Suvomesnati proizvodi

11121-suvomensnato

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 191, oktobar 2021)

 

SUVOMESNATI PROIZVODI NA TRŽIŠTU SRBIJE

 

Suvomesnati proizvodi na tržištu Srbije u periodu od septembra 2020. do avgusta 2021. godine najveću vrednost prodaje imaju u kanalu hipermarketa i supermarketa (preko 300m²). 

 

Retail Zoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata glavne tipove prodajnih objekata (supermarkete i hipermarkete (>300m²), srednje i velike radnje (od 40 do 300m²), male radnje (<40m²), kioske i benzinske pumpe), čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke na osnovu kojih se izrađuju izveštaji dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz Retail Zoom panela, što je više od 4.000 objekata.

Evropska industrija mesa i prerađevina na prekretnici

Prema izveštaju Evropske komisije, čini se da je industrija mesa i prerađevina na prekretnici. Naime, nakon godina stabilnog rasta do 2019, u periodu od 2020-2030. predviđa se blagi pad (2,3%). Izuzetak su Poljska i Španija. Marže su slabe, a potrošači prelaze na nove proizvode i trendove. Kada se pogleda od zemlje do zemlje, razlika u nivoima profitabilnosti je bila ogromna. Poljske kompanije su, na primer, bile u mogućnosti da održe profitne marže kroz kombinaciju manje strogih propisa i nižih troškova radne snage. Nasuprot tome, industrija u Španiji je pokazala impresivne nivoe profita uglavnom zbog fokusa na stavke sa dodatom vrednošću koje se ne proizvode na drugim tržištima. Ovo sugeriše da postoji više načina da se preduzeća u sektoru mesa vrate na povoljnije nivoe profita. Najmanje profitabilna vrsta mesa je svinjsko meso, dok su živinska mesa veoma profitabilna. Ipak postoje razlozi za optimizam, a to je retail scena koja je ostala otporna i u vreme COVID-19 krize. Fokus na klasične retail kanale, kao i onlajn personalizovana ponuda mogu biti ključni za ovu industriju.

Na srpskom tržištu zabeležen rast

Kada govorimo o tržištu svežeg mesa (na meru i pakovanog) u Srbiji, kroz Retail Zoom panel (hiper/super marketi, velike/srednje radnje, male radnje) zabeležen je rast količinske prodaje od 7%, dok je vrednosno kategorija rasla 4% u periodu od septembra 2020. do avgusta 2021. u odnosu na isti period godinu dana ranije. Za postignuća ove kategorije najznačajnije su bile različite vrste svinjskog mesa.

Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće suvomesnatih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije od septembra 2020. do avgusta 2021, a u odnosu na isti period godinu dana pre (od septembra 2019. do avgusta 2020) kategorija suvomesnatih proizvoda je zabeležila rast od 5% u prodajnoj vrednosti, a u prodatim količinama od 4%.

Po segmentima

Gledano po glavnim segmentima: dugotrajni suvomestani proizvodi nose 18% količina, a 34% vrednosti cele kategorije i rastu 5% i količinski i vrednosno, dok polutrajni suvomesnati proizvodi čine 82% količina, 66% vrednosti cele kategorije i rastu 3% količinski, a 5% vrednosno u odnosu na posmatrani prethodni period.

Od dugotrajnih proizvoda, trajne suve slanine bleže pad od 6% količinski i 2% vrednosno, trajna suva mesa (pečenica svinjska i goveđa, suvi vrat, buđola…) rastu 13% količinski i vrednosno, dok fermentisane suve kobasice rastu 3% količinski i 2% vrednosno, u odnosu na godinu dana ranije.

U segmentima polutrajnih suvomestnatih proizvoda, polutrajne slanine (barene, hamburške…) rastu 1% količinski, viršle padaju 4% količinski i vrednosno, polutrajne kobasice (roštiljske, domaće, berlinske…) rastu 4% količinski i 3% vrednosno, šunke (stišnjene šunke, prsa, pizza…) rastu 9% količinski i 8% vrednosno, polutrajni dimljeni proizvodi (pečenice, butkice, rebra,…) rastu 19% količinski i vrednosno, salame (alpske, posebne, mortadele…) rastu 3% vrednosno, u odnosu na godinu pre.

Po regionima

Proteklih godinu dana, od septembra 2020. godine do avgusta 2021. godine, najviše suvomestantih proizvoda je prodato u regionu Beograd, 34% vrednosno i 29% količinski. U regionu Sever je prodato 25% količina, što je 24% vrednosne prodaje. Region Istoka generiše 33% prodajne količine, ali 29% prodajne vrednosti. Ostatak prodaja dolazi iz regiona Zapad.

Po kanalima prodaje

Kanal supermarketa i hipermarketa beleži rast u proseku od 2% prodaje i generiše najveću vrednost prodaje za suvomesnate proizvode sa učešćem od 47%, dok u količinama to iznosi 40%. Primat u prodaji količina suvomesnatih proizvoda preuzima kanal velikih i srednjih radnji sa 42%, dok to iznosi 38% vrednosno posmatrano. Ovaj kanal raste u proseku 6% (vrednosno i količinski). Preostale prodaje dolaze iz kanala malih radnji, 18% količinski i 15% vrednosno, a ovaj kanal raste 3% količinski i 8% vrednosno.

Vodeći igrači

Vodećih pet proizvođača u kategoriji suvomesnatih proizvoda u periodu od septembra 2020. godine do avgusta 2021. godine (poređani po abecednom redu), vrednosno posmatrano su: Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj, Yuhor i Zlatiborac.