Viski

arfo0103-viski

(tekst objavljen u progressive magazinu br. 103, decembar 2012.)

 

BEZ NJEGA NEMA SLAVLJA

 

Najprodavaniji na tržištu Srbije je viski u pakovanju od 0,7l. Sledi pakovanje od 1l, dok pakovanja od 0,5l i 0,75l generišu manje od 1% prodatih količina svako, pokazuje istraživanje agencije Nielsen.

 

Reč ‘viski’ potiče iz galskog jezika, od reči ‘uisque beatha’ što znači voda života. Destiliše se u zemljama širom sveta, uključujući Škotsku, Irsku, SAD, Kanadu, Australiju i Japan. Svaka zemlja proizvodi različite ukuse, služeći se za nijansu drugačijim metodom. Osnovna razlika između viskija i burbona je ta što se viski proizvodi najviše od žita i ječma, a burbon od kukuruza ili krompira.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (na primer kiosci, benzinske stanice, pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (na primer Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Kada je o viskiju reč, on se najvećim delom prodaje u hipermarketima i supermarketima – 66,6% kategorije. Kroz velike radnje proda se 19,2%, a kroz male oko 9,9% viskija.
U Beogradu je generisano 45% prodaje ove kategorije, u Vojvodini se proda 23,8% viskija, a preostale prodaje, 31,2%, ‘dolaze’ iz centralne Srbije.
Sav viski koji se proda na tržištu Srbije je uvezen iz inostranstva. Prema tipu, 77,9% prodatog viskija na tržištu Srbije pripada ‘blended’ viskiju, a 0,7% ‘malted’ viskiju.
Kada je o veličinama pakovanja reč, najprodavaniji je viski u pakovanju od 0,7l (83,9%), sledi pakovanje od 1l (13,3%), dok pakovanja od 0,5l i 0,75l generišu manje od 1% prodatih količina svako.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Beam Global, Brown Forman, Diageo Plc Whiskey, La Martiniquaise Whiskey i Pernod Ricard.
Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Ballantine’s Whiskey, Chivas Regal, Jack Daniels, Johnne Walker i Winchester Wiskey.
Napomena: podaci su za period oktobar 2011-septembar 2012. i odnose sa na količinsko učešće na tržištu Srbije.

Diageo/Delta DMD
“Diageo je najveći svetski proizvođač alkoholnih pića, sa širokim portfolijom brendova u različitim kategorijama. U asortimanu ove kompanije nalaze se najprodavanija žestoka pića na svetu – Smirnoff, Baileys, Captain Morgan, ali i mnogi drugi poznati i cenjeni brendovi žestokih alkoholnih pića (izvor: ImpactDatabank 2011). Kada je o viskiju i burbonu reč, Johnnie Walker je najprodavaniji škotski viski na svetu sa 19 miliona 9-litarskih kartona prodatih u 2011. (izvor: IWSR 2011), a u samom vrhu je i škotski viski J&B sa prodatih 5 miliona 9-litarskih kartona u 2011, kao i irski viski Bushmills”, kažu iz Delta DMD-a koji je distributer proizvoda kompanije Diageo.
Svaki od Diageo brendova zastupljen je kroz više varijanti i pakovanja, koja se razlikuju od tržišta do tržišta. Poklon pakovanja prisutna su na policama najčešće u prazničnom periodu, dok su širom sveta u prodajnim objektima u zonama avionskog saobraćaja prisutna tokom cele godine (‘duty free prodavnice’). “Diageo je kompanija koja mnogo pažnje posvećuje inovacijama i redovno lansira nove varijante svojih poznatih brendova, u zavisnosti od potreba određenog tržišta. Johnnie Walker, brend koji je kompaniji Diageo prošle godine doneo najveći profit, budući da 50% od ukupne prodaje ovog viskija pripada onom iz deluks i super deluks segmenta, na tržište ove sezone uvodi dve nove varijante: Johnnie Walker Gold Label Reserve i Johnnie Walker Platinum Label”, kažu iz kompanije Delta DMD.
Oni dodaju i da dizajn ambalaže, kako redovnih jedinica, tako i poklon pakovanja, igra važnu ulogu i stalno se unapređuje. Pri redizajniranju, s obzirom na to da su u pitanju najpoznatiji svetski brendovi sa dugom tradicijom prisutni širom sveta, vodi se računa da se očuva originalni identitet same ambalaže koji je potrošačima dobro poznat.
“Diageo primenjuje veoma strogu cenovnu politiku kada su u pitanju redovne i promotivne cene, uvažavajući zakonitosti tržišta i činjenicu da cena utiče na pozicioniranje proizvoda. Tako se za svaki brend propisuje maksimalni procenat popusta u kanalima prodaje, maksimalno trajanje promotivnog perioda i slično”, dodaju iz Delta DMD-a.

Pernod Ricard Srbija
Pernod Ricard je prvorangirani proizvođač sa 37,7% količinskog i 43,7% vrednosnog učešća za period avgust-septembar 2012. na tržištu viskija u Key Account Indexu u Srbiji (izvor: Nielsen). “U kategoriji škotskih viskija, prisutni smo sa Ballantine’s i Chivas Regal portfolijom i malt viskijem The Glenlivet. Predstavnik irskog viskija je Jameson, a burbona Four Roses”, kažu iz PR službe kompanije Pernod Ricard Srbija i dodaju da je Ballantine’s već treću godinu zaredom proglašen za najbolji blend škotskog viskija od eksperta za viski Džima Mareja, u knjizi Whisky Bible.
“Ballantine’s ima najširi portfolio škotskih viskija na svetu koji uključuje Ballantine`s Finest, 12 god, 17 god, 21 god. i 30 god. starosti. Nova pakovanja za Ballantine’s su Ballantine’s Finest sa dve čaše i limenka, Ballantine’s 12 god. limenka i specijalno novogodišnje pakovanje Ballantine’s Xmas reserve. Chivas Regal je prvi svetski luksuzni viski, sinonim za uspeh, hedonizam i dobar život. Ove godine Chivas eksluzivno predstavlja novu Chivas 12 ‘Made for Gentlemen’ limenku razvijenu u saradnji sa britanskim dizajnerom Timom Littleom, kreativnim direktorom i vlasnikom British Luxury Shoe brenda Grenson. U ponudi je i pakovanje sa dve čaše. Jameson je tri puta destilovan, dvostruko pitkiji, vodeći irski viski u svetu. Jameson je u ponudi sa limenkom, u pakovanju sa dve čaše, sa čuturom i 3D kutijom”, kažu iz PR službe Pernod Ricarda. Oni dodaju i da je u asortimanu malt viski The Glenlivet; luksuzni škotski viski Royal Salute, specijalno kreiran u čast krunisanja kraljice Elizabete II, 1953; kao i burbon Four Roses.
Pernod Ricardov Ballantine’s je prvorangirani brend sa 32,3% količinskog i 30,5% vrednosnog učešća za period avgust-septembar 2012. na tržištu viskija u Key Account Indexu u Srbiji (izvor: Nielsen). U okviru kanala maloprodaje, hipermarketi imaju najveće učešće u prodaji viskija. “Tržiste premijum alkoholnih pića i vina se pokazalo otpornijim na krizu, što pokazuje da su za dobro poznate vrednosti i kvalitet ljudi i u kriznim vremenima spremni da izdvoje novac”, ističu iz Pernod Ricarda i dodaju da trenutno lansiraju novu kutiju za Ballantine’s, a svake godine plasiraju se i poklon pakovanja.
“Kao jedan od lidera u uvoznom segmentu distribucije alkoholnih pića i vina u Srbiji, vodimo se time da budemo lider i u ostalim aspektima poslovanja, kao što su marketinške aktivnosti ili promocija odgovorne konzumacije alkohola”, kažu iz Pernod Ricarda.

Pripremila: Tijana Pantelić