CRISTIAN DOXAN, FRONERI ADRIATIC: U planu su dalje investicije

U fabriku sladoleda Froneri Adriatic u Staroj Pazovi od 2016. godine do danas uloženo je ukupno 50 miliona evra. Površina starih pogona je gotovo udvostručena, a proizvodni kapaciteti su modernizovani i povećani za 60%.

Kompanija Froneri posluje u 22 zemlje sveta, ima oko 15.000 zaposlenih i ostvaruje prodaju u vrednosti od oko 3,97 milijardi evra. Sedište kompanije je u Velikoj Britaniji, a predstavništva su širom Evrope i Bliskog Istoka, u SAD-u, prisutni su u Argentini, Australiji, Brazilu, na Filipinima i u Južnoj Africi. Froneri je drugi po veličini proizvođač sladoleda u Evropi i treći u svetu. Fabrika u Srbiji, Froneri Adriatic, o čijem poslovanju smo razgovarali sa generalnim direktorom Cristianom Doxanom, deo je te globalne porodice i jedna je od važnih Froneri fabrika u Evropi. Sladoledi proizvedeni u Staroj Pazovi izvoze se u više od 25 zemalja širom sveta.

Od kada fabrika u Staroj Pazovi radi u okviru Fronerija? Koliko je kompanija od tada investirala u proizvodnju i koliko se povećao broj radnika?

Froneri je nastao 2016. godine kao globalno zajedničko ulaganje spajanjem kompanija Nestlé sladoledi i R&R, objedinivši njihovo višedecenijsko znanje i iskustvo u proizvodnji. Tada je nekadašnja farbika Nestlé sladoleda u Staroj Pazovi postala Froneri Adriatic, a mi smo u skladu sa poslovnom strategijom doneli odluku da je proširimo i uvedemo savremene tehnologije. Uložili smo značajna sredstva od 20 miliona evra u renoviranje i proširenje i u junu 2018. otvorena je modernizovana fabrika u Staroj Pazovi. Površina starih pogona je gotovo udvostručena, a proizvodni kapaciteti su povećani za 60%. Kada je reč o zaposlenima, dodatnih stotinu radnika je zaposleno tokom protekle godine. Ukupne investicije su do danas dostigle 50 miliona evra.

Da li smatrate da je glavni ciklus investicija time zaokružen ili ima još mesta za unapređivanje?

Osim pomenutih 50 miliona evra koliko je do sada uloženo u fabriku, plan je da dalje ulažemo kako bismo se širili i postali jedna od najvećih fabrika sladoleda u jugoistočnoj Evropi.

210429_Fabrika-sladoleda-Froneri-Adriatic-Stara-Pazova

Kakav je vaš utisak o uslovima poslovanja na srpskom tržištu?

Kada smo doneli odluku da ovde investiramo dobili smo podršku lokalnih i centralnih vlasti i to nam je zaista pomoglo da razvijamo poslovanje u pozitivnoj i zdravoj sredini. Tržište Srbije i cele Adriatic regije godinama beleži kontinuirani rast, u čemu smo videli veliku šansu za dalji rast prodaje. Zato nastojimo da se dalje širimo kroz stalni razvoj prodajnih kanala.

Koliko ulažete u profesionalni razvoj zaposlenih? Kako se to ogleda u poslovanju kompanije?

Trudimo se da okupimo najbolje kadrove i da im ponudimo stimulativno okruženje za profesionalni razvoj u modernoj fabrici koja primenjuje najsavremenije proizvodne tehnologije. Verujemo da iza dobrih poslovnih rezultata stoje profesionalci sa zajedničkom vizijom, koji funkcionišu kao tim. Zato se trudimo da podstičemo timski duh i saradnju.

Kako ocenjujete pozicioniranost brendova iz vaše proizvodnje u Srbiji i u regionu?

Froneri Adriatic proizvodi svetski poznate brendove omiljenih poslastica u formi sladoleda – Milka, Oreo, Cadbury, Daim, Extreme, kao i brendove Nestlé sladoleda koji su godinama prisutni na srpskom tržištu – Nirvana, Best, Top Gun, Pirulo, Aloma i Familia Hit. Planiramo dalje da razvijamo naše brendove i da iskoristimo mogućnosti tržišta tako što ćemo potrošačima ponuditi proizvode odličnog kvaliteta.

Koliki je danas proizvodni kapacitet fabrike?

Ceo kompleks se prostire na ukupno 67.000m². Sama fabrika pokriva 24.000m², ima 13 proizvodnih linija i sedam proizvodnih tehnologija za 22 različita formata proizvoda. Kada govorimo o proizvodima, ima ih preko dve stotine, a naši sladoledi se jedu u više od 25 zemalja širom sveta.

210429_FRONERI

Kakve rezultate ste zabeležili prošle godine i u prvom kvartalu 2021?

Tokom prošle godine, koja nije bila laka, naša prodaja je dostigla više od 38 miliona evra, što smatramo izuzetnim uspehom s obzirom na situaciju u kojoj se ceo svet našao. U prvom tromesečju ove godine sve ide po planu, tako da očekujemo uspešnu letnju sezonu.

Na koji način je pandemija uticala na poslovanje kompanije?

Na prvom mestu su nam bili bezbednost i zdravlje naših zaposlenih. Pratili smo savete Svetske zdravstvene organizacije, kao i propise lokalnih vlasti i to i dalje radimo. Takođe smo podigli na još viši nivo naše već visoke standarde kontrole bezbednosti sirovina i proizvoda u svim operacijama. Naposletku, vodili smo računa da održimo kapacitete proizvodnje kako bismo osigurali stabilno snabdevanje naših klijenata i krajnjih potrošača. Nadamo se da su im naši sladoledi makar malo podigli raspoloženje u vreme izolacije i opšte neizvesnosti.

Koja su najveća tržišta za proizvode iz staropazovačkog pogona?

Proizvodi iz naše fabrike u Staroj Pazovi izvoze se na tri kontinenta. Među najvećim tržištima na koja izvozimo su Velika Britanija i bezmalo cela Evropa, SAD, Izrael i Južna Afrika.

Kako ocenjujete komunikaciju sa lokalnom zajednicom i da li imate programe koji ulažu u njen razvoj?

Froneri Adriatic ima dobru saradnju i komunikaciju sa lokalnom zajednicom. O tome govori i podatak da je od 330 stalno zaposlenih radnika, njih 192 iz opština Stara Pazova i Inđija. Dodatno, svake godine Froneri zaposli 450 sezonskih lokalnih radnika. Povećanje zaposlenosti kroz plaćanje svih poreza direktno utiče i na sam lokalni budžet. Naša je namera da, osim investicija koje ulažemo u razvoj Stare Pazove, ponudimo radna mesta ili sezonske angažmane za što veći broj građana, kako mladih kadrova kojima je to prvo zaposlenje, tako i onih kojima je potreban sezonski posao.

Da li se vaše CSR aktivnosti ograničavaju na lokalnu zajednicu ili postoje aktivnosti na teritoriji čitave Srbije?

Primarni fokus je da svoju društvenu odgovornost pokažemo najpre na lokalnom nivou, a zatim i da podstaknemo druge kompanije da učine slično. Učestvovali smo u programu ‘Moja prva plata’ i time pružili šansu mladim obrazovanim kadrovima da se poslovno usavrše. Dodatno, učestvujemo u svim programima Nacionalne službe za zapošljavanje sa namerom da smanjimo stopu nezaposlenosti što je više moguće. Naša kompanija je otvorena za ljude svih nacionalnosti, poštujemo različitosti i zapošljavamo kako lokalno stanovništvo, tako i strane državljane, pripadnike manjinskih grupa, različitih vera i nacionalnosti. Naši zaposleni su uključeni u sistem benefita u vidu stimulacija, a obezbeđeni su im i sistematski medicinski pregledi. Smatramo da je društveno-odgovorna kompanija upravo ona koja brine i o zajednici i o svojim zaposlenima i, svakako, o očuvanju životne sredine. Težimo da podržimo lokalnu zajednicu i kroz učešće u različitim humanitarnim akcijama.

Pošto se održivost istakla kao jedan od ključnih termina tokom prethodnih godina, recite nam nešto više o aktivnostima i planovima koje Froneri globalno i lokalno čini u ovom pravcu.

Održivost i briga o očuvanju i zaštiti životne sredine spadaju u naše prioritete. Tokom protekle godine smanjili smo potrošnju vode za jednu tonu ili za 6%, a za ovu godinu planirano je dodatno smanjenje za još pet procenata. Uz to, kada je reč o komunalnom otpadu, tokom 2020. godine smanjen je za čitavih 20%, a potpuno reciklirani otpad prošle godine iznosio je 1.450t. Naša kompanija čak i višak preostalog sladoleda iz proizvodnog procesa dalje reciklira i pretvara u obnovljivi izvor energije. To radimo preko ovlašćenih firmi i distributera i to predstavlja najsigurniji vid uništavanja organskog otpada bez ikakvog zagađenja životne sredine. U toku je projekat ‘Zero waste to landfill’ sa ciljem da se do 2025. godine sav proizvodni otpad reciklira u potpunosti – 100%.

Radimo i na projektima koji se odnose na smanjenje upotrebe jednokratne plastike u gotovim proizvodima – plastične kašičice zamenjene su drvenim, čime je smanjena upotreba za 18 miliona komada, a plan je da do kraja ove godine smanjimo upotrebu plastike za 36t samo na kašičicama. U toku su i projekti zamene plastičnih čaša, poklopaca i drugih plastičnih elemenata naše ambalaže u papirne – plan nam je da do kraja 2022. smanjimo upotrebu plastike za 200t, odnosno za više od 50 miliona pojedinačnih komada plastike za jednokratnu upotrebu. Dodatno, u našoj fabrici postavljena je LED rasveta da bi se smanjila potrošnja električne energije.

Na koji način se trudite da kroz unapređenje proizvoda izađete u susret potrošačima? Da li su unapređenje ukusa i nutritivnih karakteristika proizvoda nužno sukobljeni?

Veoma vodimo računa o nutritivnoj vrednosti sladoleda da bismo odgovorili na različita očekivanja potrošača, ali to ne znači da pravimo kompromis na štetu ukusa. Širom sveta naći ćete naše proizvode u porcijama kontrolisane količine, s niskim sadržajem kalorija ili masti, sa manje šećera ili bez dodatog šećera. Mi želimo da obezbedimo široku lepezu opcija, a potrošači će napraviti izbor u skladu sa svojim potrebama. Na svakoj deklaraciji mogu da nađu informacije o nutritivnoj vrednosti i zdravlju.

Od 2019. godine svi Froneri proizvodi namenjeni deci ispunjavaju kriterijum da imaju manje od 110 kalorija, manje od 12 grama šećera i manje od 3,8 grama zasićenih masti po porciji. Takođe, 90% naših proizvoda ima manje od 250 kalorija po porciji i radimo na tome da taj procenat povećamo.

210429_cristian-doxan-froneri

Upravo je u fabrici u Staroj Pazovi osmišljen i napravljen proizvod Pirulo Watermelon, koji se pokazao kao uspešan koncept i već godinama se prodaje širom Evrope.

Svi naši proizvodi pripremaju se prema istim standardima vrhunskog kvaliteta i održivosti. Trudimo se da poštujemo i specifične potrebe određenih zemalja kada je reč o ishrani. Tako, na primer, sladoledi koje izvozimo za Izrael moraju da ispunjavaju stroge norme košer sertifikata. To nam je veliki izazov, ali i zadovoljstvo da svakom potrošaču izađemo u susret poštujući pravila njegove specifične ishrane.

Kakvi su vaši planovi u narednom periodu?

Kao što sam rekao, nastavićemo da ulažemo u savremene proizvodne procese i pokušaćemo da privučemo najbolje profesionalce kako bismo ostvarili cilj da postanemo jedan od najvećih proizvođača sladoleda u jugoistočnoj Evropi. Takođe, ostajemo posvećeni našim inicijativama u vezi sa očuvanjem životne sredine za dobrobit svih građana.

Razgovarao: Ivan Filipović

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 186, april 2021)