Francois-Xavier Mahot, Ujedinjene srpske pivare

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 60, maj 2009.)

 

Francois-Xavier Mahot, generalni direktor Ujedinjenih srpskih pivara

 

PRVI KORAK KA VRHU

 

„Ne možete tvrditi da ste najveći proizvođač piva u Evropi, a da niste prisutni na srpskom tržištu. Heinekenova odluka da uđe na srpsko tržište, preko Ujedinjenih srpskih pivara, predstavlja značajan strateški korak za Heineken kompaniju, koji pokazuje da Heineken ima dugoročne i ozbiljne poslovne planove u Srbiji…“ 

 

Heinekenova priča počela je pre više od 140 godina, 1864. Brend koji nosi ime svog osnivača – Heineken – prodaje se u svim zemljama sveta i najpoznatiji je međunarodni premijum brend piva. Tokom 2008. godine, kompanija je imala 125 pivara u više od 70 zemalja i prodala je 162 miliona hektolitara piva. Heineken je najveći proizvođač piva u Evropi i treći je na svetu po količini prodatog piva. Prema rečima Francios-Xavier Mahota, generalnog direktora Ujedinjenih srpskih pivara, članice Heineken grupe, Heineken se zalaže za odgovorno plasiranje i odgovorno konzumiranje više od 200 svojih međunarodnih premijum brendova, kao i regionalnih, lokalnih i posebnih vrsta piva. To se odnosi na sledeća piva: Amstel, Birra Moretti, Cruzcampo, Foster’s, Maes, Murphy’s Newcastle Bown Ale, Ochota, Primus, Sagres, Star, Strongbow, Tiger i Zywiec. Ukupan prihod 2008. godine bio je 14,3 milijardi evra, a neto profit pre amortizacije bio je milijardu evra. Iste godine, prosečan broj zaposlenih bio je 56,208. “Heineken N.V. jedan je od najvećih proizvođača piva na svetu i posvećen je održivom i samostalnom razvoju. Cilj kompanije je da postane jedan od lidera u pivarskoj industriji na svakom tržištu na kome posluje, kao i da ima najbolji portfolio brendova na svetu”, kaže Mahot za Progressive magazin.

Kada, zašto i kako su osnovane Ujedinjene srpske pivare?
Kompanija Ujedinjene srpske pivare osnovana je kao rezultat saradnje između Heinekena i Efesa i registrovana je u oktobru 2008. U ovom trenutku, Ujedinjene srpske pivare ima dve pivare, jednu u Novom Sadu i drugu u Zaječaru.

Koja je bila glavna svrha?
Ne možete tvrditi da ste najveći proizvođač piva u Evropi, a da niste prisutni na srpskom tržištu. Heinekenova odluka da uđe na srpsko tržište, preko Ujedinjenih srpskih pivara, predstavlja značajan strateški korak za Heineken kompaniju, koji pokazuje da Heineken ima dugoročne i ozbiljne poslovne planove u Srbiji, jer je ta zemlja prepoznata kao veoma atraktivno tržište, koja pruža stabilnu osnovu za budući rast poslovanja.

Nedavno ste u Srbiji počeli da proizvodite Amstel. Kako ste se odlučili na takav korak u vremenu krize?
Svesni smo da je ovo godina nepovoljnih uslova za biznis: u svetu je ekonomska kriza, kupovna moć opada, a istovremeno rastu mnogi porezi i akcize. Međutim, naši planovi za razvoj u Srbiji su uspostavljanje dugoročnog prisustva na tržištu i iz tog razlog, odlučili smo da nastavimo sa našim investicijama i razvijamo svoje brendove, da pomenuto prisustvo ostvarili. Samim tim, u cilju jačanja našeg portfolija i pozicije na srpskom tržištu, krajem marta 2009, u Novosadskoj pivari krenuli smo u proizvodnju Amstela. Istraživanja tržiša pokazala su da kupci u Srbiji Amstel smatraju kao visokokvalitetno pivo. Amstel je dugo prisutan na teritoriji Srbije i srpski potrošači bili su u prilici da ga probaju na grčkom tržištu, na kome je Amstel brend apsolutni lider. Takođe, potrošači povezuju to pivo sa Ligom šampiona, jer je Amstel dugo bio sponzor tog takmičenja.

Da li ste planirali da izvozite Amstel iz Srbije i na koja tržišta?
Za sada će se Amstel izvoziti na crnogorsko tržište i videćemo da li postoji mogućnost izvoza u druge zemlje regiona, u saradnji sa drugim Heinkenovim kompanijama.

Koje količine planirate da proizvedete?
Količine će zavisiti od tražnje na konkretnom tržištu.

Šta očekujete da ćete postići sa Amstelom u Srbiji?
Ujedinjene srpske pivare namerava da na ovom tržištu izgradi snažan i uravnotežen portfolio brendova, a jedan od glavnih stubova tog portfolija biće brend Amstel. Amstel je pivo sa gotovo 140-godišnjom tradicijom. Zahvaljujući strogoj kontroli kvaliteta i jedinstvenom ukusu, Amstel je postao jedan od najpoznatijih brendova širom sveta. Verujemo da će taj međunarodni uspeh preneti i u Srbiju, gde će lokalna proizvodnja Amstela približiti taj brend tako da bude dostupniji domaćim potrošačima.

Hajneken pivo ima dugu tradiciju u Srbiji. Kako ste izabrali trenutak za ulazak na srpsko tržište?
Kompanija Heineken je pod imenom Heineken Import d.o.o. prisutna na srpskom tržištu od januara 2004. Pre toga, od 1990, Heineken je distribuiran na teritoriji Srbije i Crne Gore. Planovi za ulazak na srpsko tržište postojali su već neko vreme, ali su se uslovi za sprovođenje naših planova ostvarili početkom 2008, kupovinom pivare u Novom Sadu.

Kojih se kriterijuma Heineken pridržava u odlučivanju da li će ući na neko tržište?
Da li će Heineken biti prisutan na nekim tržištima zavisi od mnogih kriterijuma. To su, pre svega, veličina tržišta, položaj, potencijal tržišta i mogućnosti za izvoz.

Da li je uobičajeno da se na tržište ulazi akvizicijom i zašto?
Da, zato što to pruža priliku za razvoj domaćih brendova i plasiranje međunarodnih brendova na lokalno tržište.

Zašto ste izabrali Pivaru MB?
Nekadašnja Pivara MB, koja je postala Novosadska pivara, članica Heineken grupe, osnovana je 2003. i s pravom je proglašena Pivarom 21. Veka. To je u tehnološkom pogledu najmodernija pivara u regionu, osposobljena da proizvodi sve vrste piva. Pivara koja objedinjuje tradiciju i modernu tehnologiju u potpunosti je u skladu sa najvišim standardima kompanije Heineken i danas posluje kao deo Ujedinjenih srpskih pivara. Proizvodni kapacitet pivare je milion hektolitara.

Zatvotili ste pivaru u Pančevu i prebacili proizvodnju u Zaječar? Zašto ste se odlučili na to?
Cilj Ujedinjenih srpskih pivara je da postane jedna od vodećih kompanija na srpskom tržištu. Imajući to u vidu, menadžment kompanije odlučio je da sprovede neophodno restrukturiranje, pre nego što kompanija krene da posluje u Srbiji. U skladu sa gore navedenim, u oktobru 2008. zatvorena je Pančevačka pivara i usmerene dodatne investicije u pivare u Zaječaru i Novom Sadu. Naime, analiza poslovanja pokazala je da proizvodni kapaciteti Ujedinjenih srpskih pivara prevazilaze potrebe tržišta i da dalje investicije u postojeće tehničke kapacitete u Pančevačkoj pivari ne bi bile rentabilne i u skladu sa Heinekenovim standardima.

Kakvo je vaše trenutno tržišno učešće u Srbiji?
Ujedinjene srpske pivare trenutno imaju tržišno učešće od oko 12 odsto.

Da li ste zadovoljni time ili ćete se boriti za više od toga i kako?
Cilj ove kompanije je da postane jedan od lidera u pivarskoj industriji na svakom tržištu na kome posluje i isto važi za Srbiju. Ujedinjene srpske pivare će učiniti sve da stalno prati i ispunjava očekivanja potrošača, poveća socijalnu odgovornost, štiti životnu sredinu i podstiče održivi razvoj. Štaviše, izgradnjom snažnog i uravnoteženog portfolija brendova, pokušaćemo da odgovorimo na zahteve naših potrošača.

Da li možda planirate da izgradite sopstvenu pivaru?
U ovom trenutku, Ujedinjene srpske pivare imaju dve pivare – u Novom Sadu i u Zaječaru. Proizvodni kapaciteti te dve pivare ispunjavaju potrebe srpskog tržišta i potrebe izvoza u druge zemlje regiona. Prema tome, ne planiramo izgradnju novih pivara.

Hoće li biti još akvizicija?
Za sada ne planiramo nove akvizicije u Srbiji.

Proizvodnja u Ujedinjenim srpskim pivarama namenjena je i izvozu. Na koja tržišta i u kojim količinama?
Ukupni izvoz Ujedinjenih srpskih pivara 2008. godine bio je oko 100 hiljada hektolitara, što je 17 odsto naše ukupne prodaje. Uglavnom izvozimo u region – najviše u Bosnu, Crnu Goru, Hrvatsku i Makedoniju.

Da li planirate da uđete na druga tržišta i koja?
Izvoz, u kombinaciji sa povećanom proizvodnjom na domaćem tržištu, biće atraktivni cilj za Ujedinjene srpske pivare. Princip kompanije je da uvek razmatra mogućnosti plasiranja njenih proizvoda na nova tržišta.

Da li planirate da proširite svoj portfolio?
Trenutno smo usredsređeni na razvoj i ulaganje u postojeće brendove, prvenstveno u Amstel i Pils Plus. U skladu sa razvojem tržišta i ‘fidbeka’ potrošača, donosićemo odluke i razmatrati mogućnost proširenja portfolija.

Napravili ste aranžman sa Coca-Cola Hellenicom o distribuciji. Kakve ste prednosti dobili i da li ste zadovoljni?
CCH je naš strateški partner i udruživanjem snaga na terenu obezbedili smo distribuciju naših proizvoda na celokupnoj teritoriji Srbije. Strateško partnerstvo sa CCH pre svega doprinosi povećanju numeričke distribucije, boljem pozicioniranju našeg portfolija i pridobijanju novih potrošača.

Da li imate probleme sa maloprodavcima i sa kojima?
Saradnja sa maloprodajom je uvek izazov. Ona je sastavni deo našeg poslovanja i naši planovi i strategije lako mogu da budu dovedeni u pitanje ako sa maloprodavcima nemamo dobru koordinaciju. Zbog toga smo uvek pokušavali da poboljšamo i produbimo naše odnose sa maloprodajnim partnerima, tako da imamo obostranu korist.

Da li je svetska ekonomska kriza uticala na vaše ukupno poslovanja i biznis u Srbiji?
Globalna kriza bila je praktično zvono za uzbunu za većinu kompanija u svetu. Pošto u svom portfoliju imamo neke od najpoznatijih svetskih brendova, malo nam je lakše da pregrmimo ovaj težak period nego drugim našim konkurentima, posebno manjim firmama. To ne znači da nismo pod pritiskom da revidiramo naše poslovanje do najsitnijih pojedinosti i pokušamo da pronađemo nove prostore za napredak i veću efikasnost. Krize su ujedno i vreme za nove prilike i iskoristićemo prilike koje nam se budu ukazale.

Kakvo je vaše mišljenje o stanju u FMCG sektoru u Srbiji?
Svi u FMCG sektoru u Srbiji rade sve što je u njihovoj moći da se izbore sa novom situacijom. Mislim da je globalna kriza znatno otežala poslovanja svuda u svetu, pa i u Srbiji, ali sa pravim pristupom možemo da iskoristimu tu negativnu klimu da ojačamo i usredsredimo naše poslovanje i iz svetske krize izađemo sa boljom pozicijom u budućnosti.

Koji su glavni ciljevi Ujedinjenih srpskih pivara za ovu godinu?
Kao što znate, 2009. je prva puna poslovna godina u Srbiji za Ujedinjene srpske pivare. To je istovremeno i godina u kojoj je naša kompanija započela realizaciju svog strateškog plana koji će nam omogućiti da zauzmemo vodeću poziciju na srpskom tržištu piva. Zadržaćemo naš već objavljeni investicioni plan za naredne tri godine, u vrednosti od pedeset miliona evra. U tom smislu, godina koja je pred nama biće samo prvi korak ka ispunjenju naših planova u Srbiji. Naši komercijalni planovi za 2009. zasnovani su na veoma jakim brendovima koji su ili lideri ili imaju veoma veliki potencijal za razvoj na domaćem planu. Sve to biće podržano dobrim marketinškim kampanjama i našim strateškim partnerstvom sa CCH Srbija. Sa izvesnošću mogu da kažem da će to biti godina u kojoj ćemo aktivirati naš pobednički portfolio brendova.

U vašem poslovanju ste već implementirali neke standarde. Da li planirate da uvedete neke nove?
Za Ujedinjene srpske pivare, početak 2009. godine obeležen je dobijanjem najvišeg ekološkog sertifikata ISO 14001. Ova godina biće prva puna poslovna godina u Srbiji za Ujedinjene srpske pivare i tokom godine očekujemo da dobijemo i druga međunarodna priznanja. Održivost, poboljšanje kvaliteta i zadovoljstvo potrošača su osnove razvojnih planova Ujedinjenih srpskih pivara u Srbiji i dokaz pomenute implementacije svetskih standarda.

Tržište piva u Srbiji veoma je konkurentno. Koga smatrate glavnim konkurentom?
Sa tržišnim učešćem od oko 12 odsto, ova kompanija je treća po redu u Srbiji. Ispred nas je samo Apatinska Pivara i Carlsberg pivara, koji su naši najveći takmaci na srpskom tržištu.

Šta je snaga Ujedinjenih srpskih pivara u odnosu na konkurente?
Kompanija Ujedinjene srpske pivare, kao članica Heineken grupe, posluje u skladu sa visokim Heinekenovim standardima. Heineken je kompanija koja proizvodi kvalitetne brendove piva i posvećena je rastu i razvoju. Sva piva koja ta kompanija pravi proizvode se u skladu sa njihovim jedinstvenim formulama, od najkvalitetnijih sastojaka i u standardizovanom postupku proizvodnje. Imperativ Ujedinjenih srpskih pivara, kao članice Heineken grupe, je stalno poboljšanje standarda svog poslovanja, proizvodnje i proizvoda.
Ujedinjene srpske pivare uložiće sve moguće napore da isprati i stalno ispunjava potrebe potrošača, dalje podigne nivo socijalne odgovornosti, ispoštuje ekološke zahteve i zabeleži održiv rast.

Ana Filipović