(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 149, jun 2017)
ZDRAVA OPCIJA
Najveći količinski udeo u prodaji žitarica za doručak spremnih za jelo beleži kanal hipermarketa i supermarketa – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 75%. Kroz kanal velikih radnji proda se 21% količina, a za njima slede
male radnje sa 4%, pokazuju podaci Nielsena.
Nielsen analiza tržišta žitarica za doručak spremnih za jelo
Ana Bijelić, Report Liaison:
Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period april 2016 – mart 2017. godine. Prema tim podacima, u posmatranom
periodu u Vojvodini je prodato 28% kategorije žitarica za doručak spremnih za jelo, u Beogradu 45%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 14%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 13%. Najveći količinski udeo u prodaji žitarica za doručak spremnih za jelo beleži kanal hipermarketa i supermarketa – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 75%. Kroz kanal velikih radnji proda se 21% količina, a za njima slede male radnje sa 4%. Prema tipu pakovanja, najprodavanije su žitarice za doručak (spremne za jelo) u kutijama (54%), a slede žitarice u kesama (46%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Fun&Fit Company, Nestlé, SL Takovo, Vitalia Nikola i proizvođači privatnih robnih marki zbirno. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Čar na dar, Fitness, Fun&Fit, Nesquik i privatne robne marke zbirno.
GfK analiza tržišta
Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta žitarica za doručak u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela
domaćinstava za period od maja 2016. do februara 2017. godine. Kategoriju
žitarica za doručak čine kornfleks, musli, ovsene kaše i druge žitarice.
Žitarice za doručak su kategorija koja i dalje nije široko zastupljena u domaćinstvima što nam govori podatak da je svega 39% domaćinstava u Srbiji u posmatranom periodu bar jednom kupilo neki od ovih proizvoda. U okviru kategorije, domaćinstva se najčešće odlučuju za musli, čiji je udeo u ukupnim prodatim količinama 45%. Žitarice u drugom obliku su sledeće po zastupljenosti, sa 34%, a za njima sledi kornfleks sa 11%. Ovsene kaše čine svega 10% količina na tržištu, ali to se može donekle objasniti i njihovom cenom, koja je znatno viša u odnosu na ostale žitarice za doručak. Kao najjeftinija opcija, žitarice kupljene u rinfuznom pakovanju beleže značajno
učešće u prodatim količinama od 26%. Na promociji je kupljeno 19% količina,
što predstavlja povećanje u odnosu na prethodni period od 5 procentnih poena. Najčešće odabran format pri kupovini su supermarketi, sa 29% količina, a slede minimarketi sa 24% količina. Čak 20% količina je kupljeno u specijalizovanim prodavnicama, u kojima se najčešće kupuju žitarice u rinfuzu. Tradicionalne prodavnice ‘pokrivaju’ 14% količina, a hipermarketi i cash&carry formati 9%. Visoko učešće rinfuza u prodatim
količinama kao i postojanje preko 90 brendova žitarica za doručak uticalo
je na to da vodeći brendovi ‘pokrivaju’ 32% tržišta. Pet vodećih brendova izlistano je abecednim redosledom: Čar na dar, Dr.Oetker, Fun&Fit, Mogador – Dobra i Unac BB. Trgovačke marke ‘drže’ stabilnih 10% količina na tržištu.
Četvrtina kupaca žitarica za doručak je bar jednom kupila Fun&Fit proizvode,
koji su ostvarili i najvišu lojalnost kupaca (51%). Čar na dar je kupilo 11% kupaca žitarica, ali ovi kupci su bili veoma lojalni i čak 44% novca namenjenog žitaricam odvojili su za ovaj brend. Mogador – Dobra kaša je zabeležila relativnu penetraciju od 11%, uz lojalnost od 31%.
Fun&Fit Company
Irena Pavlović, asistent:
The Fun&Fit Company je firma koja se bavi proizvodnjom i pakovanjem
cerealija, osnovnih životnih namirnica i apetisana. Naša misija je građenje i održavanje dugoročnih odnosa sa klijentima i potrošačima kroz ponudu visokokvalitetnih proizvoda. Kada je u pitanju kategorija žitarica, kompanija Fun&Fit je na tržištu Srbije zastupljena sa istoimenim brendom, Fun&Fit. Pored srpskog tržišta, firma proizvode plasira i na tržište Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Makedonije. Naši proizvodi su većinom dostupni u pakovanju od 250g, ali su za pojedine artikle dostupna i kilogramska pakovanja. Najveća prodaja ovih proizvoda obezbeđuje se kroz hipermarkete i supermarkete. Četiri tradicionalna ukusa, musli klasik, tropik, top i čoko kakao spadaju u najaktuelnije i najprodavanije proizvode brenda.
Firma u narednom periodu planira realizaciju inovacija koje se odnose kako na nove proizvode i obogaćivanje receptura, tako i na redizajn postojeće ambalaže. Osluškujući tržište i uvažavajući njegove potrebe, kreirali smo veoma atraktivnu ponudu koja će ne samo obogatiti postojeći asortiman proizvoda, već i potrošačima obezbediti pravi užitak. Ono po čemu se brend Fun&Fit jasno diferencira u odnosu na konkurenciju jeste vodeća pozicija u kategoriji žitarica što potvrđuje i naš količinski udeo na tržištu od 20,1%, kumulativno u periodu decembar/januar 2016 – oktobar/ novembar 2016. godine, kao i vrednosni udeo od 14,8% u istom periodu.* Potrošači se o proizvodima iz našeg asortimana mogu detaljnije informisati putem sajta www.funandfit.rs, i učestvovati u nagradnim konkursima putem
Facebook stranice https://www.facebook. com/funandfitcompany/.
*Navedeni obračuni baziraju se na podacima prikupljenim putem Nielsenovog panela maloprodaje, za 2016. godinu (DJ16-ON16). Podaci o količinskom i vrednosnom tržišnom učešću bazirani su na definiciji kategorije kako je u tom trenutku bila definisana od strane Nielsena.
Lomax Company
Mila Pršić, direktor marketinga:
Prateći trendove u ishrani, mi u Lomax companyju d.o.o. smo u svoj portfolio
uvrstili proizvode zdrave hrane, a Dobra ovsena kaša je naš lider proizvod.
Dobra ovsena kaša se proizvodi po originalnoj recepturi, od zdravih sastojaka
vrhunskog kvaliteta, po najvišim standardima za bezbednost hrane (FSSC
22000). Kao zaslađivač se koristi fruktoza. Dobra ovsena kaša je obogaćena
vitaminima i mineralima, što dodatno povećava njenu nutritivnu vrednost.
Dobra ovsena kaša sadrži vitamin C, E i vitamine B grupe (uključujući B9 – folnu kiselinu), a od minerala: magnezijum, kalijum, mangan, jod, fosfor, hlor, bakar, cink, niacin, biotin. Dobra ovsena kaša ojačava imunitet, a njeni sastojci imaju pozitivan učinak na opšte zdravstveno stanje. Dobra ovsena kaša je odličan izbor i za decu, a preporučuje se i u ishrani sportista, kojima je važno da dobiju brzu energiju bez osećaja punog stomaka. Za proizvodnju Dobre ovsene kaše se koristi najkvalitetnija sirovina, ovas visokog kvaliteta proizveden na poljima Danske i Nemačke koji se pretvara u najukusnije instant ovsene pahuljice. Ono što nas razlikuje od konkurencije je činjenica da Dobra ovsena kaša jedina na tržištu ima isti sadržaj svih sastojaka u svakoj kesici ponaosob, što je tehnološki veoma zahtevno, a to jedina u Evropi može da izvede fabrika koja je proizvodi. Dobra ovsena kaša je proizvod biljnog
porekla i stoga je posan i pogodan za upotrebu i ljudima koji su na posebnim
režimima ishrane. Brzo i lako se priprema, tako što se sadržaj kesice prelije vrućom vodom i nakon 3-5 minuta dobili smo kompaktnu kašu jedinstvenog ukusa spremnu za upotrebu. Dobra ovsena kaša se proizvodi sa ukusom: Brusnice, Čokolade, Jabuke i cimeta, Kokosa i suvog grožđa, Maline i vanile, Šljive, Šumskog voća i Čia semenki sa jagodama. Dobra ovsena kaša se prodaje u pakovanjima od 260g i 65g. Naša distributivna mreža omogućava
dobru pokrivenost teritorije Srbije. Dobra ovsena kaša se nalazi na policama
KA objekata, tradicionalne trgovine, farma kanala, kanala prodaje zdrave hrane…
Nestlé
Marija Stanković, brend menadžer:
Nestlé radi na boljem doručku svakog dana. Biramo samo kvalitetne sastojke i žitarice sa celim zrnom, a pri tom vodimo računa da krajnji proizvod bude ukusan i visoke hranljive vrednosti. Nestlé žitarice za doručak uključuju više
robnih marki, među kojima su najprodavaniji Nesquik, Fitness, Corn Flakes i
Lion. Od kako je lansiran Corn Flakes bez glutena, ova robna marka predvodi rast ostatka portfolija. Najveći deo prodaje ide kroz super i hipermarkete.
Kontinuirano radimo na poboljšanju postojećih proizvoda, tako što povećavamo učešće celog zrna žitarica, a smanjujemo so i šećer. Osluškujemo potrebe potrošača i u skladu sa tim lansiramo novi Cheerios Oats sa dodatkom brusnice; zatim relansiramo Fitness žitarice – kojima dodajemo ovas. Oba noviteta će se naći na policama u naredna dva meseca. Prodaju unapređujemo aktivnostima u kanalima prodaje, koje uključuju privremena sniženja cena i dodatna izlaganja proizvoda, kao i kontinuiranim ulaganjem u naše robne marke.
Swisslion-Takovo
Frosina Meškova, generalni direktor za tehnologiju i razvoj novih proizvoda, Swisslion Makedonija, i Irena Radulović, izvršni direktor
proizvodnje kompanije Takovo a.d:
Poslovni sistem Swisslion-Takovo na tržištu Srbije nastupa sa nekoliko brendova žitarica za doručak iz proizvodnog programa kompanije Takovo, kao i sa programom koji proizvodi Swisslion u Makedoniji. Najzastupljeniji naš brend u segmentu integralnih žitarica je Čar na
dar, kakao flips i kakao kuglice. Nudimo i brend Nutricea, sa proizvodima Choco Max, Euro Max i Corn Fleks, kao i najnoviji proizvod u asortimanu – Cine Max. Ovi proizvodi u svom sastavu imaju kombinaciju od nekoliko žitarica, a obogaćeni su i sa 8 vitamina i gvožđem. Ta kombinacija funkcionalnosti hrane i izbalansirani ukus proizvoda su prihvaćeni
i dokazani kako na domaćem, tako i na inostranom tržištu. Proizvodi Čar na dar prisutni su na tržištu u pakovanjima od 250g i 375g, a Nutricea proizvodi u pakovanjima od 250g, kao i u rinfuzu. Svi Swisslion proizvodi zastupljeni su, pre svega, u našim maloprodajnim objektima Slatka kuća. Mreža naših
maloprodajnih objekata trenutno u Srbiji broji blizu 150 objekata u kojima
se mogu naći svi naši proizvodi po pristupačnim cenama. Takođe, proizvodi
brendova Čar na dar i Nutricea prisutni su i u svim sistemima sa kojima
posluje grupacija Swisslion-Takovo. U okviru brenda Nutricea, u narednih
mesec dana lansiramo novi proizvod Cine Max koji predstavlja integralne
žitarice za doručak obogaćene sa 8 vitamina i gvožđem. Pored toga, ovaj proizvod sadrži i ekstrakt cimeta koji je dokazan kao snažan antioksidans.
U pripremi su proizvodi Čar na dar obogaćeni vitaminima. Iskreno se nadamo da će kvalitet i nutritivna vrednost novih proizvoda biti prepoznati
od strane potrošača. Asortiman proizvoda istovremeno širimo novim gramaturama i načinima pakovanja u skladu sa potrebama potrošača.
Kao savremena kompanija Swisslion koristi sve moderne alatke za poboljšanje prodaje, a time i povećanje proizvodnih kapaciteta. Ipak, naša filozofija je da nudimo pre svega zdrav proizvod vrhunskog kvaliteta sa kontrolisanim poreklom sirovina i savršenim ukusom, a to naš lojalni potrošač ume da prepozna i ceni.
Vitalia
Iskra Vetedžakoska-Mucunska, suvlasnik i menadžer:
Kompanija Vitalia je na srpskom tržištu prisutna od 2003. sa proizvodom Tropik musli 750g i Fit&Aktiv musli 650g. Narednih godina, Vitalia konstantno radi na obogaćivanju i nadogradnji musli linije, tako da
danas ukupni broj proizvoda koje izvozimo u Srbiju iznosi preko 30, podeljenih u nekoliko kategorija. Kranči musli sa 20% manje šećera dostupan je u pakovanju od 600g, 375g i 320g (malina i kupina, jabuka i lešnik, banana i čokolada, citrusi, brusnica…) Kranči musli za decu – bez dodatka šećera dostupan je u pakovanju od 300g (jagoda, karamela i čokolada). Granola
musli sa 20% manje šećera dostupan je u pakovanju od 350g i 500g (koštunjavo voće, med i badem, voće). Premium musli bez dodatka šećera dostupan je u pakovanju od 300g, u varijantama: Klasik musli, Egzotik musli i Čokoladni musli. Tradicionalan musli bez dodatka šećera dostupan je
kao Tropik musli 750g i kao Fit&Aktiv musli 650g. Kada je reč o mulsiju za poneti, tu su: Kranči musli s čokoladom i bananom 90g i Granola musli s koštunjavim voćem 90g, Čokoladni musli 90g + mleko u prahu 20g, Tropikal musli 90g i Kranči musli s narom bez dodatka šećera 90g. Svi proizvodi musli linije su proizvedeni od visokokvalitetne mešavine žitnih pahuljica i suvog voća, prema originalnoj recepturi, s 20% manje šećera ili bez dodatka šećera.
Obogaćeni su vitaminima i mineralima koji dodatno povećavaju nutritivnu vrednost. Proizvodi su dostupni u svim kanalima, pri čemu je prodaja najbolja u hipermarketima i supermarketima. Prodaja ima trend stalnog rasta, ali uvek postoji prostor i mogućnost za dodatni porast, razvoj i probijanje na tržištu. Vitalia stalno radi na razvoju i uvođenju inovativnih proizvoda na tržište, prateći svetske trendove u domenu zdrave hrane i navika kupaca. U proteklih godinu dana smo, u skladu sa preporukama SZO, smanjili procenat šećera u svim proizvodima za minimum 20%, a da se pritom nije promenio ukus proizvoda. Vitalia godišnje lansira najmanje 20 novih proizvoda, a naredni novitet koji ćemo plasirati na srpsko tržište biće kompletna linija bezglutenskih proizvoda. Koristimo različite marketing komunikacijske alatke za promociju naših proizvoda, prilagođene najnovijim promenama na tržištu. Kao i do sada, rame uz rame sa svim domaćim i svetskim brendovima.