(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 46, mart 2008)
Dragan Vasiljevć, direktor fabrike Jaffa
Jačamo lidersku poziciju
Dragan Vasiljević, direktor Jaffa fabrike: “Jaffa ima dva moguća razvojna puta: jedan je akvizicija, a drugi podizanje novih fabrika u okviru same kompanije u Crvenki. Vođeni su razgovori o kupovini drugih konditora, ali kako dogovor nije postignut, odlučili smo se za investicije u samu Jaffu”.
Fabrika biskvita Jaffa iz Crvenke osnovana je 1975. godine, a 1978. započeta je proizvodnja Jaffa keksa u punom kapacitetu fabrike, da bi se 1981. godine u redovan proizvodni asortiman uvrstio i Munchmallow. Po svom rejtingu među industrijskim kolačima, i Jaffa biskvit i Munchmallow, godinama su u samom vrhu. U poslednjoj deceniji, Jaffa znatno širi svoj asortiman. Krajem 2002, Kappastar grupa postala je vlasnik Jaffe. Kappastar grupu, pored Jaffe, čine još i beogradske fabrike kartona Umka i i ambalaže Avala Ada, i Fabrika celuloze Pitkyaranta iz Rusije. Članice Kappastar grupe svrstavaju se u vodeće proizvođače u okviru delatnosti u kojima posluju, i u 2006. godini ostvarile su promet veći od 100 miliona evra. U prošloj godini zabeležen je rast prometa od 20 odsto. Od kada je Kappastar grupa postala vlasnik Jaffe, u fabriku je investirano više od 25 miliona evra. Jaffa ima 170 stalno zaposlenih radnika, koji rade po najvišim standardima. U ovoj kompaniji su od juna 2004. godine sertifikovani međunarodni standardi ISO 9001 i HACCP, od strane međunarodno priznatog sertifikacionog tela Quality Austria. Oba standarda Jaffa je resertifikovala prošle godine, na period od još tri godine. O poslovnim rezultatima i planovima za Progressive magazin govori Dragan Vasiljević, direktor Jaffe.
Koje su najznačajnije investicije za kompaniju u poslednje vreme?
Prošle godine završena je izgradnja novog pogona koji je među najsavremenijima u Evropi. U njemu su instalirane tri nove linije, pored dve koje je Jaffa ranije imala. Time smo povećali kapacitet višestruko. Primera radi, samo na jednoj liniji dnevno se proizvede 24 tone proizvoda. Investirano je i u skladištenje: krajem prošle godine instalirani su najsavremeniji protočni regali ukupnog kapaciteta više od 4.000 paletnih mesta.
Kakvi su prvi rezultati nakon tih aktivnosti i da li ste zadovoljni?
Samo šest meseci rada nove linije bilo je dovoljno da uposlimo tri smene. Veoma smo zadovoljni porastom proizvodnje i prodaje, i ne stajemo ovde, već planiramo da na tržište plasiramo još novih proizvoda.
Kolika je proizvodnja u prošloj godini? Koliki je tržišni udeo?
Jaffa je kompanija sa značajnim tržišnim učešćem ne samo u Srbiji, već i u jugoistočnoj Evropi. U prošloj godini proizvodnja je premašila osam hiljada tona. Posle investicija, naši kapaciteti su daleko veći od ostvarene proizvodnje, i radimo na tome da prodaja isprati proizvodne kapacitete.
Imate li neke podatke o prodaji po regionima u Srbiji?
Logično je da veći gradovi, gde su skoncentrisani proizvodnja i kapital, imaju veću kupovnu moć. Ali naši proizvodi omiljeni su u celoj zemlji i svuda se prodaju. Interesantno je porediti regione u smislu prodaje različitih proizvoda, pa tako stičemo utisak da određeni regioni “više vole” određeni proizvod, ali Jaffa keks i Munchmallow se prodaju bez premca svuda. Naša numerička distribucija za ova dva proizvoda je gotovo 100 odsto.
Koji deo je plasiran van Srbije? Na koja tržišta sve izvozite?
Jaffa izvozi oko 40 odsto proizvoda, a naša tradicionalno jaka tržišta jesu Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina.
Da li na tim tržištima imate svoje distributere?
Za svako od tržišta bivše Jugoslavije imamo distributere sa kojima već godinama odlično sarađujemo. Jaffa je veliki brend, naši proizvodi se odlično prodaju i tu nema nikakvih problema.
Jaffa je najprodavaniji srpski proizvod u Mercatoru u Ljubljani. Kako to objašnjavate?
Jaffa nije bila prisutna na slovenačkom tržištu tri godine, vratila se 1995. i za veoma kratko vreme zauzela stare pozicije kod potrošača. Koliko je Jaffa popularna u Sloveniji govori i činjenica da je jednako zastupljena u dva konkurentska trgovinska lanca, Mercatoru i Tušu, koji se inače trude da ne drže iste proizvode. Jednostavno, potrošači su ti koji traže Jaffu.
Da li je Jaffa omiljena i na ostalim tržištima na koja izvozite?
Apsolutno. U Hrvatskoj i u Bosni i Hercegovini godišnje se proda više od 1.000 tona naših proizvoda. Prema istraživanju agencije PGM Consult iz novembra 2006. godine, Jaffa i Munchmallow su dva najomiljenija konditorska ex-Yu brenda u svim republikama bivše države.
Pored Jaffe, koji su to još proizvodi koji su dobro plasirani?
Tu je pre svega Munchmallow, koji je brend gotovo jednako dugo kao Jaffa, ali i naši novi proizvodi, Domaći keks i Čajno pecivo, krem Nugatta, a posebno se dobro prodaje Petit Beurre u svim pakovanjima.
Koji je najprodavaniji proizvod u Srbiji?
Jaffa je na svim tržištima bez premca, ali je drugi proizvodi solidno prate.
Šta sve obuhvata asortiman Jaffe?
U poslednjoj deceniji Jaffa znatno širi svoj asortiman, i počinje najpre proizvodnju integralnog keksa O’cake i O’Cake Choco Chips, a potom obogaćuje Jaffa biskvit i Munchmallow novim ukusima. Godine 2006. počinje prava ekspanzija Jaffinog asortimana, proizvodnjom Čajnog peciva i Domaćeg keksa, a nedugo potom, krajem 2006. godine otišlo se i korak dalje od keksa: Jaffa počinje proizvodnju čokoladnog krema Nugatta, jedinstvenog na tržištu po visokom procentu sadržaja lešnika. Godine 2007. Jaffa počinje i sa proizvodnjom tradicionalnog keksa Petit Beurre, nudeći tržištu i posnu varijantu ovog keksa – Polo keks, a za one sa posebnim zahtevima, Jaffa proizvodi Petit Choco i Integralni Petit. Još jedan originalni Jaffin proizvod je novi integralni keks Mill’s Digestive, poseban po niskom sadržaju masti. Prateći trendove tržišta, Jaffa Crvenka plasirala je u oktobru 2007. godine mini verziju svog najvećeg brenda – Jaffa keksa, kao i jedinstvenu slatku grickalicu, mini keks sa puterom – Mini Petit Beurre. Kada je reč o slanim grickalicama, od januara 2008. godine Jaffa proizvodi mini verziju hrskavog krekera, Tak mini, a pod istim brendom i Tak ring – klasičan slani kreker po originalnoj recepturi, zatim Tak ribice, lagane i hrskave, kao i Tak mix, kombinaciju različitih zabavnih oblika slanih grickalica.
Da li je širenje portfolija ‘ugrozilo’ ili preti da ‘ugrozi’ položaj Jaffe?
Naprotiv, uvođenjem novih proizvoda Jaffa jača svoju lidersku poziciju u celom regionu. Planiramo i dalje uvođenje novih proizvoda. Ove godine pokrenućemo paletu vafl proizvoda sa različitim punjenjima, kao i novi biokeks, a u planu je i pokretanje proizvodnje piškota.
Gde se sve mogu kupiti vaši proizvodi?
Kao što sam rekao, naša numerička distribucija u Srbiji je gotovo sto odsto, a slično je u celom regionu. Što se Evrope tiče, Jaffa je prisutna u lancima Tesco, Cora, Rewe Group u Nemačkoj, u njihovom najvećem trgovinskom lancu u Švedskoj i Austriji.
Gde vas nema i zašto?
Dakle, ima nas, kao što sam objasnio, ali za jači izvoz potrebna je i podrška države. Za sada se na udaljenim tržištima, kao što je američko ili australijsko, Jaffa može naći samo u etno prodavnicama.
Koji su najčešći problemi na koje nailazite u saradnji sa trgovcima?
Trgovine su najviše zaintersovane za rad sa brendovima, kvalitetnim proizvodima i pakovanjima i sve to u korelaciji sa cenama prilagođenim potrošačima i njihovoj kupovnoj moći. Mi smo usmereni upravo ka potrošačima i nastojimo da ostvarimo zajednički cilj sa trgovinama na svakom tržištu gde smo prisutni. U tom smislu sarađujemo sa svim trgovcima, partnerski se ponašamo i to se svakodnevno potvrđuje odnosom potrošača prema našim proizvodima.
Kako distribuirate proizvode?
Imamo dugogodišnju razvijenu mrežu distributera koju neprestano nadograđujemo i prilagođavamo savremenim tokovima u trgovinama i željama naših potrošača.
Da li je u planu proširenje proizvodnje?
Ove godine očekuje nas intenzivan razvoj. Već smo počeli plasiranje novih proizvoda na tržište, taj trend će se nastaviti. Tehnološki smo sjajno opremljeni, unapređujemo dizajn ambalaže, radimo na pristupu potrošačima. Očekujem da će Jaffa u 2008. proizvesti više od 11 hiljada tona.
Jeste li razmišljali o kupovini nekog preduzeća?
Jaffa ima dva moguća razvojna puta: jedan je akvizicija, a drugi podizanje novih fabrika u okviru same Jaffe u Crvenki. Vođeni su razgovori o kupovini drugih konditora, ali kako dogovor nije postignut, odlučili smo se za investicije u samu Jaffu.
A da li je neka duga kompanija pokazala interes za kupovinu Jaffe?
Mnoge firme su pokazale interes za kupovinu Jaffe, i internacionalne kompanije i investicioni fondovi. Ali Jaffa nije na prodaju.
Tržište u Srbiji je prilično konkurentno? Kako se borite sa konkurencijom?
Glavni Jaffin adut je kvalitet. Naša tradicija kvaliteta duga je trideset godina i brižljivo je negujemo. Poštujemo najviše evropske standarde kvaliteta, konstantno se usavršavamo, angažujemo renomirane konsultantske kuće, i šaljemo svoje stručnjake u inostranstvo na obuke kojima unapređuju svoja znanja.
Koga smatrate najvećim konkurentom?
Smatram da postoje fabrike u Srbiji koje imaju visok kvalitet, veliko tržišno učešće i jake brendove, koje stoje rame uz rame sa Jaffom, a to je dobro. Jer konkurencija je ono što nas čini boljima i tera da se razvijamo još više.
Kako ocenjujete maloprodajno tržište u Srbiji? A budućnost?
Jaffa ima ugovore sa velikim kupcima i maloprodajnim lancima, i tu smo zadovoljni. Naši proizvodi se dobro prodaju, pa nam to garantuje i dobro mesto na pozicijama. Smatram da će i naša buduća saradnja sa maloprodajnim lancima biti uspešna, jer od nas dobijaju kvalitet kojim su zadovoljni i cenu koju mogu da plate.
Da li očekujete još stranih lanaca i diskonata? Da li biste sarađivali sa njima?
Svaki strani lanac je još jedna prilika da se dođe do potrošača. Generalno, otvoreni smo za saradnju sa svima, ali je prerano govoriti o saradnji dok još ne znamo uslove poslovanja.
Ne plašite se da biste mogli da poslužite kao ‘mamac’ za privlačenje kupaca, a da onda budete ‘izbačeni’?
Kao što sam rekao, snaga brenda i kvalitet su ono što nam garantuje dobru prodaju, a prodaja obezbeđuje mesto na polici. Niko ne izbacuje proizvod koji mu traže potrošači.
Kakvi su ciljevi postavljeni za ovu godinu u Srbiji i u regionu?
Želja nam je da prodaja isprati kapacitete proizvodnje i da se znatno poveća. Sa investicijama kontinuirano nastavljamo, a planiramo i dalje širenje proizvodnog asortimana. Uskoro ćemo tržištu predstaviti biokeks iz linije zdrave hrane, a u planu je i proizvodnja piškota.
Da li je u planu osvajanje novih tržišta?
Planiramo da i dalje jačamo lidersku poziciju u Srbiji i bivšim jugoslovenskim republikama, ali i da budemo još prisutniji u regionu. Cilj nam je da što više proizvoda iz našeg asortimana pronađe put do potrošača.
Ana Filipović