DANIJELA JOVANOVIĆ, RUBIN

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 149, jun  2017)

KVALITET KAO POKRETAČ

Uspešno je završena 2016. godina i u 2017. se ušlo sa još većim ambicijama
i značajnim planovima za rast i razvoj, kako po pitanju novih proizvoda
tako i osvajanja novih tržišta.

Razgovarale: Dragana Vraneš i Marija F. Šmit

Kompanija Rubin je od osnivanja 1955. godine do današnjih dana prošla kroz nekoliko razvojnih etapa. U ovom vremenskom periodu Rubin se pozicionirao kao proizvođač poznat po vrhunskom kvalitetu svojih proizvoda od kojih je većina postala najbolje prodavani proizvod u svojoj kategoriji ili grupi proizvoda. “Uspeh na domaćem i stranom tržištu omogućen
je prvenstveno zahvaljujući posvećenosti kvalitetu kao dominantnom pokretaču svakog posla u Rubinu, stalno prisutnoj inventivnosti i
inovativnosti Rubinovih kadrova, a u programu vina i zahvaljujući postojanju kvalitetne sirovinske baze koju karakterišu izuzetni ekološki uslovi ovog područja, biološke osobine vinove loze i vekovna naklonost ljudi ovog kraja ka gajenju grožđa. Danas je Rubin moderna, tržišno orijentisana vinarija sa više od 300 zaposlenih, koja neguje postojeće i razvija nove brendove uz maksimalno uvažavanje potreba i zahteva potrošača”, kaže Danijela Jovanović, generalni direktor kompanije Rubin, u razgovoru za Progressive magazin.

Kolikim kapacitetima Rubin raspolaže i koji sve proizvodi ulaze u Rubinov portfolio?

Vinski podrum je kapaciteta 22,5 miliona litara skladišnih tankova, a podrum Vinjaka 15 miliona litara od čega 6 miliona u hrastovim buradima (12.000 hrastovih buradi od 500l – jedan od najvećih drvenih podruma u Evropi). Rubinov portfolio obuhvata vina i žestoka alkoholna pića. U kategoriji vina se nalaze stona vina, kvalitetna i vrhunska vina (obe su kategorije sa geografskim poreklom), kao i posebna kategorija Špricer u limenci. Vinjak, Atlantic vodka, pelinkovac Gorka tajna, likeri za koktele, Absinth, Loza, Prepečenica i Rock 98 su poznati Rubinovi proizvodi u kategoriji žestokih alkoholnih pića.

Koje su najznačajnije investicije koje ste imali u poslednjih nekoliko godina?

U periodu nakon privatizacije realizacija investicionog programa započeta je saniranjem i rekonstrukcijom vinskog podruma, a zatim nabavkom novih najmodernijih pneumatskih presa čijim radom je napravljen ogroman pomak u primarnoj preradi grožđa i značajno poboljšan kvalitet vrhunskih i ostalih vina. Investirano je i u nabavku novih vinifikatora sa potpuno kontrolisanim uslovima fermentacije. Realizacija investicionog programa je nastavljena investiranjem u hladno punjenje vina – instalirana je nova najsavremenija linija za hladno punjenje vina koja obezbeđuje potpuno inertne uslove punjenja bez mogućnosti kontakta vina sa kiseonikom. U potpunosti
je opremljen i pušten u rad pogon za proizvodnju penušavih vina po klasičnoj metodi sekundarne fermentacije u boci. U smislu daljeg unapređenja segmenta ekskluzivnih vrhunskih vina realizovana je i investicija vinskog barique podruma kapaciteta oko 1.000 buradi. Značaj ove investicije je višestruk, a odnosi se pre svega na proizvodnju barique vina, njihovo čuvanje i negu i konačno na njihov plasman pre svega u izvoz. Paralelno sa ulaganjem u vinogradarstvo i tehnološku opremu za proizvodnju vina, ulagalo se i u kontrolu kvaliteta, opremljena je nova moderna mikrobiološka laboratorija koja po svojoj opremljenosti može da stane rame uz rame sa laboratorijama
na institutima i fakultetima, takođe u delu enološko-hemijske laboratorije učinjenje su ogromne investicije u najsavremenije instrumentalne tehnike poput tečne hromatografije, gasne hromatografije, najsavremenijih spektroskopskih metoda i na ovaj deo smo posebno ponosni jer nam to daje mogućnost da sve procese ispratimo do najsitnijih detalja. Ovo je samo deo onoga što je investirano, a čime smo uspeli da stanemo rame uz rame sa najboljim svetskim vinarijama i da obezbedimo uslove za podizanje kvaliteta naših proizvoda, što nam je i primarni cilj. U završnoj smo fazi realizacije investicije u najsavremenije postrojenje za filtraciju i tretman alkohola čime želimo da značajno unapredimo kvalitet naše Atlantic vodke.

Mnogo ste investirali u površine pod vinogradima, sopstvene zasade i jačanje sirovinske baze. Šta je to donelo kompaniji Rubin?

U poslednjoj deceniji je Rubin izuzetno posvećen kvalitetu i rastu vinskog biznisa tako da je osnovna preokupacija bila ulaganje u razvoj vinogradarstva i širenje vinske kulture u Srbiji. Prilikom sadnje vinograda se vodilo računa o tome da se ispoštuju zahtevi zemljišta i podneblja. Rubin danas ima
najveće površine vinograda u rodu – čak 1.200 hektara koji se prostiru od Ćuprije do Preševa. Ovo je bila osnova za stvaranje sopstvene sirovinske baze što je naša strategija. Imamo u potpunosti zaokružen proces proizvodnje vina – od sopstvenih vinograda, preko pinterske radionice gde se izrađuje burad za
naše potrebe do proizvodnje vina vrhunskog kvaliteta.

Da li je Rubinov Vinjak i dalje najpopularniji proizvod kompanije
ili je danas neko drugo piće zauzelo tu poziciju?

Rubinov Vinjak je neprikosnoveni lider kako u svojoj kategoriji, tako i u odnosu na ostale naše proizvode. Posle 400 miliona prodatih litara, Vinjak je redizajniran. Cilj je bio da bude prihvaćen ne samo od dosadašnjih konzumenata, već i od strane mlađih potrošača ne samo u Srbiji već i na drugim tržištima, u čemu se u potpunosti uspelo. Prodaja Vinjaka beleži rast iz godine u godinu, ali se učešće u ukupnoj prodaji naših proizvoda smanjuje što znači da rastu druge kategorije, posebno vina. Veoma značajno tržišno učešće u svojoj kategoriji ima i naša Atlantic votka, a prodaja Špricera beleži fantastičan rast. Ove godine je tačno 60 godina od kako se Vinjak pojavio na tržištu, a to znači da Vinjak već nekoliko decenija svojim kvalitetom potvrđuje mesto najprodavanijeg alkoholnog pića u Srbiji.

Da li ste zadovoljni pozicijama koje na domaćem tržištu zauzimaju Rubinovi brendovi? Koje su njihove konkurentske prednosti u odnosu na proizvode drugih kompanija?

Veoma smo zadovoljni pozicijom koju Rubinovi brendovi zauzimaju na domaćem tržištu, čak i na tržištima u regionu. Od pet najprodavanijih vina u Srbiji tri su vina naše kompanije. Kvalitet primenjenih tehnologija za preradu grožđa, znanje i predanost ljudi koji kasnije u podrumima Rubina čuvaju, neguju i pripremaju vino za savremeno i bezbedno punjenje, definišu proizvodnju vina u našoj kompaniji. Postupajući sa istom pažnjom sa svim vinima, Rubin nudi postojan kvalitet i prepoznatljivost čime obezbeđuje trajno poverenje potrošača i dobrih poznavalaca vina. Tehnolozi Rubina obilaze vodeće svetske vinarije i ta iskustva koriste u svakodnevnom radu.

Koji su to noviteti na koje ste najponosniji? Kako potrošači reaguju na proizvode kao što je Vronsky?

Rubin je 2010. pokrenuo proizvodnju penušavih vina i to po tradicionalnoj – klasičnoj Champenoise metodi (kao što se proizvodi u francuskoj pokrajini Šampanj), gde se sekun darna fermentacija sprovodi u bocama. Nakon sekundarne fermentacije pod strogo kontrolisanim temperaturnim uslovima naša penušava vina odležavaju na talogu kvaščevih ćelija najmanje 4 godine, nakon čega sledi proces degoržiranja (uklanjanja taloga iz boca), doziranja ekspedicionog likera, zatvaranja boca plutanim zatvaračima i stavljanja žičane mrežice. Napomenuću samo da je jedan od sastojaka našeg ekspedicionog likera i naš arhivski Vinjak i to je nešto što daje poseban pečat i ugrađuje nit bogate Rubinove istorije u naša penušava vina. Nakon degoržiranja, Vronsky odležava još minimum 3 meseca pre nego što se nađe na tržištu. Takav način proizvodnje je vrlo dugotrajan, kompleksan i prilično skup, zahteva mnogo ručnog rada, ali s druge strane daje penušava vina zaista vrhunskog kvaliteta o čemu svedoče veoma pozitivne reakcije sa tržišta.

Na koji način odlučujete koje ćete nove proizvode uvesti na tržište?

Kontinuirano istražujemo tržište i pratimo ukuse naših potrošača svih generacija. Uvek nam je strategija da napravimo najbolji odnos cene i kvaliteta. Bez obzira na to što je tržište cenovno osetljivo, imamo standard kvaliteta od koga ne odustajemo. U aprilu smo lansirali vino Smederevka koje
je, imajući u vidu mnogo veće količine kod ponovljenih kupovina, prepoznato od strane potrošača kao vino izuzetnog kvaliteta. Rubin je kreirao kategoriju vina Rose i još uvek je neprikosnoveni lider. Od sredine juna u prodaji je novi
Rose 0,75l u kategoriji kvalitetnih vina (vina sa pečatom kako ih naši konzumenti nazivaju). Krajem juna će portfolio kompanije biti bogatiji i za Vermut, a pored Špricera 0,5l početkom juna je postao dostupan i Špricer 0,33l – beli i rose. Pripremamo i nove kategorije proizvoda za generacije potrošača poznatije kao Milenialsi za šta smo radili ozbiljna istraživanja.

Koja izvozna tržišta su danas najznačajnija za Rubin? Kako se razvijala situacija po pitanju kineskog? Koje zemlje imaju najveći potencijal za izvoz Rubinovih proizvoda?

Rubin izvozi u preko 20 zemalja sveta – od Amerike do Australije. Na ovim tržištima se ne konkuriše cenom već isključivo kvalitetom. Tržište Kine je prepoznalo kvalitet barrique vina i u izvozu u tu zemlju ova vina su najzastupljenija. Pre nekoliko godina je svetski poznat dizajner Pierre Cardin
odabrao Rubinov Prokupac i Vinjak kao izuzetno kvalitetne proizvode iz ovog regiona koji mogu da se prodaju pod njegovom robnom markom Maxim’s.
Najveći potencijal za izvoz naših proizvoda trenutno ima Kina. Na ovom tržištu sarađujemo sa nekoliko kupaca. U pitanju su ponovljene porudžbine što govori o tome da smo uspeli da se nametnemo kvalitetom naših proizvoda. Na postojećim tržištima dolazi do proširenja asortimana. U Hrvatskoj će se, pored Vinjaka, Atlantic vodke i Gorke tajne uskoro naći i vina, kao i Špricer. Za ovaj proizvod su zainteresovani i kupci u Kini i SAD-u, a ovog meseca će biti lansiran u Albaniji. Kreću i prve isporuke za Nemačku.

Kakav je položaj proizvođača vina i žestokih pića na srpskom tržištu u današnjem trenutku, sa kakvim se problemima suočavaju, koje sfere bi trebalo unaprediti?

Situacija je mnogo bolja u odnosu na period pre deset godina. Vinogradarstvo koje je 90-tih godina potpuno devastirano ponovo počinje da se razvija i da zauzima značajno mesto u poljoprivredi kao najznačajnijoj privrednoj grani Srbije. Podizanje novih vinograda i osnivanje novih vinarija je veoma pozitivno za Srbiju. Sve to je dovelo i do značajnog podizanja kvaliteta srpskih vina, a samim tim i do širenja vinske kulture i sve većeg interesovanja ljudi za vina. Potrošači su se u velikoj meri edukovali, postali su probirljiviji, sve više se traže srpska vina. Stiče se utisak da potrošnja vina u Srbiji raste, a ukoliko uzmemo u obzir činjenicu da se sa naših 6-8 litara po glavi stanovnika svrstavamo među zemlje sa najnižom potrošnjom u Evropi onda je jasno koliko prostora za napredovanje još ima.

Kakve ciljeve ste Vi sebi zacrtali dolaskom na mesto generalnog direktora Rubina?

Svakako da pozicija generalnog direktora Rubina predstavlja veliku odgovornost ne samo zbog tradicije koja postoji više od 60 godina već i zbog mojih prethodnika koji su uspeli da naprave i očuvaju lidersku poziciju kompanije. Moja misija će svakako biti kontinuirani rast poslovnih rezultata, otvaranje novih tržišta i širenje asortimana na postojećim, osavremenjavanje opreme i tehnologije, jačanje sirovinske baze kroz ulaganje u podizanje novih zasada, permanentna edukacija svih zaposlenih kroz praćenje svetskih trendova i zapošljavanje mladih ljudi. Jedna od osnovnih vrednosti kojom se vodim prilikom izbora saradnika je da moraju da imaju entuzijazam i želju da stiču nova znanja. Ako pokazuju interesovanje, tu su starije kolege koje uvek rado prenose svoja iskustva. U poslednja dva meseca smo zaposlili sedmoro mladih ljudi, a trenutno su nam aktuelni konkursi za nekoliko tehnologa bez radnog iskustva koji će proći kroz čuvenu ‘Rubinovu školu’, kao i za nova radna mesta u prodaji i marketingu.

Nedavno ste dobili ljubičastu plaketu od Ministarstva poljoprivrede za vina sa geografskim poreklom. Šta to zapravo znači?

poznatim vinarskim zemljama poput Francuke, Italije i Španije oznaka geografskog porekla vina, kategorije kvaliteta kao i godine berbe, govori nam sve o jednom vinu, to je njegova lična karta koja dobrom poznavaocu može da ukaže na sve kvalitativne osobine koje krase određeno vino. Srbija je krenula tim putem, prihvaćen je i uspostavljen sistem geografske zaštite koji je na snazi u pomenutim, vinarski poznatim i svetski priznatim zemljama. Oznaka geografskog porekla vina, pored toga što nas informiše o području uzgajanja vinove loze i proizvodnje grožđa i vina, jasno nam ukazuje i na veoma bitnu činjenicu da vina koja nose odgovarajuću oznaku kontrolisanog geografskog
porekla kao i odgovarajuću oznaku kategorije kvaliteta – ‘Kontrolisano poreklo i kvalitet’ ili ‘K.P.K’, i ‘Kontrolisano i garantovano poreklo i kvalitet’ ili ‘K.P.G.K’, ispunjavaju jasno definisane uslove za proizvodnju grožđa, odnosno vina, kao i uslove za kvalitet, ugled i ostale karakteristike vina koje se pripisuju određenom vinogradarskom području. Kupci bi trebalo da prilikom kupovine, ukoliko žele da kupe vino sa geografskom indikacijom, obrate pažnju na to da li boca ima ljubičastu, crvenu ili zelenu markicu izdatu od strane Ministarstva poljoprivrede. Boja ovih markica je napravljena tako da prikazuje grožđe u fazi zrenja (od zelene do tamno ljubičaste boje). Pozdravljam inicijativu Ministarstva poljoprivrede da se afirmišu domaći proizvođači koji proizvode vina koja imaju vrhunski kvalitet i geografsko poreklo. Od 350 vinarija u Srbiji, samo devet je dobilo ljubičastu plaketu od kojih Rubin za najveći broj vina: Cabernet Sauvignon 2011, Chardonnay 2011, Terra Lazarica Chardonnay 2011, Terra Lazarica Chardonnay 2013, Terra Lazarica Sauvignon Blanc 2013, Terra Lazarica Merlot 2011. Na bocama svih ovih vina se nalazi ljubičasta markica koja se dobija od Ministarstva poljoprivrede i na osnovu koje potrošači mogu da prepoznaju da se radi o vrhunskom vinu. Lično najviše volim da pijem Sauvignon Blanc (iz kategorije tzv. vina sa pečatom) koje takođe ima ljubičastu markicu.

Kakve rezultate je Rubin sveukupno zabeležio prošle godine i šta se očekuje od 2017?

Uspešno je završena 2016. godina i u 2017. se ušlo sa još većim ambicijama i značajnim planovima za rast i razvoj, kako po pitanju novih proizvoda tako i osvajanja novih tržišta. Bez obzira na nepovoljne vremenske okolnosti, optimisti smo po pitanju visokih prinosa u ovoj godini uz kvalitetan rod i mogućnost da ostanemo lideri u proizvodnji vrhunskih vina. Kategorija Rubinovih kvalitetnih monosortnih vina (Chardonnay, Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir i Muskat Otonel) na čelu sa Prokupcem je u poslednje dve godine napravila izuzetan uspeh, jer je prodaja povećana sa 150.000 na 400.000 boca. Ova vina doživljavamo kao budućnost kompanije Rubin, jer su u pitanju vina koja proizvodimo od grožđa iz naših vinograda u okolini Kruševca i koja odišu karakterom vinogradarskog rejona Tri Morave.

Kako vidite Rubin za, recimo, deset godina?

Srbija, a samim tim i Rubin kao jedan od najvećih proizvođača vina i žestokih alkoholnih pića u regionu, bi trebalo da zauzme značajno mesto na vinskoj karti sveta. Strategija mi je da, zajedno sa ostalim vinarijama u Srbiji koje imaju sopstvene vinograde, iskoristimo činjenicu da se naši vinogradi nalaze
na istoj geografskoj širini kao Bordo u Francuskoj i Toskana u Italiji, što dovoljno govori o samom potencijalu. U godinama koje dolaze Vinjak će zbog svog jedinstvenog ukusa i kvaliteta biti prisutan u mnogim elitnim ugostiteljskim objektima širom sveta.