubiće ali i za tek nastale stalne zube, pa u asortimanu postoje paste za decu od 0-6 godina sa fokusom na jačanje zuba, sa kalcijumom i za decu preko 6 godina, gde je fokus na zaštiti od karijesa. Vademecum Junior priprema u oktobru još jednu veoma značajnu inovaciju za decu stariju od 6 godina sa fokusom na zaštitu od šećerne kiseline, i za dečake i za devojčice. Ovakvom širinom asortimana u različitim cenovnim nivoima Vademecum omogućava svim potrošačima na tržištu kvalitetnu preventivu i zaštitu oralnog zdravlja. Sastav Vademecum pasti za zube detaljno je proučen i podržan od strane Udruženja Stomatologa Srbije. Vademecum brend ponosno ističe svoj fokus na naučnu ekspertizu koja je inspirisana prirodom. Preko sto godina naučnici u Vademecum laboratoriji kombinuju najnovija dostignuća i tehnologiju u stomatologiji kako bi pružili maksimum za zdrave zube i desni. Ovogodišnja inovacija, Vademecum Non-Stop White, sadrži najmoderniju tehnologiju dvostrukih polimera koja se koristi kod proizvoda za profesionalno izbeljivanje zuba. Ova formula kreira zaštitnu barijeru na površini zuba, uklanja čak 90% mrlja i sprečava njihovo ponovno nastajanje. Vademecum ove godine sa ponosom obeležava više od 110 godina stomatološke ekspertize širom Evrope. Tim povodom, Vademecum će obradovati svoje potrošače nizom popusta širom regiona – kako bi svima omogućio delotvornu oralnu negu po cenama koje svaka porodica može da priušti.

Unilever

Vladimir Knežević, Customer and Channel Marketing Manager for Serbia and Montenegro:

Kompanija Unilever je na tržištu Srbije u kategoriji pasti i četkica za zube prisutna sa brendom Signal. Signal pasta za zube se prvi put pojavila na evropskom tržištu 1961. godine. Prva inovacija nastaje 1977. godine, kada se u postojeću formulu dodaje fluorid, zatim se 1986. godine lansira Signal pasta za zube protiv kamenca, a 1999. godine varijanta sa antibakterijskim dejstvom. Poslednja inovacija je Signal White Now, jedina pasta za zube sa trenutnim, optičkim efektom izbeljivanja odmah nakon prvog pranja i zaštitom od karijesa. Najprodavanija Signal pasta za zube je Cavity Protection 75ml, a od januara ove godine na tržištu imamo i pakovanje od 125ml. Signal Cavity Protection za celu porodicu pomaže u sprečavanju karijesa, obogaćuje zube fluorom i kalcijumom i ojačava ih. Ukus mente pruža dugotrajan svež dah. Kada govorimo o pastama za izbeljivanje zuba, Signal ima 2 rešenja. Signal White System – koji čini zube beljim za dve nedelje, što je potvrđeno kliničkim ispitivanjem o uklanjanju mrlja, sprovedenim na 76 osoba. Signal White System aktivno pomaže i u jačanju zubne gleđi. Formula sadrži fluor i kalcijum i temelji se na White ActivatorTM, specijalnom kompleksu koji sadrži sastojak za profesionalno čišćenje, tako da izbeljuje zube i pomaže u obnavljanju njihove prirodne beline. Signal White Now je prva zubna pasta koja već posle prvog pranja vidljivo izbeli zube, što je potvrđeno kliničkim ispitivanjem merenjem trenutnog učinka. Njena upotreba je prijatna, a efekat je vidljiv brzo. Zahvaljujući inovativnoj plavoj peni, rezultati su trenutno optički belji zubi. Оd februara ove godine, asortiman Signal pasti je obogaćen sa dva nova proizvoda koja pokrivaju segment dečijih pasti za zube sa dodatnim kalcijumom i vitaminom E. Signal četkice za zube postoje u svim cenovnim segmentima, a posebno se izdvaja Style Tech četkica koja je razvijena u saradnji sa Pininfarina timom, poznatim po svojoj saradnji sa Maserati i Jaguar sportskim automobilima. Najveći obim prodaje Signal paste i četkice za zube ostvaruju kroz velike sisteme. Signal je poznat širom sveta pod drugim imenima: u Aziji i Latinskoj Americi kao Pepsodent, kao Mentadent u Italiji, Aim u Grčkoj, Zhong Hua u Kini i P/S u Vijetnamu.