Sredstva za čišćenje kupatila (novembar 2024, NIQ)

NIQ analiza: KLJUČNI TRENDOVI I PRILIKE ZA INOVACIJE NA SRPSKOM TRŽIŠTU

Iako se tržište sredstava za čišćenje kupatila smatra prilično konkurentnim, još postoje mnoge mogućnosti za inovacije, prilagođavanje specifičnim potrebama potrošača i za razvoj ekološki prihvatljivih proizvoda.

Analizira: Ana Nikolić, Client Service Executive, NielsenIQ

Čistoća kupatila je jedan od najvažnijih aspekata održavanja domaćinstava, što čini tržište sredstava za čišćenje kupatila ključnim segmentom u industriji čišćenja i higijene. Kako potrošači postaju sve svesniji važnosti higijene, tržište sredstava za čišćenje kupatila beleži stalne promene i inovacije, što otvara brojne poslovne prilike za proizvođače i distributere. Istraživanje tržišta postaje neophodno kako bi se prepoznali ključni trendovi, razumele potrošačke navike i prilagodile marketinške strategije potrebama kupaca.
Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period novembar 2023 – oktobar 2024, u Srbiji je uočljiv vrednosni rast prodaje sredstava za čišćenje kupatila od 8,9%, u odnosu na prethodno posmatrani period, dok količinski ona beleže rast od 7,6%.

Po regionima
Kada je reč o vrednosnoj prodaji po regionima, Vojvodina je zaslužna za 30,2% udela, Beograd za 28,1%, zapadna Srbija ima 22,4% udela, a jugoistočna Srbija 19,3%.
Ukoliko pogledamo količinsko učešće, Vojvodina ima 33%, Beograd 25,7%, zapadna Srbija 20,7%, a jugoistočna Srbija 20,6%.

Po kanalima prodaje
Velike i prodavnice srednje veličine zabeležile su najveći rast (14,6%) i uvećale svoje učešće u vrednosnoj prodaji u odnosu na isti period godinu dana ranije. Svi ostali takođe ostvaruju rast, dok male prodavnice beleže pad i u količinskoj i u vrednosnoj prodaji.
Najveći udeo u prodaji sredstava za čišćenje kupatila beleži hiper/super kanal, i to 43,4% po vrednosti. Na drugom mestu su velike i srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 48,2%, dok je učešće malih prodavnica 8,4%. Što se tiče količinske prodaje, najveći udeo beleže velike i srednje prodavnice (51,6%), sledi hiper/super kanal sa 38%, dok male prodavnice imaju udeo od 10,4%.

Po formi proizvoda
Količinski najprodavanija sredstva za čišćenje kupatila su u vidu gela sa 40% udela, slede tečnosti sa 32% i sredstva u čvrstoj formi sa 26,4%.

Po veličini i vrsti pakovanja
Po veličini pakovanja, količinski najprodavanije je ono od 0,75l (24,37%), sledi pakovanje od 0,7l (23,3%), dok pakovanje od 1l zauzima treće mesto (17,8%). Prema vrsti pakovanja, najprodavanije sredstvo za čišćenje kupatila je u flaši sa 70,9% udela, sledi pakovanje u bloku sa 25,6%, dok ostala pakovanja imaju neznatan udeo (manji od 1%).

Po mirisu
Sredstva bez mirisa prednjače sa 32,8%, zatim slede sredstva za čišćenje kupatila sa mirisom okeana (15%), pa sa mirisom bora (8,8%), mirisom limuna-citrusa (6,9%) i mirisom lavande (5,8%).

Vodeći igrači
Top pet proizvođača koji na tržištu ostvaruju 93,5% količinske prodaje (poređani po abecednom redu) su: Henkel, Panonija, S.C. Johnson, Simchem, Unilever i privatne robne marke.

Konkurentska prednost
Istraživanje tržišta sredstava za čišćenje kupatila je ključno za razumevanje potrošačkih navika, konkurencije i mogućnosti za inovacije. Poznavanje trenutnih trendova, kao što su ekološka i prirodna rešenja, kao i razvoj novih proizvoda koji zadovoljavaju potrebe savremenih potrošača, pomažu proizvođačima da kreiraju uspešne marketinške strategije. U dinamičnom okruženju tržišta sredstava za čišćenje kupatila, samo oni brendovi koji prate promene, reaguju na zahteve potrošača i razvijaju proizvode koji donose vrednost mogu ostvariti dugoročni uspeh.

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 222, novembar 2024)