Cristian Cring, JTI Adriatic

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 62, jul 2009.)

 

Cristian Cring, generalni direktor JTI Adriatica

 

KAPITALNA INJEKCIJA

 

“Japan Tobacco je došao u Srbiju sa dugoročnom strategijom da investira i lokalno i regionalno… Deo ove strategije je ovogodišnja kapitalna injekcija od 60 miliona dolara što čini JTI pravim partnerom srpskom biznisu, kao i srpskom narodu i privredi” 

 

Kompanija JT International je član Japan Tobacco Inc. (JT), trećeg najvećeg međunarodnog proizvođača duvana. Ukupna neto prodaja duvana JT Grupe 2007. godine iznosila je 14,4 milijardi dolara. Sedište kompanije je u Ženevi, a prisutna je na više od 60 tržišta. Zapošljava 23.000 ljudi i prodaje svoje proizvode u više od 120 zemalja. Osnovan 1999. godine akvizicijom međunarodnih poslova kompanije R.J. Reynolds, JTI je danas duvanska kompanija koja se najbrže razvija u svetu. Od kupovine fabrike u Senti 2006. godine, JTI je investirao više od 100 miliona dolara u Srbiji, modernizovao postrojenja, otpočeo proizvodnju cigareta, pokrenuo izvoz u Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu i Makedoniju, povećao obim prodaje i unapredio distribuciju JTI proizvoda. Danas, JTI zapošljava više od 300 radnika u Senti i 600 proizvođača duvana i sezonskih radnika. “Naša vizija je da JTI od kompanije koja se najbrže organski razvija u duvanskoj industriji postane kompanija broj 1 u svetu”, kaže Cristian Cring, generalni direktor JTI, Adriatica, sagovornik Progressive magazina.

Nedavno ste u Beogradu svečano obeležili desetogodišnjicu kompanije? Koji su trenuci, prema Vašem mišljenju, bili najznačajniji za razvoj JTI-a?
Naša kompanija je osnovana 1999. godine kada je Japan Tobacco Inc. kupio međunarodne duvanske poslove američke multinacionalne kompanije R.J. Reynolds. To je bio početak naše uspešne priče pune značajnih momenata. Japan Tobacco International je najdinamičnija kompanija u duvanskoj industriji, sa najbržim organskim razvojem. Kao takav, JTI predstavlja zamajac razvoja Japan Tobacco Groupe. Te 1999. godine imali smo veoma prestižne i jake brendove, sa značajnim potencijalom za budući razvoj, i mi smo taj potencijal iskoristili. Godine 2007, nakon kupovine Gallahera, integracija našeg poslovanja i naših portofolija, pozicionirali su nas na mapi međunarodnog duvanskog poslovanja. Ovo smo postigli razvojem i ulaganjem u ljude i brendove kroz kontinuirani rast produktivnosti. Želeo bih da istaknem da je stalno napredovanje upravo ono što održava naš razvoj. Uspeh je reč koja je obeležila naše poslovanje u regionu zapadnog Balkana u poslednjih deset godina, kao i u Srbiji. Od kada je Japan Tobacco International ponovo uspostavio svoje poslovanje u Srbiji 2000, pet puta smo povećali prodaju. U Srbiji smo kupili Duvansku industriju Senta, modernizovali je, i danas je to fabrika sa proizvodnim pogonima na najvišem nivou kvaliteta.

Planirana ulaganja za ovu godinu u Srbiji su 60 miliona dolara. Kako ste se odlučili na to u vreme globalne ekonomske krize?
Japan Tobacco je došao u Srbiju sa dugoročnom strategijom da investira i lokalno i regionalno. Mislimo da Srbija pruža dobar potencijal za razvoj poslova JTI-a. Uvideli smo mogućnosti u srpskoj ekonomiji koja se razvija i odlučili da dođemo i razvijamo svoje poslovanje ovde. Uz podršku srpskih vlasti i na obostranu korist, ovaj će se plan isplatiti. Deo ove strategije je ovogodišnja kapitalna injekcija od 60 miliona dolara što čini JTI pravim partnerom srpskom biznisu, kao i srpskom narodu i privredi. Za Srbiju je ključno da kreira stabilnu i predvidivu klimu poslovanja koja će privući strane kompanije da dođu i investiraju u Srbiju.

U koje svrhe je namenjen taj novac?
Ova kapitalna injekcija će se koristiti za finansiranje unapređenja naših poslovnih aktivnosti, dalju modernizaciju proizvodnje u fabrici u Senti i povećanje prodaje i distribucije naših brendova. Kao što vidite ova količina novca je namenjena za oba naša entiteta, i fabriku u Senti i odeljenje u Beogradu.

Koliko je uloženo u fabriku u Senti? Da li je bilo teško pokrenuti proizvodnju po standardima JTI-a? Koliko je vremena bilo potrebno za to?
Od kupovine pa sve do 2009. i ove kapitalne injekcije, uložili smo 45 miliona dolara u fabriku u Senti, pre svega u uspostavljanje proizvodnje cigareta, jer je fabrika u Senti imala samo pogone za proizvodnju duvana. Deo ovogodišnje finansijske injekcije će biti uložen u modernizaciju proizvodnje cigareta i duvana, jer je naša namera razvijanje fabrike u Senti u JTI bazu za izvoz u sve članice – potpisnice CEFTA sporazuma, kada postojeće barijere budu otklonjenje. Primena JTI standarda u fabrici je prošla glatko, jer su sve naše kolege koje smo upoznali pažljivi profesionalci, veoma obrazovani i poseduju sve neophodne veštine. Sve što smo mi uradili bilo je da im prenesemo naše znanje i iskustvo koji se tiču proizvodnje cigareta. Za manje od godinu dana uspeli smo da uspostavimo proizvodnju kapaciteta od pet milijardi cigareta godišnje, realizujući tako prvu japansku investiciju u Srbiji. JTI fabrika u Senti radi po najvišim standardima kvaliteta, kontrole proizvodnje i zaštite životne sredine, koje je uspostavila Japan Tobacco Groupa. Tako proizvodimo svetski poznate brendove kao što su Winston, Camel i LD, i to, i za lokalno tržište, i za izvoz. Kvalitet nam je na prvom mestu tokom celog procesa, od proizvodnje cigareta do prodaje krajnjim potrošačima.

Koji brendovi su u portfoliju JTI-a globalno, a koji se proizvode u Srbiji?
JTI proizvodi i plasira na tržište međunarodno priznate brendove širom sveta uključujući i tri među pet najprodavanijih cigareta u svetu: Winston – drugi najprodavaniji brend na svetu, Mild Seven – globalni lider u cigaretama sa filterom sa česticama aktivnog uglja i Camel – cigareta koja je stvorila American blend davne 1913. godine. JTI takođe proizvodi i Benson&Hedges, Silk Cut, Sobranie of London, Glamour i čuveni LD. U fabrici u Senti proizvodimo Winston, Camel, LD, Memphis, Monte Carlo i More, a uvozimo prestižni Sobranie brend, Glamour i Winston Super Slims.

Da li je u planu proširenje portfolija u Srbiji i kojim brendovima?
Osim ulaganja u proizvodnju, sve ćemo uraditi kako bismo proširili tržište još više. Takođe, veoma smo ponosni na činjenicu da smo ove godine uspeli da proširimo naš portofolio i da po prvi put na srpsko tržište lansiramo brend LD. Ovo naravno nije kraj, jer je jedan od naših glavnih ciljeva da proširimo naše poslovanje na ceo region zapadnog Balkana.

Koliki su trenutni kapaciteti fabrike i da li je planu proširenje?
Pun kapacitet u fabrici u Senti je pet milijardi cigareta godišnje. Neke od proizvodnih linija se u potpunosti koriste i fabrika radi u tri smene. Naš dugoročni cilj je da fabrika u Senti bude proizvodna baza za ceo region zapadnog Balkana.

Da li neki deo proizvodnje u Senti odlazi u izvoz? U koje zemlje? Koliko izvozite i koji je to deo proizvodnje?
Drago mi je da mogu da kažem da Senta izvozi Camel, Winston i LD u Bosnu i Hercegovinu i Makedoniju, a Winston, Camel i Monte Carlo u Crnu Goru. Osim cigareta izvozimo i duvan. Vrednost ukupnog izvoza je bila oko 10 miliona dolara u 2008. godini. Za sada nismo iskoristili sav potencijal za izvoz cigareta, ali radimo na tome. Pod vođstvom Regionalnog tima iz Ženeve, proširili smo poslovanje i ušli na nova tržišta. Plasiramo svoje proizvode na tržištima Srbije, Albanije, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Crne Gore.

Da li planirate povećanje izvoza i na koja tržišta?
Naš plan je da proširimo izvoz na druge zemlje u regionu i potpisnice CEFTA sporazuma kada granice budu otvorene. Ovo se ne odnosi samo na cigarete, već mi vidimo veliki potencijal za Srbiju da postane izvozna zemlja za duvan, što bi pomoglo zemlji da smanji spoljnotrgovinski deficit i da uposli više ljudi.

Koliko je tržišno učešće JTI-a u Srbiji? Da li ste zadovoljni i da li ćete pokušati da ga povećate? Kako?
Od kada je JTI ponovo uspostavio poslovanje u Srbiji, prodaja je porasla pet puta. Prema agenciji za istraživanje tržišta, Nielsen, JTI je treći po veličini industrijski igrač u Srbiji sa oko 11 odsto udela na tržištu. Naši timovi za zapadni Balkan koje čine mladi i posvećeni profesionalci vredno su radili na razvoju našeg portfolija kako bismo dostigli 12 odsto udela na tržištu regiona. Mislimo da JTI može da se razvije u još jaču kompaniju što opet zahteva primenu naših ključnihg strategija: kreiranje i razvoj izuzetnih brendova, ulaganje u zaposlene i privlačenje novih talenata, održavanje korporativno odgovornog poslovanja i povećanje produktivnosti.

Koliki profit ste ostvarili u prošloj godini i koliki očekujete u ovoj?
Još uvek ulažemo u ovo tržište i kratkoročni profit nije naš cilj. Sa ulaganjem od 60 miliona dolara mi očekujemo profit. Rast našeg udela na tržištu pokazuje da poslujemo dobro. Moram da naglasim da je JTI došao u Srbiju sa dugoročnom strategijom da razvije posao i da proširi tržište. Mi smo posvećeni tome i veoma zainteresovani za stabilno ekonomsko okruženje i predvidivu makro-ekonomsku politiku.

Kako će se na vaše poslovanje odraziti eventualno usvajanje zakona o zabrani pušenja na javnim mestima? Da li očekujete pad proizvodnje i prodaje?
Hteo bih da naglasim da ne ohrabrujemo ljude da puše. To je deo slobode izbora odraslih osoba. Uvođenje potpune zabrane pušenja na javnim mestima bi verovatno snažno pogodilo ugostiteljstvo. Smatramo da svaka promena u regulativi treba da bude pre svega realistična i ostvariva, a onda i postepena. Bez obzira na sve to očekujemo dalji rast udela na tržištu zbog čega ćemo nastaviti da ulažemo u Srbiju i tržišta u okruženju.

Da li pripremate strategiju za prevazilaženje mogućih negativnih efekata usvajanja ovog zakona i u čemu se ona ogleda?
Poslujemo u 180 zemalja širom sveta, te tako imamo iskustva u razvijanju poslova u državama koje su uvele totalnu zabranu pušenja na javnim mestima, i mi smo spremni da pomognemo u prevazilaženju ovog problema. Potpuna zabrana pušenja na javnim mestima koju bi Ministarstvo zdravlja moglo da predloži, uvedena je u samo četiri zemlje Evropske unije i prouzrokovala je ozbiljne probleme ugostiteljstvu, uprkos cilju da pogodi duvansku industriju. Naravno, uzimamo u obzir moguće negativne posledice totalne zabrane pušenja na javnim mestima. Ipak, iskreno se nadamo da će vlada biti širokih shvatanja i da će uzeti u obzir sve posledice svoje odluke, naročito one koje se odnose na zaposlene u ugostiteljstvu. Nacrt zakona koji je podnela Narodna inicijativa građana ‘Zaštita umesto zabrane’, predstavlja dobar, razuman i odgovoran način kako treba pristupiti problemu uvođenja zabrane pušenja na javnim mestima. Predloženi zakon u isto vreme štiti nepušače, dajući prava i slobodu odraslima da puše u tradicionalno i društveno prihvaćenim mestima kao što su barovi, noćni klubovi, restorani ili kazino klubovi. Ovakav zakon se primenjuje i pravosnažan je u zemljama EU, kao što su na primer Španija, Austrija, Portugalija, a ujedno i štiti poslovanje i zaposlene u ugostiteljstvu. JTI podržava takvo rešenje koje je svojim potpisom podržalo 80.000 građana Srbije.

Da li imate problema sa crnim tržištem i švercom cigareta? Kako ih prevazilazite?
Danas je nelegalna trgovina cigaretama u Srbiji značajno smanjena, ispod nivoa mnogih EU zemalja, što je rezultat odlične saradnje duvanske industrije i vlasti. Šverc cigareta i dalje je veoma ozbiljan globalni problem i mi nudimo svoju pomoć u rešavanju tog problema. Potpisali smo Memorandum o razumevanju sa vladama širom sveta kao i Sporazum sa Evropskom komisijom o borbi protiv ilegalne trgovine. JTI je rešen da uradi sve što može kako bi sprečio da se naši proizvodi nađu na crnom tržištu, ali to se može uraditi samo u tesnoj saradnji sa vladama, regulatornim i pravnim telima.

U poređenju sa ranijim godinama, kako biste ocenili trenutnu situaciju na tržištu cigareta u Srbiji i okruženju? Poređenje tih tržišta.
Tri najveća svetska duvanska proizvođača danas posluju u Srbiji, što predstavlja jasan signal da je tržište cigareta, i uopšte, da je poslovna klima u Srbiji atraktivna i da ima veliki potencijal, ali je isto tako i puna izazova kao i bilo gde u svetu. Za Srbiju je neophodno da se stvori stabilna i predvidiva poslovna klima koja bi privukla strane kompanije da dođu i ulažu. U poređenju sa prethodnim godinama, vidimo srpsko tržište kao zrelije i sve više orijentisano kao internacionalnim brendovima. Srpski potrošači prepoznaju prave stvari. JTI plasira međunarodno priznate brendove najvišeg kvaliteta u Srbiju, što je jedan od osnovnih zamajaca našeg razvoja. Takođe, kanali prodaje i distribucije su dobro uspostavljeni i očekujemo dalju kosolidaciju trgovine. Ostala tržišta koja pokrivamo su takođe u razvojnoj fazi, sa mnogo drugih duvanskih kompanija i trgovinskih kanala. Svi oni sada prolaze kroz sve one faze kroz koje je Srbija prolazila pre nekoliko godina. Sa svim iskustvom koje smo stekli u Srbiji, dobro smo pripremljeni da prevaziđemo ovaj prelazni proces dajući podršku svojim brendovima kao i našim partnerima u trgovini i distribuciji.

Sa još dve duvanske kompanije Philip Morrisom i BAT-om zatražili ste od države da ne povećava akcize na cigarete. Koji su vam sledeći koraci?
Duvanska industrija i vlada su se dogovorile oko akciza, i smatramo da se došlo do najboljeg rešenja za sada, jer je rezultat struktura koja će značajno, ali postepeno povećati iznose akciza do 2012. godine prema standardima EU. U određenom trenutku bilo je nekoliko iznenađenja koja se tiču akciza, ali Vlada i Parlament su pokazali da su pouzdani partneri ozbiljnim stranim investitorima jer su usvojili akciznu strukturu koja je dogovorena sa duvanskom industrijom.

Osim pomenutog problema sa državom oko akciza, sa kojim se još problemima srećete u Srbiji? Da li se to dosta razlikuje od ostalih tržišta na kojima poslujete?
Akcize, kurs dinara i premije za duvan koji su pod uticajem svetske ekonomske krize predstavljaju veliki izazov našoj industriji. JTI je renomirana internacionalna kompanija i jedan od najvećih proizvođača cigareta u svetu. Ovo je važno znati kada kažemo da smo uspeli da primenimo sve planove do sada i da ćemo se orijentisati na dugoročni razvoj. Radimo sve što je u našoj moći kako bi proizvodnja duvana u Srbiji bila visokog kvaliteta.

Kako komentarišete najave države da u sledećoj godini verovatno neće subvencionisati proizvodnju duvana?
Verujemo da usvojeni model od 32.000 din/ha za ovu godinu neće biti dovoljan da se omogući da uzgajivači duvana imaju siguran i dobar prinos i prihode od duvana kao što je to bio slučaj prethodnih godina. Proizvodnja duvana može da bude još jedan način da se prevaziđe kriza i da se smanji spoljnotrgovinski deficit. Nadamo se da ima još dovoljno prostora da se o ovome razgovara s vladom. Sve evropske zemlje, naročito balkanske, su zadržale premije kao instrument i to u visini mnogo većoj nego što su to bile premije u Srbiji 2008. JTI je već predložio da bi srpska vlada mogla da primeni EU praksu tako što će uvesti petogodišnju strategiju proizvodnje duvana koja bi obezbedila predvidivost u poslovnoj klimi, što je od velike važnosti za investitore. Ključni faktor je da premije za 2009. godinu budu makar u visini premija iz 2008. Ipak, ako Srbija želi da ograniči proizvodnju duvana, onda treba da usvoji prelaznu strategiju od minimum pet godina tokom kojih će premije postepeno smanjivati. Ovom prilikom bih želeo da pozdravim nedavnu pozitivnu komunikaciju sa Ministarstvom poljoprivrede i da pozovem na konkretnije korake. Saradnja i međusobno razumevanje su ključ da Srbija postane atraktivna lokacija za poslovanje i tržište u razvoju. Osim toga, dobar je signal najnovija najava potpredsednika Vlade Srbije, Božidara Đelića, koji je rekao da će vlada napraviti nov mehanizam za premiranje proizvodnje duvana kada dođe do povećanja budžeta. Ako premije budu ukinute i, ako, kao rezultat toga, sasvim bude obustavljena proizvodnja duvana, država Srbija će mnogo izgubiti. Osim štete nanete poljoprivredi, proizvodni pogoni će postati beskorisni i biće zatvoreni. Naše procene pokazuju da Srbija može da izgubi 6.000 zaposlenih kao posledicu zaustavljanja proizvodnje duvana i povećanja uvoza prerađenog duvana za oko 9.000 tona.

Da li osećate posledice globalne ekonomske krize, u Srbiji i na ostalim tržištima? Kako se borite?
Mi nismo imuni na finansijsku krizu, ali smo joj manje izloženi nego proizvođači druge robe široke potrošnje. Nećemo donositi nikakve drastične odluke, ali ćemo se i dalje fokusirati na dugoročni razvoj. Uz pravu poslovnu strategiju nadamo se da ćemo prevazići efekte krize, i kao strani ulagači nadamo se da će Vlada Srbije omogućiti stabilno ekonomsko okruženje i predvidivu makroekonomsku politiku. Osnovni razlog zašto je Japan Tobacco International uspešan na svim tržištima je pravi proizvodni portofolio. Sa cigaretama visokog kvaliteta kao što su Camel, Winston, Monte Carlo i LD, možemo da odgovorimo na zahteve i potrebe svih potrošača, a oni mogu da naprave pravi izbor. Tako, uprkos ekonomskoj krizi i generalnom smanjenju prihoda potrošača, beležimo stabilan rast na svim tržištima na kojima radimo.

Vaše viđenje situacije na tržištu nakon krize. Ko će opstati?
Oni ‘igrači’ koji imaju dugoročnu strategiju i koji imaju mogućnosti da održe dalji dugoročni razvoj su potencijalni pobednici. Kao što sam i ranije pomenuo, mi smo ovde došli da ostanemo i imamo dugoročnu strategiju za Srbiju. Uprkos krizi mi se brinemo i cenimo naše kupce, i dalje ulažemo u proizvodnju, proizvode, distribuciju, trgovinu i ljude. Samo ove godine, u Srbiji smo plasirali nov brend LD gde smo ponudili odraslim konzumentima visoko kvalitetne cigarete po pristupačnoj ceni. Takođe, pušačima Winstona donosimo novo, osveženo ERA pakovanje Winstona. Prve reakcije na ovo pakovanje su vrlo pozitivne i vrlo smo sigurni u našu budućnost. A to nije sve, imaćemo više vesti u drugoj polovini godine.

Kakvi su planovi za tržište Srbije i šire?
Mi imamo kancelarije u Beogradu, Tirani i Sarajevu. JTI je duvanska kompanija sa najbržim prirodnim rastom u svetu, tako da su naši planovi vrlo optimistični kada se radi o razvoju u regionu. Spremni smo da dalje unapređujemo naše poslovanje, da zadržimo radna mesta i da nastavimo da ulažemo u obrazovanje naših ljudi i u njihov profesionalni razvoj. Jedan od naših glavnih ciljeva je da proširimo svoje poslovanje širom Zapadnog Balkana. Smatramo da JTI može da se razvije u još snažniju i moćniju kompaniju, što zahteva primenu naših ključnih poslovnih strategija. Naša vizija je da JTI od kompanije koja se najbrže organski razvija u duvanskoj industriji postane kompanija broj 1 u svetu.

Ana Filipović