Supe

FokusSupe

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 155, februar, 2018)

BLAGI RAST VREDNOSNE PRODAJE

Kada se radi o prodaji prema tipovima objekata, ubedljivo najviše supe se proda u hiper/super marketima (47%). Slede velike prodavnice (32%) i male prodavnice (21%), pokazuju podaci Nielsena.

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Account Executive:

Među okrepljujućim napicima, supa definitivno zauzima važno mesto u potošačkim korpama. Brzo se priprema, pristupačna je i odlična kada nemamo vremena za pripremu domaće supe - što je sve češći slučaj u ubrzanom okruženju u kojem živimo. O trendu prodaje supe u Srbiji govore Nielsen podaci u periodu od oktobra 2016. do septembra 2017. godine. U odnosu na isti period godinu dana ranije, vrednosna prodaja supe je porasla za 0,7%, dok je količinska prodaja opala za -2%, a komadna za -0,7%. Količinska prodaja je najviše opala u zapadnoj Srbiji, a
najmanje u Beogradu. Kada je reč o procentualnom udelu u količinskoj prodaji gledano prema regionima, količinski se najviše supe proda
u Beogradu (27,5%), a najmanje u zapadnoj Srbiji (22,6%). U jugoistočnoj Srbiji se proda 24,4%, a u Vojvodini 25,6%. Kada se radi o prodaji prema tipovima objekata, ubedljivo najviše supe se proda u hiper/super marketima (47%). Slede velike prodavnice (32%) i male prodavnice (21%). Po vrstama supe, na bistru supu ‘otpada’ 91% od ukupne količinske prodaje, dok na kremastu supu ‘odlazi’ preostalih 9%. Kada se radi o prodaji prema tipovima objekata, ubedljivo najviše supe se proda u hiper/super marketima (47%). Slede velike prodavnice (32%) i male prodavnice (21%), pokazuju podaci Nielsena. blagi rast vrednosne prodaje Prema receptu, 38% od ukupne količinske prodaje ‘otpada’ na Kokošiju supu, 15% na goveđu, a 6% na kokošiju supu sa mesom. Prema veličini pakovanja, najprodavanija su pakovanja od 65 grama i na njih ’odlazi’ 17% od ukupne količinske prodaje. Na drugom mestu je pakovanje od 62 grama na koje ‘otpada’ 13% od ukupne prodaje supe, a na trećem mestu je pakovanje od 58 grama koje čini 11% od ukupne količinske prodaje supe. • Top 5 najvećih proizvođača ‘zauzima’ čak preko 90% od ukupne prodaje supe u Srbiji, a reč je o sledećim kompanijama (abecednim redom): Aleva, Mladost, Nestlé, Podravka i Yumis.

Aleva

Zorana Kepčija Popović, direktor marketinga:

Prozvodnjom dehidrisanih supa i čorbi Aleva je počela da se bavi početkom sedamdesetih godina. Prvi proizvod iz ove kategorije bila je Paradajz čorba. Napravljena po originalnoj recepturi, koja je u najvećoj meri zadržana do danas. Paradajz čorba je brzo postala proizvod koji potrošači vole i po kom nas prepoznaju. Supe zauzimaju važno mesto u našem portfoliju. Aleva je i danas sinonim za mlevenu začinsku papriku, ali je,  zahvaljujući pre svega kvalitetu svojih proizvoda, po potrošaču prilagođenim cenama, zauzela jedno od vodećih mesta na tržištu i kada je reč o nekim drugim kategorijama proizvoda, uključujući supe. Aleva supe su podeljene u dve podgrupe: dehidrisane porodične supe koje su na tržištu prisutne pod brendom Aleva i instant supe Quik. Porodične supe su brojem porcija, odabranim sastojcima i ukusima prilagođene različitim željama i navikama potrošača: A la Baka – za one koji vole ukus bistre domaće supe sa klasičnim rezancima koju pamte iz detinjstva; A la Mama- supe koje rado jedu svi članovi porodice, sa testeninama različitih oblika i različitim kombinacijama povrća koje svakoj supi daju drugačiji,  jedinstveni ukus; A la chef supe namenjene su malo ‘zahtevnijim’ potrošačima: fine krem supe napravljene po recepturama profesionalnih kuvara, koje su odličan izbor za početak ručka, a u nekim prilikama i samostalan obrok. Osnovna karakteristika instant supa Quik je brza i jednostavna priprema bez kuvanja. Ponosni smo što su upravo Quik supe razvile kategoriju instant supa na našem tržištu u kojoj smo i dalje lideri. Osim klasičnih krem i bistrih supa, unutar ove podgrupe postoje i Quik Vita + supe sa funkcionalnim dodacima, kao i Quik Natur supe bez aditiva. Prateći dešavanja na tržištu, a u skladu sa očekivanjima, željama i potrebama potrošača, nastojimo da u svim cenovnim kategorijama budu zastupljena sva tri dominantna ukusa supe: goveđa, kokošija i povrtna supa, posebno tražena u vreme posta. Najprodavanije Aleva  porodične supe su Domaća kokošija i Domaća goveđa supa, Kokošija supa sa mesom, Posna supa i naravno, Paradajz čorba. Trend njihovog tržišnog učešća pokazuje da su potrošači prepoznali kvalitet naših proizvoda, koji su pod stalnom, strogom kontrolom naših stručnih kadrova, od prijema do finalizacije. Verujemo da će taj pozitivan trend imati i naše nove supe: Domaća povrtna supa i supa sa testeninom u obliku Štrumpfova namenjena najmlađim potrošačima

Nestlé

Renata Matusinović, izvršni direktor poslovne kategorije kulinarskog asortimana Nestlé Adriatic:

Kompanija Nestlé potrošačima nudi širok asortiman kulinarskih proizvoda, među kojima su raznovrsne supe pod brendovima C i Maggi. Danas na lokalnom tržištu postoji više od 20 različitih proizvođača supa među kojima supe C zauzimaju prvo mesto po prodaji u Srbiji1. Razlozi dugogodišnjeg poverenja naših potrošača su kvalitet proizvoda, tradicija, inovacije i renovacije u ovoj kategoriji. Već ove zime na police nam stižu dve nove supe. Potkategoriju supe sa knedlama obogatiće C pileća supa sa knedlicama sa mesom koja predstavlja izvor proteina i sadrži 5 vrsta začina: peršun, kurkumu, vlašac, mleveni biber, beli luk i tricolore durum pastu, i C povrtna supa sa griz knedlama sa mekinjama i spanaćem koja, pored izvora proteina, pruža i izvor vlakana i sastoji se od čak 28% povrća. Novolansirane supe deo su renoviranog asortimana C proizvoda sa oznakom ’Jednostavno dobro’. Nove supe nude balansiran i hranljiv obrok sa jednostavnim sastojcima kao što su: spanać, kupus,  krompir, paradajz, crni luk, grašak, šargarepa, paškanat, paprika, i sa jedinstvenim sastojcima kao što su pšenične mekinje, proso i leblebije. Ukusi i preferencije lokalnih potrošača imaju veliku ulogu u kreiranju proizvoda. Upravo su lokalni potrošači bili ključni za razvoj novih C supa. Naime, kompanija Nestlé je sprovela istraživanje među više od 2.200 potrošača u regionu, kako bi saznala u kojoj meri čitaju deklaracije proizvoda i na koji način percipiraju sastojke. Kontinuirano unapređujemo C supe tako da one sada sadrže jednostavne i potrošačima
dobro poznate sastojke, poput onih koje mogu da pronađu u svom kuhinjskom ormariću. Naš cilj je da na taj način unapredimo ceo kulinarski asortiman do 2020. godine, dodavanjem sastojaka koje naši potrošači znaju i vole, istovremeno uklanjajući one koje ne prepoznaju i koji im se ne dopadaju. Intenzivno radimo na povećavanju udela povrća, celog zrna žitarica, mahunarki, kao i na smanjenju oli, šećera i zasićenih masnih kiselina u proizvodima, te uklanjanju veštačkih boja. Ovo je veliki iskorak za celu kategoriju, a kojim želimo pomoći potrošačima da priprema jela i uživanje u jelu bude još ukusnije i zdravije. Osnova za rast nam je dugogodišnje poverenje potrošača koje nas stavlja na lidersku poziciju u kategoriji supa na tržištu Srbije, kao i glavna motivacija za dalji rad i kontinuirano obezbeđivanje proizvoda vrhunskog kvaliteta. Naša odgovornost i obaveza kao lidera je inoviranje zahvaljujući stalnim istraživanjima koja sprovodimo i koja predstavljaju osnovu za razvoj naše strategije. Na taj način uspeli smo da izgradimo i održimo dugogodišnje poverenje korisnika. 1Po vrednosnom i količinskom učešću u kategoriji supa na tržištu Srbije u periodu ON16-AS17, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.

Podravka

Stana Popović, marketing direktor, Podravka Srbija:

Iako su prve supe pripremali još stari Egipćani 8.000 godina p.n.e. od korenja biljaka, semenki, mesa i ribe, dok su stari Grci svoje ‘crne supe’, bistre ili guste, pripremali od ječma i mahunarki, srednji vek je u lonac ubacio i meso, te su se još tada jasno izdvajale po recepturi bistre, guste supe s mesom i guste supe bez mesa. Receptura novog veka podrazumevala je smanjen udeo začina, ali je supu definitivno uvrstila u obavezni deo predjela. Kompanija Podravka je daleke 1957. godine odlučila da napravi bum na tadašnjem tržištu i pokrene prvu fabriku dehidriranih supa u regionu. S obzirom na to da spremanje domaće supe zahteva vreme, nova ‘misija’ Podravke bila je da se potrošačima ponudi supa iz kesice koja štedi vreme, a nudi jednako zadovoljstvo i prepoznatljiv ukus. Naravno, misija je uspešno obavljena. Potrošači u Srbiji prvu Podravkinu supu su skuvali još daleke 1958. kada su i lansirane Goveđa supa sa testeninom i Kokošja supa sa testeninom, a danas su na tržištu Srbije u ponudi bistre i krem supe. Podravka supe u kesicama i kockama uspešno se distribuiraju na celokupnom tržištu, sa pokrivenošću  svih značajnih prodajnih mesta. Tržišni udeo Podravka supa u kesicama je već niz godina u laganom i stalnom porastu, te ovaj brend iz godine u godinu beleži značajni rast prodaje. Podravkin najpoznatiji i najprodavaniji proizvod na tržištu Srbije, kao i na tržištima u celom regionu, je i dalje Kokošja supa sa testeninom, u narodu poznata kao ‘Pevac’ supa. Kokošja supa na kojoj je i zaštitni znak cele kompanije, petao, se prodaje na oko četrdeset
tržišta, na svim kontinentima. Veoma smo ponosni na to, kao i na činjenicu da ove godine obeležavamo šezdeset godina njene proizvodnje.
U želji da uvek budemo u skladu sa trendovima u kulinarstvu, kao i načinom života, neprekidno radimo na inoviranju svih naših proizvoda. Sa novom recepturom bez dodatnih pojačivača ukusa, potvrđujemo da neprekidno osluškujemo navike i afinitete potrošača, kao i da tragamo za novim ukusima.

Swisslion-Takovo

Poslovni sistem Swisslion-Takovo, služba marketinga:

U okviru poslovnog sistema Swisslion- Takovo, supe i koncentrate za supe proizvodi Kompanija Takovo, koja predstavlja brend sa tradicijom i sinonim za kvalitet. Supe koje proizvodimo su podeljene u dve kategorije: bistre supe i krem supe, a pakuju se u kesice predviđene za četiri tanjira i smanjeno pakovanje za tri tanjira. Koncentrati se proizvode u pakovanjima od 4x22g i 2x22g. Prilikom proizvodnje upotrebljavamo sirovine vrhunskog kvaliteta od renomiranih dobavljača iz Evrope. Ono na šta posebno stavljamo akcenat je da naši proizvodi imaju smanjen sadržaj masti i visoko učešće sušenog povrća. Kada su u pitanju supe u kesici, najbolje se prodaju kokošja i goveđa bistra supa i to u malim trgovinskim radnjama. Što se koncentrata za supu tiče, prodaja kokošje i goveđe supe je na približno istom nivou, dok je veće pakovanje od 88g prodavanije od pakovanja od 44g. Proizvodni kapaciteti za ove artikle su u toku cele godine maksimalno iskorišćeni, a prodaja iz godine u godinu beleži rast. Kada su u pitanju koncentrati za supu, mi smo jedan od lidera na domaćem tržištu. Kada je reč o novitetima, proizvod koji je u pripremi i koji uskoro očekujemo na tržištu je Đačka supa, namenjena našim najmlađim potrošačima. Kada je o konkurenciji reč, dugi niz godina Takovo je simbol kvaliteta i u naše proizvode potrošači imaju veliko poverenje. To se ne postiže lako, ali kada se jednom dostigne, konkurencija ne može bitnije da utiče na poslovanje i prodaju, a poslovni sistem Swisslion- Takovo, čiji je ova kompanija deo, daje nam ogromnu snagu na tržištu.

Yumis

Marina Milojević, marketing koordinator:

Kompanija Yumis tržištu nudi širok asortiman bistrih i krem supa. Kategorija krem supa nedavno je proširena linijom premijum supa proizvedenih po najnovijim recepturama i u skladu sa svetskim trendovima - supa od spanaća, supa od pečurke sa vlašcem, krompir supa sa prazilukom. Yumis je zadržao standardnu gramažu supa od 65g i istovremeno plasirao i pakovanje za porodice sa manjim brojem članova i supice za dvoje, što nas izdvaja od konkurenata. Takođe, kompletna proizvodnja, počev od bujona, radi se po originalnoj Yumis recepturi, što Yumis supama daje tradicionalno pikantan ukus i prepoznatljivost na tržištu. Yumis supe se prodaju na više od 5.000 istovarnih mesta, jednako su zastupljene i na policama KA, lokal KA i TT kupaca. Kontinuiranom marketing podrškom i učešćem u redovnim akcijama trudimo se da, u saradnji sa svim kanalima prodaje, pružimo konstantni benefit krajnjim potrošačima. Iz godine u godinu beležimo stabilan rast prodaje, kako na domaćem, tako i na ino tržištu. Ravnomerno rastu sve kategorije, što nam je veoma bitno. Kompletan redizajn kategorije supa, na šta smo jako ponosni, urađen je pre dve godine, time je postignuta apsolutna prepoznatljivost Yumis supa na polici. Asortiman krem supa je, krajem prošle godine, dopunjen supom sa krompirom i prazilukom,  sa pečurkom i vlašcem, spanaćem. Trenutno smo u finalnoj fazi razvoja novih
bistrih supa, u tri ukusa – kokošja, goveđa, posna, potpuno novog modernog dizajna, i gramaže prilagođene najnovijim zahtevima tržišta (40g). Takođe, radi se i na redizajnu supe u kocki, kategorije koja ima veliki potencijal i rastući trend u poslednje vreme. Pored postojeće gramaže od 40g, plasiraćemo i 80g – kokošju, posnu i goveđu. Trudimo se da pratimo svetske trendove u svim fazama razvoja, što potvrđuje nova mašina koja će značajno povećati proizvodne kapacitete i optimizovati proces proizvodnje, a svetski dizajn kocki će osvajati sa polica. Nama je na pvom mestu zadovoljan kupac. Prvenstveno je bitno da proizvedemo proizvod vrhunskog kvaliteta koji očekuju krajnji potrošači, da podržimo naše kupce kroz kompletan marketing mix, da svetske rendove primenimo kroz celokupno poslovanje i na taj način optimizujemo proizvodnju, kako bi proizvod ponudili po pristupačnoj ceni. Po istraživanju GfK, količinsko učešće Yumis supa na tržištu Srbije u 2015. je bilo 24%.

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Junior Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta supa u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od novembra 2016. do oktobra 2017. godine. Procenat domaćinstava koja su bar jednom kupila ovu kategoriju za posmatranih godinu dana iznosio je 85% i nije se značajnije promenio u odnosu na godinu dana ranije. Učestalost njihovih kupovina supe se nije menjala, ali je porast prosečnih cena doneo rast vrednosti kategoriji supa od 3%. Kada govorimo o supama, pre svega mislimo na supe u kesici koje ‘zauzimaju’ 89,6% količinskog tržišnog učešća. Pored njih, postoje i supe u kocki, čiji količinski udeo iznosi 10,1%. Osim ova dva tipa, na tržištu se mogu naći i instant supe u kesici, ali kako je svega 4% kupaca supe kupilo neku od njih, njihovo učešće u prodatim količinama je na veoma niskom nivou (0,3%). Na domaćem tržištu supa prisutno je oko 40 brendova, od čega pet vodećih generiše oko 65% ukupnih količina na tržištu. Ti brendovi su (abecednim redosledom): Aleva, C supe, Podravka, Takovo i Yumis. Od svih kupaca supa, najveći broj njih (52%) se bar jednom odlučilo za C supe. Najlojalnije kupce imaju brendovi Takovo i Podravka, čiji kupci potroše 32% novca namenjenog za supe na ove brendove. Prate ih Aleva i C supe sa po 28%, dok Yumis ima lojalnost od 27%. Pored brendiranih proizvoda, na tržištu se nalaze i trgovačke marke koje beleže blagi pad učešća u ukupnim količinama, na 7%. u fokusu Supe
Minimarketi su format prodajnih objekata u kome su kupljene najveće količine supa u posmatranom periodu. Nakon minimarketa, sa 38% prodatih količina slede tradicionalne prodavnice u kojima je kupljeno 30% ukupnih količina supe. Veći formati, poput supermarketa i hipermarketa, zabeležili su pad količinskog učešća. Supermarketi ‘pokrivaju’ 26%, dok hipermarketi ‘pokrivaju’ svega 5%. Nešto manje količine supe su kupljene na promociji, što je dovelo do pada količinskog učešća promo artikala od 2 procentna poena. I pored toga, učešče promocija u kategoriji supa je na visokih 20%.