Energetska pića

VIŠE ENERGIJE, A MANJE SNA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.38, jul 2007.)

Skoro četvrtina energetskih pića proda se u Beogradu, manje od trećine u Vojvodini, a ostatak – nešto manje od polovine – u centralnoj Srbiji. Najčešće i najzastupljenije pakovanje ovih napitaka u našoj zemlji jeste konzerva.

Energetska pića su prvenstveno namenjena mladima, ljudima ‘u pokretu’. Ova pića ‘osmišljena’ su tako da daju dodatnu energiju konzumentima, a spravljena su kombinacijom kofeina, vitamina i sastojaka različitih egzotičnih biljaka, kao što su guarana, ginko biloba itd. Neka sadrže veći procenat šećera, a prisutna su i ona sa veštačkim zaslađivačima. Mada, sva energetska pića su uglavnom bazirana na kofeinu kao osnovnom sastojku, koji je prisutan i u kafi, a i u čajevima. Količina kofeina u energetskim pićima je slična količini u jednoj šoljici kafe. Najveći procenat konzumenata energetskih pića je starosne dobi do 35 godina i uglavnom muškog pola.

Knjaz Miloš:
Lider na tržištu Srbije i Crne Gore

Knjaz Miloš je na tržištu prisutan sa brendom Guarana, koji je potrošačima dostupan u dve varijante – standardnoj i ‘black’. “Guarana je apsolutni lider u kategoriji energetskih pića na tržištu Srbije i Crne Gore. Prema MEMRB-ovim podacima iz aprila 2007, volume share Guarane na tržištu Srbije je 69 odsto. I u Crnoj Gori, Guarana dominira sa 55 odsto volume sharea“, kaže Ljubica Leković, Guarana Brand Manager. Leković dodaje da je tokom protekle dve godine, Guarana svoju lidersku poziciju učvrstila dobrom i inovativnom komunikacijom sa potrošačima – ‘No Sleep’ kampanjom i kreiranjem ‘Sovice’, kao jedne od retkih uspešnih i originalnih ‘brend ikona’, razvijenom prodajnom mrežom – pogotovo u ‘on-thego’ kanalu i visokim nivoom lojalnosti svojih kupaca. Prema podacima iz istraživanja koje je agencija Synovate uradila specijalno za Guaranu, od svih potrošača koji probaju Guaranu, više od 60 odsto njih ostaje i dalje uz ovaj brend. “Potvrdu za svoj kvalitetan i originalan nastup u komunkaciji sa potrošačima, Guarana je dobila i od Udruženja ekonomskih propagandista Srbije, koje nam je prošle godine dodelilo nagradu za inovativna rešenja u promotivnoj kampanji“, kaže Brand Manager Guarane. Po rečima Ljubice Leković, prateći potrebe pre svega potrošača, a potom uzimajući u obzir i razvijanje tržišta, Guarana je ove godine imala dve inovacije: prvu na nivou pakovanja – Guarana multipack (pakovanje sa četiri konzerve u interesantnoj štampanoj foliji) i drugu na nivou potpuno novog SKU-a u okviru Guarana brenda – Guarana Black.
Razvoj usmeren na izvozna tržišta
Guarana Multipack je namenski lansiran na tržište u februaru 2007, za potrebe potrošača koji svoje veće kupovine obavljaju u supermarketima. Kako kaže Leković, osnovni cilj je da se ovim potrošačima olakša kupovina veće količine njihovog omiljenog energetskog proizvoda, kao i da se oni nagrade za svoju lojalnost prema Guarana brendu uz popust od osam odsto na kupovinu ovakvog pakovanja. Guarana Multipack se može naći u svim ‘Key Account’ i lokal KA radnjama širom Srbije i Crne Gore. “Guarana Black je proizvod pravljen isključivo po željama i potrebama potrošača energetskih pića, a lansiran je u martu ove godine. Za razliku od standardne Guarane, koja se zbog svog relativno niskog nivoa kofeina može konzumirati više puta na dan, Guarana Black ima 320mg/l kofeina, slađi ukus i manje je gazirana. Viši nivo kofeina i više šećera uz Guarana aromu, omogućavaju Guarani Black jači i dugotrajniji efekat na ljudski organizam, pa je stoga preporučujemo za konzumaciju u večernjim časovima – jer noć je vreme za uživanje, zašto spavati?!“, kaže Ljubica Leković. Ona dodaje da je, imajući odlične rezultate na sopstvenom tržištu, Guarana svoj razvoj usmerila i na izvozna tržišta. Trenutno se sa uspehom izvozi u Bosnu i Hercegovinu, Sloveniju, Hrvatsku, Albaniju, Kosovo i Makedoniju, a planirano je da se izvoz ove godine proširi i na tržišta istočne Evrope.

Nectar:
Dizajn u skladu sa željama potrošača

Iz kompanije Nectar kažu da svojim brendom Booster pokrivaju kompletnu teritoriju Srbije i Crne Gore, kao i sve distributivne kanale. Najpopularnije pakovanje Boostera je 0,25l. Po rečima Nataše Jokić, marketing menadžera Nectara, ova kompanija je, pokazujući izuzetno poštovanje prema svojim potrošačima, odlučila da ih uključi u kreativni proces formiranja pakovanja proizvoda. Nakon nekoliko istraživanja, dizajn Boostera je promenjen, u skladu sa njihovim željama, sugestijama i idejama. “Nova limenka se pojavila na tržištu u junu 2007. godine, a redizajn je propraćen novom TV kampanjom, print kampanjom, kao i BTL akcijama na najvećem muzičkom festivalu Exit u Novom Sadu. Izvoz Boostera kompanija Nectar je usmerila pre svega na region. U Bosni i Hercegovini Nectar je kao uvoznik već na drugom mestu, u Makedoniji je treći, a u Sloveniji je potpisao ugovor sa maloprodajnim lancem Spar”. Kada su u pitanju noviteti, Nataša Jokić kaže: “S obzirom da je kompanija Nectar prepoznata kao lider kada su u pitanju inovacije na tržištu, svakodnevno se radi na novim proizvodima, pa tako i na energetskim napicima, kako bismo ispoštovali istančan ukus naših potrošača. Sigurni smo da noviteti neće izostati”. Glavni konkurenti Boosteru na domaćem tržištu su energetska pića Guarana, Red Bull, EnergiS i Fast.

Park Sistem:
Noviteti ovog meseca na tržištu

Brend sa kojim je Park sistem prisutan na tržištu energetskih pića Srbije i Crne Gore je Fast Energy, čiju potrošnju na ovim tržištima menadžment kompanije procenjuje na oko 30 miliona jedinica, od čega je, po podacima Park sistema dva miliona i 100 hiljada limenki prodatih na teritoriji Srbije. Fast Energy se trenutno pakuje u 0,25l ‘stubby’ limenku, a ovog meseca na tržištu će se pojaviti nova limenka tipa ‘sleek’. Iz menadžmenta kompanije Park sistem najavljuju da će, takođe ovog meseca, biti lansiran Fast Energy u 0,3l PET boci. Park sistem Fast Energy izvozi u Crnu Goru, Makedoniju, Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i na Kosovo, što čini 50 odsto plasmana ove kompanije. Glavni konkurenti kompaniji Park sistem, kada su energetski napici u pitanju, po mišljenju predstavnika kompanije, su Guarana, Red Bull, Sinalco EnergiS i Booster.

Red Bull:
Svetski tržišni lider

Po rečima Milana Matića, Brand Managera Red Bulla, tržište energetskih napitaka je jedno od najbrže rastućih tržišta na svetu, ako se posmatra FMCG. “Red Bull je svetski tržišni lider u kategoriji energetskih napitaka, kao i rodonačelnik kategorije ‘Energy Drink’. Prva limenka je prodata ne tako davne 1987. godine u Austriji”, kaže Milan Matić. Red Bull se, po njegovim rečima, u ovom trenutku prodaje u više od 130 zemalja sveta i ostvaruje 35 odsto volume sharea, što na godišnjem nivou iznosi tri milijarde limenki, prodatih u 2006. godini. “Situacija na kosovskom, makedonskom i crnogorskom tržištu je prilično slična, to jest, na ukupnom tržištu (‘traditional trade’+ ‘impuls’ + HoReCa) smo tržišni lideri. U Makedoniji i na Kosovu to jesmo i u samom ‘traditional tradeu’ (izvor Nielsen), dok na tržištu Srbije ne možemo da se pohvalimo da smo tržišni lideri. Iako nam stopa rasta godišnjeg ‘trade salesa’ prevazilazi 30 odsto u poslednje četiri godine, u ‘traditional tradeu’ oscilujemo oko trećeg mesta. Sa aspekta distributivne prisutnosti, trenutno pokrivamo oko petine srpskog ‘traditional tradea’ koji je oko 15 puta veći od, recimo, slovenačkog. Namera nam je kontinuirani rast numeričke distribucije, što iz godine u godinu i postižemo, ali se mora imati u vidu da je Red Bull premium energetsko piće, što je uslovljeno kvalitetom supstanci u njemu, ali što isto tako prati i premium class cena”, kaže Milan Matić.
U planu značajna marketinška ulaganja
Na teritoriji Srbije i Crne Gore distribuira se isključivo Red Bull Energy Drink i Red Bull Sugar Free Energy Drink, u nekoliko SKU-a. Pojedinačna limenka se najbolje prodaje, s tim što je ‘4pack’ u značajnom usponu. “Trenutni fokus nam je što veća dostupnost proizvoda i sa aspekta distribucije i sa aspekta cene. Planiramo značajna marketinška ulaganja u 2008. godini, i to kako u ‘Above the lineu’, tako i u dovođenju najpoznatijeg Red Bull ‘brand building eventa Flughtaga’”, kaže Brand Manager Red Bulla. Dominantni konkurent Red Bulla na ‘traditional trade’ tržištu je Knjaz Miloš. Po mišljenju Milana Matića, specifičnost Red Bulla se, između ostalog ogleda u činjenici da se proizvodi u dve fabrike za potrebe tržišta cele planete, koje su međusobno udaljene svega tridesetak kilometara. Dakle, sve zemlje na svetu uvoze Red Bull, izuzimajući dve u kojima se proizvodi, Austriju i Švajcarsku, pre svega zbog alpske vode koja ulazi u sastav Red Bulla.

Shark/Modus Trade:
Novi dizajn limenke

“U Crnoj Gori je teško odrediti tačan procenat pokrivenosti tržišta, koje se može gledati segmentirano kao: marketi i diskonti pića, hoteli, restorani i kafići. U prvoj grupi pokrivenost tržišta je oko 80-85 odsto, a u drugoj oko 70 odsto. Godišnje se proda do 200.000 jedinica energetskih pića. Najpopularnije pakovanje je pojedinačna limenka, a za promocije koristimo pakovanje 4/1. U toku leta promovisaćemo i novi dizajn limenke. Ono što izdvaja Shark od drugih energetskih napitaka je pre svega prirodni kofein koji sadrži u sebi, zatim dekstroza žuti šećer kao i protein lysin. Još nešto što treba napomenuti, a do čega smo došli u našim istraživanjima je da se potrošači koji probaju Shark retko kad vraćaju na neki drugi energetski napitak”, kažu iz Modus tradea, iz Podgorice, koji je distributer Shark energetskih pića za teritoriju Crne Gore. Kao konkurente među energetskim pićima u Modusu izdvajaju Red Bull i Guaranu. Generalni distributer Sharka za Srbiju je North Team.

Si&Si/Sinalco Srbija
Uskoro limenka

Zahvaljujući distributivnoj mreži Si&Si grupe, koja uključuje 12 distributivnih centara, Sinalco EnergiS je prisutan na čitavom području Srbije, kažu iz kompanije. Napopularnije pakovanje Sinalco EnergiSa je pakovanje od 0,25l u staklenoj ambalaži. Međutim, po rečima Dejana Margetića, direktora marketinga Si&Si grupe, i potrošnja pakovanja 0,33l PET neprekidno beleži trend rasta. Prednost ovog pakovanja je u tome da pruža mogućnost zatvaranja i u skladu sa tim konzumiranja u dužem periodu. “Najveće učešće u ukupnoj realizaciji Sinalco EnergiSa, teritorijalno posmatrano, imaju Beograd i njegova okolina. Najveća realizacija Sinalco EnergiSa, sagledana po kanalima prodaje, ostvaruje se u HoReCa objektima. Ciljnu grupu EnergiSa predstavljaju svi kojima je potrebna energija u periodima dodatnih napora, među njima i sportistima. U skladu s tim, EnergiS je bio pokrovitelj najvećeg muzičkog festivala u jugoistočnoj Evropi (Exit), velikog broja popularnih DJ žurki i ekstremnih sportova”, kaže Margetić. Direktor marketinga Si&Si grupe dodaje da je u aprilu, nakon realizovanog istraživanja u formi fokus grupa, urađen redizajn etikete svih ambalaža, kao i da je za ovu godinu planirano uvođenje na tržište pakovanja 0,25l u limenci. Sinalco EnergiS je, po licencnom principu, prisutan i na tržištima Federacije BiH, Makedonije i Hrvatske. Glavni konkurenti Sinalco EnergiSa na domaćem tržištu u kategoriji energetskih pića su, po rečima Margetića, proizvodi koji dolaze iz uvoza.

Pripremila: Marija F. Šmit