Sunđeri i krpe

Foto: Freepik

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 213, decembar 2023)

U posmatranom šestomesečnom periodu sunđere je kupilo 53% domaćinstava Srbije, a krpe 29%. Najviše sunđera je prodato u supermarketima (27% vrednosno), dok je najviše krpa prodato takođe
u supermarketima, ali i u diskontnim lancima (po 20% vrednosno).

GfK analiza tržišta:

U fokusu ovog istraživanja je kupovina sunđera i krpa u periodu od aprila do septembra 2023. godine u domaćinstvima Srbije.

Sunđeri
U posmatranom šestomesečnom periodu sunđere je kupilo 53% domaćinstava Srbije, sa prosečnom frekvencijom nešto višom od 2, odnosno jednom u tri meseca.
Ako posmatramo prodajne formate unutar kategorije sunđera, supermarketi doprinose sa 27%, zatim slede minimarketi i tradicionalne prodavnice sa po 20%, diskontni lanci sa 15% i hipermarketi i drogerije sa po 9% vrednosnog učešća. Kompanija dm se izdvaja kao trgovac sa najvišom lojalnošću kupaca.
Od ukupne genrisane vrednosti, 23% potiče od sunđera kupljenih na promociji. Vrednosni udeo trgovačkih marki je porastao u odnosu na isti period prethodne godine i u posmatranom razdoblju iznosi 39%. Lojalnost trgovačkim markama je takođe porasla.
Top tri vodeća proizvođača (posmatrano abecednim redosledom) su: Freudenberg (Vileda), Lidl i Sarantis, koji zajedno generišu 42% vrednosti kategorije. Lojalnost vodećem proizvođaču iznosi 49%, dok je proizvođač sa najvišom lojalnošću Freudenberg (Vileda).

Krpe
U periodu od aprila do septembra 2023. godine krpe je kupilo 29% domaćinstava Srbije, prosečna frekvencija kupovine je porasla u odnosu na isti period prethodne godine i iznosi 1,6 puta u šest meseci.
Supermarketi i diskontni lanci doprinose sa po 20% vrednosnog učešća. Zatim slede tradicionalne prodavnice sa 18% vrednosnog učešća, pa drogerije (16%) i minimarketi (15%). Prodavac sa najvišom lojalnošću kupaca unutar kategorije krpa je dm.
Malo manje od jedne petine, odnosno 19%, generisane vrednosti potiče od proizvoda kupljenih na promociji. Trgovačke marke beleže rast u odnosu na isti period prethodne godine i generišu 47% ukupne vrednosti kategorije, pri čemu je takođe zabeležen porast lojalnosti kupaca trgovačkim markama.
Top tri proizvođača u kategoriji krpa doprinose sa 37% vrednosnog učešća. Lidl je proizvođač sa najvišom lojalnošću. Lojalnost vodećem proizvođaču iznosi 71%.

Slavica Kovačević,
Junior Research Consultant,
CPS GfK