SUVOMESNATI PROIZVODI

(tekst je objavljen u Progressive magayinu br. 211, oktobar 2023)

SUVOMESNATI PROIZVODI NA TRŽIŠTU SRBIJE

U periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. godine suvomesnati proizvodi na tržištu Srbije najveću vrednost i količine prodaje ostvaruju u kanalu hiper i super marketa (preko 300m²).

Retail Zoom istraživanje

TRENDOVI I GLAVNI IZAZOVI
Očekuje se da će evropsko tržište prerađenog mesa imati kontinualnu stopu rasta (CAGR) od 2,47% tokom predviđenog perioda (2022-2025). Predviđa se i da će tržište biti vođeno porastom potrošnje belog mesa, odnosno živine, a zatim svinjetine i govedine. Iako je popularnost veganske ishrane u porastu, očekuje se da će premijumizacija prerađenog mesa povećati maloprodaju. Brz rast sektora e-trgovine takođe će pomoći rastu tržišta nudeći široku lepezu mesnih grickalica za onlajn kupovinu. Užurbani način života u EU diktira trend sve manjeg spremanja obroka od svežeg mesa u kućnim uslovima, pa mesne prerađevine dobijaju na značaju. Sa druge strane, trenutna ratna kriza, rast cena stočne hrane, kao i smanjenje stočnog fonda prouzrokuju velike izazove u industriji mesne prerade. Pošto su i Ukrajina i Rusija ključni proizvođači žitarica, rat rizikuje da dovede do nestašice hrane u zemljama koje su u velikoj meri zavisne od uvoza pšenice.

TRŽIŠTE SRBIJE
Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće suvomesnatih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije od septembra 2022. do avgusta 2023.
Kada govorimo o tržištu svežeg mesa (na meru i pakovanog) u Srbiji, kroz Retail Zoom panel (hiper/supermarket, velike/srednje radnje, male radnje), zabeležen je rast količinske prodaje od 5%, dok je vrednosno kategorija rasla 21% u posmatranom periodu, u odnosu na isti period godinu dana ranije. Ovome je najviše doprineo rast cene u proseku od 15% na svežem i pakovanom mesu u klasičnoj maloprodaji. Dominantne su vrste svinjskog mesa u razvoju ove kategorije.
U periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. kategorija suvomesnatih proizvoda je ostvarila rast od 18% u prodajnoj vrednosti, a u prodatim količinama zabeležen je blagi pad od 1%, u odnosu na razdoblje od septembra 2021. do avgusta 2022.


Po glavnim segmentima
Gledano po glavnim segmentima, dugotrajni suvomesnati proizvodi ‘nose’ 17% količina i 32% vrednosti cele kategorije, i rastu 1% količinski i 20% vrednosno, dok polutrajni suvomesnati proizvodi čine 83% količina, 68% vrednosti cele kategorije i imaju pad od 2% količinski i 17% vrednosno u odnosu na prošlu godinu.
Od dugotrajnih proizvoda, trajne suve slanine beleže količinski pad od 17%, a vrednosni rast od 7%, trajna suva mesa (pečenica svinjska i goveđa, suvi vrat, buđola…) rastu 17% količinski i 26% vrednosno, dok fermentisane suve kobasice padaju 1% količinski i rastu 18% vrednosno, u odnosu na prethodno posmatrani period.
U segmentima polutrajnih suvomesnatih proizvoda, polutrajne slanine (barene, hamburške…) rastu 8% količinski i 34% vrednosno, viršle padaju 8% količinski, polutrajne kobasice (roštiljske, domaće, berlinske…) takođe padaju 7% količinski, šunke (stišnjene šunke, prsa, pizza…) padaju 3% količinski, a rastu 16% vrednosno, polutrajni dimljeni proizvodi (pečenice, butkice, rebra…) padaju 12% količinski, a rastu 8% vrednosno, salame (alpske, posebne, parizeri, mortadele…) rastu 5% količinski i 24% vrednosno, u odnosu na prošlu godinu. Apsolutni vrednosni rast najviše beleže kategorije salame (alpske, posebne, parizeri, mortadele…) sa ukupnom vrednošću od preko 12 miliona evra.


Po regionima
Proteklih godinu dana, od septembra 2022. do avgusta 2023, najviše suvomesnatih proizvoda je prodato u regionu Beograd, 34% vrednosno i 28% količinski. U regionu Sever je prodato 24% količina i 25% vrednosti ukupne kategorije. Region Istoka generiše 33% prodajne količine i 29% prodajne vrednosti. Ostatak prodaja dolazi iz regiona Zapad.

Po kanalima prodaje
Kanal super i hiper marketa beleži najveći apsolutni i procentualni rast, pa je ovo destinacioni kanal za kategoriju mesnih prerađevina. Pored velikog skoka cena mesa, kanal super i hiper marketa i dalje ima najveći nivo promotivnih aktivnosti. Ovaj kanal raste u proseku količinski 1%, a vrednosno 21%. Na ovaj način generiše najveću vrednost prodaje za suvomesnate proizvode sa učešćem od 50%, dok u količinama to iznosi 44%. Kanal velikih i srednjih radnji generiše 39% prodatih količina kategorije, dok to iznosi 36% vrednosno posmatrano. Ovaj kanal u proseku pada 2% količinski, a raste 17% vrednosno. Preostale prodaje dolaze iz kanala malih radnji, 17% količinski i 14% vrednosno – ovaj kanal raste 9% vrednosno, dok su količine u padu 6% u odnosu na isti period godinu dana ranije.


Vodeći igrači
Vodećih pet proizvođača u kategoriji suvomesnatih proizvoda u periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. godine (poređano po abecednom redu), vrednosno posmatrano su: Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj, Yuhor i Zlatiborac.