Dezodoransi

Fokus-dezodoransi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 148, Maj 2017)

 

Miris i svežina

Najveći količinski udeo u prodaji dezodoranasa beleži kanal drogerija – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 40%, pokazuju podaci Nielsena.

Nielsen analiza tržišta

Ana Bijelić, Report Liaison:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period mart 2016 – februar 2017. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 27% kategorije dezodoranasa, u Beogradu 35%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 20%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 19%. Najveći količinski udeo u prodaji dezodoranasa beleži kanal drogerija – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 40%. Kroz kanal hipermarketa i supermarketa proda se 34% količina dezodoranasa, a za njima slede velike radnje sa 15% i male radnje sa
10%. Najmanju prodaju beleži kanal kiosaka u kome se proda 0,5% kategorije. Prema ciljnoj grupi, najprodavaniji su dezodoransi
za žene (57%), pa za muškarce (41%), a zatim slede univerzalni (2%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Beiersdorf, Henkel, L’Oréal, Sarantis i Unilever. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: BU, Dove, Fa, Nivea i STR 8.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta dezodoranasa u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od maja 2016. do januara 2017. godine. Analizom su obuhvaćeni dezodoransi i antiperspiranti, kako u spreju tako i u tečnom (gel) i čvrstom stanju (stick). Tržište dezodoranasa beleži vrednosni rast od 3% u odnosu na isti period prethodne godine, pri čemu su ostali pokazatelji, kao što su penetracija, učestalost kupovine i prosečna potrošnja po kupovini, ostali relativno stabilni. Oko dve trećine ukupne vrednosti tržišta dezodoranasa čine ženski proizvodi, dok
je približno trećina potrošnje usmerena na muške dezodoranse. Tek zanemarljivi deo tržišnog učešća zauzimaju dečiji i uniseks dezodoransi.
Kupovina na promocijama i akcijama igra bitnu ulogu kod odabira dezodoransa, u prilog čemu ide podatak da u posmatranom periodu 27% ukupne potrošnje domaćinstava na ovu kategoriju čine kupovine na promociji. Dezodoransi se najviše kupuju u minimarketima, koji ‘zauzimaju’ 27% vrednosnog učešća na tržištu kategorije, dok za njima slede supermarketi sa 21%. Nešto manje - 18% – imaju tradicionalne prodavnice, dok
su drogerije takođe veoma relevantan kanal prodaje dezodoransa, sa 13% tržišnog učešća. Udeo velikih prodajnih formata je 9%, dok preostali  prodajni kanali generišu zbirno oko 13% tržišnog učešća. Od stotinak brendova dezodoranasa na domaćem tržištu, prema vrednosnom
učešću se može izdvojiti pet vodećih koji ‘zauzimaju’ oko dve trećine tržišnog učešća (abecednim redosledom): B.U, Dove, Fa, Nivea i Rexona.

Beiersdorf

Ivan Šukilović, Brand Manager:

Kompanija Beiersdorf je prisutna na tržištu Srbije sa brendom Nivea u kategoriji dezodoransa. Dostupne aplikacione forme su sprej, roll-on i stik. Naši potrošači najviše kupuju dezodoranse u spreju, a među najprodavanijim artiklima su uvek i inovacije. Distributivna politika naše kompanije je da smo dostupni u svim kanalima prodaje, jer želimo da potrošači mogu uvek i svuda da pronađu svoj omiljeni Nivea dezodorans. Priroda proizvoda je takva da ih potrošači više koriste u toplijim mesecima, pa samim tim i prodaja dostiže vrhunac u najtoplijem periodu godine. Istovremeno, naši potrošači se u vreme praznika veoma često odluče da svoje najmilije obraduju nekim od poklon paketa Nivea proizvoda.
Nivea uvek pažljivo osluškuje potrebe potrošača i trudi se da ih obraduje novitetima i proizvodima koji ranije nisu viđeni na tržištu. Imajući u vidu koliko pažnje se poklanja mirisnim notama, ove godine u fokusu je novi Nivea Invisible for Black&White Fresh dezodorans. Od već poznate formulacije koja štiti belu i crnu odeću od fleka i nove mirisne note očekujemo veliki uspeh. Kada je reč o tome na koji način se trudimo da unapredimo prodaju, kao što smo već napomenuli, fokus je na potrošaču i njegovim željama i potrebama. Oslanjajući se na širi medijski promotivni plan, koristimo sve raspoložive mogućnosti na prodajnom mestu, od posebnog isticanja proizvoda, do promocija na kojima naši potrošači ostvaruju dodatni benefit za uloženi novac.

Henkel

Maša Bašić Novak, Brand Manager za body kategoriju, Adria regija:

Henkel Beauty Care je na tržištu  dezodoransa zastupljen sa brendom Fa. Asortiman se sastoji od deospreja od 150ml, roll-ona od 50ml i
sticka od 50ml. Brend Fa je prisutan na tržištu dugi niz godina, kao rezultat vernosti kupaca Fa proizvodima, čije potrebe sistematski
pratimo i pretačemo u nove proizvode. Precizan sastav raspršivanja, svežina i pouzdanost Fa antiperspiranata i bogata nega, uz aromatične irise,
čine Fa dezodoranse privlačnim i muškim i ženskim kupcima. Od aplikacijskih deo formi, na tržištu se najbolje prodaju deosprejevi, u odnosu na roll-onove i stickove, pa se taj trend odnosi i na Fa portfolio. Potrošači takođe preferiraju antiperspirant dezodoranse u odnosu na mirisne (nešto više od polovine prodatih dezodoransa na tržištu su antiperspiranti). Iako se i Fa antiperspiranti odlično prodaju, Fa mirisni dezodoransi su omiljeni među našim potrošačima. Fa dezodoranse potrošači najviše kupuju u većim trgovinskim lancima, iako dobro stojimo i u malim radnjama. Fa dezodoransi imaju pozitivan prodajni trend prvih nekoliko meseci ove godine, ali i cela prošla godina beleži porast u odnosu na godinu pre. (Izvor: Nielsen vrednosni tržišni udeli 2016. i JF 2017). U martu, Fa porfolio proizvoda je postao bogatiji za još jednu deo liniju,
Soft&Control, koja uz to što pruža pouzdanu 48-satnu zaštitu, neguje kožu pomoću tehnologije suvih ulja. Takođe, po prvi put će naši potrošači moći u ograničenim količinama da isprobaju Fa Limited Edition liniju. Fa Limited Edition Flower Me Up Magnolia je ženski deosprej koji objedinjuje zavodljiv cvetni miris i zaštitu protiv znojenja. Fa Limited Edition Cool Me Up je linija za muškarce koja, uz dugotrajnu zaštitu
od znojenja, pruža efekat hlađenja na koži, što je čini idealnim izborom za predstojeće vruće dane. Potrošači kozmetičkih proizvoda vole
nove koncepte, nove tehnologije i nove proizvode, pa se uvek trudimo da im pružimo odličan kvalitet, uzbudljive sastojke i inovacije u Fa proizvodima. Takođe, Fa proizvodi pružaju odličnu vrednost za novac, bilo da se radi o pouzdanoj zaštiti ili zavodljivom mirisu, svako može naći nešto za sebe u širokoj paleti Fa deo proizvoda.

L’Oréal

Vladimir Milojević, Group Product Manager Hair care and Deodorants, L’Oréal Adria-Balkan:

Kompanija L’Oréal je na tržištu Srbije prisutna sa brendom Garnier u okviru koga nudimo više linija proizvoda koji odgovaraju na različite potrebe potrošača. U našem portfoliju se nalaze i muški i ženski dezodoransi u obliku spreja i roll-ona. U kompaniji L’Oréal smo veoma
ponosni na činjenicu da smo jedni od glavnih lidera u inovacijama i da su upravo inovativna rešenja ta koja nas odvajaju od konkurencije. Garnier
Neo Dry Mist dezodorans je jedna od tih inovacija, kojom smo uveli kružni raspršivač, koji je ujedno nežan prema osetljivoj koži ispod pazuha, ali
i snažan protiv neprijatnih mirisa. Kada je reč o prodaji, L’Oréal Balkan je jedan od glavnih proizvođača na tržištu dezodoransa i uspevamo da
dođemo do naših potrošača kroz sve glavne kanale prodaje. Za naše potrošače su dezodoransi u obliku spreja glavni izbor. Najbolje prodavane
linije proizvoda su Invisible linija, koja osim toga što štiti od znojenja, ne ostavlja tragove na odeći; Protection 5 koja nudi celovitu 5u1 zaštitu kože i odeće – 48 sati zaštite od neprijatnih mirisa i znojenja, ne irtitira kožu, protiv belih tragova na tamnoj odeći i žutih tragova na beloj; kao i Action Control Thermic protiv znojenja i neprijatnih mirisa čak i pri vrlo visokim spoljnim temperaturama. L’Oréal, kao vodeća svetska kozmetička
kompanija, je konstantno u potrazi za novim načinima za odgovaranje na potrebe potrošača, kao i za inovativnim rešenjima, tako da od nas potrošači uvek mogu očekivati novitete. Kvalitet i inovativnost su naša glavna rednost. Naša strategija je da potrošačima ponudimo najkvalitetnije i efikasne proizvode koji odgovaraju na najčešće i najrazličitije potrebe naših potrošača.

Sarantis

Dalibor Bajić, marketing menadžer:

Kompanija Sarantis je već skoro dve decenije prisutna na srpskom tržištu sa svoja tri sopstvena brenda – STR8, BU i C-THRU, koji u muškoj i ženskoj kategoriji dezodoranasa u spreju važe kao jedan od najprodavanijih proizvoda. Takođe, Sarantis već više od 10 godina uspešno sarađuje
sa španskom kompanijom Puig, uvozeći Antonio Banderas dezodoranse koji pripadaju kategoriji poluselektivnih (masstige) proizvoda. Pre dve godine, naša kompanija je uspostavila i poslovnu saradnju sa italijanskom kompanijom Conteri i obogatila svoj asortiman sa još dva brenda – Denim i Tesori d’Oriente parfimisanim dezodoransima. STR8 i BU, pored parfimisanih linija dezodoranasa koje prate mirisne note toaletnih oda, imaju i potkategorije antiperspirant dezodoranasa pod nazivom STR8 Cool&Dry i BU in Action sa po šest mirisnih nota. Do sada smo prodavali dezodoranse u spreju u standardnim pakovanjima od 150ml, kao i promo artikle 150+50ml gratis, a pretprošle godine smo lansirali i BU i STR8 mini deo sprejeve od 50ml i ušli u tzv. travel kategoriju, koja postaje sve popularnija u Srbiji. Naši dezodoransi su prisutni u svim prodajnim formatima, od cash&carry, hiper i supermarketa, preko tradicionalnih radnji, pa sve do specijalizovanih kozmetičkih radnji, apoteka, pa čak i na benzinskim stanicama. Izlaznost je standardno dobra u svim formatima zahvaljujući dobro izbalansiranom odnosu cene, kvaliteta, kao i vešto odabranim mirisnim notama. Kategorija dezodoranasa iz godine u godinu je u stalnom porastu i taj trend prate svi naši brendovi. Sarantis konstantno usavršava svoju ponudu u pogledu kvaliteta, pakovanja, dizajna, kao i lansiranjem novih mirisnih nota, kako bi na najbolji mogući način ispunio očekivanja potrošača i stekao njihovu lojalnost. Tako smo ove godine lansirali dve nove STR8 linije, kao i dve BU linije dezodoranasa. Već za sledeću godinu pripremamo nova lansiranja, tako da će svaki naš brend biti obogaćen novom mirisnom
notom. Osim toga, u kategoriji roll-onova planiramo redizajn ambalaže za STR8 proizvode. Poboljšanje prodaje uz promotivne aktivnosti uglavnom se sastoji u akcijskim popustima na regularnu cenu, naročito u letnjem periodu, ali paralelno nudimo kupcima veoma atraktivne
i pristupačne kombinacije proizvoda u setovima, od kojih je najprodavanija kombinacija dezodorans u spreju + gel za tuširanje, kao i već pomenute promo artikle 150+50ml gratis.

Unilever

Vladimir Knežević, Customer Marketing Manager PC:

Na tržištu Srbije, Unilever je u kategoriji dezodoranasa prisutan sa brendovima Dove, Dove Men+Care, Rexona,
Axe i Brut. Axe je brend namenjen muškoj populaciji koja preferira parfemske dezodoranse, dok robne marke Dove, Dove Men+Care i Rexona spadaju u grupu antiperspiranata. Karakteristika Dove i Dove Men+Care brenda, koja nas čini jedinstvenim na tržištu, je formulacija sa 1/4 hidratantne kreme zahvaljući kojoj Dove antiperspiranti pomažu u obnavljaju kože pazuha, njenoj nezi i hidrataciji. Rexona je broj jedan dezodorans u svetu i ekspert u segmentu antiperspiranata. Jedinstvena MotionSense™ tehnologija, koja se aktivira pokretom tela, nudi efikasnu zaštitu od znojenja i dugotrajnu svežinu izdvaja Rexonu od drugih dezodoranasa. Brendovi Dove, Dove Men+Care i
Rexona prisutni su sa sve tri vrste aplikatora - sprej, stik i roll- on, dok se Axe i Brut dezodoransi prodaju samo u formatu spreja.
Kada sagledamo trgovinske formate, najveću prodaju Unilever ostvaruje kroz kanal drogerija i hiper-super marketa. Kada govorimo o vrstama aplikatora koji se najbolje prodaju, to su svakako dezodoransi u obliku spreja. U kategoriji ženskih antiperspiranata najprodavaniji je Dove Original, dok je kod muških najprodavaniji Dove Men+Care Clean Comfort. Celokupna kategorija dezodoranasa u Unileveru je u 2016. godini ostvarila rast u odnosu na prethodnu godinu. Početkom ove godine, lansirali smo redizajnirane Dove i Dove Men+Care antiperspirante sa novom, poboljšanom formulom. Dove je predstavio i novu mirisnu notu sa kruškom i aloe verom, dok smo za muškarce, kroz brend Dove Men+Care, predstavili 2 nove mirisne note – minerali i žalfija i minerali i sandalovina. Rexona se može pohvaliti ove godine novim dezodoransima iz Active Shield kolekcije. Naravno, Unilever i dalje radi na unapređivanju svog portfolija, kako bismo odgovorili na raznovrsne
potrebe i preferencije svojih potrošača. Kada je reč o borbi sa konkurencijom, marketing svakako igra značajnu ulogu, pored kvalitetnih proizvoda i širokog asortimana koji moraju biti prisutni. Unilever se trudi da zajedno sa svojim partnerima kreira što interesantnije aktivacije i promotivne aktivnosti za krajnje potrošače, koje su naravno uvek podržane odgovarajućim promotivnim materijalom na mestu prodaje. Ove godine Dove i Rexona imaju i novu TV komunikaciju.