TESTENINA

FokusTestenina

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 138, maj 2016)

OMILJEN RUČAK

Najveći količinski udeo u prodaji kategorije testenine beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 52%. Kroz kanal velikih radnji proda se 31% kategorije, a za njima slede male radnje sa 17%, pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period februar 2015-januar 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 38% kategorije testenine, u Beogradu 29%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 17%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 16%. Najveći količinski udeo u prodaji kategorije testenine beleže hipermarketi i supermarketi - u posmatranom periodu taj udeo iznosi 52%. Kroz kanal velikih radnji proda se 31% količina testenine, a za njima slede male radnje sa 17%. Kroz kanal kiosaka i paviljona se proda oko 0,1% kategorije. Bez promocije se proda 97,9% količina testenine, a na promociji 2,1%. Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Danubius, Kikindski Mlin, Mitsides Point, Žitopromet Mlin i proizvođači privatnih robnih marki zbirno. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Danubius, La Perfetta, Panona, Sentella i privatne robne marke zbirno.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Junior Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta testenina u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od juna 2015. do januara 2016. godine. Kupovina testenina od strane domaćinstava u Srbiji je u posmatranom periodu opala u odnosu na period jun 2014-januar 2015, iako se baza kupaca proizvoda iz ove kategorije povećala na 86% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji. Na domaćem tržištu prisutno je oko 90 kompanija koje u svojoj ponudi imaju razne proizvode iz kategorije testenina, sa ukupno oko 100 brendova, od kojih vodećih pet ’zauzima’ oko 60% količinskog učešća u ukupnim kupovinama. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Danubius, Fidelinka, La Perfetta, Panona i Sentella. Među navedenim vodećim brendovima, najveću lojalnost kupaca zavredio je Danubius, čiji su kupci 35% svoje potrošnje na kategoriju testenina usmerili upravo ka ovom brendu. Slede Sentella sa 23%, Fidelinka sa 22% i Panona sa 21%, dok je lojalnost kupaca brenda La Perfetta u posmatranom periodu iznosila 16%. Testenine se najviše kupuju u minimarketima, koji ‘zauzimaju’ trećinu tržišta kategorije kada je u pitanju kupovina za potrebe domaćinstava. Sa 28% i 27% količinskog učešća zastupljeni su supermarketi i tradicionalne prodavnice, dok preostali deo tržišnog učešća odlazi pre svega na velike formate – hipermarkete i, u mnogo manjoj meri, cash and carry objekte. Kupovina na promocijama je u kategoriji testenina zastupljena sa 19% količinskog tržišnog učešća i beleži rast u odnosu na ranije periode. Trgovačke marke testenina su solidno zastupljene u ukupnoj potrošnji ove kategorije, sa količinskim učešćem od 12% u analiziranom periodu. Primetan je trend opadanja tržišnog učešća trgovačkih marki u kategoriji testenina.

Danubius

Milena Šošo, menadžer za marketing i razvoj:

Kompanija Danubius u svom portfoliju nudi različite kvalitetne testenine konkurentne na tržištu. Sve testenine su posne, bez dodatka jaja, samim tim bez holesterola, i proizvode se od najkvalitetnije pšenične krupice. Proizvodi se i testenina obogaćena vitaminima A i D3, durum i integralna durum testenina. Durum testenina se proizvodi od specijalne italijanske durum krupice dok se integralna durum testenina proizvodi od integralne durum krupice, takođe italijanskog porekla. Uz najmoderniji pogon za testenine koji je uveden 2014. godine imamo mogućnost da potrošačima ponudimo najbolje od pšenice, a unapređenjem tehnologije uspevamo da iz meseca u mesec povećavamo kapacitete proizvodnje. Naša kratka testenina pakuje se u kesice od 400g, duga testenina od 500g, osim vitaminizirane špagete koja se pakuje u 400g. Motana testenina durum fidelini nido pakuje se u 250g, a ostala motana testenina u 400g. Prema podacima Nielsen istraživanja najznačajniji podsegment tip paste je kratka testenina, pa se ovaj trend uočava i u prodaji Danubiusa. Podaci prodaje u 2015. godini sugerišu da je najprodavaniji artikl vitaminizirana sečena makarona u pakovanju od 400g, potom vitaminizirana špageta od 400g, vitaminizirani radijator 400g, čipkasti rezanac od 500g i fida gnezdo od 400g. Najveći prodajni značaj imaju veliki trgovinski objekti gde se može naći celokupan asortiman naših proizvoda. U protekle dve godine beležimo rast prodaje durum testenine koja će nam biti prioritet i u narednom periodu s obzirom na to da su potrošači zainteresovani i za drugačiji proizvod od ‘regularnih’ testenina. Celokupna prodaja u odnosu na protekle dve godine raste, što se zaključuje iz količinskog udela Danubiusa na tržištu koji je trenutno ubedljivi lider sa 24,9% prema Nielsen* istraživanju za period DJ2016. Ponosimo se našim prodajnim timom koji postiže odlične rezultate. Aktivnosti za poboljšanje prodaje zasnivaju se na trade marketingu. Organizujemo različite akcije i promocije uz poklone potrošačima, a reagujući na njihove sugestije planiramo i redizajn pakovanja. Takođe razmišljamo o proizvodnji novih oblika koji bi našim potrošačima bili interesantni. Želimo da budemo što upečatljiviji, ali i dalje prepoznatljivi kao brend sa jednovekovnom tradicijom. Smatramo da imamo veoma lojalne potrošače koji nas prepoznaju po kvalitetu, a gradeći dobar imidž na društvenim mrežama, sve više stičemo i nove, mlađe potrošače. * Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za kategoriju Suvih testenina (Dry pasta) izveštavano količinsko učešće kompanije Danubius za period DJ2016 iznosilo je 24,9%.

Mitsides Point

Jovana Nedeljković, Brand Coordinator:

Brend Panona predstavlja najveću snagu kompanije Mitsides Point, a čine ga sušena testenina i brašno Panona, kao i sveža i sušena testenina Panona Durum (Panona premijum kvaliteta proizvedena od 100% italijanske durum krupice). Sušena testenina Panona i Panona Durum dostupna je u ambalaži od 400g. Sveža testenina Panona Durum dostupna je u pakovanjima od 250g i 500g. Sa ciljem dodatnog benefita za potrošače imamo pakovanja sa 20% gratis proizvoda, kao i porodična pakovanja. Panona testenina se proizvodi od merkantilne pšenice mekog zrna sa panonskih polja uz dodatak italijanske durum pšenice koja onemogućava raskuvavanje. Ovo je ujedno konkurentska prednost Panona testenina. Panona proizvodi imaju optimalan odnos cene i kvaliteta, što kupci prepoznaju. Osim toga, posna je, hranljiva i ukusna. Testenine Panona Durum proizvode se isključivo od najkvalitetnije italijanske durum krupice. Kvalitet ove testenine ne zaostaje za kvalitetom koji nude italijanski proizvođači. Ovo je Panona premijum linija proizvoda. Zadovoljavaju najviše standarde zdrave ishrane, s idealno izbalansiranim odnosom proteina i ugljenih hidrata. Sveže testenine su prisutne pod brendom Panona Durum Fresh. Na toj liniji proizvode se ravioli sa šunkom, sirom i mesom, tortelini sa šunkom i lazanje vrhunskog kvaliteta, od svežih, domaćih jaja. Prednost naših kora za lazanje je to što su spremne za dalju pripremu bez prethodne termičke obrade, a koristeći našu punjenu testeninu – ceo ručak je gotov za samo 8 minuta. Ovog proleća Panona donosi pozitivne promene i modernizaciju vizuelnog identiteta ambalaže. Redizajn Panona testenine karakteriše novi evolutivni logo, kao i intenzivniji ton crvene boje, koja asocira na dobar ukus i otvara apetit. Ambalaže za Panona Durum testenine su zadržale prepoznatljivu Durum pink boju, pretrpele su radikalniji redizajn i na taj način su se osim kvalitetom i vizuelno približile italijanskim testeninama. Na sve nove ambalaže apliciran je lik mlade žene u nošnji, koja nosi pšenicu i simbolizuje plodnost zemlje. Naši proizvodi zauzimaju veoma značajno mesto u svim prodajnim objektima ključnih kupaca u regionu, ali i u manjim tradicionalnim prodavnicama širom Srbije. Proizvode plasiramo u preko 3.000 malih tradicionalnih objekata, ali i u preko 1.000 objekata većih formata ključnih kupaca. Više od 50% proizvodnje namenjeno je izvozu. U cilju postizanja što boljih prodajnih rezultata prilagođavamo se potrebama
tržišta i potrošača. Posebnu snagu kompanije Mitsides Point predstavljaju prodajni timovi koji osim o samom plasmanu brinu i o uređivanju primarnih i sekundarnih prodajnih pozicija, sprovode periodične prodajne akcije i degustacijama i promotivnim pogodnostima u vidu poklona animiraju krajnje potrošače. Veoma dobre prodajne rezultate daje učešće u lifletima i mix&match akcijama. Najprodavaniji proizvodi su Panona sušene testenine zbog odličnog odnosa niske cene – pristupačne najvećem broju potrošača i odličnog kvaliteta za ponuđenu cenu. Ubedljivo najprodavaniji oblici Panona testenine na tržištu Srbije su: špagete, spirala, kosi makaron i orhideja. Osim proizvoda koje plasira pod sopstvenim brendom kompanija Mitsides Point je poznata kao proizvođač mnogih robnih marki, na domaćem i inostranom tržištu.