Testenina (novembar 2024, NIQ)

NIQ analiza: TRENDOVI POTROŠNJE TESTENINE U SRBIJI

Vrednosna prodaja beleži rast od 2%, a količinska od 1,6%. I količinska i komadna prodaja ostvaruju rast u svim regionima Srbije, osim na jugoistoku gde obe beleže pad, pokazuju podaci NIQ-a.

Analizira: Ana Nikolić, Client Service Executive, NielsenIQ

Testenina je jedan od najomiljenijih i najkorišćenijih proizvoda u globalnoj ishrani. Bilo da su u pitanju špagete, penne, fusili ili ravioli, tržište testenine pokazuje stalnu potražnju i dinamične promene koje proizvođači moraju pažljivo pratiti. S obzirom na brzinu kojom se menjaju potrošačke navike, inovacije u proizvodnji i konkurenciju na tržištu, istraživanje tržišta testenine postalo je ključni alat za donošenje strateških poslovnih odluka.
Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period novembar 2023 – oktobar 2024, vrednosna prodaja u Srbiji pokazuje neznatno veći rast od količinske u odnosu na isti period godinu dana ranije. Vrednosna prodaja ima rast od 2%, dok količinska beleži rast od 1,6%. I količinska i komadna prodaja ostvaruju rast u svim regionima Srbije, osim na jugoistoku gde obe beleže pad.

Po regionima
Kada je reč o vrednosnoj prodaji po regionima, Vojvodina je zaslužna za 32,2% udela, Beograd za 30,6%, jugoistočna Srbija ima 22% učešća, a zapadna Srbija 15,2%.
Ukoliko pogledamo količinsko učešće, Vojvodina beleži 32,8%, Beograd 26,8%, jugoistočna Srbija 23,7%, a zapadna Srbija 16,7%.

Po kanalima prodaje
Hiper i super marketi imaju najveći rast (5,6%) i uvećali su svoje učešće u vrednosnoj prodaji u odnosu na isti period godinu dana ranije. Svi ostali takođe beleže rast, dok male prodavnice ostvaruju znatan pad i u količinskoj i u vrednosnoj prodaji, od preko 11%.
Najveći udeo u prodaji testenine beleži hiper/super kanal i to 46% po vrednosti. Na drugom mestu su velike i srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 40,7%, dok je učešće malih prodavnica 13,3%. Što se tiče količinske prodaje situacija je veoma slična: hiper/super kanal beleži udeo od 43,9%, velike i srednje prodavnice od 42,7%, dok male prodavnice imaju udeo od 13,4%.

Po tipu testenine
Količinski najprodavanije su špagete sa 14,5% udela, sledi fusili sa preko 12,7%, pa makarone sa 8,7% i penne sa 7%.

Po veličini i vrsti pakovanja
Po veličini pakovanja, količinski najprodavanije pakovanje je od 400g (37,7%), sledi pakovanje od 500g (28,5%), dok pakovanje od 350g zauzima treće mesto (13,8%). Prema vrsti pakovanja, najprodavanija je testenina u kesi sa 88,9% udela, sledi testenina u kutiji sa 9,7%, dok ostala pakovanja imaju neznatan udeo (manji od 1%).

Po tipu brašna
Najprodavanija je testenina od celog zrna pšenice (49,7%), zatim testenina od integralnog pšeničnog brašna (25,7%) i potom testenina od belog pšeničnog brašna (18%).

Vodeći igrači
Top pet proizvođača koji na tržištu ostvaruju 86% količinske prodaje (poređani po abecednom redu) su: Barilla, Danubius, Kikindski mlin, PT Indofood, Žitopromet mlin i privatne robne marke.

Potrošačke navike
S obzirom na značaj ove industrije, proizvođači testenine moraju redovno da prate promene u potrošačkim navikama, kako bi unapredili proizvode i održali konkurentsku prednost. Istraživanje tržišta može pomoći da se uoče ključni faktori koji oblikuju potražnju, uključujući sezonske fluktuacije, ekonomske prilike i trendove u zdravoj ishrani.

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 222, novembar 2024)