SALVETE

FokusSalvete

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 157, april, 2018)

UKRAS SVAKE TRPEZE

Kada se posmatraju kanali preko kojih salvete stižu do ispitanika – hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice, trafike i drogerije – rast njihove prodaje beleži se jedino u drogerijama, po vrednosti za 14,6%, količini za 16,9% i broju komada za 18%.

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
One su ukras i akcenat svake trpeze, saveznici svakog uživanja u sočnim obrocima i još sočnijoj priči sa dragim ljudima. Tu su kada želite da impresionirate partnera, porodicu ili goste. Salvete – stvar kojom počinje i kojom se završava svaka mala i velika gozba. Bele, jednobojne, šarene, stilizovane, sa ornamentima i teksturom. One sa lepim slikama – ljubav malih devojčica kolekcionarki, one sa lepim mustrama – strast velikih devojčica zaljubljenih u dekupaž.
Ukoliko se vratimo na njihovu osnovnu funkciju, boje i šare na stolu mogu stimulisati raspoloženje, povećati ili umanjiti apetit, delovati osvežavajuće, prefinjeno, prijatno, opuštajuće i dati poseban lični šmek dekoraciji stola.
Ne zna se precizno kada su salvete u papirnom obliku stigle na sto, ali svakako je on danas bez njih nezamisliv. I sigurno imaju neke veze sa svojim precima maramicama, koje su se još u vreme stare Grčke i Rima koristile za brisanje ruku i uopšte ličnu higijenu, a bile izrađivane od lanenog platna ili neke mekane tkanine. Od platna od prirodnog materijala finog za lice aristokratije bile su u početku i salvete.
Kad smo već pomenuli maramice, u 18. veku Marija Antoaneta ubedila je francuskog kralja Luja XVI da donese zakon kojim se propisuje da one moraju biti četvrtastog oblika, a nikako okrugle, polukružne ili duguljaste. I verovatno je u vezi sa tim upravo takav oblik zadržalo sredstvo za brisanje lica i ruku tokom obeda, budući da ćete baš u posebnim slučajevima videti okruglu salvetu.
Kako su se vremena menjala i ubrzavala, tako su i salvete polako postajale papirnate i u domovima našle mnogo širu primenu. Sa stolova su stigle i do kuhinjskog pulta i danas, u 21. veku, štede nam svaki minut dragocenog vremena, pa svaka kuća uvek ima bar jedno pakovanje salveta. Naravno, te tendencije prepoznali su proizvođači, pa se danas vodi računa kako o estetici tako i o tome da salvete budu od što kvalitetnijeg papira, da budu meke i prijatne na dodir i da imaju dobru moć upijanja. Veća ekološka svest nametnula je i to da papir od kog se proizvode bude od čistih ili recikliranih celuloznih vlakana.

Prodaja po regionima i kanalima
Dakle, veća svest o estetici, umeću dekoracije, ekologiji, praktičnosti i uštedi vremena, osim više slojeva i broja proizvođača – i kod nas je dovela do veće potrošnje praktičnih papirnih kućnih saveznika. Zbog svega toga važno je videti kakva je prodaja salveta u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen.
Na osnovu istraživanja kojim je obuhvaćen period od januara 2017. do decembra 2017. godine može se zaključiti da je prodaja ove kategorije proizvoda na srpskom tržištu opala u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno je niža za 1,9%, količinski za 2,4%, a po broju prodatih komada za 2,7%, dok je najveći pad po sva tri kriterijuma zabeležen u regionu Beograd.
Kada se posmatraju kanali preko kojih salvete stižu do ispitanika – hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice, trafike i drogerije – rast njihove prodaje beleži se jedino u drogerijama, po vrednosti za 14,6%, količini za 16,9% i broju komada za 18%.
Kada posmatramo trend vrednosne prodaje salveta prema regionima u pomenutom razdoblju, najviše ih je prodato u Beogradu (27,5%), slede region Vojvodine (26,2%) i centralno-zapadna Srbija (24,1%), dok je najmanja vrednosna prodaja salveta zabeležena u jugoistočnoj Srbiji i iznosi 22,2%.
Ukoliko posmatramo trend količinske prodaje salveta prema regionima, Beograd je opet na prvom mestu sa 28%, sledi Vojvodina sa 25,8%, zatim jugoistočna Srbija sa 24,2%, dok se najmanja prodaja salveta po ovom kriterijumu beleži u regionu centralno-zapadne Srbije (22%).
Ako pogledamo komadni kriterijum prodaje, uočljivo je da su Beograd i Vojvodina prilično ujednačeni (25,6% i 25,5%), dok na jugoistočnu Srbiju ‘otpada’ 25,2%, a na centralno-zapadnu Srbiju 23,7%.
Ukoliko posmatramo kanale preko kojih ovaj proizvod stiže do ispitanika, najviše salveta proda se u hiper/super marketima gde je vrednosna prodaja 49,7%, količinska 47,4%, a komadna 45,8%. Slede objekti velikih prodavnica, opet po sva tri kriterijuma (24,8%, 28% i 27%), dok je najmanje salveta, po svim posmatranim kriterijumima, prodato u trafikama (oko 0,1%).

Vodeći igrači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima salveta, najzastupljeniji na srpskom tržištu su (po abecednom redu): Drenik ND, LPB promet d.o.o, Paloma, Piramida 72 i Soffas Italija. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 51,4% vrednosnog i 39,5% količinskog udela u ukupnoj prodaji salveta na srpskom tržištu.

Slojevitost i boje
Za analizu prodaje salveta važna je njihova podela po slojevitosti na: jednoslojne (1-ply), dvoslojne (2-ply), troslojne (3-ply), neodređene (undefined) i četvoroslojne (4-ply). U Srbiji je u pomenutom periodu prodato najviše salveta sa jednim slojem i one u ukupnoj prodaji učestvuju sa 44,3% vrednosnog i 62,1% količinskog udela.
Najveću prodaju beleže bele salvete, na koje u ukupnoj prodaji ‘otpada’ 46,8% vrednosne i 74,1% količinske prodaje.

Veličina pakovanja
Još jedna važna podela za analizu prodaje salveta na srpskom tržištu od januara do decembra 2017. godine jeste njihova podela po veličini pakovanja. Najviše salveta je prodato u pakovanju od 100 komada, i to sa 32,7% vrednosnog i 54,8% količinskog udela, na pakovanja od 20 komada ‘otpada’ 18,1% vrednosnog i 3,9% količinskog prodajnog udela, pakovanja od 60 komada učestvuju sa 11,4% vrednosne i 10,4% količinske prodaje, dok sva ostala pakovanja – manja (od 15 do 100 komada) i veća (od 120, 200, 272, 400, 450, 500 komada) – participiraju u ukupnoj prodaji ove kategorije proizvoda sa znatno manjim vrednosnim i količinskim procentom prodaje.

Piramida 72

Brend Fresh je već 25 godina poznat kao jedan od lidera na tržištu u proizvodnji papirne galanterije. Fresh salvete predstavljaju jedan od proizvoda po kome je ovaj naš domaći brend naročito prepoznatljiv i omiljen među potrošačima.
One objedinjuju čvstu i jaku teksturu sa mekoćom i prijatnošću za upotrebu. Upravo zbog toga, Fresh salvete su dragocena pomoć svakoj domaćici i svakoj kuhinji, u bilo kojoj prilici. Mogu se koristiti baš svakog dana – tokom pripremanja obroka, užine za školu ili posao, sendviča za put, ili porodičnog ručka.
Neizostavni su deo proslava bilo kog tipa, a koje podrazumevaju svečanu trpezu, kao što su praznici, rođendani, slave, godišnjice, i drugi važni datumi, ali i potpuno neobavezno okupljanje prijatelja. Naročito su omiljene među ženama, kojima dekoracija trpeze i pripremanje proslava uz Fresh salvete, predstavljaju pravo zadovoljstvo.
Fresh salvete su uvek tamo gde su i slavlja, radost, druženje, porodica, dobar ukus, uživanje, opuštanje, tradicija, praznici, gostoprimstvo, gurmanski duh, izleti u prirodu, ili putovanja.
Upravo zbog raznolikosti prilika u kojima se koriste, Fresh salvete postoje u različitim tipovima, bojama i dezenima. Bilo da su jednobojne ili štampane, u širokom asortimanu Fresh salveta, potrošačima su dostupne Fresh Classic salvete za svakodnevnu upotrebu, raspoložive u devet različtih boja. Tematske Fresh Decor salvete su štampane salvete sa interesantnim i veselim motivima za dečije proslave, slave ili druge praznike. Tu su i luskuzne jednobojne Fresh Deluxe i Fresh Premium salvete sa diskretnim i elegantnim šarama za važne svečanosti.
Fresh salvete se mogu pronaći kao jednoslojne, dvoslojne i troslojne, smeštene u pakovanja za manji ili veći broj gostiju.
Fresh salvete su deo svih onih posebnih, najlepših trenutaka koji se pamte.

Soffas Italija/Bevetti

Dragan Trifunović, zadužen za prodaju velikim kupcima:
Na tržištu Srbije smo prisutni sa brendovima Regina i Forest, s tim da će u toku ove godine brend Forest preći pod brend Regina. U pitanju su jednoslojne, dvoslojne i troslojne salvete, redovan i sezonski asortiman.
Salvete sa najboljom prodajom, izuzev sezonskih, su Provence salvete – dvoslojne salvete koje se prodaju u ‘mixu’ boja sa jednim bar kodom. Najveća prodaja se beleži u supermarketima i u hipermarketima. Prodaja redovnog asortimana je očuvana uprkos uvođenju sezonskih salveta koje donose veoma veliki rast celoj grupi.
Kao što sam već spomenuo, radi se na celokupnom prelasku sa Forest salveta pod brend Regina, pa se samim tim očekuje zamena ambalaže proizvoda. Uvođenjem Forest salveta pod brend Regina dobijamo proizvode i u nižoj cenovnoj kategoriji, tako da ćemo ubuduće pokrivati veći deo potreba potrošača kada je o salvetama reč.