VIRŠLE I KOBASICE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 157, april, 2018)

UZLAZAN TREND PRODAJE

Na osnovu Nielsen analize tržišta kojom je obuhvaćen period od februara 2017. do januara 2018, uočljivo je da u Srbiji raste prodaja viršli i kobasica, i to po sva tri kriterijuma – u pomenutom periodu zabeležena je povećana vrednosna prodaja za 11,2%, količinska za 10,6 i komadna za 11%.

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Iako bi veliki gurmani i ljubitelji kobasica mogli da ospore vezu između viršli i kobasica, žao nam je – ove dve mesne prerađevine prave se na veoma sličan način. Oba proizvoda sadrže meso i delove životinja koji su jestivi i hranjivi. Inače, kobasice su jedna od najstarijih vrsta pripremljene hrane koja može da stoji. Smatra se da su ih izumeli Sumeri, drevni narod s područja današnjeg Iraka, i to oko 3.000 godina pre nove ere. Tu su zatim kineske kobasice làcháng, pravljene od kozjeg i jagnjećeg mesa, koje se pominju još 589. p. n. e, grčki pesnik Homer u Odiseji pominje krvavicu, dok je Epiharm (550–460 p. n. e) napisao komediju pod nazivom Kobasica. U vreme rimskog cara Nerona kobasice su imale i svoj festival koji je Katolička crkva zabranila, pa je i uživanje u kobasicama proglasila grehom, a iz istog razloga rimski imperator Konstantin zabranio je ljudima da ih jedu.
Ipak, evo njih i danas, u najrazličitijim varijacijama po sadržaju, ali u veoma sličnom, gotovo istom obliku – one se i sada, tradicionalno, prave nadevanjem životinjskih creva ili creva napravljenih od kolagena, celuloze ili plastike u industrijskoj proizvodnji. Ta creva se pune narezanim ili samlevenim mesom bilo koje životinje, uglavnom svinjskim, goveđim ili telećim, uz dodatak začina i po raznim recepturama za sveže, barene, suve…
Nemačka danas slovi za jednog od najvećih proizvođača viršli i kobasica na svetu, odakle je i najpoznatija frankfurter – a u toj zemlji proizvodi se više od 1.200 vrsta kobasica, sirovih, kuvanih i delimično kuvanih.

Prodaja po regionima i kanalima
Budući da i kod nas i deca i odrasli vole da jedu viršle i kobasice, za doručak i večeru, u neformalnim i sve češće formalnim prilikama, na pikniku ili roštiljanju s prijateljima, ali i na korporativnim proslavama, i ovde se viršle, a posebno kultne kobasice, sve više konzumiraju. S tim u vezi je i sve veća ponuda domaćih malih i velikih proizvođača, ali i uvoznika, oba suhomesnata proizvoda.
Zbog toga je važno videti i kakva je prodaja viršli i kobasica u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen. Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od februara 2017. do januara 2018. godine, uočljivo je da je u Srbiji uzlazan trend prodaje viršli i kobasica, i to po sva tri kriterijuma – tako da je u pomenutom periodu zabeležena povećana vrednosna prodaja za 11,2%, količinska za 10,6, a komadna za 11%, s tim što je po sva tri parametra prodaja najviše porasla u regionu Vojvodine (17,1%, 20,4% i 16,3%).
Zanimljivo je pomenuti da je u vezi sa posmatranim kanalima preko kojih ovi proizvodi stižu do ispitanika, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih prodavnica, malih prodavnica i trafika, prodaja viršli i kobasica najviše porasla u velikim prodavnicama.
Kada se posmatraju regioni Srbije, vrednosna prodaja najveća je u Beogradu (33,4%), sledi je region Vojvodine (26,2%), pa centralno-zapadna Srbija (20,3%), dok je najmanja u jugoistočnoj Srbiji (20,1%).
Ukoliko posmatramo trend količinske prodaje viršli i kobasica prema regionima, i po tom prodajnom kriterijumu prednjači region Beograd sa 30%, sledi Vojvodina sa 27,7%, pa jugoistočna Srbija sa 21,4%, a na začelju je centralno-zapadna Srbija sa 20,9%.
Što se pak tiče prodaje po broju komada, situacija po regionima je sledeća: Beograd 32,9%, Vojvodina 26,9%, jugoistočna Srbija 20,4% i centralno-zapadna Srbija 19,9%.

Vodeći igrači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima viršli i kobasica, najzastupljeniji na srpskom tržištu su (po abecednom redu): Agricola Italiana Alimentare, Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj Group i Zlatiborac.
Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 52,1% vrednosnog i 42,9% količinskog udela u ukupnoj prodaji viršli i kobasica na srpskom tržištu.

Tip pakovanja
Važna za analizu prodaje ove kategorije proizvoda jeste njihova podela po tipu pakovanja: vakuumirana pakovanja (vacuum packed), neupakovane (no package), vrećica/kesa (bags), tacna od stiropora (tub). Na srpskom tržištu u posmatranom periodu ubedljivo najviše viršli i kobasica je prodato u vakuum pakovanju, i ono u ukupnoj prodaji učestvuje sa 76,7% vrednosnog i 72,8% količinskog udela. Slede neupakovane viršle i kobasice, sa 19,3% vrednosnog i 22,6% količinskog udela, dok one u kesicama i na stiropor tacnama participiraju sa znatno nižim vrednosnim i količinskim prodajnim udelom.

Vrsta mesa
Takođe, u ovu analizu uvršćena je i veoma važna podela viršli i kobasica po vrsti mesa od kog su načinjene, i to na: pileće (chicken), svinjske (pork), od junetine i svinjetine (beef & pork), piletine i ćuretine (chicken & turkey), živinske (poultry), nedefinisane (undefined), od teletine i svinjetine (calf & pork), od piletine i svinjetine (chicken & pork), ćureće (turkey), od teletine i piletine (calf & chicken) i junetine i piletine (beef & chicken). U posmatranom periodu na srpskom tržištu najviše je prodato viršli i kobasica od pilećeg mesa, one imaju 28,4% vrednosnog i 33,3% količinskog udela, slede one proizvedene od svinjskog mesa (22,1% i 22,7%), te viršle i kobasice od junetine i svinjetine. Sve ostale vrste u pomenutoj podeli imaju znatno manje vrednosno i količinsko prodajno učešće, a na samom začelju su viršle i kobasice od teletine i piletine, odnosno one od junetine i piletine.

Tip proizvoda
U ovu analizu prodaje uvršćena je i podela po tipu proizvoda na: viršle, kobasice, frankfurter kobasice (würstel), hrenovke, hot dog viršle (hot dogs), koktel kobasice (cocktail sausages), safaladu (szafalade), berner kobasice/frankfurter obmotanu slaninom (berner wurstel/bacon wrapped frankfurter). Najveću prodaju, i po vrednosti (43,5%) i po količini (46,1%), beleže viršle, zatim kobasice sa 36,6% vrednosnog i 38% količinskog udela, potom frankfurtske viršle sa 13,5% vrednosnog i 11,1% količinskog udela. Na samom začelju su safalada i berner kobasica sa veoma malim udelom u ukupnoj prodaji.

Veličina pakovanja
Na kraju, u analizu je takođe uključena i podela viršli i kobasica prema veličini pakovanja. Najveću prodaju beleži najveće pakovanje ove kategorije proizvoda – od 1.000g, koje u ukupnoj prodaji učestvuje sa 32,7% vrednosne i 39,8% količinske prodaje. Nije zanemarljiv ni prodajni udeo pakovanja od 205g (14% i 10,7%) i 200g (12,3% i 10,3%), dok su sva ostala manja i veća pakovanja u ukupnoj prodaji, i vrednosno i količinski, zastupljena sa znatno manjim procentom.

Carnex

Tijana Katalinić, Brand Manager:
Carnex proizvodi su konstantnog kvaliteta i prepoznatljivog ukusa, a Carnex Delikates viršla je već decenijama simbol za dobru viršlu na našem tržištu. Bogat izvor proteina, bez veštačkih boja, Carnex Delikates viršla je omiljeni obrok za sve uzraste, koji daje energiju.
Brojne generacije u celoj bivšoj Jugoslaviji odrastale su uz dobro poznati ukus Carnex Delikates viršle, koja je i danas jedna od najprodavanijih na tržištu.
Kad imate nasledstvo koje nosi sinonim kvaliteta već 60 godina, onda morate da otvarate uvek nove mogućnosti za potrošače i da imate odgovore na sve njihove potrebe. Zato smo ove godine lansirali nove ekstenzije pakovanja viršli mini od 95g i porodično pakovanje od 800g. Potrošači su u centru svega što radimo, zbog njih uvodimo nove proizvode i prilagođavamo ih njihovim različitim životnim navikama. Konstantno pratimo trendove tržišta i stalnim inovacijama trudimo se da ponudimo nove ukuse garantovanog kvaliteta. Zbog toga smo u poslednje dve godine proširili asortiman u okviru jedinstvene dečje linije Smazalice, uvođenjem viršli namenjenih deci.
Svoju lidersku poziciju na tržištu* Carnex potvrđuje konstantnim unapređenjima na polju tehnologije, receptura i brige o potrošačima. Asortiman Carnex proizvoda je veoma širok i obuhvata veliki broj artikala, kako bi zadovoljio rastuće potrebe potrošača.
Zahvaljujući izuzetnom kvalitetu i dugoj tradiciji, Carnex proizvodi predstavljaju deo obaveznog asortimana svih tipova objekata, od najvećih hipermarketa do najmanjih radnji.
Generacije su se menjale, ali prepoznatljiv ukus i kvalitet su ostali, zato i danas Carnex Delikates viršla predstavlja simbol svoje kategorije na tržištu.

*Napomena: proizvod Carnex Delikates viršla 205g svinjska/goveđa je rangiran kao prvi po vrednosnom učešću u kategoriji viršli na tržištu Srbije u periodu decembar/januar 2017 – oktobar/novembar 2017, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.

Neoplanta

Andrea Mrvošević, brend menadžer:
Neoplanta je među vodećim igračima u kategoriji polutrajnih kobasica i viršli, a naš ključni brend koji se izdvaja iz ove kategorije je Pipi i Gudi. Imajući u vidu na prvom mestu kvalitet proizvoda i istovremeno zadovoljenje potreba naših potrošača kada je u pitanju kategorija polutrajnog programa, od prošle godine za proizvodnju naše Pipi kobasice i viršle, uveli smo sirovine dobijene inovativnom nemačkom Baader tehnologijom. Time smo se priključili listi evropskih kompanija u mesnoj industriji koje koriste ove sirovine.
Najprodavaniji proizvodi u kategoriji viršli i kobasica su nam Pipi i Gudi kobasice od 350g, kao i Pipi i Gudi viršle 205g. Između ostalog, dobre rezultate dugujemo Pipi Baader kampanji koju smo realizovali prethodne godine. Postigla je odličan uspeh jer smo kroz slogan ‘Tekstura znači kvalitet’ istakli da korišćenjem sirovina dobijenih po Baader tehnologiji dodatno ulažemo u kvalitet samog proizvoda. Takođe, kroz kampanju smo nastojali da naše potrošače edukujemo da sami prepoznaju salamu savršeno glatke teksture napravljenu od kvalitetnijih sirovina.
Konstantno se brinemo o našim potrošačima i trudimo se da zadovoljimo njihove ukuse, potrebe i želje. Tako smo odlučili da naše najvernije potrošače nagradimo većim pakovanjima Pipi i Gudi kobasice od 600g koja su 15% jeftinija u odnosu na redovna pakovanja, kao i Pipi viršlom od 510g, gde smo našem potrošaču ponudili dve viršle gratis.
Svakako, u narednom periodu, vrhunski kvalitet naših proizvoda ostaje prioritet.
Kao potvrda naše posvećenosti i istrajnosti da potrošačima sa jedne strane ponudimo vrhunski proizvod, pripremljen po originalnoj recepturi, a sa druge, da ponudimo najbolji mogući kvalitet po najpovoljnijoj ceni, Gudi viršla je ocenjena kao viršla sa najboljim odnosom cene i kvaliteta na domaćem tržištu. Istraživanje je sprovela međunarodna organizacija Icertias i time je Gudi viršla postala nosilac oznake Best Buy Award 2017/2018.

Perutnina Ptuj

Predrag Bajić, direktor marketinga, Perutnina Ptuj – Topiko d.o.o:
Perutnina Ptuj Topiko, članica internacionalne Perutnina Ptuj Grupe, u kategoriji viršli i kobasica od pilećeg mesa zauzima jednu od liderskih pozicija već dugi niz godina. Naše proizvode nudimo domaćim potrošačima pod tri brenda – Poli, PP i Topiko, koji u svojim kategorijama ostvaruju zapažene prodajne rezultate. Posebno smo zadovoljni činjenicom da su u najvećoj kategoriji posebnih kobasica od živinskog mesa proizvodi naše kompanije u samom vrhu.
Prošla godina je za brend Poli bila izuzetno uspešna. Pored učvršćivanja premijum pozicije i rasta udela u kategoriji posebnih kobasica, uspešno je lansirana i Poli viršla, proizvod sa čak 90% čistog pilećeg mesa. U kratkom periodu, Poli viršla osvojila je srca potrošača, a posebno onih najmlađih, njihovih roditelja, kao i svih onih koji na svojoj trpezi žele ukusne pileće viršle vrhunskog kvaliteta.
Brend PP je posebno važan za Perutninu Ptuj Topiko zato što nam omogućava da širokom krugu ljubitelja ponudimo proizvode odličnog kvaliteta po prihvatljivim cenama. Proteklu godinu obeležile su obimne aktivnosti na liniji posebnih kobasica Extra, prvenstveno na uvećanju stepena distribucije i  promociji ove linije van najvećih urbanih centara. Reakcije tržišta su bile odlične i jasno je da i te kako postoji prostor za dalji rast, naročito kod TT i LKA kupaca širom Srbije. U ovoj godini ćemo nastaviti sa tim aktivnostima i uložiti dodatna marketinška sredstva u dalje uvećanje distribucije PP brenda.
Topiko brend već godinama beleži odlične prodajne rezultate. Iako nije u fokusu marketinških aktivnosti, potrošači Topiko prepoznaju kao lokalni brend proizvoda iz svoje regije i obožavaju ga zbog posebnog i jedinstvenog ukusa koji se nije menjao godinama.
Gledano u celini, tržište mesnih prerađevina u Srbiji beleži jasan oporavak i opravdano očekujemo veliki rast kategorije u narednom periodu. U skladu sa tim, Perutnina Ptuj Topiko planira intenzivne prodajno-marketinške aktivnosti tokom cele godine. Uskoro za naše cenjene potrošače pripremamo veliko iznenađenje – potpuno novu liniju proizvoda kojima ćemo ispuniti očekivanja svih, pa i onih najzahtevnijih ljubitelja pilećih prerađevina.