Tunjevina u konzervi

6650_106

POSNO, ZDRAVO i UKUSNO

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.23, april 2006.)

Naizastupljenije marke, poređane po abecednom redu: Iska, La Perla, Mistral i Rio Mare.

Za vreme posta, potrošnja ribe na našem tržištu naglo raste. Među raznim vrstama i oblicima ribe koji su nam dostupni, naročito je popularna tunjevina u konzervi, zbog mogućnosti brze pripreme jednostavnih i zdravih, a ukusnih obroka. Ovaj proizvod se na našem tržištu pojavljuje u raznim varijantama i pod različitim robnim markama.

Iska (Hi d.o.o.)
Hi d.o.o. je generalni uvoznik robne marke Iska i svojim proizvodima snabdeva celokupno tržište Srbije, kako ističu u ovoj kompaniji. “Mi smo tunjevinu u konzervi počeli da radimo 2001. godine, i tada je naš udeo na tržištu beležio visoku stopu rasta. Sada se procenat rasta ustalio, pa je 2004, na primer, bio 60 odsto veći u odnosu na prethodnu godinu. Prošle godine je zabeležen rast od 30 odsto u odnosu na 2004, pri čemu treba imati u vidu da smo 2004. godine počeli da radimo tunjevinu ‘na potez’ koja je skuplja. Najtraženija je Iska tuna komadići od 185g, a tuna komadi, takođe od 185g, ima iz godine u godinu sve veći udeo u našoj prodaji. Sem toga, jedini na tržištu imamo u ponudi i tunu komad u vodi”, kaže Ivan Herak, direktor i vlasnik firme Hi d.o.o. Kao konkurentski proizvod, Herak izdvaja marku La Perla. Herak ističe da je njegova firma na tržištu prisutna tek četiri godine, i da je, imajući to u vidu, zadovoljan trenutnom pozicijom koju zauzima.

La Perla (Ducla Trading)
Uvoznik brenda La Perla za našu zemlju, kao i generalni zastupnik za sve bivše jugoslovenske republike i Bugarsku, je preduzeće Ducla Trading. Po rečima Zorana Borovnjaka, komercijalnog direktora ove firme, u poslednjih nekoliko godina evidentan je finansijski rast i rast obima prodaje tunjevine, naročito od prošle godine, kada je asortiman znatno proširen, a broj promotivnih aktivnosti povećan. Poseban efekat na tržište, imao je, prema njegovom mišljenju, prelazak na ‘easy open’ sistem. “Po asortimanu, prodatim količinama i broju velikih kupaca, La Perla tunjevina na srpskom tržištu ima dominantan položaj i njeno učešće, na osnovu navedenih parametara, iznosi oko 55 odsto”, smatra Borovnjak. Brend La Perla obuhvata tunjevinu komad od 95 i 170g, tunjevinu komad u povrću od 170g, tunjevinu fileti u maslinovom ulju od 225g, tunjevinu pizza komadi od 175g, kao i mnoge druge varijante i pakovanja. Najpopularnija su manja pakovanja – od 95 i 175g, a posebno tunjevina komadići od 170g. Sve traženija su ‘multipak’ pakovanja, koja se prodaju po popularnim cenama, kažu u Ducla Tradingu. Borovnjak kaže da je konkurencija na domaćem tržištu evidentna, ali da se niko ne izdvaja po asortimanu, kvalitetu i količini prodaje, tako da Ducla trading za sada ne oseća smanjenje tržišnog učešća. “Kao i prošle godine, i ove godine planiramo da uvedemo nekoliko novih artikala na tržište, pre svega na bazi maslinovog ulja i sopstvenog soka”, najavljuje komercijalni direktor Ducla tradinga.

Mistral (Delta maloprodaja)
Vlasnik tunjevine Mistral je Delta maloprodaja, koja je do skoro imala i tunjevinu u konzervi pod brendom Adut. Ta marka još uvek je prisutna na našem tržištu, ali u drugim kategorijama. Tunjevina Mistral, po podacima kojima Delta raspolaže, pokriva 42 odsto tržišta Srbije i Crne Gore, a njen finansijski i fizički udeo u 2005. godini beleži porast od oko 40 odsto, u poređenju sa 2004. godinom. U Delti smatraju da je ovakav porast rezultat dobrog kvaliteta najvećeg svetskog proizvođača Thai Uniona, ali i razvijanja brenda kroz marketinške aktivnosti. Mistral Tunjevina postoji u dve varijante – komadići i komadi, a najpopularnije je pakovanje od 185gr. U pripremi je širenje asortimana različitim ukusima, a u skladu sa ovdašnjim trendovima i navikama u ishrani. U ponudi je ‘multipak’ pakovanje, kao ekonomično rešenje za potrošače. Kao glavne konkurente, u Delti vide La Perlu i Isku. Tunjevinu za sada ne izvoze, ali kažu da je sa širenjem Delta maloprodaje na regionalnom nivou, sasvim izvesno da će se i Mistral pojaviti na drugim tržištima.

Rio Mare (Taktik)
Upreduzeću Taktik, koje distribuira tunjevinu Rio Mare, kažu da zbog nedostatka kvalitetnih statističkih podataka ne mogu da preciziraju koliki deo tržišta pokrivaju, ali da su prisutni u svim maloprodajnim lancima i da je njihov finansijski i fizički udeo u porastu, otprilike oko 30 do 40 odsto godišnje. “Mi radimo već 11 godina i na tržištu tunjevine držimo segment premijum brenda. Od konzerviranih tunjevina, najtraženija je multipak 3+1 tunjevina u maslinovom ulju 4x80gr. Kako Rio Mare uvek ima novine, ove godine ćemo uvesti tunu u maslinovom ulju 4x120gr i tunjevinu za testenine sa paradajzom i bosiljkom”, kaže Milenko Vuković, direktor i vlasnik firme Taktik. Kada je konkurencija u pitanju, Vuković smatra da tržište može da se podeli na grupu kvalitetnih (većinom evropskih) i manje kvalitetnih proizvoda (mahom azijskih). Prema njegovom misljenju, na domaćem tržištu kvalitetne konzervisane tunjevine, proizvodi Rio Mare nemaju ozbiljniju konkurenciju.

Pripremila: Marija Šmit