Ianko Krandarov,Dino Bijač i Jelena Novićević, Intersnack Adria

ZADOVOLJSTVO U SRŽI POSLOVANJA – POTROŠAČA, PARTNERA I NAS SAMIH

U Srbiji ćemo nastaviti s izgradnjom naših brendova Chio i Pom-Bär, trudićemo se da dodatno ojačamo naše pozicije u maloprodaji i kod potrošača, radićemo na penetraciji naših brendova, identifikovali smo prostore za dalji rast, verujem da ćemo ih kapitalizovati.
Razgovarale: Marija F. Šmit i Dragana Vraneš

Intersnack Adria je članica Intersnack Grupe, vodećeg evropskog proizvođača slanih grickalica, zadužena za upravljanje biznisom u Adria regionu, ukupno sedam zemalja. Intersnack Grupa započela je s poslovanjem 1968. godine kada je u Nemačkoj, gde je i danas sedište, proizvela svoj prvi čips i narasla do 14.000 zaposlenih. Prisutna je u 30-ak evropskih zemalja, u Australiji i na Novom Zelandu, u kojima ostvaruje promet veći od četiri milijarde. Celokupni asortiman proizvodi se u čak 42 fabrike, a dnevno u konzumaciji 30 brendova Grupe svakodnevno uživa više od 15 miliona potrošača širom planete. Intersnack Grupa je u porodičnom vlasništvu, a Intersnack Adria postala je punopravna članica Grupe 2018. godine nakon 100%-tnog preuzimanja udela u joint venture preduzeću koje je 2015. godine oformila zajedno s kompanijom Franck (Adria Snack Company).
O poslovanju Intersnack Adrie na tržištu Srbije i regiona, kao i o planovima za naredni period razgovarali smo sa ključnim ljudima ove kompanije: Iankom Krandarovim, GM Intersnack Adria and CEE Managment Unit Sales Directorom; Dinom Bijačem, komercijalnim direktorom u Intersnack Adria, i Jelenom Novićević, Senior Brand Managerom i Export Marketing koordinatorom – Intersnack Adria.

Kakve poslovne rezultate je ove godine zabeležila Intersnack Adria?
Ianko Krandarov:
Godina se još nije završila, ali gledajući dosadašnja ostvarenja, možemo reći da se uklapaju u trend poslovanja koji Intersnack Adria beleži u nekoliko poslednjih godina gde ostvarujemo vrlo dobre poslovne rezultate u celini. Razvoj biznisa na većini tržišta kojima upravljamo prati naše ciljeve uprkos izrazito zahtevnim vremenima u kojima se nalazimo, a budući da na našim najznačajnijim tržištima, Hrvatskoj i Srbiji, volumenski rastemo iznad ukupnog tržišnog učinka, ocenjujemo 2023. kao uspešnu godinu.

Kakva je pozicija kompanije Intersnack Adria u odnosu na celu Grupu kada je reč o postignutim rezultatima?
Ianko Krandarov:
Grupa ostvaruje dobre poslovne rezultate već dugi niz godina, a Intersnack Adria je najbrže rastuća kompanija u regionu srednje i istočne Evrope što ukazuje na veliki potencijal za dalji rast i razvoj na teritoriji koja pokriva 20-ak miliona potrošača i svojim dobrim poslovanjem i tržišnim udelima koje ostvaruje u Adria regionu dodatno doprinosi snazi Grupe. Odlična saradnja i partnerski odnos sa Atlantic Grupom u Srbiji snažno su doprineli ovom rastu tokom 2023. godine.
Koji su najveći izazovi u poslovanju sa kojima se trenutno suočavate?
Ianko Krandarov: Vremena su teška i izazovna jer počevši od korona virusa stalno smo u previranjima, nažalost negativnim, svet se okrenuo naopačke i svaka kompanija morala je pronaći svoj model poslovanja u izrazito izazovnim vremenima, pa tako i mi. Suočili smo se s ogromnim izazovima u lancu nabavke sirovine i materijala, troškovi energije su otišli u nebo, porasli su logistički troškovi, radili smo na poboljšanju finansijskog položaja naših zaposlenih, a zbog svega navedenog nažalost bili smo prisiljeni i da korigujemo cene naših proizvoda prema potrošačima u celom Adria regionu. Dodatno, Hrvatska je ušla u Evro područje sa 01.01.2023. godine tako da smo i u tom delu u prvoj polovini godine primetili veliku nestabilnost, nesigurnost potrošača prilikom konverzije nacionalne valute. Kad sve zajedno pogledamo, teško je izdvojiti jedan ili dva izazova u aktuelnom trenutku, mnogo ih je, izazovno je poslovati u ovim vremenima.


Na čemu je u proteklom periodu bio akcenat kada je reč o poslovanju kompanije Intersnack Adria, koje su najnovije/najvažnije investicije…?
Ianko Krandarov:
Ako bismo želeli da damo pojednostavljen odgovor, fokus je na zadovoljstvu potrošača konzumacijom naših brendova, uz konstantno unapređenje procesa unutar kompanije, kao i tržišnog pristupa na tržištima kojima upravljamo, sa ciljem ukupne održivosti i daljeg rasta i razvoja kompanije. Jedino to je model koji vodi do zadovoljstva svih u lancu, od naših farmera, zaposlenih, partnera, do potrošača i vlasnika. Što se tiče investicija, konstantno ulažemo u unapređenje proizvodnih i logističkih kapaciteta, tako da smo na proizvodnoj lokaciji u Hercegovcu unapredili proizvodni proces i u poslednjih nekoliko godina u pogon stavili jedno od najmodernijih skladišta krompira u Evropi, kao i visoko regalno skladište gotovih proizvoda zbog povećanih potreba tržišta kojima upravljamo.
Razvoj poslovanja u celom Adria regionu za nas je od velike strateške važnosti. Kompanija ulaže u lokalnu zajednicu, a u kancelariji Intersnack Adrie u Zagrebu uspeli smo da izgradimo pravi regionalni tim eksperata, dok smo zahvaljujući lokalnom kolegi u Beogradu u kontaktu sa lokalnim tržištem i potrošačima. U smislu tržišnog pristupa, postoji neko generalno pravilo, ali ne postoji generalni pristup, svako tržište ima svoju filozofiju i pristupamo mu vrlo pažljivo, u trenutku kad vidimo da smo i mi spremni za konkretne akcije. Tako smo u 2021. godini započeli s procenama i temeljnim analizama oko starta poslovanja u Srbiji, nakon što smo videli da naši brendovi imaju potencijala nastavili smo dalje pripreme sa našim partnerom na tržištu, Atlantic Grupom, te početkom 2022. godine i krenuli sa poslovanjem na tržištu Srbije, a u 2023. godini smo započeli sa poslovanjem u Severnoj Makedoniji.

U uvodnom razgovoru spomenuli ste da Intersnack Adria upravlja celim regionom, možete li nam nešto više reći o tome, šta to konkretno znači?
Dino Bijač:
Da, odgovorni smo za poslovanje u sedam zemalja našeg regiona, uključujući Srbiju. Intersnack Grupa svojim poslovanjem upravlja kroz regione, tako da Intersnack Adria spada u region Central Eastern Europe kojim se upravlja iz Praga, pa zapravo možemo reći da smo manji region unutar Evrope.

Kada je reč o asortimanu, koji su proizvodi prisutni na srpskom tržištu?
Jelena Novićević:
Prilikom ulaska na srpsko tržište, kao što je već ranije spomenuto, temeljno smo se pripremali i analizirali šta je važno potrošačima, koje su preferencije u smislu ukusa, kategorija proizvoda, koje gramaže su važne, koje su cene prihvatljive potrošačima i kako naš asortiman može odgovoriti tim potrebama. Videli smo da je tržište zahtevno i kompleksno sa značajnom domaćom konkurencijom, značajnim ulaganjima u maloprodaju i promociju, ali videli smo i da su potrošači spremni za jake internacionalne brendove i odlučili smo da igramo na tom terenu, tako da smo na tržištu prisutni sa dva vrlo snažna internacionalna brenda, a to su Chio, naš krovni brend prisutan u gotovo svim kategorijama slanog snacka u regionu, a u Srbiji kroz čips i tortille i Pom-Bär, vrlo poseban i jedinstven brend koji se obraća dominantno porodicama s decom.

Da li pripremate neke novitete za potrošače u Srbiji?
Jelena Novićević:
Kategorija slanog snacka je vrlo dinamična i brza u svakom smislu, moguće i najbrža FMCG kategorija, a biti deo vodeće Grupe u Evropi znači da smo veoma aktivni i u razvijanju novih koncepata, inovacija koje čekaju trenutak za prezentaciju prema potrošačima. U svakom slučaju nastavićemo sa daljim razvojem našeg asortimana na tržištu Srbije i u periodu koji je pred nama biće noviteta koji će ugledati svetlo dana.

Koji su vaši ‘top selleri’ na tržištu Srbije, a koji na tržištu regiona?
Jelena Novićević:
Teško je međusobno upoređivati tržišta jer svako ima neke svoje specifičnosti, takođe širina asortimana zavisi od tržišta do tržišta, preferencije ukusa, ne biste verovali, veoma variraju od tržišta do tržišta, ali generalno možemo reći da snaga našeg Chio brenda leži u bogatoj ponudi internacionalnih ukusa, a važno je spomenuti i Pom-Bär Original kao proizvod koji se ističe na svim tržištima. U Hrvatskoj, kao domaćem tržištu, Čipi Čips, od ove godine pod Chio brendom, svojom bogatom tradicijom, paletom proizvoda i kvalitetnim pristupom potrošačima svakako igra ogromnu ulogu.

Kakvi su najnoviji trendovi na globalnom tržištu slanih grickalica, a kakvi na regionalnom? Šta je karakteristično za potrošače našeg regiona?
Dino Bijač:
Gledajući uopšteno navike potrošača, primetno je da se način konzumacije menja, sve je postalo brže, manje je kuvanja kod kuće, manja su domaćinstva, ljudi traže rešenja u pokretu, on-the-go konzumaciju, pa tako i snack dobija sve više na značaju kao međuobrok. S druge strane, potrošači već nekoliko godina sve više traže zdravija rešenja za svoju prehranu, gde snack možda i nije prva kategorija koja pada na pamet kad se pomisli o toj temi, ali snack velikim koracima ide napred i u tom segmentu, dominantno kroz orašaste plodove koji su bogati zdravim sastojcima i mogu ponuditi taj balans koji potrošači traže. Dodatno, pogledajte danas policu snacka i videćete da na njoj imate sve više namirnica koje niste mogli ni zamisliti pre 10-ak ili više godina kao snack, tako imate čips od sočiva, jabuke, cvekle i proizvode od mnogo drugih zdravih sastojaka uz konstantno snižavanje udela masnoća i soli u proizvodima, kao i uz izbacivanje veštačkih aroma i boja iz proizvoda. Adria region dobro prihvata te aktuelne trendove, postoji određeni pomak u odnosu na zapadne zemlje, ali tu smo. Zasigurno dobar primer daje i Intersnack koji se sve više okreće prema tim kategorijama. Kako bismo pratili smernice WHO (World Health Organisation) po pitanju balansirane prehrane i preporučenog unosa nutrijenata, deo asortimana već smo unapredili, a nastavljamo kontinuirano da radimo na reformulacijama s ciljem smanjenja udela soli i masti i na preostalom asortimanu.

Kakvi su ukusi slanih grickalica danas ‘u modi’?
Dino Bijač:
Zavisi o kojem se delu sveta radi, kao i kategoriji proizvoda, svaki kontinent ima poneke specifičnosti, ono što je zaista zajedničko svima je dominacija slanog ukusa. Ako se prebacimo u Evropu, zavisi od regiona do regiona, zemlje do zemlje, mogli bismo reći da uz slani, dominantan položaj zauzimaju ukusi paprike, kisele pavlake, luka i mesni ukusi. Ovo su takozvani klasici u kategoriji, a takođe su odlično prihvaćene i limitirane edicije sa zanimljivim ukusima vezanim za sezonu jer su potrošači u kontinuiranoj potrazi za novim i neobičnim ukusima.

Pomenuli ste da je povećana briga za zdravlje kod potrošača – koliko to utiče na kategoriju slanih grickalica – da li su potrošačima i dalje najbitniji ukus i tekstura ili se proizvodi prilagođavaju zdravijim navikama?
Dino Bijač:
Da, nešto ranije smo razgovarali o ovoj temi, kategorija grickalica prilagođava se generalnim prehrambenim trendovima, pa tako i mi kao proizvođač stavljamo naglasak na isporuku proizvoda najboljeg kvaliteta našim potrošačima. Kategorija grickalica ima tu specifičnost da potrošač i dalje ima želju da povremeno zadovolji svoje potrebe za ukusom koji je još uvek najvažniji kriterijum pri odabiru slane grickalice i nagradi se, a danas mu na raspolaganju stoji zaista velika i široka mogućnost izbora. Slane grickalice kao kategorija, uprkos svim volatilnostima i dalje su vrlo stabilne u rastu i razvoju na globalnom i regionalnom nivou.


Na koji način dolazite do sirovina za svoje proizvode?
Dino Bijač:
Zavisi od toga o kojim se sirovinama radi. Kad govorimo o krompiru kao najvažnijoj sirovini u našoj lokalnoj proizvodnji u Hercegovcu, već više od 50 godina Intersnack (a tada Franck) sarađuje sa lokalnim farmerima koji uzgajaju sorte krompira u skladu sa konsultacijama sa Intersnackom, tako da sa ponosom možemo reći da je celokupna proizvodnja čipsa pokrivena krompirom iz lokalnog uzgoja. Ostale sirovine za lokalnu proizvodnju nabavljamo u saradnji sa Grupom, a deo asortimana koji ne proizvodimo sami, nabavljamo takođe iz Grupe.

Recite nam nešto o naporima koje kompanija preduzima na polju održivosti?
Dino Bijač:
Uzimajući u obzir uticaj proizvođačke industrije na okolinu, održivost sve više dobija na važnosti ​​u svim našim upravljačkim jedinicama. Naš cilj je da pozitivno delujemo na polju održivosti, lokalno i globalno, koristeći naš uticaj da pomognemo u izgradnji etičkog, održivog sistema snabdevanja slanim grickalicama koji podržava bolju budućnost za sve uključene. Svesni da je to moguće postići samo saradnjom s našim timovima i poslovnim partnerima, kako bismo stvorili grickalice koje ljudi vole i kojima veruju, radimo na tome da osiguramo da je svaka radnja koju preduzmemo bolja od prethodne u celokupnom lancu snabdevanja. Naš angažman na polju održivosti ove godine je nagrađen EcoVadis zlatnim odlikovanjem za korake koje je kompanija preduzela tokom 2022. na polju održivosti.

Kakva poslovna kultura vlada u kompaniji Intersnack Adria i kakav je odnos prema zaposlenima? Šta je to što im kompanija nudi i šta se od njih zauzvrat očekuje?
Dino Bijač:
Vrlo smo ponosni na poslovnu kulturu koju smo uspeli da izgradimo unutar kompanije, timski rad je nešto što živimo i podstičemo i izuzetno cenimo mišljenje svakog pojedinca, želimo da čujemo šta pojedinac ima da kaže i kako smatra da se kompanija može bolje i kvalitetnije razvijati. Važno nam je da postoji balans između privatnog i poslovnog, pa se zaista ne mogu ni sam setiti kada i da li smo imali situaciju da se neka poslovna tema možda komunicirala na primer tokom vikenda, kako za menadžment kompanije, tako i unutar ostalih timova. Kompanija na fer način vrednuje rad svakog pojedinca, otvorena komunikacija na relaciji zaposleni-rukovodilac je nešto najnormalnije, kao i obostrani feedback. S obzirom na to da poslujemo na većem broju tržišta, isti princip i odnos kakav imamo unutar kompanije prenosimo dalje i prema našim partnerima, vrlo je važno da postoji dvosmerna komunikacija i usmerenje prema zajedničkom cilju, samo to je garancija dugoročnog razvoja. Sve navedeno doprinosi radnoj atmosferi i ukupnim rezultatima kompanije, samo možemo poželeti da trenutna situacija ostane takva i u narednim godinama.

Kakva su očekivanja od 2024. godine?
Dino Bijač:
Svaka godina nosi nov izazov, mi volimo da kažemo da nas čeka novi maraton. Očekujem da će i iduća godina biti poslovno teška i izazovna, posebno u prvom delu godine gde će, iako u opadanju, inflatorni efekti igrati značajnu ulogu u svakodnevnom životu pa tako i u kupovnoj moći potrošača. Borba za svakog potrošača i kilogram prodate robe biće velika, videćemo koje kategorije će se pretvoriti u pobednike, a koje će nažalost trpeti posledice u narednom periodu, nemoguće je očekivati da će se odjednom dogoditi procvat ekonomije. Siguran sam da smo se mi dobro pripremili i da ćemo naći način da nastavimo sa uspešnim poslovanjem i u 2024. godini.

Možete li nam reći nešto više o planovima za naredni period kada je reč o tržištu Srbije i regiona?
Dino Bijač:
U Srbiji ćemo nastaviti s izgradnjom naših brendova Chio i Pom-Bär, trudićemo se da dodatno ojačamo naše pozicije u maloprodaji i kod potrošača, radićemo na penetraciji naših brendova, identifikovali smo prostore za dalji rast, verujem da ćemo ih kapitalizovati. Slična očekivanja gajimo i na ostalim tržištima regiona, u skladu sa njihovim specifičnostima. Zajednički naziv mogao bi biti zadovoljstvo – potrošača našim brendovima, partnera zajedničkom saradnjom i na kraju nas samih ostvarenim rezultatima.