WC blokovi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 145, januar-februar 2017)

 

Uredno i mirisno rešenje

 

Prema formi proizvoda, najprodavaniji su umeci za čišćenje toaleta u čvrstom obliku (75%), pa u tečnom (17%) i u obliku gela (8%), pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period novembar 2015 – oktobar 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 39% kategorije umetaka za čišćenje toaleta, u Beogradu 26%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 18%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 17%. Najveći količinski udeo u prodaji umetaka za čišćenje toaleta beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 61%. Kroz kanal velikih radnji proda se 20% količina, a za njima slede drogerije sa 11%. Kroz kanal malih radnji se proda 8% kategorije. Prema formi proizvoda, najprodavaniji su umeci za čišćenje toaleta u čvrstom obliku (75%), pa u tečnom (17%) i u obliku gela (8%). Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Coner, Europak, Henkel, Ram i SPR Partner. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Bref, Duck, Europak, Ram i WC Fresh.

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta WC blokova u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od novembra 2015. do oktobra 2016. godine. Sve više domaćinstava se odlučuje za kupovinu WC blokova ili, kako se još nazivaju, osveživača za WC šolje. Ukoliko uporedimo broj domaćinstava koja su kupila ovaj proizvod sa brojem iz prethodnog perioda, možemo uočiti porast od blizu 10%, što je podiglo penetraciju na nivo od 54%. Osim povećanja broja kupaca, može se uočiti i njihovo usmeravanje na skuplje proizvode, što je zajedno dovelo do povećanja vrednosti tržišta osveživača za WC šolje za 7%. Čak 82% kupaca WC blokova odabralo je proizvod u čvrstom obliku, zbog čega je njihovo učešće u osveživačima poraslo za 12%. I pored smanjenja učešća supermarketa na 29%, ovi formati su ubedljivo najčešći izbor domaćinstava kada se radi o kupovini WC blokova. Minimarketi su sledeći sa 26%, a slede ih tradicionalne prodavnice sa 21%. Najveći porast učešća zabeležili su hipermarketi koji su u posmatranom periodu ostvarili 14% učešća. Drogerije su takođe zabeležile rast i ostvarile 5%, dok se nešto manje proizvoda kupovalo na pijacama ili preko ostalih kanala. Više domaćinstava je kupovalo na promociji, pa je njihovo učešće dostiglo 26%. Promocije su imale značajan uticaj na kupovinu osveživača za WC šolje i navele su domaćinstva da kupuju i skuplje brendove, što je povećalo ukupnu vrednost proizvoda prodatih na promociji za 12%. Na tržištu WC blokova u Srbiji nalazi se oko 40 brendova, ali može se reći da ga čine vodećih pet koji pokrivaju skoro celo tržište, čak 91%. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Bref, Domestos, Duck, Kim Fresh i LMX. Najveći broj kupaca WC blokova je kupovao
Bref, koji je imao relativnu penetraciju od 82%. Sledeći brend po relativnoj penetraciji je Duck sa 13%, a slede ga Kim Fresh i LMX sa 10%, kao i Domestos sa 7%. Slična je situacija i sa lojalnošću: Bref vodi sa 84%, sledi Duck sa 37%, LMX sa 27%, Kim Fresh sa 25% i Domestos sa 23%. Iako su kupovani proizvodi čak šest trgovačkih marki, njihovo učešće je iznosilo svega nešto više od 1%.

Henkel Srbija

Marketing tim, Sektor deterdženata i kućne hemije:

Na tržištu Srbije, u kategoriji WC osveživača, brend Bref prisutan je već više od 15 godina. U svom asortimanu Bref obuhvata široku paletu proizvoda. U zavisnosti od preferencija i različitih potreba potrošača Bref nudi različit spektar osveživača u tečnom stanju, u formi gela i osveživača u čvrstom stanju koji omogućavaju produženi efekat čistoće ali i intenzivan, osvežavajuć miris. U želji da na najbolji način odgovorimo na potrebe naših potrošača, još 2002. godine lansirali smo Bref Duo-Aktiv, tečni WC osveživač sa dvokomornim sistemom sadržanim u korpici. Zahvaljujući ovom sistemu Bref Duo-Aktiv obezbeđuje higijensku čistoću pritom ostavljajući intenzivan, osvežavajuć miris. Pored dugotrajne svežine i čistoće, potrošači takođe žele WC osveživač diskretnog dizajna koji bi se lako uklopio sa okruženjem njihovog toaleta. Da bismo zadovoljili i ovu potrebu, pored ostalih, potrošačima smo ponudili Bref Power Aktiv, WC osveživač u čvrstom stanju, koji se savršeno uklapa
u ambijent bilo kog toaleta. Njegova inovativna formula obezbeđuje dugotrajan miris i ostavlja bogatu penu, što čini njegovu osnovnu prednost u odnosu na neke druge WC osveživače. Već više od 15 godina Bref uspešno zadovoljava potrebe potrošača i zahvaljujući svom kvalitetu zauzima lidersku poziciju na tržištu u ovoj kategoriji*. Konstantnim ulaganjima i inovacijama na polju kvaliteta i dizajna svake godine se trudimo da na tržište donesemo nešto novo. Novu mirisnu notu, novu veličinu pakovanja a često i potpuno novi koncept. Potpuno novi segment predstavljen
je potrošačima 2014. godine. Tada je lansiran Bref Blue Aktiv, WC osveživač sa dodatnom funkcijom čišćenja i između ispiranja. Zahvaljujući plavim kuglicama Bref Blue Aktiv obezbeđuje higijensku čistoću i svežinu, i to čak i između ispiranja, što ga čini drugačijim. Naši WC osveživači prisutni su u velikom broju mirisnih nota, pa tako potrošači mogu birati između jakih mirisa poput borovine, osvežavajućih poput limuna ili umirujućih poput lavande ili mirisa okeana. Potrošači takođe mogu birati i između različitih veličina pakovanja. * Bref je rangiran kao prvi brend po količinskom i vrednosnom učešću u prodaji u kategoriji sredstava za čišćenje WC-a (toalet blokovi) na tržištu Srbije u periodu MJ15 – MJ16, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.

Lomax

Mila Pršić, direktor marketinga:

U kategoriji WC blokova, na srpskom tržištu smo prisutni sa brendom Deft, koji pruža efikasno čišćenje, dezinfekciju i dugotrajnu svežinu. U toku prethodne godine došlo je do rebrendinga, promenili smo naziv proizvoda – iz LMX u Deft. Prelazni period je bio relativno zbunjujući za naše kupce, pošto su se u određenom vremenskom periodu na tržištu nalazili proizvodi i kao LMX i kao Deft. U svom portfoliju, potrošačima nudimo nekoliko različitih formata iz ove kategorije: Deft tečne korpice, Deft tvrde korpice i Deft tablete za vodokotlić. Deft tečne korpice od 55ml dostupne su u tri mirisne note: Ocean, Pine i Lavender. Prilikom svakog puštanja vode, čiste i osvežavaju WC šolju ispuštajući aktivnu penu i prijatan miris, pri čemu sprečavaju nastanak kamenca. Deft tvrde korpice od 40g, zahvaljujući specijalnoj formuli aktivno pene pri svakom ispiranju, sprečavaju nastanak kamenca, osvežavaju, čiste i održavaju higijenu WC šolje. Dostupne su, takođe, u tri mirisne note: Ocean, Pine i Lavender. Deft tablete za vodokotlić svojim sastavom omogućavaju efikasno čišćenje i sprečavaju nastajanje kamenca u vodokotliću i WC šolji.
Obojena i penušava voda prijatnog je mirisa i dugotrajno održava svežinu. Komercijalno pakovanje iznosi 40g. Tablete su dostupne u dve mirisne
note: Ocean i Pine. Prodaja Deft WC osveživača beleži blagi rast, a zahvaljujući našoj širokoj distributivnoj mreži oni su prisutni u svim trgovinskim formatima. Deft osveživači imaju odličan odnos cene i kvaliteta, i to nas je opredelilo da prodaju unapređujemo stalnim akcijskim ponudama.Naši proizvodi se izvoze u zemlje  u okruženju: Crnu Goru, BIH i Makedoniju.

SC Johnson

Predstavništvo SC Johnson:

Kada je reč o WC blokovima, kompanija SC Johnson na srpskom tržištu prisutna je sa brendom Duck. U svom portfoliju, potrošačima nudi nekoliko različitih formata iz ove kategorije: Duck tečne korpice, tvrde korpice, Fresh diskove i Fresh stikere. Najprodavaniji format su Duck tvrde korpice i Duck Fresh diskovi. Duck Fresh Disk je prvi osveživač WC šolje bez korpice na našem tržištu. Na praktičan, jednostavan i higijenski način čisti i osvežava WC šolju. Zahvaljujući svom jedinstvenom patentiranom dizajnu nanosi se bez neposrednog kontakta sa WC šoljom. Prilikom svakog puštanja vode, čisti i osvežava WC šolju ispuštajući aktivnu penu i prijatan miris. Visoka postojanost garantuje 8 nedelja svežine u toaletu. Prisutan je u 5 mirisnih nota. U kategoriji tvrdih korpica zastupljeni smo sa 5u1, 4u1 i 3u1 korpicama. Najprodavanija tvrda korpica je Duck 4u1 Aqua Blue. Pored činjenice da uklanja kamenac, osvežava i higijenski čisti, ova korpica je prepoznatljiva po tome što nakon svakog aktiviranja vodokotlića boji vodu u plavo. Duck 5u1 korpica je osveživač WC šolje sa tvrdim aktivnim sredstvom i dodatnim osvežavajućim gelom. Zahvaljujući specijalnoj formuli aktivno peni pri svakom ispiranju, sprečava nastanak kamenca, osvežava, čisti i održava higijenu WC šolje, a poseban mirisni gel u obliku patkice obezbeđuje mirisnu svežinu u toaletu. Duck 5u1 korpica jednostavno prijanja na rub svake WC šolje i pruža maksimalnu higijenu toaletne školjke. Dostupna je u četiri mirisne note. Konstantnim inovacijama u asortimanu kroz unapređenje formula, ambalaže i kvaliteta trudimo se da odgovorimo zahtevima tržišta. Kompanija SC Johnson koristi različite promotivne aktivnosti kako bi pospešila prodaju: od oglašavanja u medijima do in-store akcija i promocija. Najbolju prodaju beležimo u key account objektima, mada su proizvodi iz ove kategorije prisutni i u ostalim prodajnim formatima.

Unilever

Vladimir Knežević, Customer Marketing Manager HPC:

U segmentu WC osveživača, kompanija Unilever je na tržištu prisutna sa brendom Domestos koji je bogatiji za još jednu inovaciju: Domestos Power 5. Unilever se uvek trudi da na što bolji način odgovori potrebama potrošača, zbog čega ovaj WC osveživač odlikuje pet karakteristika koje su kupci ocenili kao ključne – dugotrajan i prijatan miris, bogata pena, zaštita od kamenca, čistoća i higijena. Pored toga, Domestos Power 5 pruža zaštitu i do 300 ispiranja. Domestos Power 5 je trenutno dostupan u tri osnovne mirisne note – Ocean, Lime i Chlorine i dve vrste pakovanja – od 55g i 2x55g. U odnosu na prošlu godinu, prodaja Domestos WC osveživača beleži jak dvocifreni rast. Ipak, među njima svakako prednjači  domestos Power 5 sa mirisom limete (Lime) od 55g, koji je vidno najprodavaniji. Kada posmatramo kanale prodaje, svakako najznačajniju prodaju naših WC osveživača ostvarujemo kroz format hiper-super marketa. Unilever konstantno osluškuje potrebe potrošača, a odeljenje za
istraživanje i razvoj radi kako na usavršavanju postojećih proizvoda, tako i na razvoju inovacija koje stvaraju nove proizvode koje potrošači vole.Unilever se, kao kompanija, uvek trudi da pruži neophodnu podršku svojim partnerima (pre svega marketinšku) kao i krajnjim potrošačima,
kako bi uticao na razvoj kategorija, ali i iznova predstavljao inovativna rešenja i pružao potrebnu edukaciju korisnicima. Iz tog razloga, Domestos proizvode prate adekvatne TV i digitalne kampanje, posebne ponude (i za krajnje potrošače i za trgovce), kao i mnogobrojni promo materijali. Sve ovo nam pomaže da uspešno odgovorimo na izazove i snažnu konkurenciju na tržištu, i da osiguramo da su kupci informisani o svim  ktuelnostima
koje im Unilever može ponuditi.