Sredstva za negu obuće

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 54, novembar 2008.)

 

I OBUĆI JE POTREBNA NEGA

 

Po istraživanju MEMRB-a, male bakalnice su lideri u prodaji sredstava za negu obuće tokom letnjih meseci, dok supermarketi znatno veću prodaju ostvaruju u zimskim mesecima.

 

Svakodnevna upotreba obuće zahteva redovno čišćenje i održavanje, kako bi cipela ostala lepa, mekana i otporna, kako bi zadržala osnovne osobine, izgled i da bi se produžio njen vek trajanja. Zato je potrebna redovna nega kozmetikom za obuću. Metode čišćenja obuće zavise od materijala od kojeg je obuća napravljena.

MEMRB analiza tržišta
MEMRB je agencija koja se bavi istraživanjem tržišta robe široke potrošnje i njegove raznovrsnosti. MEMRB se bavi praćenjem maloprodaje u segmentu proizvoda široke potrošnje. Kompanija pokriva maloprodajne kanale, koristeći klasičnu metodologiju maloprodajnog inventarisanja koja podrazumeva mesečne ili dvomesečne posete stalnom i reprezentativnom panelu (uzorku) maloprodajnih objekata, u cilju prikupljanja informacija o zalihama, nabavci, cenama, kombinujući ih sa skeniranim podacima iz lanaca sa kojima sarađuje. Širok spektar proizvoda koje pokrivamo upotpunjuju i sredstva za negu obuće. Ovom prilikom analiziramo podatke na teritoriji Srbije u periodu mart/april ’07-mart/april ’08.
Kategorija sredstava za negu obuće podeljena je u tri osnovne grupe: kreme, tečnosti i dodatna sredstva (sunđeri, sprejevi). Primećuje se dominantnost sredstava u formi krema, mada preostale dve forme ovih sredstava postepeno povećavaju svoja učešća. Prekretnica je period jul/avgust ’07 kada su kreme, čije se učešće u ukupnoj prodaji ne smanjuje ispod 60 odsto tokom cele posmatrane godine, dostigle maksimalno učešće od 72,5 odsto, ali nakon toga počinje njihov pad, a rast tečnosti i dodatnih sredstava. Sredstva u tečnoj formi zauzimaju oko četvrtine količinskog tržišta, a u poslednjim periodima i blago rastu, pa je u periodu mart/april ostvareno 27 odsto, dok dodatna sredstva sa minimalnih 5,3 odsto u periodu jul/avgust ’07 ostvaruju 12,7 odsto u poslednjem periodu.
U okviru krema, posmatrano sa stanovišta tipa pakovanja, ubedljivo najviše se prodaju kreme u limenim posudicama čije učešće je prilično stabilno i kreće se u rasponu od 68 do 76 odsto tokom posmatrane godine. Plastična pakovanja su, nakon zavidnih 20,8 odsto količinskog učešća u periodu mart/april ’07, smanjila prodaju na devet odsto u periodu mart/april ’08, sa tendencijom pada iz perioda u period. Njihovo drugo mesto od prošle godine sada zauzima Polish Kit (aplikator sa uzanim otvorom kroz koji se istiska krema), čija je prodaja svakim periodom sve veća i u poslednjem dostiže 13,7 odsto. Aplikatori sa sunđerom imaju stalnih četiri odsto, dok se kreme u tubama i u staklenim pakovanjima malo prodaju.
Postoje dve vrste proizvoda za negu obuće u tečnom stanju, oni namenjeni obući od klasične kože i onoj od jelenske kože. Ako se posmatra količinska prodaja, mnogo je veća potrošnja sredstava za obuću od klasične kože – oko 90 odsto ukupnih sredstava u tečnom stanju. Jedini značajniji porast sredstava za negu obuće od antilopa dogodio se u periodu septembar/oktobar ’07 kada ova sredstva dostižu 14,2 odsto. I pre i posle tog perioda, njihovo učešće je uobičajenih 10-13 odsto.
Dodatna sredstva za održavanje obuće čine sprejevi, sunđeri i ostali pribor. Sunđeri su ubedljivo najzastupljeniji, ostvaruju približno 90 odsto količinskog učešća tokom posmatranog perioda. Slede sprejevi, koji u periodu mart/april ’08 ostvaruju 6,8 odsto, što je za 3,8 odsto manje nego u istom periodu prošle godine, kada su imali najviši učinak. Učešće ostalog pribora varira između četiri i sedam odsto, bez značajnijih izgleda za veći porast.
Ako se posmatra prodaja po tipovima objekata, vidi se da velike i male bakalnice u svesti konzumenata imaju gotovo identične uloge u prodaji ovih sredstava. Male bakalnice postaju lideri tokom letnjih meseci – u maju/junu ’07 ostvaruju 47,6 odsto, a u julu/avgustu ’07 – 44,6 odsto. Nasuprot njima, supermarketi ostvaruju znatno veću prodaju u zimskim mesecima. Njihovo učešće se menja tokom vremena – sa 24,8 odsto na početku posmatranog perioda, povećava se na 41,8 odsto u periodu januar/februar ’08, a u poslednjem periodu mart/april ’08 ostvaruju 36,6 odsto, čime zadržavaju vođstvo u prodaji ovih sredstava.
Regionalno posmatrano, učešće sredstava za negu obuće je izuzetno stabilno tokom vremena. U potrošnji prednjači centralna Srbija gde se prodaje skoro polovina ovih sredstava, sledi severna Srbija koja uzima oko četvrtine tržišta, zatim istočna-jugoistočna, a najmanji udeo ima zapadna Srbija. Ovakav redosled je identičan tokom cele godine.
Vodeći proizvođači sredstava za negu obuće na teritoriji Srbije u poslednjem periodu mart/april ’08, poređani po abecednom redu, su: Axxon, Ilirija, Lomax, Sarantis i Werner&Mertz, njihovo zbirno vrednosno učešće je 82,5 odsto.

AXXON:
Casablanca proizvodi su na srpskom tržištu prisutni već godinama. Axxon Trading d.o.o. uvozi širok asortiman Casablanca proizvoda. Sredstva za negu obuće obuhvataju dve linije proizvoda: proizvode za negu obuće i proizvode za negu sportske obuće – program Swift. Najtraženiji su: sunđeri, kreme, tečna sredstva, voskovi i sredstva za održavanje obuće od velura. Po rečima Vesne Đurinac, brend menadžera za Casablanca asortiman, u planu je uvođenje novih proizvoda najvišeg kvaliteta u postojeći asortiman. Pored toga, Đurinac najavljuje brojne marketinške akcije usmerene ka krajnjem potrošaču i njegovo uključivanje u kreiranje dizajna Casablanca proizvoda, kao i približavanje postojećih proizvoda krajnjem potrošaču. Glavni konkurenti Casablanci su Erdal, Camel i Lomax. Iz Axxon Tradinga ističu da postoje značajne razlike u pogledu nivoa kvaliteta, širine asortimana i nivoa cena između proizvođača, odnosno distributera na našem tržištu. Casablanca asortiman se proizvodi u Bugarskoj i plasira na tržište Srbije, Hrvatske, Grčke, Mađarske, Kipra, Bosne i Hercegovine, Rumunije, Ukrajine, Makedonije, Egipta, Crne Gore, Bahreina, Albanije i Sudana. Plasman Casablanca proizvoda u Srbiji, Rumuniji, Ukrajini i Makedoniji obavlja se preko preduzeća – članica Axxon grupacije.

ILIRIJA/DASIGO:
Kompanija Ilirija, koja ove godine slavi 100 godina postojanja, započela je proizvodnju sredstava za negu kože i obuće u leto davne 1908. godine. “Zastupljena prvo na tržištu bivše Jugoslavije, gde je bila lider u proizvodnji, proširila se i na tržište Istočne Evrope i pored velike konkurencije zadržala poverenje potrošača i ostala u vrhu”, ističu iz firme Dasigo, koja je distributer Ilirijinih proizvoda za negu obuće na tržištu Srbije. Najpoznatiji proizvod ove kompanije je svakako klasična krema u limenoj kutijici od 35ml i 50ml, namenjena cipelama različitih boja. Osetljivoj obući namenjene su kreme za glatku kožu u tubama sa sunđerom za nanošenje kreme. Za obuću od velura i modernog nubuka, tu je sprej za velur i nubuk, koji osvežava i štiti od vlage i posle koga obuća izgleda kao nova. Laštilo koje se sjaji i sunđer za cipele su proizvodi namenjeni čišćenju i negovanju obuće od svih vrsta glatke kože. Mogu se koristiti bilo gde i bilo kada (kod kuće, na poslu, na putovanju…), jer je upotreba brza i jednostavna. Tu je i impregnacijski sprej, koji kožnu obuću štiti od vlage, prljavštine, kiše i snega. Ilirija program za negu obuće namenjen je svima koji su u neprestanoj trci sa vremenom, a žele kvalitetan, praktičan proizvod, jednostavan za korišćenje.

LOMAX:
U kategoriji sredstava za negu obuće Lomax kompanija je prisutna na tržištu Srbije sa svojim brendom LMX Quick. Kolekcija se sastoji od kreme za poliranje obuće od 50ml, kreme za poliranje obuće sa sunđerom od 60ml, tečnosti za poliranje obuće od 75ml, univerzalnog sunđera za poliranje obuće i spreja za antilop od 200ml. Kolekcija je namenjena nezi svih tonova obuće. Po rečima Mile Pršić, direktora marketinga Lomaxa, LMX Quick proizvode odlikuju visok kvalitet, upakovan u ambalažu savremenog dizajna, i činjenica da su pogodni za svakodnevnu i čestu upotrebu. Najpopularniji proizvodi iz ove kolekcije su kreme za poliranje obuće u pakovanju od 50ml i 60ml.
“Nastojimo da naš fizički i finansijski udeo na tržištu budu u porastu, proporcionalno drugim grupama proizvoda iz LMX programa. Konkurencija u domenu sredstava za negu obuće je velika, i čine je poznati brendovi Casablanca i Erdal”, kaže Pršić. Lomax izvozi kompletan program za negu obuće u Hrvatsku, BIH, Makedoniju i Bugarsku, a od januara 2009, kolekcija LMX Quick će biti plasirana i u Crnoj Gori.

SARANTIS:
Camel je već godinama prisutan kako na evropskom, tako i na tržištima drugih kontinenata. Tržištu Srbije Camel je dostupan deset godina i predstavlja jedan od značajnijih brendova u svojoj kategoriji. Matična kompanija Sarantis je proizvođač, a Sarantis Srbija je distributer Camel kolekcije za održavanje i negu obuće. “Camel obuhvata celokupan program proizvoda namenjenih održavanju i nezi obuće, od kojih su najprodavanije kreme, to jest nekadašnji imalini (crni, braon i neutral), zatim tečna sredstva sa sunđerom za poliranje obuće (takođe u tri boje), kao i najnovija i sve popularnija sredstva (krema+sunđer), koja jednim nanošenjem ujedno održavaju i poliraju”, kažu iz Odeljenja za marketing firme Sarantis d.o.o. iz Beograda. U asortimanu su takođe prisutni sprej protiv kiše, kao i sprej za čišćenje antilop obuće, samosjajni sunđeri za instant čišćenje i poliranje, četke za antilop obuću, kao i komplet četki za klasičnu kožnu obuću. U drugoj polovini 2009. Sarantis planira lansiranje nove samosjajne kreme za obuću u tri boje (crna, braon i neutral).

WERNER&MERTZ:
“Više od 100 godina tradicije i nemačkog kvaliteta stoji iza čitave filozofije nege i čišćenja obuće. Brend Erdal je prisutan na tržištu Srbije od 2002. godine, od kada agresivnim marketinškim pristupom (prvi brend za cipele koji se reklamirao na ovim prostorima) ubrzo dospeva u sam vrh, kada je tržište sredstava za negu obuće u pitanju, što je i danas slučaj. Erdal je prisutan u svim evropskim zemljama i u velikom broju tih zemalja je i lider na tržištu sredstava za negu kože i obuće. Njegova prednost je različitost po osnovu kvaliteta”, kaže Predrag Todorović, Business Development Manager za Srbiju, Crnu Goru, Bugarsku, Makedoniju i Albaniju. Asortiman Erdal proizvoda podrazumeva kreme za obuću (u kutiji i u tubi), sjajeve i sunđere za negu odnosno čišćenje obuće, kao i sprejeve za negu prevrnute kože, impregnaciju platna, odnosno zaštite od vode. Sva sredstva za negu kože dostupna su u tri boje: crna, braon, neutral. Distributer ovih proizvoda za tržište Srbije je firma ITM.

Na bazi prirodnih sastojaka
Erdal sredstva za negu kože i obuće napravljena su na bazi pravog pčelinjeg voska i bademovog ulja. Posebna nano tehnologija omogućava da ovi sastojci prodru duboko u sve slojeve kože negujući obuću tako da ona dugo izgleda kao nova, ne gubi elastičnost i ima neverovatan sjaj. Najbitniji sastojci Erdal proizvoda ostavljaju za sobom impregnacioni sloj koji ne dopušta vodi da prodre u dubinu obuće i time je štiti i neguje. Kada je u pitanju Erdalova konkurencija na tržištu Srbije, Predrag Todorović izražava žaljenje što konkurent kakav je bio brend Kiwi, Sare Lee, nije više prisutan na tržištu, ali ističe da su i dalje tu Casablanca i Camel, kao i jeftiniji brendovi iz Turske i Kine.

Synovate analiza tržišta
U junu 2008. godine, agencija Synovate je sprovela istraživanje upotrebe robe široke potrošnje među građanima Srbije. Jedan od ispitivanih artikala bila su sredstva za negu obuće. Istraživanje je sprovedeno telefonskim putem (CATI metodologija – Computer Assisted Telephone Interview) na nacionalno reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika starosti 18-60 godina koji su u svom domaćinstvu zaduženi za kupovinu, pri čemu su podjednako bili zastupljeni muškarci i žene. Najpre se uočava da više od tri četvrtine (77 odsto) stanovništva koristi neko od sredstava za negu obuće. Korisnika sredstava za negu obuće ima više među osobama sa srednjim i višim primanjima. Nekorisnika ima značajno više među domaćicama. Kada je reč o vrstama sredstava za negu obuće koja se koriste, daleko najkorišćenije sredstvo među našim građanima je krema/pasta za obuću (63 odsto), a zatim tečni sjaj/pasta sa sunđerom (31 odsto). Daleko manji procenat stanovnika koristi sunđere u kutiji (16 odsto) i sprejeve (13 odsto), dok samo četiri odsto koristi posebno upakovane vlažne maramice koje su namenjene isključivo za negu obuće.
Iako sve ispitivane kategorije najviše koriste krem/pastu, njih u najmanjem procentu u odnosu na druge koriste osobe starosti 31-45 godina – oni značajno više od ostalih koriste tečne sjajeve/paste. Upotreba sunđera u kutiji raste sa godinama, i veća je u Vojvodini nego u drugim regionima. Vlažne maramice se značajno više koriste u Beogradu, u odnosu na druge regione. Osim u slučaju kreme/paste, korišćenje svih drugih vrsta sredstava za negu obuće (tečni sjaj/pasta, sprej, sunđer u kutiji, vlažne maramice) raste sa povećanjem obrazovanja i primanja. Studenti značajno više od drugih koriste sprej, dok tečni sjaj/pastu značajno manje koriste penzioneri, nezaposleni i domaćice. Penzioneri najviše koriste krem/pastu.
Kada je u pitanju spontana poznatost i najčešće korišćena marka sredstava za negu obuće, prvo što se opaža je da čak 60 odsto populacije ne može da se seti nijedne marke, a da 52 odsto korisnika ne zna koju marku najčešće koristi. Ispitanici u najvećem broju navode Casablancu (devet odsto), zatim Iliriju (osam odsto), Erdal (sedam odsto) i Camel (šest odsto). Odnos se ne menja ni kada je u pitanju najčešće korišćena marka sredstva za negu obuće. Casablanca je i najkorišćenija marka (10 odsto), zatim slede Ilirija i Erdal (osam odsto) i Camel (sedam odsto). Ostale marke sredstava za negu obuće imaju daleko niže rezultate na oba ova parametra. Detaljnija analiza podataka pokazala je da postoje značajne razlike među demografskim grupama u spontanoj poznatosti i najčešće korišćenoj marki sredstava za negu obuće. Žene značajno više spominju Casablancu nego muškarci, mada je Casablanca najpoznatija marka sredstava za negu obuće i među muškarcima. Muškarci značajno više spominju Iliriju u odnosu na žene. Spontana poznatost marke Casablanca opada sa godinama ispitanika. Značajno više je spominju osobe sa srednjim primanjima u odnosu na druge. Casablancu najčešće navode studenti i nezaposleni, Iliriju penzioneri, a Beli medved domaćice. Spontana poznatost Erdala raste sa povećanjem primanja i obrazovanja. Iliriju značajno više spominju osobe sa srednjim stepenom stručne spreme. Osoba koje ne znaju ni za jednu marku sredstava za negu obuće ima najviše među starijim ispitanicima, muškarcima, poljoprivrednicima i domaćicama, i onima sa nižim obrazovanjem. Casablanca se značajno više spominje u Beogradu, istočnoj, južnoj i zapadnoj Srbiji, Camel u Vojvodini, a Erdal u centralnoj Srbiji, u odnosu na druge regione. Iako sve ispitivane potkategorije najčešće koriste Casablancu, ona se ipak značajno više koristi u zapadnoj, a manje u centralnoj Srbiji, u odnosu na druge regione.

Pripremila: Marija F. Šmit