Mineralne vode

01_02-voda

 ŽEĐ ZA ZDRAVLJEM

(Tekst objavljen u Progressive magazinu br.1, maj 2004.)

 

Potrošnja raste desetak odsto na godišnjem nivou, ali Knjaz Miloš sve vreme suvereno dominira domaćim tržištem. Slede: Minakva, Voda Vrnjci, Bjelasica Rada i Heba Bujanovac.


01_2-memrb

01_2-gfk

Mineralne vode prevazišle su generacijski jaz i postale važan deo svakodnevice: nekada su ih pili samo bolesni, rekonvalescenti i hipohondri, a danas ih piju svi. Nema tog kafea, ili porodice koja nema  mineralnu vodu u zalihama. Mineralne vode se često piju i umesto obične vode iz česme, u čiju ispravnost i kvalitet, s razlogom ili bez, mnogi sumnjaju. Da je to zaista tako potvrđuju i zvanični podaci da potrošnja mineralnih voda raste po desetak odsto na godišnjem nivou.

Knjaz Miloš
Knjaz Miloš A.D. iz Aranđelovca pokriva više od 45 odsto tržišta Srbije i Crne Gore. Kompanija je dobitnik mnogih domaćih i međunarodnih nagrada: briselski Monde Selection – zlatna medalja (1996, 1997, 1998, 2003), međunarodno priznanje za kvalitet Eureka, Najbolja kompanija 2000. godine, Milenijumski žig ’Zdrava hrana-zelena jabuka’ i drugih sajamskih priznanja.
Najpoznatije robne marke kompanije su gazirana voda Knjaz Miloš i negazirana voda Aqua Viva. Voda se pakuje u staklenoj ambalaži od 0,25, 0,33 i 1l i nepovratnoj ambalaži od 0,15, 0,25, 0,33, 0,5 i 1,5l. Snežana Radisavljević, PR menadžer Knjaz Miloš A.D. kaže da je, prema poslednjim istraživanjima, najpopularnije pakovanje vode nepovratna ambalaža 0,25 lit (zelena i bela flašica).
Kao znak napretka kompanije u 2004. godini, najavljuje se nova ambalaža za negaziranu prirodnu mineralnu vodu. Prvi baloni od pet litara ući će u prodajnu mrežu počekom juna.
Od ukupne proizvodnje u prošloj godini, deset odsto proizvoda plasirano je na tržišta Švedske, Nemačke, Švajcarske, Francuske, Austrije, Grčke, Mađarske, Slovačke, Kanade, SAD i Australije. Kompanija je takođe prisutna i na tržištima Makedonije i Bosne i Hercegovine.

Minakva
Na obroncima Fruške gore, u Novom Sadu, locirana je fabrika mineralne vode Minakva, koja po svom sastavu predstavlja jedinstvenu vodu u svetu. Još davne 1897. počela je eksploatacija ove mineralne vode. Veoma brzo postala je čuvena po svojim lekovitim svojstvima, te se sve do 1985. godine osim kao voda za piće, koristila i u terapeutske svrhe. U Londonu 1911. Minakva dobija Grand Prix nagradu za izuzetan kvalitet. Tu su i nagrade sa sajmova u Rimu i Parizu. Hemijski sastav, koji se od tada do danas veoma malo razlikuje, potvrđuje činjenicu o stabilnom i očuvanom kvalitetu ove vode, ističe Sanja Bjelica iz marketinga Minakve.
Ono što razlikuje Minakvu od drugih mineralnih voda je jod. Pored mnoštva drugih minerala, Minakva u svom sastavu ima prirodno rastvoren jod, veoma važan za pravilno funkcionisanje tiroidne (štitaste) žlezde. Nedostatak joda u ljudskom organizmu dovodi do stvaranja gušavosti (Bazadovljeve bolesti), a unošenjem samo dve čaše Minakve dnevno sprečava se nastajanje ove bolesti, tvrdi Bjelica.
Budući da se flaširana voda koristi ne samo za piće, već i za pripremanje namirnica Minakva je krajem prošle godine, pored gazirane, tržištu ponudila i negaziranu mineralnu vodu, takođe u ambalaži od 2l i 0,5l. U 2004 godini proširenjem proizvodnih kapaciteta omogućen je plasman ove izuzetno blagotvorne mineralne vode i na inostrano tržište. Poštujući svoj dugogodišnji moto – odličan kvalitet, najpovoljnija cena – Minakva je pronašla put do domova miliona korisnika, kaže Bjelica.

Voda Vrnjci
Sa višedecenijskom tradicijom u proizvodnji flaširanih mineralnih voda, po kojima je Vrnjačka Banja nadaleko poznata, Voda Vrnjci je već godinama u samom vrhu na domaćem tržištu, a poslednjih godina i po prodaji osvežavajućih gaziranih pića. Ipak najprepoznatljivija je mineralna voda Vrnjci pakovana u takozvanoj PET ambalaži od litar i po, staklenoj od litar i 0,25l, mada se 75 odsto vode ipak pakuje u plastičnu ambalažu, objašnjava Tomislav Miodragović, direktor marketinga ove firme, i pritom ističe da se 80% proizvodnje odnosi na vodu, a 20% na osvežavajuće napitke. Fabrika je savremeno opremljena sa dve linije za flaširanje vode od šest i 12 hiljada litara na sat, a u toku je i montaža još jedne od 15 hiljada litara za staklenu ambalažu. Staklena ambalaža trenutno dominira na evropskom tržištu i sve više potiskuje plastičnu, pa je njeno učešće dostiglo između 40 i 45 odsto, dok je kod nas taj odnos 75:25 u korist plastične ambalaže.
Mineralna voda Vrnjci po svom sastavu slična je mineralnom sastavu tečnosti u ljudskom organizmu, a i temperatura vode na izvorištu je poput one koju ima čovek – 36,5 stepeni, ističe Miodragović. Voda Vrnjci planira proširenje proizvodnog programa flaširanim negaziranim mineralnim vodama, ali i u kanisterima za veće potrošače. Uveliko se razmišlja da se ponuda obogati i dodavanjem ukusa limuna i breskve, što je inače trend u Evropi, a u nas je potrošnja i potražnja takvih voda još mala. Voda Vrnjci i osvežavajući gazirani napici, kako nam je rekao Tomislav Miodragović, mogu se kupiti na tržištima Srbije i Crne Gore, ali i Republike Srpske, Makedonije, a izvozilo se i u Nemačku, Kanadu i SAD, budući da ih traže naši ljudi koji tamo žive i rade.

Heba
Imenjakinja grčke boginje mladosti Heba – mineralna je voda čija je proizvodnja počela 1976. godine, nakon što su otkrivene bezmalo neiscrpne zalihe jedne od najkvalitetnijih voda u ovom delu Evrope. Iz Bujanovca, sa dubine od preko 300 metara, stiže u čaše ljubitelja i onih kojima je neophodna iz zdravstvenih razloga, i kao takva, čista i bez ikakvih hemijskih i drugih dodataka stiče sve više potrošača.
Upravo zbog toga ove godine planirana je proizvodnja od 65,5 miliona i prodaja od 63 milona litara, i to ne samo na domaćem, nego i inostranom tržištu. U toku su razgovori o plasmanu na tržište Ujedinjenih Arapskih Emirata i Albanije, a očekuje se veća prodaja u Makedoniji i Republici Srpskoj. U planu je osvajanje tržišta Hrvatske i Slovenije, što neće biti lako. Na domaćem i stranom tržištu, kako nam je rekla Verica Kostić, direktor veleprodaje u DP Heba, Aqua Heba bilo da je reč o gaziranoj, negaziranoj vodi ili sokovima (Mango, Tenzo, Bitter lemon i Ricco), prodaje se u staklenoj ambalaži od 1l i PET ambalaži od 1,5 i 0,5 litara. Gazirana mineralna voda pakuje se i u ambalaži od 0,25l.
U ovoj fabrici ponosni su na svoju EKO vodu, običnu pijaću, a izvorsku vodu, koja se prodaje u PET ambalaži od 0,5 i 1,5 litara, zatim pakovanje namenjeno domaćinstvima od pet litara i baloni od 15 i 19 litara za automate. Za ovu vodu, Heba ima sertifikat Zelena jabuka – oznaka kvaliteta zdrave hrane.
Kvalitet proizvoda se kontroliše na VMA i u Institutu Batut, a uskoro bi trebalo da dobiju sertifikat nemačkog Instituta Frezenius, čime će im biti otvorena vrata i na evropskom tržištu. Dokaz kvaliteta su priznanja na sajmovima prehrane u Novom Sadu i Leskovcu, kao što su niz zlatnih i srebrnih medalja za sokove Ricco i Bitter lemon, gaziranu i Eko vodu, zatim pehar za ujednačen kvalitet proizvoda za sokove Tenzo i Mango i zlatna plaketa za dizajn boce od 0,25l.

Priredila Jelena Radosavljević