DETERDŽENTI

ČISTO NA KVADRAT

(Tekst objavljen u Progressive magazinu br.1, maj 2004.)

 

Na tržištu najbolje prolaze proverena imena sa novim formulama: bonux, merix, ariel, meril, tide…

Tržište Srbije i Crne Gore izuzetno je dobro snabdeveno svim vrstama sredstava za pranje i higijenu, a u prodajnim objektima mogu se naći deterdženti svih domaćih proizvođača, ali i najvećih multinacionalnih kompanija. Domaći proizvodi, bez obzira na kvalitet, sve teže odolevaju konkurenciji koja primenjuje agresivne marketinške kampanje. Ukupna finansijska situacija u našoj zemlji proteklih godina je destimulativno uticala na proizvodnju nekada uspešnih domaćih fabrika deterdženata i sapuna. Već čitavu deceniju ova roba se masovno uvozi, ističu u Privrednoj komori Srbije, pa je to i glavni uzrok smanjenja domaće proizvodnje deterdženata i ostalih sredstava za pranje veša.
gfk01_U-fokusu-deterdzenti-masmi 01_U-fokusu-deterdzenti-memrb Protekle, 2003. godine, u Srbiji je proizvedeno više od 30.000 tona praškastih deterdženata za mašinsko pranje veša, oko 300 tona za ručno pranje, blizu 7.000 tona deterdženta za pranje posuđa i 2.800 tona deterdženta namenjenog potrebama industrije. To je za 11,4 odsto manje nego lane.
Veliki proizvođači deterdženata u Srbiji sada su u fazi svojinske transformacije i traženja strateškog partnera. Izuzetak je kruševačka Merima, koja je zahvaljujući partnerstvu sa Henkelom postigla kvalitet i stabilizovala proizvodnju.
Na tržištu Srbije i Crne Gore u 2003. godini, prema ispitivanjima koje je radila GfK Belgrade, najprodavaniji su bili deterdženti Procter & Gamble (pokrili su 47,8 odsto potreba tržišta), a slede Henkel Merima (33,6%), Delta In (5%), Saponia (3,1%) i novosadski Albus (2,2%). Prema istom izvoru, omiljene robne marke su: Bonux, Merix, Ariel, Meril, Tide, a sve traženiji je, ističu trgovci, i Talas.

P&G – Ariel, Bonux i Tide
Multinacionalna kompanija Procter & Gamble nudi kvalitetne deterdžente za pranje veša. Ariel, Bonux i Tide su najpoznatije i najprodavanije robne marke ovog proizvođača, a njihova cena je prilagođena standardu domaćih potrošača. Ariel je najskuplji, ali i najkvalitetniji, a namenjen je kupcima sa visokim zahtevima u kvalitetu. Bonux je najprodavaniji na tržištu Srbije i Crne Gore, to je deterdžent srednje klase i uglavnom usmeren ka srednjem sloju građana, dok je Tide najjeftiniji, premda ne zaostaje po kvalitetu. Prodaja Bonuxa čini 80 odsto prodaje svih deterdženata ovog proizvođača.
Za region Jugoistočne Evrope, Ariel se proizvodi i distribuira iz fabrike P&G u Češkoj, a Bonux i Tide se proizvode u Rumuniji, tačnije u fabrici u Temišvaru, čiji kapaciteti omogućavaju proizvodnju koja može da podmiri potrebe tržišta od 50 miliona ljudi. Procter&Gamble, pored kvaliteta, dosta ulaže u dizajn ambalaže i u marketing, jer sve to zajedno utiče na kupca, ističe za Progressive magazin Kornelija Sofronie – Pitigoi, rukovodilac Sektora za odnose sa javnošću predstavništva Procter&Gamble za Srbiju i Crnu Goru.

Henkel Merima – dobitna kombinacija
Henkel Merima je najveći proizvođač deterdženata i sredstava za higijenu u Srbiji i Crnoj Gori. U proteklih godinu dana, od kako je Henkel postao većinski vlasnik Merime, unapređen je proizvodni program, osvojena je proizvodnja Persila za različite namene u više oblika (Persil Green Power, Persil Ocean Fresh, Persil Color), a istovremeno je realizovan projekat inovacije kvaliteta i dizajna Merixa, vodećeg domaćeg deterdženta. Novi Merix ima niz prednosti u odnosu na stari, pre svega koncentrisan sastojak koji uklanja i najupornije mrlje, novi poboljšani i prijatniji miris, kao i omekšivač za vodu koji štiti mašine za veš od kamenca. Pakuje se u više različitih oblika, a najprodavanije je pakovanje od 3 kilograma.
Protekle godine oplemenjen je kvalitet i poboljšan dizajn deterdženta Meril Ultra za obojene i sintetičke tkanine, koji je postao jedan od najprodavanijih u toj grupi deterdženata. Robna marka Meril obogaćena je i varijantom Meril Color za održavanje svežih boja odeće.
Stručnjaci Henkela su tržištu predstavili Perwoll Magic (za vunu i osetljive tkanine), Perwoll Balsam Magic, Perwoll Color Magic (za šareni veš) i Perwoll Black Magic (posebno napravljen za tamnu odeću). Sva tri deterdženta su u tečnoj formi; pakovanja su od jednog litra.
U fiskalnoj 2003. godini, Henkel Merima ostvarila je neto prodaju od približno 36,9 miliona evra, a tokom 2004. godine planirano je smanjenje troškova proizvodnje, poboljšanje kvaliteta i kapaciteta sektora prodaje, kao i investiranje u nove proizvodne linije. Cilj finansijskih ulaganja u naredne četiri godine je da Henkel Merima postane važna proizvodna lokacija za region Jugoistočne Evrope, sa 55 miliona stanovnika, a sadašnji kapaciteti fabrike utrostručiće se u naredne četiri godine, rekao je Peter Simon, predsednik Upravnog odbora Henkel Merime.

Delta M – recept za smanjenje troškova
Fabrika deterdženata Delta M iz Zrenjanina, koja posluje u okviru grupe Delta Holdinga, drugi je najveći proizvođač deterdženata u Srbiji. Potpunom automatizacijom proizvodnog procesa, ova moderna fabrika, sasvim drugačija po tehnologiji od ostalih u okruženju, postigla je visoku produktivnost i kompetitivnu cenu proizvoda u trgovinama. Kapaciteti na godišnjem nivou iznose 40.000 tona praškastih i četiri miliona litara tečnih deterdženata. Pored tržišta Srbije i Crne Gore, Deltini deterdženti mogu se naći u prodaju i u Bosni i Hercegovini, Makedoniji i Hrvatskoj.
„U protekle dve godine Delta M ponudila je tržištu četiri praškasta deterdženta (Talas sa dve mirisne note, Delami i Duel sa dve mirisne note) i 12 proizvoda kućne hemije. Posebnim kvalitetom ističe se Talas, koji zahvaljujući superiornoj formuli i vrhunskim performansama ima i svojstva omekšivača rublja. Kvalitet deterdženta ispitan je i potvrđen u Institutu za opštu fizičku hemiju u Beogradu i u eminentnim međunarodnim laboratorijama“, kaže za Progressive magazin Branislava Kolundžić, PR menadžer.

Saponia – povratak sa stilom
Saponia ponovo želi da izbori poziciju jedne od vodećih kompanija na tržištu Srbije i Crne Gore s ponudom visokokvalitetnih deterdženata i toaletno-kozmetičkih proizvoda. Iako osiječki proizvođač nije bio prisutan 13 godina, potrošači nisu zaboravili Faks helizim, Rubel, Arf, Likvi, Vim i Zirodent. Prema istraživanju GFK i SMMRI, Saponia se našla među deset najtraženijih hrvatskih kompanija, a Faks helizim je drugi najtraženiji proizvod.
Nove mirisne varijante, Faks helizim aquamarine i Faks helizim superaktiv deep cleaning & active freshness, predstavljaju korak dalje u nastojanju Saponije da tržištu pruži moderniji, kvalitetniji proizvod koji će u potpunosti odgovarati potrebama potrošača. Formula deterdženta s zrncima čistoće i inkapsuliranim mirisom u štapićima oduševila je brojne potrošače, jer aktivnom snagom odstranjuje tvrdokorne mrlje i pruža dugotrajnu svežinu tkaninama.
Rubel universal power powder bori se za prevlast u tzv. ’ekonomičnoj’ kategoriji deterdženata. „Ovaj deterdžent daje vrhunske rezultate pranja po prihvatljivim cenama, a mirisne pahulje ugrađene u proizvod daju svež miris vešu.
Svaki od proizvoda – Faks helizim i Rubel universal – imaju i svoju varijantu praškastog deterdženta za mašinsko pranje veša u boji, Faks helizim Colorprotective i Rubel color.. Specijalne komponente štite boje tkanina i održavaju ih briljantnima.
Na segmentu univerzalnih deterdženata najprodavanije je pakovanje u fleksibilnoj ambalaži od 3 kg. Saponia je jedini proizvođač koji je zadržao kartonsku kutiju Faks helizima od 3 kg koju potrošači izuzetno dobro prihvataju“, podseća Dajana Helbich, direktor marketinga i izvoza.

Albus – novi Max duo
Max duo, Gong, Crni bik i Albus prepoznatljive su robne marke Albusa iz Novog Sada. Sa raspoloživim proizvodnim kapacitetima, ovaj proizvođač može kupcima da ponudi 20.000 tona praškastih deterdženata godišnje, kroz lance trgovina C market, Rodić Mega market i Delta – Maxi.
Pored deterdženta Max duo, sa više mirisnih nota, u asortimanu Albusa uskoro će se naći i novi detrdžent Max duo sa perboratmonohidratom, koji se ističe kvalitetom. Uz standardne deterdžente za veš u pakovanju od tri kilograma i većim, novosadski proizvođač će ove godine kupcima isporučiti i 800 tona specijalnog deterdženta za potrebe industrije.
„Kvalitet proizvoda zadovoljava standarde, ali ‘Albus’, kao i mnogi proizvođači iz Srbije, ubuduće mora više ulagati u dizajn ambalaže i markentišku promociju svojih proizvoda“, zaključuje Živko Parlić, direktor proizvodnje u novosadskoj fabrici deterdženata.

Simchem ulaže u kvalitet
„Proizvođač deterdženata bez fosfata, Simchem iz Vranjske Banje, 60 odsto robe plasira na tržište Beograda i okoline. Iako usaglašeni sa standardima koje je propisala Evropska Unija, deterdženti za pranje veša Axel i Bio bel dolaze u trgovine po pristupačnim cenama. Fabrika više ulaže u kvalitet proizvoda nego u marketinške akcije. Prodaja je na nivou planirane, ali predstoji još mnogo napora da se svi proizvodni kapaciteti aktiviraju“, ističu u Simchemu.