(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 191, oktobar 2021)
VREDNOSNA PRODAJA NAJVEĆA JE U BEOGRADU
U vezi sa kanalima preko kojih čokoladne bombone-bombonjere (praline) stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica i kiosaka i paviljona, u malim prodavnicama zabeležen je najveći rast vrednosne (44,7%), količinske (33,5%) i komadne (28,3%) prodaje ovih proizvoda u odnosu na prethodno posmatrani period.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Svuda u svetu, kao i u Srbiji, postoje razni tipovi i varijante bombonjera, da zadovolje svačiji ukus. Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period septembar 2020 – avgust 2021, u Srbiji je uočljiv vrednosni rast prodaje čokoladnih bombonjera od 26%, količinski od 39,6% i komadni od 30,9% u odnosu na prethodno posmatrani period.
Po kanalima prodaje
Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih bombonjere stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica i kiosaka i paviljona, u malim prodavnicama zabeležen najveći rast vrednosne (44,7%), količinske (33,5%) i komadne (28,3%) prodaje ovih proizvoda u odnosu na prethodno posmatrani period.
Najveće učešće u prodaji imaju hiper i super marketi sa skoro polovinom udela u ukupnom prometu, tačnije 48%. Slede velike i srednje prodavnice sa učešćem od 33%, male prodavnice sa 15,9%, dok kiosci i paviljoni imaju učešće od svega 3%.
Po regionima
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih bombonjera najveća je u Beogradu (36,6%), potom u Vojvodini (23,9%), pa u jugoistočnoj Srbiji (22,8%), a najmanja je u centralno-zapadnoj Srbiji (16,6%).
Po tipu i veličini pakovanja
U analizu prodaje čokoladnih bombonjera uključena je i njihova podela po tipu pakovanja: kutije/boxes učestvuju sa 62,9%, kesice/bags sa 29,7%, a ‘kadice’/tubs sa 5,1% u ukupnoj prodaji.
Ako posmatramo veličinu pakovanja, najdominatnije je pakovanje od 200g sa učešćem od 17,6%, potom od 150g sa učešćem u prodaji od 11,5%, pa 300g sa udelom od 10,4%. Ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji.
Vodeći proizvođači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima čokoladnih bombonjera, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Ferrero, KDV, Kraš, SL Takovo i Štark. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 60% vrednosnog i 50% količinskog udela u ukupnoj prodaji čokoladnih bombonjera na srpskom tržištu u analiziranom periodu.